Author |
Topic |
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 12:11:10
|
Impulsköpte ett par Quad II här om dagen, men har en del funderingar.
Ett av dom fungerar och det andra inte. På den bifogade bilden är det lätt att se vilket. Det är det steget som saknar ett EF 86 rör.
På båda stegen är gz 32 röret bortplockat och rörhållaren är "plomberad" med eltejp. Varför gör man så? För att sänka uteffekten?
Båda stegen är märkta med Sveriges radio om det kan ge en ledtråd.
Det defekta slutstegets transformator verkar ha blivigt överhettat. Tjära har läckt ut och bildat kladd runt transformator kåpan, betyder detta slutet eller vågar jag sticka in stickproppen i väggen efter att jag flyttat över ett ef 86 från det fungerande slutsteget?
Tacksam för svar!
|
Diskofil med audiofila tendenser. |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 16:41:20
|
Nibbler, Jag vet inte om detta gäller för just dina steg, men en vanlig "modd" var att ersätta GZ32 med kisel-dioder, eftersom röret varit svårt att få tag på.
Kiseldioderna ger tyvärr inte den mjukstart som rör-likriktaren gav utan HT-spänningen kommer direkt. Vidare så ökar HT-spänningen efter denna modd, men ca 15V då kiseldioderna enbart tappar 1,4V mot ca 15-20V över rörlikriktaren Med den ökade HT-spänningen kunde man pressa ur lite mer effekt ut KT66orna
Jag startar alltid gamla rörsteg med en vridtrafo när de stått många år. Skulle något vara fel, brukar man kunna upptäcka detta innan något går sönder. Startar du steget direkt skulle jag inte ha ansikte/ögon allt för nära elektrolyterna första gången.
Mvh /Pix
[Edit tillägg] Ang. tjäran så brukar det vara lite sånt på alla gamla QIIor, och det behöver inte betyda att något är fel. Steget har säkert gått varmt, men behöver inte vara trasigt för det. Du kan ju alltid mäta och jämföra dina steg, så ser du om det trasiga skiljer sig från det andra.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/10/30 16:47:58 |
|
|
Nibbler
Member
176 Posts |
Posted - 2011/10/30 : 19:57:34
|
Tack Pix för ditt svar!
Jag flyttade över ett Ef 86 till det slutsteg som saknade.
Då jag inte har en vridtrafo så körde jag utan förspel och det sa i alla fall inte pang. Smårören glödde fint och ett av effektrören glödde svagt blåaktigt vilket väl är ofarligt om jag förstått rätt?
Det andra effektröret glödde inte alls så jag antar att det antagligen är fråga om glappkontakt eller ett rör som är kaputt?
Det satt Dioder istället för gz32, så den modden du skrev om är alltså gjord. |
Diskofil med audiofila tendenser. |
Edited by - Nibbler on 2011/10/30 19:58:01 |
|
|
|
Topic |
|
|
|