quote:Audio Research har börjat använda det nya röret KT120 i sina slutsteg. Till vänster ser vi REF 250 som nu lämnar 250w med de nya KT120 rör, till höger försteget REF 5. Skulle vara otroligt spännande att få jämföra dessa REF 250 mot mina REF 210. Jag har så här långt bara en fundering över formspråket, REF 250 avviker mot REF 5 och de är i samma serie, inte så genomtänkt såvidare man inte inom kort uppvisar en design för hela REF serien.
250 lär ju vara det bästa de kommit med, men det hör man varje gång något nytt kommer Jag undrar också över den något retroaktiga looken på de nya men VU-mätarna kanske har en större funktion än de digitala i 210 blocken? Audionet kanske har upplysningar om vad mätarna visar?
Burmästers kamera in action med fokus på Esoteric samt ProAc. En något annorlunda kamera än vad man normalt kan stöta på i vårt avlånga land och framför allt på en mässa. Inte direkt dess rätta miljö, men trots det prestera Burmäster fina bilder.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Sceptic, vad jag kan läsa mig till så används mätaren till detsamma på båda. Man kan utläsa spänning, bias och effektuttag i mätarfönstret. Men jag har dock inga officiella uppgifter från Audio Research på det.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Sceptic, effektuttaget visas på REF 210 med en fluorescerande stapel som studsar upp och ner och på REF 250 är det en traditionell vu mätare som jag har förstått det, inga direkt exakta siffror. :)
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Usher BE-20 DMD tillsammans med Electrocompaniet, det rockade rätt bra måste jag säga om man kom rätt i rummet. Om jag funderar lite runt ljudet hos de olika utställarna så slog en rätt intressant tanke mig. Det lät bra i många rum, men väldigt olika. En del återgav klassisk musik bra, en del hade extra fin närvaro som en gles närmickad produktion tjänade på och som i detta rummet en fin återgivare för rock. Riktigt skoj att få ta in alla dessa intryck av olika ljudsignum under en och samma dag.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Det här rummet var en rolig överraskning. När man kom in och såg de små högtalarna så förväntade man sig inte den stora ljudscen som presenterades tillsammans med ett ljud med full kropp. Högtalarna Shahinian Acoustics Arc bjöd på en riktigt engagerande lyssning tillsammans med Spectral och Nagra.
En Nagra MSA förstärkare samt en uppsättning Nagra VPA monoblock på torrdemo.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Instämmer! Det här var det rum där jag tillbringade längst tid under mässan. Peter spelade MUSIK kort och gott. Spectral ligger plötsligt högst upp på min lista över potentiella förstärkare för framtiden. Shahinian är otroligt spännande! Design och tillverkning av ett blygsamt familjeföretag i NYC sedan 70-talet enligt uppgift! Exotiskt. Kommer till Audio Concept(Sthlm) inom kort enligt färsk förstahandsinformation...
I ett stort rum med mycket hårda ytor ställde Burmester upp högtalarna B80, 2st 911 MK III slutsteg, försteget 077, CD spelaren 069, Power Conditioner 948 samt Burmester Music Server 111. För att få ner efterklangen något hade man lagt ut lite filtmattor bakom och framför systemet. Med tanke på förutsättningarna måste man ändå säga att de lyckats plocka fram kvaliteterna i produkterna på ett underhållande sätt.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
Rummet som kanske var det stora dragplåstret för mässan. Här var det stora & tunga prylar i ett stort rum. Sonus Faber Fenice såg jag för första gången i Munchen i våras, sedan dess har man ändrat namn till The Sonus Faber. Det handlar inte om en placeringsvänlig stativhögtalare, men och andra sidan har den även andra kvaliteter.
Men det fanns fler högtalare, Sonus Faber Guarneri Evolution.
Fler intressanta nyheter hittar vi i bänken. Längst upp ser vi en skivpelare från Spiral Groove, under den RIAA från Aesthetix, Nya försteget Phantom från Krell, CD/SACD spelaren Chipher från Krell.
Nya monoblock från Krell, deras största Evolution 900e.
The Sonus Faber från en spelande vinkel. Här ser vi att det även finns lite hjälp bakåt för att hjälpa till med ambiencen. Närmast är det kablage från Nordost ur serien Odin. Tyvärr kan jag inte säga något om ljudet då det spelades något helt okänt för mig med ljud från olika miljöer. Men vad jag förstod av snacket mellan rummen så var det många som uppskattade upplevelsen från denna setup.
- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare. - Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.
En liten rättelse, de heter inte Fenice längre, utan bara The Sonus Faber, kort o gott :) Läckra bilder på läcker hifi, tack för att ni delar med er...
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Varför, varför och Varför... Demoas ALLTID Mcintosh utan Försteg i kedjan för? Slår aldrig fel. En dedikerad förstegsdel, förslagsvis i detta fallet den nya aktuella C50 hade säkert låtit mycket bättre. Det behövs en dirigent av extraordinär kaliber i sådana här sällskap :D
Inga bilder alls från det rum där jag trivdes bäst - QUAD-rummet?
Mästerdemaren Lars Olov Welin hade fått till det jättebra där. Han är väldigt lågmäld av sig men jag hävdar att han är landets klart bäste att få till ljudet med ytterst enkla medel. Ljudet engagerade, och det spelade musik. Jag är ingen direkt fan av vare sig Bladelius eller Quad annars men här var det bara att lyfta på hatten.