HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Akustiskt lågpassfilter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/17 :  21:56:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Går det att åstadkomma?

Jag tänker att någon slags portad låda som man spelar "genom" kan vara en sådan lösning?

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/11/17 :  21:59:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hört talat om bandpasslåda
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/17 :  22:35:08  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Så man kan sätta en låda med en port i framför valfri annan låda?

Blir det någon viss branthet, typ 6dB/okt eller 12dB ?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/11/18 :  08:40:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Brantheten beror på om båda är portade eller bara den ena.

Du kan ju testa Bo Hanssons variant, bara en upp och nervänd "tunna" med en baffelvägg
inuti där högtalaren är monterad. Den slutna lådan uppåt och nedre lådan stäms av med
ställbara fötter. Porten är alltså spalten mellan tunnans nederkant och golvet.
http://rauna.e-butik.se/?artnr=MUSU

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/11/18 :  20:12:56  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.drkrupp.se/hifi/box_bandpass.html

12 dB/oktav uppåt och nedåt för den enkelportade lådan.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/19 :  08:54:03  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Så med andra ord skulle man i princip kunna skippa vanliga delningsfilter, eller köra med enklare mindre branta sådana
och dela t.ex. en sub eller ett tappat horn med en liten avstämd låda "framför".

Och för brantare delning sätta ytterligare en låda framför?

Vad är haken då?
Är det svårt att beräkna?
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/11/19 :  08:56:29  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Hört talat om bandpasslåda

Jo exakt, det var faktiskt bandpasslådor som fick mig att börja fundera i dessa banor. Men jag har inte riktigt koll på fysiken här.

"inte riktigt koll..." , fel!, ingen koll alls menar jag givetvis ...

Edited by - Mickel-mackel on 2011/11/19 08:57:22
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/11/19 :  19:52:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kan ju parallellkoppla flera bandpasslådor, fast då kommer du ju att elda för kråkorna utanför passbandet. Ladda ner WinISD och gör lite simuleringar. Kolla på impedanskurvorna.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000