Author |
Topic  |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 16:35:49
|
Hade en liten fundering om vad det finns för enkla sätt att komma igång med att göra en egen sida för att visa bilder. Det jag skulle vilja ha för struktur på det hela är:
1 framsida med olika val för att gå vidare till underkategorier. (Tex "Gadbois matsida" med underkategorier "förrätter", "varmrätter" och "efterätter")
2. Varje underkategori ska i sin tur kunna ha ett eget bildalbum (Tex i kategorin "förrätter" - ska jag kunna gå till ett album som visar "laxtoast", "räkcocktail", "sparrissoppa" osv)
Vad jag sett av Bildvisningstjänsterna därute (Flickr, photobucket) så blir det inte så snyggt och det är svårt att fixa "underkategorier". Jag vill gärna kunna ha en startsida -> underkategorier -> bildalbum i respektive underkategori.
Finns det enkla hemsidetjänster/sidor därute där man enkelt kan göra sådant här? Att börja helt från scratch och göra en egen hemsida känns lite övermäktigt för mig som total novis...  |
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/09/26 16:48:50 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 17:24:23
|
Det finns flera tjänster, t.ex. http://www.n.nu/
Men kolla villkoren, att dom passar dig, innan du sätter igång. Det är ju lite jobbigt att göra nya sidor. En del har begränsningar i utrymme, andra har tidsbegränsningar (prövotid osv).
Det finns fler aktörer för gratis hemsidetjänst, men du får kanske lite fler tips snart. Ja om det finns några hifi-forumister kvar då ...  |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 21:16:00
|
Tack för tipset, det var lite svårt att dela upp i underalbum på n.nu...
Sitter nu och utvärderar jalbum.net och ser om det skulle passa mina syften.  |
Min anläggningstråd |
 |
|
EngelholmAudio
Member

8209 Posts |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 21:33:17
|
Tackar för länken EngelholmAudio 
Nu är det ju så att det inte är maträtter jag egentligen ska lägga upp, utan något så infantilt som bilder på mina små bilmodeller ...
De börjar bli så pass många att det vore kul att kunna visa upp på något sätt förutom för mig själv i arbetsrumshyllan.
Prövade lite snabbt med jalbum.net-varianten och kom fram till det här snabba utseendet. Än så länge ett fåtal bilder upplagt och knastertorrt utan text.. men i alla fall - vad tror ni?  
http://jalbum.net/a/1050022/
|
Min anläggningstråd |
Edited by - guy gadbois on 2011/10/04 20:34:30 |
 |
|
AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 21:50:10
|
Själv betalar jag en spottstyver per år för hemsida på one.com Då ingår bl.a. en bra gallerifunktion Vet inte om det är vad du är ute efter men det är iaf lättanvänt och tillförlitligt. MVH /Micke
|
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
Posted - 2011/09/26 : 22:54:47
|
Tackar AlfaGTV för tipset, ser snyggt ut.
Jag har nu lekt lite med mjukvaran för jalbum.net och börjar gilla stuket. Har nog bestämt mig för att det är värt 200 spänn om året vara där. Mkt enkelt att ändra mappstrukturer och jobba i sin egen dator för att sen ladda upp ändringar till hemsidan.
Återigen tack för ert stöd  |
Min anläggningstråd |
 |
|
pix
200.000-klubben

4191 Posts |
Posted - 2011/10/04 : 13:15:09
|
Hej Jag kör med www.wix.com Mycket enkelt, även om jag förstått att vissa androider har problem med sidan)  (se länken i fotnoten nedan) Mvh /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2011/10/04 : 13:47:50
|
Den fungerar inte särskilt bra i Opera heller... Sedan är den Flash-baserad så iPhone etc lär inte gilla den. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Hornta
Member

1107 Posts |
Posted - 2011/10/04 : 16:26:29
|
Skaffa konto hos One.com och installera Wordpress.org på servern, då har du väldigt bra möjligheter till det du vill ha... |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
 |
|
pix
200.000-klubben

4191 Posts |
Posted - 2011/10/04 : 19:12:34
|
Eller gå med i fotosidan.se 10 bilder gratis och större portfölj (bildspel mm) om man betalar en slant Finns möjlighet att få konstruktiv kritik på sina bilder också Själv funderar jag på en enkel blogg för att komma ifrån nackdelarna med flash Mvh /Lars |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
guy gadbois
Member

2415 Posts |
|
Hornta
Member

1107 Posts |
Posted - 2011/10/04 : 22:31:23
|
DeviantART är annars en bra sida för foto. Där kan man lägga upp bilder i album osv.. |
Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2011/10/27 : 10:10:30
|
Jag hakar på med mitt spörsmål här och nu.
Häromdagen lackade jag totalt ut på photobucket och kommer nog lämna den siten. Mitt enda syfte med att vara med där är att hififorum saknar bildserver, så jag önskar hitta en annan site som låter mig lägga upp bilder så att jag kan länka in dom i andra sidor sen.
Jag önskar att siten är snabb, helst inte kräver en massa javascript och nedlusad med flash-applikationer som är så tunga att min dator bootar om. Jag vill också att det finns någon kategoriseringsfunktion så man skapa underalbum eller på något annat vis kan hålla någorlunda reda på var bilderna finns. Jag kräver inte mycket lagringsutrymme, då bilderna alltid är relativt hårt förminskade och komprimerade. 5 Mbyte klarar jag mig jättebra med.
Några tips? Här på HF måste ju de flesta ha (haft) samma problem, med tanke på avsaknaden av bildserver.  |
 |
|
nahoj
Member

1542 Posts |
Posted - 2011/10/28 : 11:00:17
|
quote: Jag hakar på med mitt spörsmål här och nu.
Häromdagen lackade jag totalt ut på photobucket och kommer nog lämna den siten. Mitt enda syfte med att vara med där är att hififorum saknar bildserver, så jag önskar hitta en annan site som låter mig lägga upp bilder så att jag kan länka in dom i andra sidor sen.
Jag önskar att siten är snabb, helst inte kräver en massa javascript och nedlusad med flash-applikationer som är så tunga att min dator bootar om. Jag vill också att det finns någon kategoriseringsfunktion så man skapa underalbum eller på något annat vis kan hålla någorlunda reda på var bilderna finns. Jag kräver inte mycket lagringsutrymme, då bilderna alltid är relativt hårt förminskade och komprimerade. 5 Mbyte klarar jag mig jättebra med.
Några tips? Här på HF måste ju de flesta ha (haft) samma problem, med tanke på avsaknaden av bildserver.
Flickr borde funka för det du önskar.
Mvh
Johan |
Min hemsida/Blogg http://johanstephan.com/
|
 |
|
|
Topic  |
|