Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8665 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 23:08:06
|
Är det? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 23:20:24
|
Tyvärr inte, om man talar om pop, rock och metal (har ingen aning om hur det fungerar i tex. jazzvärlden) Ofta handlar det bara om att de har dragit upp master volymen så mycket det går och låter sedan kompressor/limiter göra allt platt som en pannkaka - hej då dynamik... A Loudness War it is.
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8665 Posts |
Posted - 2011/10/06 : 23:32:35
|
quote: A Loudness War it is.
Usch då! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 15:51:58
|
Själv tycker jag att det låter mycket bättre i mina datorhögtalare. Det är roligt att skivbolagen tänker på oss fildelare som sitter och lyssnar på musik vid våra datorer. De har ju tydligt anpassat ljudet på skivorna för datorhögtalaruppspelning. De som köper skivor för att spela upp i riktiga anläggningar är ju ändå för få för att bry sig om. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2011/10/07 : 22:06:38
|
En svidande ironi där Björn-Ola! Och riktigt kul!
Mvh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
Edited by - AlfaGTV on 2011/10/07 22:07:40 |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 00:07:41
|
quote: Remastered synonymt med bättre kvalitet?
Nej ! |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 10:37:43
|
När det gäller remastrade vinylskivor blir mitt svar Ja. |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 12:54:52
|
Nej, långt ifrån allt är dåligt men man får nog lyssna först. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Audiovector
Member
1991 Posts |
Posted - 2011/10/08 : 14:07:17
|
I regel låter remastrade album sämre än originalen men ingen regel utan undantag:
http://cdon.se/musik/lemarc_peter/starkare_%C3%A4n_ord_-_samtliga_album_1987-2008_(13cd%2b2dvd)-12246861
låter BÄTTRE än originalet! :) |
Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.
Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2011/10/11 : 11:41:05
|
Björn-Ola har väl tyvärr fångat in hur remastringen i för många fall gjorts senaste tiden... uh tio åren?
När man läser om LeMarc-boxen så hittar man uttryck som quote: ... målsättningen att återge äktheten och integriteten i de ursprungliga inspelningarna.... höra skivorna som de var tänkta att låta....
Detta är i mina öron perfekt! Remastring skall inte funka som en tidsmaskin där man försöker skapa ett nytt sound som inte fanns där från början genom att skruva på några rattar.
Ett annat Svenskt tips är ABBA - Super Trouper som kom i en remastrad utgåva i våras, och också gjord efter filosofin att det skall låta som producenterna en gång ville ha det. http://www.abbasite.com/articles/articles/super-sound-on-super-trouper |
|
|
modernman
Member
278 Posts |
Posted - 2011/10/12 : 07:22:03
|
Ett bra (dåligt) exempel är CD-utgåvorna av ZZ tops första plattor, t.ex. First Album och Tejas. Låter skit på CD, jag kan absolut inte lyssna på dem. Det kan t.o.m. vara så att de är remixade!? Kommer inte riktigt ihåg. |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2011/10/12 : 12:33:21
|
quote: I regel låter remastrade album sämre än originalen
Är det verkligen så illa? |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/12 : 12:54:29
|
quote: quote:I regel låter remastrade album sämre än originalen
Är det verkligen så illa?
Snackar man om Pop, Rock & Metal, och CD så är det oftast så tyvärr. Men en remastrad CD kan ju vara trevlig på andra sätt, bounuslåtar och fetare texthäfte tex. |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
Edited by - opethic on 2011/10/12 12:56:33 |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/12 : 13:58:05
|
Jag som mest lyssnar på Jazz, folk och klassiskt känner inte alls igen det här. Men jag är medveten om att det förekommer. Jag har en svensk skiva Möller+Knutsson - Latitudes crossing. Det är en HDCD inspelad helt utan kompressorer och limiter. Jag roade mig med att eq:a och komprimera(1:2)inspelningen ett par decibel. Faktum är att jag tycker det låter bättre än originalet. Jag har ibland roat hifi-folk som varit här att göra amma sak men med andra inspelningar. Jag tror faktiskt att samtliga som hörde tyckte det lät bättre efter processen. Det finns faktiskt musik som mår bra av att komprimeras så det låter mera förtätat. Men det ni talar om är musik som ska höras starkt i alla miljöer. Glöm inte att den allmänna ljudnivån i samhället dubblas för varje decennium.
Ps.Vill tillägga att jag har en trebandskompressor där man kan välja mellan olika övergångsfrekvenser.Ds |
Edited by - gcs on 2011/10/12 14:56:59 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/10/12 : 17:28:57
|
Kind Crimson ger ut sina gamla skivor (i slumpvis ordning), remastrade efter alla konstens regler, och DET resultatet ska ju vara bättre. Annasr finns nog inga tumregler som säger att det skulle innebär lyft för oss triodbögar. |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 10:06:41
|
Jag tillhör den generationen som ofta köpte första cd-släppet på 80 och 90-talet. Sen ljudiot som man är så köpte jag ibland om skivorna i remastrade utgåvor. Exempel kan ges i Dire Straits, Eagles etc. Blev det bättre då? Hur upplevde jag förändringarna?
Det första som märks är den högre utnivån. Oftast en höjd basnivå med fetare ljud. Sen oftast lite softare mjukare ljud som jag brukar tillskriva att de använt modernare D/A omvandlare. Jag brukade spela skivan och känna mig ganska nöjd och sedan lägga skivan åt sidan. Inte för att det var dåligt utan för att vi sällan sträckspelar skivor i vårt hem. Detta var innan man uppmärksammade komprimering och loudness wars. Det var på något sätt självklart att det skulle låta bättre det var ju hela meningen med remastringen ju :-)
Men nu när diskussionen är igång och man tänker/lyssnar lite kritiskt så märks det ju att inta allt blir bättre automatiskt bara för att det är remastrat. Brothers in arms med låten The Man's too strong har man tagit ner dynamiken som ju gör låten bra. Det är mer bett i det gamla cd-släppet men samtidigt lite hårdare ljud. Smaksak. Det händer också att man tar fram urgamla cd som låter alldeles utmärkt bara man skruvar upp lite som t.ex. Avalon med Roxy Music. Lite trist i iPoden men är man lite fiffig så kan man höja utnivån med hjälp av något program utan att man slår i taket. Det är lite jobb, men det kan det ju vara värt. Trist är det att lyssna på ganska nya cd som slår i taket med distorsion som följd - hur tänkte man här? Det kan ju inte vara värt att skapa distorsion bara för att låta högt i radio - eller? Inom jazzen så kan äldre mastringar ofta vara bättre om de är gjorda på rätt sätt - och innan man började komprimera 50 och 60- tals inspelningar. Slutsatsen för mig är att jag inte automatiskt köper remastringar utan försöker ta reda på om det verkligen är lönt och ett förbättrat ljud. Tar fram den gamla cdn och lyssnar om ljudet är ok eller ej. Ofta är det det.
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 12:23:15
|
Just"Brothers in arms" tittade jag på för ett antal år sedan. Jag jämförde då min då nyinköpta SACD skiva med en första version av CD:n och den första vinylutgåvan. SACD versionen hade mycket högre nivå och var också svårt limiterad. Däremot så var den första CD versionen lika starkt utstyrd som vinylskivan. Det var ju vanligt att man i början av CD epoken inte vågade eller ville öka den digitala nivån till +18dBf som man oftast gör idag samtidigt som man ökar nivån ytterligare med hjälp av en brickwall limiter. |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 14:23:59
|
En fråga: Borde inte Mastringstekniken skilja sig en del åt på cd (redbook) samt sacd (scarlet) eftersom uppspelningstekniken skiljer sig så pass? |
- |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 15:23:08
|
quote: Borde inte Mastringstekniken skilja sig en del åt på cd (redbook) samt sacd (scarlet) eftersom uppspelningstekniken skiljer sig så pass?
Varför skulle den göra det. |
|
|
Mirage
Member
493 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 17:55:39
|
Har för mig att jag läste nånstans att de remastrade skivorna med Iron Maiden låter sämre än de äldre, alltså de skivor som skapar en bild av Eddie om de står bredvid varandra i hyllan. Jag har inte båda utgåvorna på CD av någon av dessa så jag har inte kunnat jämföra själv. Däremot har jag de sju första albumen på vinyl. |
Erik Nyström Mitt system eller här |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 18:31:23
|
quote: Borde inte Mastringstekniken skilja sig en del åt på cd (redbook) samt sacd (scarlet) eftersom uppspelningstekniken skiljer sig så pass?
Varför skulle den göra det.
Om jag visste så skulle jag inte fråga!
Har för mig att jag läst att man inte kan använda varken Eq filter, limiters eller kompressorer på en 1-bits ström. Inte dithering heller. Problemet med bl.a. distorsion i de höga freqvensområdena löses genom att knuffa upp den i registren över det hörbara området. Problemet är (var?) att det reflekterades tillbaks som en 3e tons distorsion som lade sig som en metallisk klang på inspelningen. Men det problemet kanske är löst sedan länge? |
- |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/17 : 21:13:33
|
Jag har aldrig hört någon inspelning med metallisk klang mer än någon gång på den tiden, 60-talet som man gjorde om en mono inspelning till stereo eller som man då sa, apstereo. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 08:09:09
|
quote: Har för mig att jag läste nånstans att de remastrade skivorna med Iron Maiden låter sämre än de äldre, alltså de skivor som skapar en bild av Eddie om de står bredvid varandra i hyllan. Jag har inte båda utgåvorna på CD av någon av dessa så jag har inte kunnat jämföra själv. Däremot har jag de sju första albumen på vinyl.
Jag har de flesta plattorna på såväl CD, remastrad CD och LP. Nu är det väl i och för sig så att dessa plattor är ganska långt ifrån "hifi" i mina öron, tom. dåligt ljud för att vara 80-tals hårdrock. Men - jag tycker vinylerna låter bäst, följt av original-CD, de remastrade CD-skivorna låter maffigt i tex. bilen men är lite jobbiga att lyssna på "finstereon". Högt utstyrt ljud som är på gränsen till att dista och en bas som känns Eq-manipulerad. Bästa ljudet på en Iron Maiden platta är enligt min mening den senaste "The Final Frontier", synd bara att vinylen är picturedisc... |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
coldcut
Member
747 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 09:24:29
|
gcs: Metalliskt kanske var lite väl överdrivet.. Om jag istället säger kyligt och något hårt?
Men frågan var ju om mastringstekniken skiljer sig mellan cd (pcm) och sacd (dsd)? Letade och och fann följande:
quote: Press release: "A big surprise at the AES was the confirmation by Sony that DSD technique, used in SACD, uses multi-bit PCM during recording and mastering processes and that only uses one-bit technique as it applies to consumer playback systems. Jim Johnston of AT&T Research speculated that DSD and DVD-A data streams might be able to co-exist if output from different points within the same microprocessor."
Det besvara ju det hela! |
- |
|
|
Topic |
|