HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 HiFiForum Linux distribution
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/01/29 :  15:24:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,installerade HifiLinux utan bootloader nu,och gjorde en sökning
i ubuntu 11.04 :as loader och den hittade LTS 10.04.Bootade LTS och får exakt samma som igår..
Undrar om jag är den första som installerar?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/01/30 :  22:34:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Jag har alpha 1 installerad på en annan burk, så helt ensam är du inte.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/01/30 :  22:43:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Va skönt!
Jag kan ju nån da sen installera Alpha 1 och se om det funkar.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/02/06 :  22:39:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Installerade Mint på den partion som Hifilinux 2 varit på och Mint startar som det ska.
Kopllade ur alla diskar utom en och installerade Hifilinux 2 och vid boot så kom samma text på svart botten upp,så jag skulle säga att till 95% säkerhet så är det fel på disten.

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2012/02/06 22:40:11
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/02/15 :  11:46:34  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Undra om det är något av doktorn "fulfix" som inte funkar.
Har du möjlighet att pröva med alpha 1, eller blir det samma sak där?

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/02/15 :  12:26:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag försökte instalera ettan förut,men då fladdrade språkinställninganrna förbi installations bilden så jag hann inte välja installera.När man kom in till skrivbordet så fanns där ingen ikon "installera" som det finns på tvåan.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/02/15 :  12:49:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
quote:
Sökningen i Grubb gjorde så att "Hifilinux" syns i Grubb.
När jag kör det alternativet så kommer jag till en svart stjärm med text,det är rätt verison LTS 10.04,men det frågas efter loggin vilket jag inte vet vad det ska vara,trycker jag enter så frågas password,det har jag,enter igen sedan frågas loggin igen osv.

om du matar in lösen där, så dyker ju denna raden upp:

ryssen@ryssen-desktop:$

Vad händer om du skriver in XFCE där?

Edited by - Labbe on 2012/02/15 12:50:10
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/02/15 :  12:59:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har det inte kvar på datorn just nu ,men jag ska försöka prova nån dag.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/02/17 :  20:53:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Installerade det som hastigast ikväll.
När jag skriver XFCE så står det:command not found
Inte heller i recovery mode kommer jag in.
Det nog bäst att nån mer kunnig än mig felsöker detta.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/04/30 :  08:12:35  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
nu när 12.04 är släppt så tycker jag det är dag att lyfta denna tråden igen.

eftersom första och andra alphan baserades på 10.04, så kanske en 3e alpha bör baseras på 12.04?

Och hur har det gått för er som installerade och körde/kör med distron?

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/30 :  09:52:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag testade den bara live. Och då var det lite väl buggigt för mig. Väntar på en skarpare release.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/04/30 :  10:04:37  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
kan du tala om vad det var som var buggigt? (om det inte redan är gjort i tråden)

Gäller iofs samtliga. Lägg upp alla buggar ni hittar här i tråden, så vi kan försöka åtgärda dem.

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2012/04/30 :  10:43:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Oj, det var längesedan, vill minnas att webläsaren inte funkade bl a. Minns tyvärr inte så mkt mer, minne som en guldfisk.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/04/30 :  10:49:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja du vet ju hur det gick för mig när jag körde "skarpt"..
När jag körde live så funkade inte webläsaren,iconer saknades (det var kryss)kommer inte ihåg nåt mer just nu.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/04/30 :  11:10:50  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
har för mig problemet med webbläsare löstes iom alpha2 (skall dock inte svära på det)
får titta närmare på det där med ikonerna till helgen.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/05/01 :  10:42:09  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
kollade nyss in ubuntustudio och upptäckte till min stora glädje att de gått över till xfce, och har nu även en schysst -rt kärna som default, så ni ser, vi var nog inte helt fel ute med vår kravspec :) det är ju nästan som om de kollat på oss :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/01 :  11:43:26  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Martinsson: spana in Crunchbang... enklare miljö och det går att plocka hem det med sista 2.6 kerneln med -rt.
VLC är installerat som default, så det är bara att tuta och köra.

Har inte haft minsta problem med fläktljud när jag har kört full HD filmer via laptopen. (i ubuntu väsnas fläkten som f*n)

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/05/01 :  18:11:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Men hur kommer man in in på nätverket (Så man kommer åt Qnappen)?
Både på Ubuntu studio och Hifilinux?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/02 :  20:51:37  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Funkar det inte med nätverksikonen i systray?
har du ett lokalt nätverk så skall det dyka upp där.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8649 Posts

Posted - 2012/05/02 :  21:19:22  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I "utforskaren" kom jag in i Qnappen,"bläddra i nätverk".
Nu gäller det "bara" att få i gång ljdkortet oxå..(Ubuntu studio)

Learning by burning..
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/05/12 :  16:15:11  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tackar för tipset Labbe, jag har mkt goda erfarenheter av chrunchbang och tycker den påstådda instabiliteten är löjligt överdriven, ifall man kan ta hem den med en -rt kärna så lockar det än mer att prova igen:)

Hur tycker du att det låter ?

Sitter just och avnjuter lite infected via ubuntu studio (64bit) och det låter helt outstanding, PA till trotts, skulle vilja rekomendera de som är nyfikna att ta en titt på denna dist, klart imponernade, och numera med XFCE också, kalas :)

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/12 :  20:34:41  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag har en gammal pentium m laptop som jag vill använda som musikdator i verkstan. Ubuntu studio 12.04 kräver PAE (Physical Adress Extension), å det finns inte i Pentium-M. Debian kör en gammal kernel. Jag tänker försöka få igång en Gentoo med realtidskärna. Hittade den här länken: Building a Professional Audio Gentoo Workstation from Scratch. Utan pulse audio förstås.

Edit: korrigerade varför jag inte kan köra ubuntu studio 12.04, den finns för 32 bitar.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2012/05/13 12:31:38
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2012/05/13 :  10:13:16  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Martinsson: Crunchbang instabiliteten är som du säger, betydligt överdriven. inte ens jag som kraschar linux operativ på löpande band, har lyckats få Crunchbang att gå ner en endaste gång.

Jodå, det låter riktigt bra. jag blev faktiskt positivt överraskad.
skillnaden gentemot Precise pangolin 64bitars är ganska stor, till Crunchbangs fördel. speciellt då man knappt inte har något som käkar upp CPU kraften.

Det enda lilla minus, för mig hitills är att jag inte har lyckats få igång Radiotray. men jag har å andra sidan inte försökt så mycket heller.

Skall kika närmare på studio. eftersom distron tillhör Ubuntu familjen, så är jag rädd för att det är en massa onödigt skräp installerat (och jo, ubuntu börjar bli riktigt "bloated" numera) som käkar datorkraft. datorkraft som kan användas för välljud.

More10: det går fortfarande att hitta äldre utgåvor som stödjer 32bitars också. bla förra LTSen, som dessutom har support i ca 1 år till.

Edited by - Labbe on 2012/05/13 10:15:05
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2012/05/13 :  12:52:52  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Labbe, jag vill ju gärna ha en 3.x kärna. Från 3.0 har RT kommit i fokus igen, och från 3.2 har det mesta av RT kommit in i standardkärnan.

Å så har ju ubuntu studio faktiskt pulse audio. Det är på grund av pulse audio som jag kör min htpc på windows iställer för linux.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/05/15 :  19:46:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Ang. crunchbang

quote:
enklare miljö och det går att plocka hem det med sista 2.6 kerneln med -rt

Labbe - vilken variant skall jag ta hem för att få med -RT kärnan om jag önskar köra 64bit ? standard eller backoprted ?

En stor fördel som jag ser det med chenchbang är att det förmodligen inte har några större beroenden av pulseaudio, kan detta stämma ?

Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000