Author |
Topic |
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/12/11 : 02:04:02
|
Om ditt gammla RIAA-steg inte haft samma headroom på ingång/utgång som Tom Evans-steget så kan det hända att "knäppen" fått för hög signalnivå någonstans och således klipper/distar knäppen och hörs betydligt mer. Har själv varit med om exakt samma sak. Har även själv haft Black Cube SE och gått till Tom Evans, med mycket bra resultat - ett rejält lyft på i stort sett samtliga parametrar - däremot tycker jag faktiskt i mitt fall (med sumiko pickupen) att skivknaster faktiskt hörs ytterst lite (marginellt) högre med TE-steget. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Porta
Member
354 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 11:52:20
|
Intressant RobertH! Det kanske kan bero på belastning/pickup? Jag har faktiskt köpt mig Tom Evans Microgroove X, det lät för bra och jag kunde inte låta bli! Spelar just nu och det har en jäkla pondus och hjärta trots att det spelar otroligt upplöst och hifikorrekt på samma gång. "Äta kakan och ha den kvar" jämfört med mina tidigare RIAA...
MVH /Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 14:27:30
|
quote: Hur har det gått med WHEST:en?
Jo, jag har fått hem den, och jag kommer definitivt inte att skicka tillbaka den. Det är rent löjligt vilken stor skillnad det är mot de andra stegen som jag har testat. Tack för tipset Porta.
Planerna var att skriva en liten review, men varenda gång jag sätter mig för att lyssna kritiskt så "snöar" jag fast i musiken istället. Det kanske är det bästa betyget man kan ge.
Lite har jag att delge.
Det första som slog mig var intrycket av att skivan snurrade för sakta. Fram med stroboscopet, hastigheten var exakt som den ska vara. (Både jag och frugan upplevde samma sak.)
Vad jag har kommit fram till hittills: Det är fantastiskt tyst (nattsvart). Upplösningen och dynamiken är ljusår bättre än innan. Höjd, bredd och djup likaså. Det känns ärligt. Och det viktigaste, det spelar musik på ett sätt som jag gillar, äntligen.
och några besökares kommentarer. "Det låter så självklart, ingen tvekan någonstans. Vilken auktoritet." "Va f_n har du nu gjort? Det låter helt otroligt klart och öppet." (x såg/visste inte att riaa-steget var utbytt) "Rummet känns 3 gånger större än innan" "Du har spelat denna skivan minst 100 ggr för mig innan, men så här har jag aldrig hört den"
Jag håller på att testa olika pickup belastningar. För tillfället kör jag med 220 Ohm. Här finns möjligheter att välja mellan 100, 220, 470, 1K6, 15K och 47K Ohm. Plus alla varianter som man kan få om man parallellkopplar.
En fråga till er som använder pickup från Lyra, hur hårt belastar ni den?
/ |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 16:27:45
|
Lyra rekommenderar själv att de ska lastas runt 83-47000ohm, dvs lyssna själv. Min erfarenhet säger att man inte någonsin går över 160ohm. då det blir för ljust, men det är ju en smaksak - samt beror på vad för karaktär ditt system i helhet har. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
Porta
Member
354 Posts |
Posted - 2011/12/17 : 22:34:13
|
Kul att det blev bra, känner igen mig mycket väl i din beskrivning. Vi får väl se om det är fler som mailar James och tar hem ett steg på prov, då finns det kanske risk att vi blir fler i WHEST-klubben |
Go Whest young man. http://www.whestaudio.co.uk/index.php |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/12/18 : 02:13:08
|
100 ohm last för Dorian klingar bäst i min anläggning. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/12/20 : 18:28:58
|
Tack RobertH och lennartj för tipsen.
Jag och en likasinnad tillbringade kvällen igår till att testa olika belastningsimpedanser.
Med mitt gamla PS Audio GCPH kunde jag välja mellan 47K, 1K, 500 och 100 Ohm. Det var inte så stor skillnad mellan 500 och 100 Ohm som jag hade förväntat mig. Med 100 Ohm blev ljudbilden lite stramare och mindre luftig, klangen blev lite mörkare, men som sagt inte speciellt stor skillnad.
Med Whest'en är det en betydande skillnad i ljudet med små ändringar i impedans. Vi började på 220 Ohm, för att sedan gå ner till 100 Ohm. Resultatet var att fokus/skärpan (eller hur man nu ska beskriva det) och separationen ökade väsentligt, ssss-ljuden blev lugnare och mindre påtagliga, men samtidigt upplevde vi båda att bredd och höjd på soundstage minskade något. Bakgrunden kändes tystare (svartare, som man brukar beskriva det). Efter ett antal skivor ändrade vi till 150 Ohm (220//470). Vi tyckte att bredden och höjden ökade lite, men tappade samtidigt en del skärpa. Ljudet blev lite "vildare/yvigare" och vi upplevde det som mindre kontrollerat.
Det spelades en hel del vinyler under kvällen och det byttes impedans fram och tillbaka. På en del skivor var skillnaden stor, och på andra märktes det inte så mycket.
Kvällen slutade med 100 Ohm. Jag tappar iofs lite bredd/höjd, men jag vinner desto mer vad gäller övriga parametrar.
Jag undrar hur det kan komma sig att det är så mycket större skillnad mellan 100 och 220 Ohm med Whest riaa't än var det var mellan 100 och 500 Ohm med det gamla.
/ |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
Topic |
|