HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hittat en trattgrammofon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2011/10/09 :  13:23:50  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Var och slängde saker med en kompis på tippen igår när jag såg en kvinna komma bärandes med den här. Tyckte det var ganska synd och slänga den så jag tog med den hem. Vevar man upp fjädern så snurrar den runt fint. Däremot så verkar det saknas själva hållaren för nålen. Är det inte ljuddosa det heter? Någon som vet var man kan få tag i en passande sådan? Har sett att det dyker upp på tradera ibland men frågan är vilken som passar.

Någon som vet ungefär hur gammal den är, vad det är för tillverkare och om det är något värde i den? Vore kul att få igång den. Har för mig att farfar har ett gäng stenkakor liggandes på vinden.




bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/10/09 :  15:09:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Annars är den ju vacker nog att ha som prydnad.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/10/09 :  15:09:56  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Den blir nog fin när du har renoverat den. Du får nog byta filten på tallriken mot en i kork eller gummi. Sedan får du väl också skaffa fram en ny puppa, Ortofon eller en från Lyra låter bra.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2011/10/09 :  19:20:22  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Hittade ljuddosan nu. Den hade lossnat och gömt sig i skuffen på bilen. Stift saknas dock men det finns på tradera.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/10 :  13:31:37  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Grattis.

Jag skulle också väldigt gärna tagit emot en sån fin pjäs om tillfälle gavs.
Nu måste du börja leta efter gamla stenkakor, så du får något att lyssna på. Men det brukar vara lätt att hitta nästan gratis
på loppisar, röda-korsets kupan osv.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2011/10/11 :  15:47:31  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Nu har jag varit och köpt en nål samt några stenkakor. Fungerar fint. Inget bra ljud med dagens mått men bättre än jag trodde det skulle vara :)

http://www.youtube.com/watch?v=zE80gOzTOms

http://www.youtube.com/watch?v=FoJOgkHoYFY
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/10/27 :  16:33:08  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Är det en skrynklig Linn-matta vi ser?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2011/10/28 :  18:02:01  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Linn-matta?
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/10/28 :  18:56:05  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply


quote:
Annars är den ju vacker nog att ha som prydnad.


Instämmer....konsthantverk.....verkligen!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2011/10/30 :  21:11:18  Show Profile Send Amazon a Private Message  Reply
Någon som har tips på bra nålar?
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/11/17 :  14:52:27  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Se till att använda kopparnålar isf stålnålar för bästa ljud och minsta slitage ( på skivorna)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000