HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lm3886 -kondensatorfråga..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2011/10/20 :  21:27:57  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Ni som har byggt såna här chip-förstärkare, hur stora kondensatorer har ni haft i nätdelen?? Jag har precis gjort ett framgångsrikt röktest på mitt första bygge, det spelar imponerande fint måste jag säga.
Jag har valt 2 st 10000uF vilket verkar vara rätt så standard.

Blir det bättre med två kondingar till eller är det onödigt?

Bilder kommer...

Rör...

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/10/20 :  21:35:15  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Utan att veta tror jag att LM3886 har ganska stor tålighet mot rippelström och har sett konstruktioner med 4700 uF. Om jag inte misstar mig har Gaincard originalet bara 2*1000 uF per kanal. Här finns lite att läsa om ett par test som vekar vara ganska väl genomförda.

http://www.adx.co.nz/techinfo/audio/gainclone1.htm#distortion_philosophy

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/10/20 :  21:42:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snarare mindre än mer. Ljudet blir svintråkigt och dött med för mycket konding, det är bättre att satsa på riktigt bra kvalitet på kondingar (OS-Con till exempel) och mata med en stor trafo.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2011/10/20 :  22:07:07  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag håller med föregående talare, du behöver inte peta dit mera mickrofarad än vad du redan har!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2011/10/20 :  22:56:51  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Underbart med snabba svar!

Jag kommer nog inte att ändra på nåt just för tillfället då det låter över förväntan.
Jag har spelat 2-3 timmar nu i afton och de är fortfarande inte varma över huvud taget.
FForsman --> Tack för länken, intressant läsning.

Börjar klia i fingrarna på att bygga utan kretskort nästa gång.
Jag fick först hemskickat fel chip, jag beställde isolerade men fick oisolerade, påtalade detta och fick utan kostnad två lm3886tf hemskickade.
Så jag har med andra ord två oisolerade chip till övers som självklart måste användas till något roligt.

Rör...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2011/10/21 :  07:51:55  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
En variant är att köra en reglerad nätdel. Overkill enligt somliga.. men skall göra underverk enligt andra..

/JZ

Signatur..
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/10/21 :  09:04:55  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Här är ett exempel på stabiliserad nätdel som jag själv prövat.

http://www.decdun.me.uk/gainclone6.html

edit: jag gjorde så här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=76152&whichpage=2

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2011/10/21 19:27:20
Go to Top of Page

Gastone
Member

373 Posts

Posted - 2011/10/31 :  09:17:25  Show Profile  Visit Gastone's Homepage Send Gastone a Private Message  Reply
Jag har 30,000 uF/rail efter en brygga på 1000V på mina

/Anders
Bygger: Rök på balkongen..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000