Author |
Topic |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 00:13:34
|
God afton.
Jo, jag håller på att dra om elen i huset och tänker då passa på att dra tre faser 2,5 mm3 kabel till mediautrustningen. En till slutstegen, en till datorer, och en till annat som tex projektor. Då undrar jag hur jag skall göra med skärmen. Antar att den bör fästas med jorden nere i centralen, men då inte med jorden uppe vid uttagen? Hur gör jag då med de lösa kablarna mellan uttagen och förbrukarna? Om jag har skärmad kabel även där, var bör jag i så fall ansluta skärmen?
/Mathias |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 06:00:44
|
quote: att dra tre faser 2,5 mm3 kabel till mediautrustningen
Du menar väl inte att dra tre faser som i, L1, L2 och L3?
Jag hoppas du menar 3 matningar, men från samma fas.
Det brukar aldrig bli bra att ansluta apparater till varandra som i sin tur är anslutna till lika faser. Gör inte det.
(Nu förutsätter jag att det inte är 3-fas apparater du har.)
/ |
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 09:29:11
|
Det ska bli intressant att höra hur du får elektriker att dra skärmad 2,5 m2 i rören. Ett styvt jobb |
Mera bilder åt folket |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/11/25 : 23:49:33
|
Skärmen kopplas antingen i mataränden(dvs. centralen, eller i stickkontakterna i fallet med apparatkabel) eller i båda ändarna beroende på vad för typ av störningar man vill ta bort. kopplas skärmen i 1 ände tar man bort elektriska fält, kopplas skärmen i båda ändar tar man bort magnetiska fält. Don nyare EMC-kablarna har 2 eller 3 lager med skärm då kan man koppla ena skärmen i en ände och den andra skärmen i både. Det är smidigt att ha lite kabel kvar i änden så du kan prova att koppla i 1 respektive 2 ändar. I vissa fall får man koppla en lite kondensator mellan skärm och jord i den lösa änden. Lämpligtvis 1uF/250v. Man ska också vara medveten om att det bildas en kapacitans mellan skärmen och ledarna i kabel vilken ökar med längden på kabeln. Detta borde dock vara försumbart i en villa..
quote: Det ska bli intressant att höra hur du får elektriker att dra skärmad 2,5 m2 i rören. Ett styvt jobb
grova rör eller utanpåliggande kabel. 50mm torde räcka..
http://www.draka.se/Portals/0/EMC%20folder.pdf En liten broschyr om Drakas emc-kablar
Om du har tänkt att dra en 5-ledars kabel och använda 3 olika matningar men samma fas så ska du vara medveten om att du måste ha 3 noll-ledare. Du får Aldrig använda mer än en fas(samma fas) per nolla. Möjligen om du använder 2,5mm2 kabel och säkrar av varje fas med 5A. Då skulle man i teorin kunna använda en gemensam nolla då den totala strömmen i nollan inte överstiger maxvärdet för kabeln. Vilket är 16A för 2,5mm2.
edit: förtydligande |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
Edited by - RuneStone on 2011/11/26 09:13:13 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 00:29:20
|
I all ödmjukhet:
quote: Om du har tänkt att dra en 5-ledars kabel och använda 3 olika matningar så ska du vara medveten om att du måste ha 3 noll-ledare. Du får Aldrig använda mer än en fas per nolla.
Stämmer verkligen det? I så fall har alla elektriker som har varit i mitt hus när de dragit en trefaskabel till övervåning eller källare eller ugn inklusive Vattenfall när de dragit fram matningen till huset gjort fel? Möjligtvis om man har tre matningar från samma fas men inte om det är L1, L2 samt L3. Nollan ser ju summan av vektorerna.
Eller jag kanske missförstod. |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 00:48:41
|
Hmm. Det här är intressant... |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
fixarstig
Member
1752 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 09:10:23
|
quote: Stämmer verkligen det? I så fall har alla elektriker som har varit i mitt hus när de dragit en trefaskabel till övervåning eller källare eller ugn inklusive Vattenfall när de dragit fram matningen till huset gjort fel? Möjligtvis om man har tre matningar från samma fas men inte om det är L1, L2 samt L3. Nollan ser ju summan av vektorerna
Det handlar inte om tre x 220 volt utan 400 volt. |
Mera bilder åt folket |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 09:10:34
|
quote: Möjligtvis om man har tre matningar från samma fas men inte om det är L1, L2 samt L3. Nollan ser ju summan av vektorerna.
Ja och ska man ha uttag till en hifi-anläggning så använder man väl samma fas ? Men det är rätt som du säger, det flyter oftast väldigt låg ström i nollan då tre olika faser används. Dock beror detta lite på typen av last och detta påstående gäller bara vid resistiv last, eller för den delen last som har lika fasförskjutning. Men att dra flera faser med 1 nolla i ett hus annat än till 3-fasuttag är i regel inget man gör utan detta sker oftast bara i nödfall där man inte kan lösa det på annat sätt. Det finns risk att överbelasta nollan.
Man delar i regel bara 3fasgrupperna i centralen eller i vissa fall en kopplingsdosa..
edit: förtydligande
|
Edited by - RuneStone on 2011/11/26 09:55:50 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 09:41:26
|
quote: uttag till en hifi-anläggning så använder man väl samma fas
Helt rätt.
quote: Men att dra flera faser med 1 nolla i ett hus är i regel inget man gör
Jag får nog byta elektriker då. |
Edited by - solhaga on 2011/11/26 09:42:54 |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 10:33:01
|
quote: Jag får nog byta elektriker då.
Det jag menar är att man i regel aldrig delar på en 3fasgrupp annat än i centralen. I dom fall man drar en 5-ledarskabel så går den till ett 3fasuttag eller en 3faslast..
Att en elektriker skulle dra en 5-ledars från centralen och splitta den i en kopplingsdosa till 3st 1fasuttag är väldigt ovanligt och inget man gör enligt branschpraxis.. I dom fallen drar man 3st kablar istället..
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2674 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 10:59:17
|
Okay, i mitt fall har det varit att dra en femledars kulo istället för tre stycken treledars, så det har väl varit berättigat.
En annan sak, jag står i valet och kvalet att låta just en dedikerad skärmad kabel gå från säkringsskåpet till anläggningen men det skulle tarva en del håltagning i väggar och tak. Jag är heller inte övertygad om att detta räcker då elmiljön bara blir störigare. Är då inte ett riktigt nätfilter eller dylikt vid själva anläggningen att föredra? |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2011/11/26 : 16:03:16
|
Om man vinner något välljud med en ordentligt skärmad kabel är absolut ingen garanti. Det beror helt på hur pass dålig el-miljö man har sedan innan.. Nätfilter är bra men apparaterna kan fortfarande ta upp störningar via kabeln från nätfiltret till apparaten.
Enklaste att göra är att byta ut apparatsladdarna till godkända EMC-kablar och se(höra) om det blir någon skillnad. Den biten kabel spelar oftast störst roll.
En annan enkel grej är ju att se till att inga kablar ligger parallellt. Det är en grundläggande regel att kablar alltid ska korsa varann med 90 grader.. Iaf. i dom fallen man korsar signal och starkström.
Dedikerad kabel är ofta att föredra. Speciellt om man går upp en dimension, det gör det mycket lättare för övertoner att ta sig tillbaka till centralen. Det har blivit en allt med återkommande problem med dagens halvledarelektronik att mängden övertoner på elnätet ökar, vilket då medför mycket högre strömmar i noll-ledare. Många gånger för hög ström.
|
|
|
|
Topic |
|