HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Meka bort cantus från contiuo jr?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/10/23 :  00:11:01  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Ja, alltså, har någon erfarenhet av detta?
Skall byta tonarm på min och funderar på hur jag skall få loss den limmade delen av cantusarmen som går ner i plinten.

Förslag? Tips och råd?


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/10/23 :  09:13:32  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
På min är det inget som så att säga går ner i plinten, basen för tornet som sticker upp är limmad ovanpå plinten. Det gick utmärkt att knacka till lite på basen så lossnade den.

# Jon
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/10/23 :  09:58:48  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jo som sagts så brukar armen vara limmad direkt på plinten.
Om du vill köra lite försiktigare variant så skruva isär överdelen på tonarmen å värm på med värmepistol så brukar limmet släppa lite långsamt.
Jag körde snabba metoden på min Continuo å det lossnade lite färg med arm basen.

Frågan är bara varför ta bort Cantusen?
det är redan den bästa armen i sin prisklass.

Du skulle kunna göra en separat armbas å ha 2 tonarmar monterade samtidigt.
Det finns ju plats för det på plinten.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/10/23 :  11:55:22  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Jo, jag har en Hacock gh 242 se på ingång och vill ha den på spelaren.

Cantus låter riktigt bra men jag tycker att det är jobbigt att den inte går att vika undan.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/10/23 :  13:47:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Aha!

Jo! Det är nackdelen med Cantus.
Jag håller på å klurar på en vettig å stadig armfot som man kan vika undan på nåt sätt som ändå är stadig när man lirar.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/10/23 :  14:39:54  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite OT

Cantus är ju en ypperlig arm, men den har i mina ögon en mindre brist.
Bosses grand tanke var ju att göra allt så enkelt det gick genom att plocka bort allt krims-krams.

Armen är känslig map inställning, och när man trimmar in armen har man både höjd/vinkel att ta hänsyn till.
När låsskruven på armens baksida lossas så släpper alla tidigare inställningar.

Man skulle vilja ha något som håller en inställning när man justerar den andra.
Leffe E, kom upp med en smart idé
Trä på en o-ring på arm-fästet som sedan "klumpen" ligger an mot.
Man kan då trimma in höjden först med o-ringen som stöd.
Därefter kan vinkeln justera, och slutligen dras lås-skruven åt.
Behöver man sedan justera vinkeln så kan lås-skruven låsas, utan att höjdjusteringen tappas bort.

Obs! O-ringen måste träs på arm-fästet innan armen monteras, alt. utan PU-kablage (annars måste o-ringen träs över tonarmen)

/Pix

Ps. Imperial, om du ändå har fräsen igång.
Kanske ett Canus-fäste där man kan justera VTA mm med små mickrometer-skruvar on the fly medan man lyssnar
En Cantus "premium"


Mvh
/Pix



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/10/23 :  15:18:33  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Ursäkta om vi ot'ar tråden keso77

Pix:Jo det är nåt sånt jag klurar på Cantus Premium

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/10/23 :  17:30:24  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Det här råkar vara OT som jag gillar!
Det ni beskriver är precis det jag saknar.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/10/23 :  17:40:52  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Veteren HiFi jobbar med en förbättrad variant som man kan vika undan mm ...

Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/10/24 :  20:11:00  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Så anlände 242'an via posten idag och visade sig vara en 228.

Sunk.



Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2011/11/25 17:00:21
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/11/25 :  17:13:35  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Några bilder på vad som hände med Continuon.


Värmepistolen gjorde susen!]


Heavy metal! Maskin gjord för väldigt mycket mer avancerade arbeten än vad vi gjorde.


Fööörsssiiiktigt... Vi ville inte att något skulle spricka eller flisa sig.


Mäta slapp vi, det gjorde maskinen åt oss.



Halvvägs där.


Det färdiga modifierade hålet. Limrester från Cantusarmen kvar att städa bort. Det är det som syns till höger om hålet.

Det som återstår är en liten armboard för att höja upp armen en bit samt lite limrestputs.

Kändes nästan som att fuska när man använde så kompetenta maskiner.
För övrigt så har han som hjälpte mig ett väldigt intressant diy-projekt. En egen skivspelare. Han kommer att posta en byggtråd på diysektionen vid tillfälle.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

Edited by - keso77 on 2011/11/25 17:17:48
Go to Top of Page

Totte
Starting Member

1 Posts

Posted - 2011/11/30 :  11:18:37  Show Profile Send Totte a Private Message  Reply
Det var intressant att se dess uppbyggnad, jag ser fram emot att se det färdiga resultatet med nya armen!
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2011/11/30 :  14:24:13  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Håller med! Btw välkommen Totte!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2011/11/30 :  19:01:15  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Men, varför är talriken med under bearbetningen
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/12/02 :  10:46:48  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Tallriken satt kvar för att skydda lagren något från mineritcementpulver. Den var lättare att torka av än att få ner cementdamm i lagret. Det fanns liksom ingen anledning till att ta av den.


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000