Author |
Topic |
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 20:03:04
|
Tjena ! Ja hur litet rum kan man ha som lyssningsrum å ändå kunna få till en rimligt bra lyssningsupplevelse../ ljudbild osv ? Kan det funka med ett vindrum på 4 x 3 x 2,5 m med snedtak 45 grader ? Eller är detta på tok för litet även om man kan tänkas köra på med en hel del " akustikfusk" mvh Tord |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 20:18:52
|
Det borde fungera, jag har ett rum med liknande mått (fast utan snedtak) som fungerar skapligt bra. En del akustikfix kan nog behövas ja. Men det är också lite av en smaksak, alla gillar inte ljudbilden som blir i ett litet rum. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 21:11:15
|
Mitt rum är på 20 kvm och nästan bara haft stora (=härliga) högtalare utan problem efter det att jag dämpat en halvan av rummet ganska ordentligt. Det som är viktigt är att man får bort en massa reflexer som annars gör det jobbigt för hjärnan att sortera ljudet. Jag kan slappna av och bara fokusera på musiken och glömma ljudet. Du kan se bilder i medlemstråd.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/12/08 : 22:14:38
|
Håller med Micke. Köp ett back drop = scenmolton från jam.se och häng 30 cm ut från väggen. Lämna 1 m bred glipa i mitten på framväggen och låt dem gå ut längs långsidorna ca 2 meter. Häng draperiet i en vajer så du kan justera i efterhand efter behov. Kolla gärna också i min medlemstråd, nu under "Butikshyllan" |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 21:11:56
|
OK ! Tack för era svar, då kan det kanske till slut bli ett "eget lekrum" till pappa... dårå ! / Tord |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/12/12 : 22:15:03
|
Mitt rum är också litet. Jag har som Micke stora högtalare och det låter okej. Eftersom du har 45 grad.lutning föreslår jag att dina högtalare ska stå där du har lägsta takhöjden. Prova med att dämpa bakom och kanske ovanför högtalarna. Det skulle jag göra om det ser ut som jag föreställer mig. |
|
|
|
Topic |
|