Author |
Topic |
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/05/17 : 19:18:00
|
Martinsson: Knepigt val, då stable kommer med 2.6 kerneln och BPO kör med 3.2. Men med More10s kommentar ovan din, så är valet ganska enkelt.
på med störtkruka och hänglsen, sen kör du med backport utgåvan.
Jag sitter med BPO utgåvan, mest för att det är en bug i 2.6 kerneln med min laptop och de inbyggda högtalarna. (de stängs inte av om jag kopplar in hörlurar) |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/05/18 : 16:38:43
|
64bit BPO hemtagen, tack för hjälpen, ska strax provas, har precis kört ubuntu studio ett tag på denna maskin så jag kan jämföra lite, hurpass PulseAudio fritt är crunchbang måntro ? skulle man med god vilja och en ängels tålamod kunnna göra om det till en renn OSS utgåva med -RT kenrel så tror jag vi har en vinnare. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/05/18 : 21:10:52
|
Av vad jag märkt så är Alsa default, men pass upp kör du audacious via terminalen så dyker detta upp:
** WARNING ** Audacious has detected that your ALSA device has a broken timer. A workaround is being used to prevent CPU overload. Please report this problem to your Linux distributor or to the ALSA developers.
Jag vet inte hur akut problemet med överhättning av processorn är, men håll koll på tempen om du kör med audacious.
Alla paketen för -rt finns i synaptic men det blir till att kompilera själv.
För att sätta det lite i perspektiv.. min laptop är en dual core på 2.1gHz och med 2gb ram.
Om jag har följande program igång: Pidgin, VLC (med en full HD film igång), Chrome och Miro Med Ubuntu 12.04 så ligger CPU:n konstant på 70%, men med Crunchbang, så pendlar det mellan 30-35%
mängden RAM som används av båda operativen är densamma(runt 40%).
Så Crunchbang är definitivt mer resurssnålt än Ubuntu. och i min värld så betyder det, att det finns mer resurser över för välljud. |
|
Edited by - Labbe on 2012/05/18 21:11:59 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 16:16:59
|
tråkigt som det verkar så kan inte #! installeras via USB, har aldrig varit med om liknande, hur... ? går jag nu tillväga ? |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/05/19 : 19:34:24
|
Tackar, attans, men jag vill helst inte ge pengar till upphovsrättindustrin för att laborera med öppen mjukvara... |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 13:21:26
|
quote: Jag tänker försöka få igång en Gentoo med realtidskärna. Hittade den här länken: Building a Professional Audio Gentoo Workstation from Scratch. Utan pulse audio förstås.
Jag ägnade hela dagen och halva natten igår till att få igång en Gentookärna. Min första kärna ville inte boota, den andra kunde jag inte logga in på. Så det blir att börja om från början.
Linux är till för dom med mycket fritid. Gentoo är till för dom med extremt mycket fritid. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 18:33:46
|
quote: Linux är till för dom med mycket fritid. Gentoo är till för dom med extremt mycket fritid.
Hehe, det har jag aldrig märkt, men jag har å andra sidan aldrig försökt kompilera min egna kernel än. |
|
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/05/21 : 20:13:11
|
Jag höll på i säkert ett år att försöka skapa ett subbasfilter med ladspa. Det gick att spela en låt, sen kraschade linuxen när det blev tyst mellan låtarna. I windog var det bara att kryssa i en ruta i drivern sen var det klart :-). Fast jag längtar efter ljudet jag hade med linuxen :-). För att inte tala om hur många dagar jag har ägnat åt att få bort pulse audio! |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/05/22 : 20:44:04
|
Håller mig till det lite enklare kodknackandet, (tex conky, tint2 osv) än så länge. |
|
|
|
more10
Member
2112 Posts |
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/05/24 : 20:39:20
|
Do you prefer ALSA, PulseAudio or Open Sound System (OSS)?. Tråd på Debian User Forums
quote: Any comments would be appreciated including what kind of audio setup you have: onboard, PCI soundcard, an external sound card, 5.1 or even 7.1 surround sound speakers, headphones, microphones and webcam audio etc and any issues with these which may have inclined you, for example, to prefer PulseAudio to ALSA or vice versa or OSS to ALSA rather than PulseAudio. Thanks.
|
|
|
more10
Member
2112 Posts |
|
more10
Member
2112 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/05/25 : 18:54:07
|
mkt bra länkar more10, tusen tack, keep em comming, mkt intressant och det som slår mig är att vi i linux miljö bör hållas oss till den ursprungliga kravspecen. vilken visade sig vara mkt bra, och kanske slänga ett öga åt pcbsd hållet i fallet med OSS, vilkket verka funka kalas där, delves skrivet med egen erfarenhet. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2012/05/31 : 14:37:33
|
quote: Jag tänker försöka få igång en Gentoo med realtidskärna. Hittade den här länken: Building a Professional Audio Gentoo Workstation from Scratch. Utan pulse audio förstås.
Jag har lyckats med att få igång maskinen med lxde. Det har tagit några kvällar, kompileringstiderna är ganska långa. Systemet tar 5 gig på disk och 130 meg ram efter uppstart.
Tydligen behövs bara realtidskärna om man ska köra pro audio, dvs mixa och sånt i realtid. I min tråd Wanted: howto on building a 3.2 realtime kernel visar man ingen större förståelse för mitt "behov" av en realtidskärna.
Jag kör ett firewire audiointerface, och då behövs ffado och jack. I Gentoo ligger detta i en så kallad overlay, Welcome to the Pro-Audio Gentoo Overlay Wiki
quote: Note that the ebuilds from this overlay are not supported by the Gentoo developers. So if you experience problems do NOT post a report on bugs.gentoo.org!
Slutsatsen är att Gentoo inte är särskilt intresserade av audio. Dessutom är det lite för flexibelt och långsamt att arbeta med. Det har varit kul i alla fall.
Så istället ska jag försöka mig på Arch. Jag har laddat ner ArchBang som bara tar 80 gig ram efter boot från live-cd. Det finns en realtidskärna att ladda ner från AUR (Arch User Repositories), någon har alltså mergat in patchen och kompilerat och lagt upp kärnan. Ffado och jack finns i "standard" biblioteken. Mycket mera audiovänligt klimat alltså, och deras Wiki är fantastisk.
|
Edited by - more10 on 2012/05/31 14:39:13 |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/06/03 : 00:10:00
|
Läs Arch Wiki noga, för det är det närmste en manual du kan komma. och jag har för mig att författarna till wikin säger samma sak (det där om att läsa den noga)
För de som vill veta mer om vad arch är för något så rekommenderar jag denna: https://wiki.archlinux.org/index.php/Beginners%27_Guide_%28Svenska%29
Vill man verkligen kunna sitt system inifrån och ut, då är Arch vägen man skall välja. |
|
Edited by - Labbe on 2012/06/03 00:13:10 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2012/06/04 : 21:38:44
|
Provar just #! 64Nit BPO. fuinkar bra, snabbt och trevligt via SSD disk, ska ta en lyssning starx, tack för tipset labbe. |
|
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2012/06/05 : 19:39:21
|
Martinsson: Yw, men släng upp dina lyssnings intryck sen, så jag får se om de stämmer något sånär överens med det jag upplevde. Men, håll koll på cpu tempen, som jag skrev om tidigare i tråden. |
|
|
|
Topic |
|