HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bränt skärmgallermotstånd i Luxman MQ-360
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2011/10/12 :  09:51:58  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Fick överslag i ett rör i min MQ-360, kraftig blixt och lukt av bränd elektronik. Öppnade förstärkaren och hittade tt bränt motstånd som jag efter lite grunnande förstod var skärmgallermoståndet. Det är fastlött mellan pin 4 och 6 på rörsockeln och är på 56 Ohm, metallfilm, på vad jag skulle tro är 0,5W, det är mycket litet nämligen. Just detta motstånd var inte likadant som de andra motstånden på rörsocklarna. Uppenbarligen har detta hänt tidigare. Jag undrar lite över dessa motstånd. är metallfilm det bästa på denna plats? är effekttåligheten 0,5W nog eller bör jag byta ut alla fyra motstånden till 1W, 2W??

I övrigt har förstärkaren fungerat fint det år jag har haft den.

Hälsningar

F

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/12 :  14:56:06  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det är med 99.9999% chans att det har varit kortis i röret, skämgallerströmmen är normalt i en EL 34 ett fåtal ma, det blir nästan ingen effekt alls över 56ohm. Så byt röret och motstånd, just som skärmgallermotstånd kan man med fördel använda 1 watts kolmassa eller kolfilm de klarar som regel högre spänning jämfört med metallfilm. Byt gärna samtliga skärmgallermotstånd och ändra värdet
till 100 ohm.Jag kanske får starta en reparationskurs för rörförstärkare här. Nä föresten då blir jag arbetslös

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/10/12 :  17:58:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Nä föresten då blir jag arbetslös

Det blir du ändå när greklandskrisen kommer hit ...

Rimbo-Lasse propagerade för rejäla skärmgallermotstånd - 1 ... 2W. Även om 1/2-wattare "höll" tog den elektriska fältstyrkan kål på dem efter ett tag.
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2011/10/12 :  18:24:28  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Aha, tack för svar. Det är 6550/KT88 i MQ-360 men det kanske inte förändrar vilket värde det ska vara på motståndet? 100 ohm, vad blir skillnaden mot 56ohm? Jag menar vad händer i förstärkaren?

F
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/12 :  18:27:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Greklandskrisen har kommit men det struntar förstärkarna i, en del av dem behöver service i alla fall.
Som sagt kolmotstånd är utmärkta som skärmgallerstoppers

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/10/12 :  19:13:52  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
www.bhiab.se
Artikel 11-2035
Fina grejer,just 100R finns inte men 91R duger väl gott

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Bardis
Member

3348 Posts

Posted - 2011/10/12 :  19:36:17  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Är det någon som tycker det är någon större ljudmässig skilland mella kolmassa- och kolytskiktsmotstånd?

Klytskiktsvarianten är i alla fall lättare att få tag på.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/12 :  20:32:04  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
När motståndet sitter som stopper, dvs skall motverka självsvängning i röret är det fullständigt egalt ur ljudsynpunkt vilken typ av motstånd det är. Nackdelen med kolmotstånd är att de kan addera brus men det är inget problem i utgångssteget. Däremot bör man undvika dem längre fram i förstärkaren.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2011/10/12 :  20:36:48  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Fred: Det händer inget alls med förstärkaren om du ändrar till 100ohm. Jag tycker 56ohm verkar litet kan finnas risk för självsvängning, vanligt är att det använts 100ohm på denna position.

erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2011/10/13 :  09:45:00  Show Profile Send Fred a Private Message  Reply
Stort tack för alla svar! Känns tryggare nu :)

F
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000