HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Varför hör jag skillnad på FLAC och WAV?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/22 :  18:26:24  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Om man har 13 000 låtar i FLAC (kompression 5) och vill få över dom till AIFF, hur gör man? Konverterar FLAC tillbaka till WAV och sedan till AIFF? Då förlorar man taggarna, eller hur?
Kan man konvedrtera från FLAC direkt till AIFF och behålla taggarna?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/11/22 :  19:33:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kortfattat: Ja, det går bra!

Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2011/11/22 :  19:40:02  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Jag använder xrecode II, fungerar utmärkt för att konvertera FLAC till AIFF! Fungerar också för att rippa CD till AIFF!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/22 :  20:09:16  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Hur är det med 24/96 i AIFF då?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2011/11/22 :  20:42:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
24/96 är inget problem. Kör från NAS via JRMC till USB DAC (fyra kanaler). Bitraten är då 4608.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/24 :  16:55:35  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Från en annan tråd: Har nu konverterat en FLAC-CD till AIFF, ställt om så att Logitech Media Server skickar AIFF utan flac/sox, dvs i fullt format utan kodning i flac.
Kan inte påstå att jag hör en himlastormande skillnad, om någon överhuvudtaget...tyckte först att FLAC lät en mikroaning bättre eftersom jag trodde att .flac kommer efter .aiff, men det var tvärtom. Alltså ett halvblint test ;-)
Kanske är min anläggning lågupplöst...SB Touch till Quad 99 CDP DAC och vidare in i Quad 99/909 och ljudet ut ur ett par ESL-63 eller jag själv halvdöv...
En annan förklaring kan ju vara att de som hör skillnad har olika kraft i processorer osv. Hörs ingen skillnad fungerar omvandling och överföring som den ska, hörs en skillnad beror den snarare på hårdvara än formatet i sig...

Edited by - Zombie on 2011/11/24 17:20:32
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/24 :  17:31:10  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Zombie, "hörs en skillnad beror den snarare på hårdvara än formatet i sig..."

- Det kanske är mjukvaran som omvandlar i realtid som inte orkar med? För ser jag på min Logitech-server så går dess processor å minneshantering på makligt lunk...

Zombie, "Kan inte påstå att jag hör en himlastormande skillnad, om någon överhuvudtaget..." "Kanske är min anläggning lågupplöst"

- samt så tog det även för mig några turer innan jag hörde skillnader... Trodde också ett tag att min hörsel gett upp tillsammans med anläggningen... Men jag hade lyssnat på "fel" saker! :-0

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2011/11/24 :  17:50:28  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Men jag hade lyssnat på "fel" saker

Ge oss gärna lite tips på vad som är rätt saker.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/24 :  20:01:46  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
I det här fallet är mjukvaran Logitech Music Server ver 7.7 på en ReadyNAS Ultra 2, 1 GB RAM, 1,7 GHz Intel Atom-processor. Vid första jämförelsen omkodades AIFF till FLAC och i andra försöket flöt AIFF utan omkodning på servern. Ingen skillnad mot ren FLAC i båda fallen. Materialet var Buena Vista Social Club.
Om jag har samma hård- och mjukvara och det inte hörs någon skillnad går det att dra ovanstående tre slutsatser: jag är döv, min stereo är lågupplöst, allt funkar som det ska.

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/25 :  09:26:27  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
solhaga, "Ge oss gärna lite tips på vad som är rätt saker."

- tror jag skrev det? Någonstans? Whatever.. I sin helhet så är klangen "öppnare" och med mer driv/rytmik. Detta noterade jag inte först. Tog ett antal lyssningar. Så det är ju inte direkt himlastormande... Men överraskningen för mig var att det var så tydligt på vissa skivar, basen upplevs subjektivt med mer "punch" och påläggen i studion hördes tydligare. Mycket märkligt.

Zombie, jag har tidigare dragit samma slutsatser som du...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/11/25 :  10:47:57  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
En bekant har en sjutusan till NAS, Klimax DS, en snabb router och en anläggning de flesta drömmer om. Han kör ALAC och FLAC och tycker inte det finns anledning att använda vare sig AIFF eller WAV. Allt funkar som det ska.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2011/11/25 :  11:01:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
@CC: Något förslag på fonogram där detta kan höras extra tydligt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/11/25 12:09:20
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/11/25 :  12:20:17  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Zombie, jag håller med din bekant. Allt fungerar som det ska. Även hos mig. Råkade bara upptäcka att det fanns en liten men inte obetydlig skillnad... sedan om den skillnaden är värd merarbetet är alltid diskutabelt utifrån ens egna preferenser. Det intressanta är att den finns där :-o

solhaga, Den första skivan som väckte min uppmärksamhet mig är en gammal platta med Tori Amos från 1992. "Little Earthquakes". Skivnumret har jag hemma. Sedan har jag nu beta mig genom lite olika skivor från Telarc, DMP, Chesky osv där jag inte tycker att skillnaden är så jättestor men efter en längre lyssning så märks den...

Jag har gjort flera A-B tester utan att kunna urskilja någon skillnad tidigare. Plattan med Tori Amos var den första där jag (och min fru) verkligen reagerade på. Övriga kräver längre lyssning (för min del, jag har inga "guldöron").

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2011/11/25 :  13:21:51  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Plattan med Tori Amos

Tack, skall kolla den.

Något speciellt spår/avsnitt?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2011/11/25 17:47:48
Go to Top of Page

HSÄK
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/12/11 :  17:58:19  Show Profile Send HSÄK a Private Message  Reply
Vad är en "liten" skillnad värd?

Om du skall köpa hårdvara för att få kvalitetsökningen du får av att ha materialet i WAV i stället för FLAC får du betala det dubbla mot vad du redan har, för att inte nämna alla kostsamma tweaks.

HSÄK
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/12/11 :  20:12:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Skillnaden är olika i olika system. Hos vissa är det inte hörbart, hos mig är det ganska stor skillnad.

Så hur mycket det är värt är ju helt omöjligt att säga.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000