Author |
Topic |
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 17:49:36
|
Angående Iron Maiden: Själv har jag alla Iron Maiden's skivor i dom senaste remaster versionerna (dom som börjar med artikel nr 7243). Dessutom har jag dom icke ny-remastrade utgåvorna som börjar med CD-FA och även dom som börjar med CDP7 (har även haft alla på LP en gång i tiden).
Jag väljer att lyssna på dom senaste remastrarna så smaken är delad.
Men generellt sett så finns det alldeles för många dåliga remasters!
|
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2011/10/18 : 20:41:09
|
Anledningen till att man använder multibit-teknik vid redigeringen är att det inte går att redigera i DSD. Man kan fråga sig varför men det vet inte jag. I mina tankar så vill jag gärna jämföra det analoga bandet med den digitala Dash tekniken. Dash spelas också in på magentband. Vanliga magnetband kan man klippa i hej vilt med en sax, medan digitala bandinspelningar gjorda med dash som också klipps med sax, men inte alls lika enkelt. Man hade samma problem förr på den tiden när man TV bolagen spelade in program på 2":s videoband i TV:s barndom. |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2011/10/20 : 18:55:15
|
Det finns vissa som hävdar att dynamikkomprimeringen bara handlar om en sak: rädsla Man är rädd att musiken inte skall sälja utan drunkna bland allt annat som ges ut. Visst, jag kan tänka mig att en artist som får höra att komprimering är bra för att få mera speltid i radion blir lockad av det och ser chansen att kunna sälja mer plattor. Vem skulle tacka nej till en löneökning?
Det konstiga är att detta är ingen nyhet, även på tiden med AM radio eller jukeboxar gällde det att höras och sticka ut från andra. Man undrar varför det gått över styr.
Att det är just radion som lockar och får styra hur det skall låta kan man läsa från lite olika håll...
En bra intervju med Peter Lemarc (som skrevs i samband med hans box) http://obladoo.se/musik/2010/12/11/lemarcs-liv-i-en-lada/
Och på nätet hittade jag en fråga ställd till Bob Clearmountain. http://www.mixthis.com/blog.html quote: Bob,
Question: Why is the trend in rock recordings getting more severe with squashing the hell out of final mixes? It's the worst with the Alternative genre. It seems absurd, that the industry spends millions of dollars on high-end digital recording and processing, only to have the capabilities lost with severe compression. We're left hardly any definition of the individual instruments, and our VU meters hardly move. So, what's the deal to you? Do you find it frustrating? Who is making the decisions on this trend?
I'm a 50 year-old guy. It surprises me that even my 14 year-old son asks me why.
My response:
Dear Mr. Kelly,
This is a question that seems to be asked more and more these days. I'm not absolutely sure, but I believe there's a few reasons. First, radio stations tend to use massive compression (usually multiband) to keep their signal strong enough to reach the "fringe areas", the places just on the edge of reception. So, when the mixer "squashes the hell" out of the mix, the producer and the label guys think it "sounds just like the radio", which somehow translates to "sounds like a hit." Second, (which is really a subset of the first reason) because the record buyers have gotten used to hearing all that radio compression, they actually expect to hear it when they buy, er... I mean.. when they download the tunes.
Third, a certain amount of compression does add excitement to a rock mix (I use a fair amount myself) but as you've observed, it's quite possible that a number of modern mixers may have overdone it a bit.
Also, when you highly compress every track, mixing gets quite a bit easier, as everything just sits at the same level, so you don't really have to push the faders much. But of course, you still must get some kind of a musical balance.
Cheers, Clearmountain
|
|
|
Topic |
|
|
|