HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 real time kernel *linux* ljudkvalite
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/09/30 :  19:20:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har provat detta tidigare, men d[ var det en fraga om att installera ett nytt os, tweaka en hel del och anvanda jack.

Nu sa finns ett ratt skont alternativ, som jag anvander just nu nar jag skriver detta, darav bristen pa svenska bokstaver.

Puppy studio 3.3-rt

En puppy baserad distro som anvander en 2.6.33.5-rt25 karna.

Man gor sa har >

ladda hem .iso filen, branner ner den, botar fran cd, hela operativet laggar sig i ram, inget installeras pa datorn.

Sedan tar ut cd och satter in en musik cd, oppnar en terminal och skriver >

nice -20 vlc

Detta for att starta vlc med hogre prioritet, och därefter startar man sin uppselning som vanligt genom vlc.

Vet ej vad jag har for latency i systemet, datorn jag anvander ar en asrock 330ht (liten media nettop), men ljudet verkar mkt klarare och krispigare an med den vanliga debian baserade linux mint 10 jag kor vanligtvis, kan nagon insatt forklara hur detta fungerar, jag ar mkt nyfiken.

Detta ar ett tips till er som anvander en dator for att spela upp musiken i era system, det ar gratis, och en stor forbattring i mitt fall, ville bara lata er veta.

Klart frackt, ar lite tagen av ogonblicket just nu, ville skriva av mig lite.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2011/09/30 21:08:07

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/09/30 :  21:06:51  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Länken för de som vill prova :

http://puppystudio.tiddlyspot.com/

Jag tog hem den senaste (3.3) som finns här :

1. PuppyStudio 3.3 rt (378MB) (Most recent one - I believe...) <- Denna !

Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/10/04 :  10:28:21  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag är inte helt 100, men jag misstänker att en anledning kan vara att Mint kör Pulse Audio som ljudsystem, medan PuppyStudio kör alsa. Pulse har dåligt rykte som buggigt och svårkonfigurerat, vilket kanse delvis beror på hur de olika distributionerna implementerar det, och det fungerar som en server som mixar/konverterar allt ljud från olika program som vill kunna spela upp ljud samtidigt innan det skickas till ljudkortet. Alsa består i stort sett av själva drivrutinen för ljudkortet, samt ett 'plugin-lager' som man kan använda för att konvertera, mixa, routa, eq:a mm mm. Detta pluginlager är inte konfigurerat från start, dock, så jag skulle misstänka att PuppyStudio kör med så lite konvertering som möjligt mellan ljudfilen och ljudkortet.

Kul med en multimediaversion av Puppy! Jag skall nog testa lite jag också...

/Dr. G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/10/04 :  11:01:39  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag upplever en liknande skillnad i ljudkvalité mellan FreeBSD och vanlig icke RT-linux.

Pulse Audio suger hårig lampsladd och mjuka polypropylen-koner.
Bäst ljud utav BSDerna verkar vara NetBSD, och dom har som standard en mer realtime-ig kärna. Lite soft realtime.

Drömmen hade varit att kunna köra BruteFIR på QNX med nått anpassat ljudsystem.
Go to Top of Page

Dr.G
Member

97 Posts

Posted - 2011/10/05 :  12:59:05  Show Profile Send Dr.G a Private Message  Reply
Jag har lekt lite med de LADSPA-filter som finns i kombintion med ALSA:s ladspa-plugin och kört aktiv delning, men tyvärr är inte de filter jag testat fullt så bra som man önskar. De som är bra har för lång grupplöptid och går inte att köra i realtid. BruteFIR har jag sneglat på, men det krävs ju i princip en dedicerad filtermaskin, och det har jag inte riktigt plats för i min multimediamöbel just nu...
Fast... jag har ju i och för sig en gammal Shuttle... och ett Echo Layla (gamla 20-bitars)... hm...

/Dr.G

Jag tror att jag har rätt, men det är verkligen ingen garanti.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/10/07 :  18:50:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag har provat vidare och inser nu att där finns en påtaglig skillnad, bättre kanalseparation, vad som verkar vara ett större omfång (det låter maffigare) detaljer så man storknar och ett sjujäklar schvung, tydligare röster, you name it, att tala om en sorts förbättring känns lite tamt när man hör det.

Vet ej hur en standard linux kärna "låter" i jämförelse med exvis ens tandard W7 installation, men detta gjorde susen jämfört med en standard linux kärna, och detta utan jack etc. förbättringar, klart kul.

OBS! man hör det man vill höra, jag kan missta mig, men jag måte ha blivit bra duktig på att lura mig själv isåfall, testa och berätta hur ni upplever det, jag är bara en uppfattning, och den kan vara felaktig.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/10/09 :  10:03:55  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
nice -20 vlc

Funkar detta kommandot I ubuntu också?

Det kan vara bra och veta, då jag använder RadioTray fruktansvärt mycket, men inte är så haj på koderna än.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Edited by - Labbe on 2011/10/09 10:05:18
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2011/10/16 :  15:15:26  Show Profile Send Hjelm a Private Message  Reply
Jepp
nice funkar i ubuntu. Om det gör någon skillnad ljudmässigt vet jag inte.

Hjelm
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/10/16 :  19:23:49  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag höll på med linux i min HTPC förut, men gav upp på grund av dåliga drivrutiner för TV-kort, Pulse Audio, samt buggiga LADSPA filter. Jag körde Ubuntu Studio och OpenSuse med RT-tillägg. Det lät grymt bra när det funkade.

Nu har jag gått över till Windows 7. Det låter inte alls lika bra som linuxarna jag prövat, men det funkar klockrent. När jag vill lyssna på välljud så är det analogt rakt igenom.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/10/17 :  10:43:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Lite om komandot "nice" :

nice - run a program with modified scheduling priority.

nice becomes useful when several processes are demanding more resources than the CPU can provide.

In this state, a higher priority process will get a larger chunk of the CPU time than a lower priority process. Only the superuser (root) may set the niceness to a smaller (higher priority) value.

On Linux it is possible to change /etc/security/limits.conf to allow other users or groups to set low nice values.

The related renice program can be used to change the priority of a process that is already running

Run COMMAND with an adjusted scheduling priority. With no COMMAND, print the current scheduling priority. ADJUST is 10 by default. Range goes from -20 (highest priority) to 19 (lowest).

De flesta jag har hört av när det gäller default ludkvalité i olika OS rankar linux väldigt högt om inte högst, varför det förhåller sig på detta vis är jag itne säker på, och då talar vi inte om realtidssystem utan vanliga debian baserade distar som ubuntu, mint, mfl. i omodifierad orginal form.

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/10/17 :  21:48:39  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Även jag har reagerat över att ljudkvaliteten är bättre via Ubuntu, än vad den är på windows. Jag har för mig att jag läst i någon HF att det har med programmeringen av ljudmixern som windows använder, dvs den är felprogrammerad. Jag har dock inte den blekaste om Microsoft har fixat till det.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/10/26 :  08:36:29  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Jag frågade min bror som har sysslat med datorer hela sitt liv, både privat och proffesionellt unix, linux och MS, hans tankar om varför Linux generellt låter bättre out of the box var bla. DRM och att den interna ljudhanteringen är mer komplex, inte lika raka rör som i linux/unix.

OBS, detta gäller omodifierade system.

Varför jag upplever skillnad mellan -rt och vanlig kärna kan jag däremot inte svara på, likaså vad det gäller prioritering och schemaläggning, dessa åtgärder syftar till att minska latency, men kopplingen mellan lägre latency och bättre ljud är inte helt klar för mig, några ideér ?

Skälet till att jag funderar är att så länge man har cpu kraft över att processa ljudet (vilket man nästan alltid har) så borde inte ljudkvalitén som sådan påverkas kan man tycka, och hög eller låg latency borde spela roll först vid musik/film produktion, så att syncningen stämmer eller så att man inte får hack/avbrott, när ljudet väl strömmar så borde det låta likadant, eller ?

Likväl hör jag skillnad, varför kan jag dock inte just nu förklara.

Styrkan med Linux som är öppet är möjligheterna man har att skräddasy sitt system, det borde vara en given väg för de som använder sin dator som ljudkälla i seriösa sammanhang, och detta gav mig en idé.

Det finns ju ett antal linux intresserade/kunniga personer här på forumet, med ett gemensamt intresse för musik, våra kunskaper inom linux är olika både i område och omfattning, och det är en rätt intressant tanke om vi gemensamt skulle sätta ihop en hififorum-distribution gemensamt.

Debian baserad, enkelt men snyggt gränssnitt, låga systemkrav, -rt kärna, och endast ett fåtal applikationer och processer, en ändamålsenlig stabil låg latency distribution med bra hårdavustöd med andra ord.

Jag har själv försökt i omgångar med varierande resultat.

Frågan är om detta är realistiskt ? hur måga är vi som kan bidra, hur ser kravbilden ut mm. (vart drar vi gränserna) hur underhåller vi den, hur supporterar vi användarna, och vart skulle man kunna lägga upp den för nedladdning, finns där ett intresse hos "vanligt hifi folk" många frågor, dvs om vi ens känner att det är värt ett försök.

Genomförbart rent teknikt - absolut, kan resultatet bli bra - jajjemen, det är upp till hur vi känner inför uppgiften, om vi känner något alls.

Det finns många fina alternativ därute redan på plats därute, kan vi eventuellt modifiera någon av dessa med bra nog resultat ? (exempelivs att börja med en standard debian , som vi strippar, trycker in en -rt kärna i och ändrar scehmaläggningar samt att vi endast använder alsa)

Jag svammlar, behöver nog lite kaffe...

Edited by - martinsson on 2011/10/26 08:38:08
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/10/30 :  21:46:37  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Iden med en hififorum distro är inte dum, jag själv har lekt lite med tanken.

Vore det inte bättre och satsa på att "strippa" en ubuntu LTS istället?
Dels så har man ju ca 3års support. Det är mer eller mindre plug n play.
det är enkelt att hitta alla programmen i software center osv.

Här tror jag att KISS skulle funka väldigt bra, så t.om de som aldrig har använt någon form av linux tidigare kan få igång systemet på nolltid.

Tyvärr har jag inte kommit så långt i mitt fördjupande i linux världen än. Håller fortfarande på med de grafiska miljöerna, men där kan jag bidra med desto mer, om det skulle behövas.

Edited by - Labbe on 2011/10/30 21:48:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2011/10/30 :  22:04:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

En bra linux distro enbart inriktad på ljud-kvalité är en toppen-idé!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/10/30 :  22:31:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det finns en sådan beskriven i den här tråden (ja, inte hf distro men en hifi distro)
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=62364.0

Voyage linux

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2011/10/30 22:33:10
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/11/22 :  18:22:05  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Vad behövs eg, för att vi skall kunna sätta ihop hififorums egna dist?

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/11/22 :  19:01:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Tre förslag :

1. Vi tar en befintlig dist, exempelvis den som jag nämner i första posten, strippar ner den och gör den installerbar till hårddisk (ska redan funka men jag har inte lyckats).

2. Vi tar en modern och trevlig dist som exempelvis Linux Mint 11 LXDE (som jag nu kör) tacksamt nog befriad från pulseaudio och ersätter kärnan med en -rt kärna av lämpligt slag, strippar ner den och adderar lite artwork.

3. Vi bygger en egen från scratch med debian stable som grund (kräver mer jobb men då har vi full kontroll).

Några saker som jag känner bör vara med är ovsett förslag är:

-rt kärna
-32bit
-Eget artwork (hifi/hififorum tema)
-Installerbar till HD
-ALSA som bas
-lätt grafisk miljö, LXDE, Openbox eller liknande

Fler förslag ?

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/11/22 :  21:06:49  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Nu vet jag inte om opensuse kör från debian stable, men det går att sätta ihop en egen distro via denna sidan:

http://susestudio.com/

Väljer man detta alternativet så har man full koll på vad man lägger i sin distro.

LXDE alt XFCE är nog de bästa alternativen för DE om vi skall hålla resurskraven nere.

Jag är lite ambivalent till just openbox, då denna DE kräver lite mer av sin användare, vilket kan bli knasigt om det är en total datanovis som vill använda distron. Å andra sidan, så räknas väl Openbox mer till DIY, än vad LXDE och XFCE gör?

I Gnome 2 miljön kan jag nog försöka få ihop ett hififorum tema, men i de andra blir det lite värre, då jag bara har prövat på dem som snabbast.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/11/23 :  20:35:21  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Labbe, har ett account för susestudio ? jag tänkte skaffa ett, men de ville ha mer info om mig än jag är bekväm med att lämna ifrån mig.

Håller med dig om XFCE eller LXDE, hur funkar fluxbox tror du, det är ju lite mer "vanligt utseende", likaså iceWM, men frågan är hur viktigt deta är, vi bör nog balansera estetik och funktionalitet först kanske, personligen gillar jag minimalismen i openbox, men som du säger, det ser lite annorlunda ut.

En tanke annars, men lite väl radikalt kanske, men hur tror du det rena X skulle funka, tråkigt som attans, och hyffsat fult också samt inga möjligheter till artwork (om jag förstått det rätt vill säga).

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/11/23 :  22:14:23  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Jepp jag har ett konto där. Brukar logga in med Facebook. Jag kan försöka sätta ihop en dist via den sidan, bara jag får reda på vad den skall innehålla.

Fluxbox har jag för mig att man behöver ställa in själv. det är dock längesedan jag prövade den miljön
Vore det en bra ide, att låta var och en välja själv alt ha någon form av guide, så de kan ställa in DE så det liknar windows? om man nu inte vill anpassa det helt efter eget huvud.

Jag har aldrig kört med rena X utan det har varit Gnome som jag har återkommit till efter mina utflykter med de andra miljöerna.

Sen lurar jag på om vi skall skapa en egen tråd för ev distro, för just nu är åtminstone topic på denna tråden lite missvisande. Fördelen med det är att vi kan få input från lite fler håll.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/11/23 :  22:29:10  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Bra idé, en egen tråd får det nog bli, vad det beträffar att lämna ut möjligheten att låta användare individuellt välja miljö, hade det varit jag själv så hade jag sagt jajjemen, men det kräver kanske lite mer kunskap än jag tror de flesta har, samt att det är ett steg till i det hela, men att skapa en enkel miljö som de flesta vanliga användare kan orientera sig i är nog A och O.

Personligen tycker jag dock att vi ska distansera oss från windows och mac på ett enkelt, snyggt och trevligt vis, som inte avskräcker den ovane, detta är vad det är, linux, opensource, och det ska vi vara stolta över, inte försöka dölja elelr smika till att likna något annat, och jag misstänker att du håller med mig på den punkten :)

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/11/24 :  06:27:38  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Intressant!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/11/24 :  09:50:04  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
en första alpha release är på ingång.

Edit: den jag lade upp tidigare kraschar vid inloggning.

Edited by - Labbe on 2011/11/24 09:59:16
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2011/11/24 :  11:44:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
HFLUX 1.0 Alpha 1 release alltså :) snyggt och snabbt jobbat labbe :)

Jag drar igång en tråd så får vi se vart det brakar hän :)

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/11/24 :  11:51:14  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Jag gör två, en med LXDE och en med XFCE, så får vi testa vilken som passar bäst.

Jag har kört efter den här listan:

-rt kärna
-32bit
-Eget artwork (hifi/hififorum tema)
-Installerbar till HD
-ALSA som bas
-lätt grafisk miljö, LXDE, Openbox eller liknande

och jag kommer att göra en live cd/dvd.

Edit: en första testkörning innan release sker så fort servrarna för susestudio är uppe igen.

Edited by - Labbe on 2011/11/24 12:44:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000