HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hur bra lurar måste man ha för att det ska vara ri
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2011/11/04 :  16:33:25  Show Profile Send kelimutu a Private Message  Reply
Har visserligen inga värstinglurar, men har haft ett par Sennheiser HD555 hemma ett par dagar. De låter bra, trevligt, och visst kan man njuta av musik i dem i många timmar.
Har testat många olika källor, FLAC, 24/96 rippade på "rätt" sätt, Cd-skivor, mp3, ja det mesta. Hör mindre skillnad mellan "dåliga" filer i lurarna jämfört med min stereo, varför?

Jag är grymt nöjd med min vanliga stereo/hemmabio.
Arcam AVR300, Arcam CD192, DLS R55. Spotify via airport express och sen digitalt rätt in i AVR300 och kör dess inbyggda DAC.
Låter riktigt riktigt bra i mina öron. Här hörs mkt tydlig skillnad på en 160bps mp3 och en bra CD eller en FLAC.

Tycker om att bli berörd av riktigt bra ljud, bra musik, men känner inte riktigt att jag blir det på samma sätt med lurar som med högtalare.
HD555 är visserligen inga värstingar men testvinnare, storsäljare och anses på det stora hela mycket bra för pengarna. Jag gav 600 kr beggat för dem, knappt använda, så visst är jag nöjd, men hade förväntat mig mer.

Så min fråga är, hur dyra lurar måste man ha för att få en riktigt bra upplevelse? Eller är det helt enkelt så att mina öron inte "gillar" det ljudet som kommer från lurar, helt enkelt för att jag är mer van att höra via högtalare?

////Henrik Barckman

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/04 :  18:05:38  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är ju en smaksak vad man gillar och smaken kan också ändras under tidernas gång. Själv har jag haft en uppsjö av olika lurar under mitt mer än 50åriga hifi-liv. De första lurar som jag tyckte var riktigt bra på den tiden var från Koss Pro 4 till Pro 4AA. Idag kan jag inte förstå varför jag tyckte att dom var så bra, men jag har dom kvar fortfarande. Om jag nu ska ta upp lurar som jag använder och tycker att är bra blir det Sennheiser HD600 och HD25. HD25 använder jag på stan eftersom dom också fungerar som bra hörselskydd samtidigt som dom låter mycket bra. Skillnaden mellan HD600 och HD 650 är som jag ser det mycket liten. Dom bästa lurarna som jag har är ett par elektrostater från STAX. För några år sedan hörde jag ett par lurar som jag tycker låter mycket bra och som kommer från Ultrasone, PRO750. Dom skulle jag kunna tänka mig om jag inte redan har så många olika lurar liggande, alla är inte heller nämnda. Jag har också hört Sennheiser HD800 men skulle inte vilja ha dom för dom pengarna.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/11/04 :  18:06:40  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Det som ofta är dåligt i inspelingar är "sound stagen", den är mindre i hörlurar, därför hör du inte skillnad på bra och dåligt som du är van. Det är till och så för mig att jag gillar annan musik i hörlurar jämfört med högtalare. Lyssna på klassisk musik i hörlurar finns inte för mig till exempel

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/04 :  18:19:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Se där, så olika det kan vara! Jag kan tycka det är otroligt mäktigt med klassisk musik i hörlurar, medan annan musik blir nästan påträngande!

Den vanliga frågan blir ända till "kelimutu":
Hur driver du dina lurar?

Även om jag inte har erfarenhet av just HD-555 så tycker jag att effekten blir otroligt olika beroende på vilken stärkare/inställning du har och vilka lurar du nyttjar.

De billigaste lurar jag har som ändå ger en GOD upplevelse, är mina Sony MDR EX-90 pluppar. Men RIKTIGT BRA blir det med ändamålsenlig förstärkning och Sennheiser HD-650 eller Denon AH-D2000...

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/11/04 :  18:44:17  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
En lurförstärkare med x-feed kanske? Har inte lyssnat på någon men ni andra som har kanske kan redogöra för skillnaden?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/04 :  19:21:36  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag glömde visst Denon AH-D 2000 &3000. Idag skulle jag köpa Ultrasone för att ha hemma och Sennheiser HD25-1 fsör att ha ute. Annars är det så att mina högtalare låter mycket bättre än hörlurar.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2011/11/04 :  19:27:36  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hörlurslyssning är som att gå på Nutrilett istället för att klämma ned en blodig biff.
Jag har försökt mig på det där i olika konstellationer, men det är inte riktigt min grej. Jag skulle nog gå så långt som att säga att jag, oftast, hellre lyssnar på klart sämre ljud genom högtalare än bättre i hörlurar. Där sprack myten om HiFi-idioten. Undantag finns förstås, men sett på ett generellt plan så...

Som nämnts ovan så kan drivningen sänka hörlursåtergivning totalt beroende på vad det är för hörlurar. En del fungerar inte alls med en spattig hörlursutgång.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2011/11/04 :  23:49:22  Show Profile Send kelimutu a Private Message  Reply
Skulle gärna testa med en bra hörlursförstärkare men har ju ingen liggande. Vet bara att HD555 är lättdrivna, de ersatte ett par Philips 5401 för 250 kr osm låter sjukt bra för pengarna, men dessa var mer trögdrivna.
Kör via datorn och via receivern, märker ingen skillnad. Det knasiga är ju som sagt att ljudet är bra, men dynamiken är betydligt mindre med lurar, och jag hör därför mindre skillnad på bra och dåliga källor.

Jag antar att 5000 kronors lurar med hörlursförstärkare såklart ger mer, men luften som är mellan mig och högtalaren, själva rummet, gör så mycket till för att upplevelsen blir "större".
Är väl egentligen glad att jag får ut så mycket av mina högtalare och den uppsättning jag har, men skulle så gärna vilja bli "berörd" med ett par bra lurar. Kan nämligen tänka mig att när lurar är bra, då är det riktigt bra. Men jag har nog inte riktigt budget för det just nu, så när jag verkligen vill bli berörd, så är det DLSR55 som gäller, men lurarna duger helt klart itll datorspel coh en del nattlyssnande!

Tack för input och svar!

////Henrik Barckman
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/11/05 :  10:27:47  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Apropå hörlursförstärkare så skulle jag kunna vara intresserad av den här: http://www.gracedesign.com/products/m903/m903.htm

Jag vet inte vad den kostar men säkert inte lika dyr som vissa andra. Den är också användbar som förförstärkare i en anläggning.
Go to Top of Page

kelimutu
Starting Member

19 Posts

Posted - 2012/02/27 :  18:31:41  Show Profile Send kelimutu a Private Message  Reply
Nu har jag investerat våldsamma 650 kr på ebay för en liten Fiio E10, och det blev en rejäl skillnad!! Vet ej om själva förstärkningen gör så mkt, men DACen helt klart!!

Kan bara rekommendera denna lilla manick, det är liksom inga pengar och det sitter en Wolfsson 8740 DAC i den, och lite annat, funkar utmärkt som lurförstärkare för att bättra på ljudet från datorn iallafall!!
Allt blev bättre, klarare, mer dynamik, bättre coh renare bas, och fin och klar diskant, helt klart tjänar även lurar som inte "behöver" en hörlursförstärkare en hel del

Finns massor om denna E10 på nätet att läsa men läs tex här:

http://www.headfonia.com/the-latest-must-have-the-fiio-e10-usb-dacamp/

////Henrik Barckman

Edited by - kelimutu on 2012/02/27 20:52:22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000