Author |
Topic |
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 09:51:48
|
Jag har tydligen fått en släng av kiselallergi men lösningen verkar inte vara så långt borta Jag har haft hem "DHT's" flech and blood inspirerade 300b se och det spelar alldeles förträffligt bra. Att bygga själv känns både roligare och mer spännande än att köpa färdigt så jag börjar där (jag har bra backup). Jag tänkte att jag skulle fråga lite allmänt om dom viktigaste beståndsdelarna och tänkte börja med utgångstransformatorerna. En snabb sökning gav mig ganska många tillverkare av dylika tingestar så det finns en del att välja på. Har inte 100 koll på priser osv men att snåla här känns inte som en bra början. Alla kommentarer är välkomna
Listan gav mig:
Sophia electric (91-01) Hashimoto. Tamura Tango (X3.5S) (Xe-20s) James Audio Lundahl (1664)? Hammond. Edcor. Sowther. (Sa-08) Plitron. (3035SE02)
Jag har tänkt att använda stegen enbart från 350hz och uppåt.
Edit: Re för diskantbanden är 9,5 ohm, verkningsgraden mer än tillräckligt. |
Edited by - DahlbergAudio on 2011/10/16 09:56:32 |
|
Green77
Member
199 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 10:17:08
|
Kör med Lundahl till mina 300b SE. Låter finfint :) Kör med de som heter LL1664 för att de var små och jag hade ont om plats..Tycker inte de lider av klen bas trots det lilla formatet.
//Daniel |
Edited by - Green77 on 2011/10/15 10:20:20 |
|
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 10:42:12
|
Hej
Jag har byggt på en design från LennArt Labs och har använt LL1623. De e inte mycket som låter bättre en denna Och har som du ser använt Lundahl nästan överallt
/Anders |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 11:17:30
|
Av de trafos du räknar upp har jag använt Tango Lundahl Hammond och Edgar. Inte just till 300B men favoriterna är Tango och Lundahl. Skall man ha synliga trafos är en kapslad variant att föredra. Både säkerhetsmässigt och utseendemässigt.
En förbisedd komponent som man skall se till att få i bra kvalite är rörsocklarna. Det kan bespara dig mycket huvudbry.
Angående kondingar är Rifas blå en favorit. Låter bra och kostar inte en förmögenhet i jämförelse med en del ormoljekondingar på marknaden.
Till signalkablaget är silver i bommull alt teflon favorit. Men inkommande signal kan behöva skärmas. Kommersiellt skärmat signalkablage är ganska styva och tjocka men det går säkert att lösa med buntband och buntbandsankare. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 11:22:38
|
Tjenare!
När du ändå inte ska ner i basen med rörsteget så är det onödigt att satsa på stora dyra SE utg järn. Du kan köra med enkla järn som inte har så många lindningar för då får du mindre parasit kapacitanser.
En utgångstrafo är alltid en kompromiss å SE järnen har dessutom luftgap för att klara av att återge bas utan att kärnan blir mättad.
Jag har jämfört olika SE och pp trafos i Parafeed, SE och PP å det som skiljer dom dyra järnen från dom billiga är i just basen.
Ett steg som jag byggde med 6B4G i SE hade jag Tandberg utg järn från en rullbandspelare. Den trafon är gapad för ca 40mA å jag drog 60mA genom den vilket innebar att den tappade djupbasen helt. Däremot var mellanregister å diskant helt suvveränt. Jag jämförde då med Lundahls stora utg järn.
Lundahl järnen låter inte dåligt i mid å diskant men med dom små järnen så var dom registren mycket renare med bättre upplösning.
Mitt tips är att kolla på dom billigare järnen från Hammond eller Edcor å börja med dom. Du kan ju alltid göra plats så att du kan byta när andan faller på.
Många fnyser åt dom små utg järnen i gamla röradios men om man inte är ute efter basen så är många utav dom precis lika bra som dom dyra järnen. Men 300B (80-120mA) på små radioutg järn blir nog i häftigaste laget. Dom brukar vara anpassade till SE EL84 (35-45mA).
/
|
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 14:27:26
|
Kapslade transformatorer har lite förtur då dom med största säkerhet kommer att bli synliga, det går ju iofs att göra kåpor men det känns samtidigt lite onödigt om det redan finns. Att jag skall jaga begagnade transformatorer blir knappast aktuellt om det inte dyker upp någon Lundahl då (händer ju ibland). |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 14:40:25
|
EdcorUSA har ju bra och billiga järn. Medan pundet står lågt (gör det det fortfarande?) kan man köpa av Mike/Danbury. Tyska järn från Röhrentechnik.
Jag har använt trafar från båda tre ställena och har varit mycket nöjd. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 16:11:53
|
Jag säger inte att billiga transformatorer behöver vara sämre men att dom är just billiga står inte särskilt högt på prioriteringslistan. Jag har inget emot att betala för "extra bra" kvalitet. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 22:34:00
|
"Sowther SA08" har även den dykt upp som en kandidat under kvällen efter ett idogt surfande som huvudsakligen hyllat/rekomenderat olika Asiatiska/Japanska utgångstranformatorer. |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/15 : 23:17:57
|
quote: kvaliten på rörsocklarna
Några särskilda favoriter eller |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 09:57:32
|
Plitron får också många rekomendationer på annat håll. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 12:02:55
|
Edcor...
Personligen är jag djupt tacksam över att det märket existerar. Deras utbud av rörjärn täcker det mesta och det till nästan inga pengar alls i jämförelse med vad mer exotiska prylar kostar. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 16:18:37
|
Dahlberg, Nr 1 är ju att hitta en arbetspunkt/koppling som är optimal för respektive trafo, oavsett märke. Men generellt har gamla Tango (innan de fick namnet "ISO") fått en närmast mytomspunnen aura, som det bästa man kan få tag på till lågeffekts DHT-förstärkare. Men priserna är därefter..
Per Lundahl gör ju annars mycket fina OPTs för ca 1/3 av priset av Tango.
Tamura och Tango kan erbjuda mer exotiska kärnor än den traditionella "M6" (silicon steel), som t.ex "Super Permalloy" (0-55% Nickel,) och "Amorph" (linjäriserad kristalstruktur) Något som även finns att tillgå från Electra print (USA), Bartolucci (IT) och Magnequest (USA)
Lundahl kan erbjuda samtliga sina "vanliga" OPTs i "Amorph"-utförande. Då med tillägget "AM" i beteckningen, och till ett högre pris.
De exotiska kärnorna ökar permabiliteten och har en brantare hysteres.
Det finns även kåpor att få tag på till Lundahls OPTs. Jag är osäker om det är Per själv som säljer dessa, men Per kan säkert tipsa om var de går att få tag på
Mvh /Pix [Edit, quote: Jag har tänkt att använda stegen enbart från 350hz och uppåt.
Hmm kanske helt bortkastat att köra med en "fullregister OPT" då Som Imperial nämnde ovan. En låg LF betyder ju stor kärna (hög induktans) vilket medför förluster i HF pga parasit C. Kanske är den optimala OPTn en mindre OPT som Tamura F-475 el likn. ? Räkna på vilken induktans du behöver vid brytfrekvensen 350Hz. Brytfrekvensen => Anodresistansen (ca 750 Ohm) = Lastimpedansen Z(opt)
/Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2011/10/16 17:37:41 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 18:57:07
|
Visst skall den passa för avsedd kretslösning, så långt är jag också med
Jag är även medveten om att alla tillverkare jag har med på listan är "bra". I ivern över ännu ett projekt så har jag googlat en del och funnit att jag är långt ifrån ensom om den här frågeställningen. Ur det så har det framkommit några favoriter. Tango är en av dom men en tillverkare som jag faktiskt inte hittat annat än positiva omdömmen om är Sowther. Alla andra får lite blandade recesioner. Jag hade tänkt att begränsa förstärkaren till ca:100hz och att göra det precis på delningen till banden (350hz passiv) blir ju lite tokigt. Det känns som att det kan vara en bra ide att tota ihop ett brev att skicka till några tillverkare. Lundahl, Plitron och Sowther känns som dom rimliga mottagarna så här långt om det blir fråga om lite special. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 19:38:33
|
Det finns ju firmor som säljer trafar med silvertråd och annat hokus-pokus, vilka kostar en njure och en halv lever .... |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 22:10:29
|
Jag har inte frågat efter hokuspokustransformatorer utan efter transformatorer av hög kvalitet som har visat sig låta särskilt bra i 300b single end förstärkare. Av flera inlägg här så får jag intrycket av att dyrt är lika med dåligt, det verkar ju lite konstigt. Av vad jag har läst mig till på kort tid så får man ju vanligtvis även bättre specar med ett högre pris, men det kanske inte spelar någon roll. Eller? Specarna innebär ju även utökad bandbredd uppåt inte bara bättre förutsättningar för kraftfull bas. Imperial har ju iofs en poäng med sitt resonemang det håller jag med om. Jag skall följa upp det även om det isf blir nya transformatorer. Jag skall läsa på lite om Tamura F-475'an,tack. Kåpor till Lundahl var intressant, tack för det också. |
|
|
hoktuna
Jultomte
2786 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/16 : 22:44:24
|
Tack för det. En annan aspekt på val av transformator är ju att det iofs kanske vore roligt att kunna köra den som fullregister också, vid behov, utlåning etc. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 12:13:24
|
Linda egna nej det får nog vara, det räcker gott med andra projekt. Jo jag har redan hittat triodfestivalen och mätresultaten var intressanta. Lundahl stod sig mycket bra (precis som väntat). Menno van der Veen har en transformator med men det framgår inte av vilken modell, klarar sig bra den också. Hittade en länk där man helt enkelt bytt från en "billig Hammond" till en 1664. Sökte efter frekvensresponsen när länken dök upp.
http://www.diyparadiso.com/lundahl/aren1.htm
Vad gäller frekvensutsträckningen uppåt så skulle Sowter sa-08 eller Plitron 3035SE02 ge ytterliggare ett litet snäpp om -3db/55khz stämmer för 1664'an. 1693 kontra 1664 ser ju även ut att verifiera resonemanget om att storleken har betydelse (på gott och ont).
Sowter Sa-08: 870£ inkl moms och frakt
http://www.sowter.co.uk/specs/sa08.htm
Plitron 3035SE02: 928$ + moms och frakt ???
http://plitron.com/wp-content/uploads/file/3035se02.pdf
Edit: Pris för 2st Lundahl 1664, ca: 2000kr + moms och frakt. |
Edited by - DahlbergAudio on 2011/10/17 13:26:27 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 00:35:48
|
Intressant tråd, detta. Beställde för någon vecka sedan ett halvt dussin utgångsjärn från Edcor till min hornanlägging; XSE 25W 3,5k/8R till midbasen och XSE 15W 4,5k/8R till mellanregister respektive diskant. Effektspecarna på deras småtrafos får man ta med en nypa salt men då jag planerar att lägga varje kanal på max en tredjedel av vad trafon påstås klara ska det inte vara några problem, under ca. 120Hz blir det manligare saker inblandade.
Som slutrör planerar jag att köra med PL36 i alla sex kanalerna men med lite olika kopplingar och arbetspunkter för att anpassa effekt och utimpedans efter vad jag tror kan bli bäst för varje tratt.
Varför så billiga trafos och rör till ett såpass ambitiöst projekt? Enligt min mening är dessa komponenter helt dugliga för uppgiften förutsatt att de används rätt och med realistiska förväntningar. Naturligtvis handlar det ytterst om ekonomi, detta sexpack trafos inklusive frakt från USA kostar mindre än vad en highend-trafo gör och priserna på gamla direktupphettade trioder ska vi inte ens prata om... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 01:03:33
|
Det här projektet känns riktigt spännande, så pass att jag säkert går fram lite för fort. Pratade lite med Hoktuna på telefon angående några rör han har ute på annons och jag har sansat mig en aning angående vad utgångstransformatorerna får kosta. Inte för att den nuvarande något lösa planen ser oambitiös ut men då blir det ju faktiskt pengar över till spännande rör i stället. Jag skickade en lös plan på mail till "Morgan", vi brukar hjälpas åt med lite olika projekt och jag litar på att han kommer att bidra med goda ideer den här gången också.
Inget schema är bestämt än men variationerna vad gäller 300b se är så vitt jag förstår inte så stora att man inte kan göra lite lösa planer i alla fall. Hoppas att jag är inte är helt ute och cyklar nu bara
quote:
Hej. Slut-rör: KR 300b xls. Får tag i ett par med 20 timmar på sig för 3kkr. Är även erbjuden att få dom på lån tillsammans med ett par vanliga EH ? 300b. http://www.kraudioproducts.com/Kr/ProductDetail.aspx?CatID=13&ProductID=4 http://www.enjoythemusic.com/channel/ch300b/ Utgångstrafo: Lundahl 1664 eller 1623, blir inte riktigt klok på max current angivet för 1664 200mA låter lite mycket. Kan det stämma ? 1623 går att få med olika luftspalter 60, 90 och 120mA. Ett par 1664 landar på ca:2700 inkl frakt och moms, 1623 landar på ca: 4000kr Nättrafo: Lundahl 1648 eller 1650 verkar landa på ca: 3500-4000kr för ett par. Drivspänning för ingångssteget ??? nån hundring. Drosslar: Lundahl 1638 4H 400mA 2st ca:2000kr 13000kr lite halvhögt räknat känns rimligt så långt, under 20 innan det är färdigt kanske. Jag hittade ett inspirationsprojekt till just för 300b xls, det hjälpte om inte annat till för att leta delar. "The new 300BXLS Single Ended Amplifier" by Andrea Ciuffoli - 2004
http://www.audiodesignguide.com/my/new300bxls2004/new300bxls.html / Bengt
|
Edited by - DahlbergAudio on 2011/10/18 01:04:46 |
|
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005
1025 Posts |
|
Ryssen
100.000-klubben
8631 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 16:24:11
|
Har sådana socklar för 9 pin,det är som att "skära i smör när man sätter i rören. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|