HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hemsida för att visa bilder..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/26 :  16:35:49  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Hade en liten fundering om vad det finns för enkla sätt att komma igång med att göra en egen sida för att visa bilder. Det jag skulle vilja ha för struktur på det hela är:

1 framsida med olika val för att gå vidare till underkategorier. (Tex "Gadbois matsida" med underkategorier "förrätter", "varmrätter" och "efterätter")

2. Varje underkategori ska i sin tur kunna ha ett eget bildalbum (Tex i kategorin "förrätter" - ska jag kunna gå till ett album som visar "laxtoast", "räkcocktail", "sparrissoppa" osv)

Vad jag sett av Bildvisningstjänsterna därute (Flickr, photobucket) så blir det inte så snyggt och det är svårt att fixa "underkategorier". Jag vill gärna kunna ha en startsida -> underkategorier -> bildalbum i respektive underkategori.

Finns det enkla hemsidetjänster/sidor därute där man enkelt kan göra sådant här? Att börja helt från scratch och göra en egen hemsida känns lite övermäktigt för mig som total novis...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/09/26 16:48:50

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/09/26 :  17:24:23  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det finns flera tjänster, t.ex.
http://www.n.nu/

Men kolla villkoren, att dom passar dig, innan du sätter igång. Det är ju lite jobbigt att göra nya sidor.
En del har begränsningar i utrymme, andra har tidsbegränsningar (prövotid osv).

Det finns fler aktörer för gratis hemsidetjänst, men du får kanske lite fler tips snart. Ja om det finns några hifi-forumister kvar då ...
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/26 :  21:16:00  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tack för tipset, det var lite svårt att dela upp i underalbum på n.nu...

Sitter nu och utvärderar jalbum.net och ser om det skulle passa mina syften.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2011/09/26 :  21:22:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1345114

Lite hjälp på traven?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/26 :  21:33:17  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tackar för länken EngelholmAudio

Nu är det ju så att det inte är maträtter jag egentligen ska lägga upp, utan något så infantilt som bilder på mina små bilmodeller ...

De börjar bli så pass många att det vore kul att kunna visa upp på något sätt förutom för mig själv i arbetsrumshyllan.

Prövade lite snabbt med jalbum.net-varianten och kom fram till det här snabba utseendet. Än så länge ett fåtal bilder upplagt och knastertorrt utan text.. men i alla fall - vad tror ni?

http://jalbum.net/a/1050022/

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/10/04 20:34:30
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/09/26 :  21:50:10  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Själv betalar jag en spottstyver per år för hemsida på one.com
Då ingår bl.a. en bra gallerifunktion
Vet inte om det är vad du är ute efter men det är iaf lättanvänt och tillförlitligt.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/09/26 :  22:54:47  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tackar AlfaGTV för tipset, ser snyggt ut.

Jag har nu lekt lite med mjukvaran för jalbum.net och börjar gilla stuket. Har nog bestämt mig för att det är värt 200 spänn om året vara där. Mkt enkelt att ändra mappstrukturer och jobba i sin egen dator för att sen ladda upp ändringar till hemsidan.

Återigen tack för ert stöd

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4191 Posts

Posted - 2011/10/04 :  13:15:09  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hej
Jag kör med www.wix.com
Mycket enkelt, även om jag förstått att vissa androider har problem med sidan)
(se länken i fotnoten nedan)
Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2011/10/04 :  13:47:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Den fungerar inte särskilt bra i Opera heller... Sedan är den Flash-baserad så iPhone etc lär inte gilla den.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/10/04 :  16:26:29  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Skaffa konto hos One.com och installera Wordpress.org på servern, då har du väldigt bra möjligheter till det du vill ha...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4191 Posts

Posted - 2011/10/04 :  19:12:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Eller gå med i fotosidan.se
10 bilder gratis och större portfölj (bildspel mm) om man betalar en slant
Finns möjlighet att få konstruktiv kritik på sina bilder också
Själv funderar jag på en enkel blogg för att komma ifrån nackdelarna med flash
Mvh
/Lars

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/10/04 :  20:33:48  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Tack Pix för dina förslag, jag har redan kört igång med den lösning som jag nämnde ovan och är rätt nöjd med. http://jalbum.net/a/1050022/

Även på fotosidan är jag sedan ett tag medlem.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=176149

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/10/04 :  22:31:23  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
DeviantART är annars en bra sida för foto. Där kan man lägga upp bilder i album osv..

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/10/27 :  10:10:30  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Jag hakar på med mitt spörsmål här och nu.

Häromdagen lackade jag totalt ut på photobucket och kommer nog lämna den siten.
Mitt enda syfte med att vara med där är att hififorum saknar bildserver, så jag önskar hitta
en annan site som låter mig lägga upp bilder så att jag kan länka in dom i andra sidor sen.

Jag önskar att siten är snabb, helst inte kräver en massa javascript och nedlusad med flash-applikationer
som är så tunga att min dator bootar om.
Jag vill också att det finns någon kategoriseringsfunktion så man skapa underalbum eller på något
annat vis kan hålla någorlunda reda på var bilderna finns.
Jag kräver inte mycket lagringsutrymme, då bilderna alltid är relativt hårt förminskade och
komprimerade. 5 Mbyte klarar jag mig jättebra med.

Några tips?
Här på HF måste ju de flesta ha (haft) samma problem, med tanke på avsaknaden av bildserver.
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2011/10/28 :  11:00:17  Show Profile Send nahoj a Private Message  Reply
quote:
Jag hakar på med mitt spörsmål här och nu.

Häromdagen lackade jag totalt ut på photobucket och kommer nog lämna den siten.
Mitt enda syfte med att vara med där är att hififorum saknar bildserver, så jag önskar hitta
en annan site som låter mig lägga upp bilder så att jag kan länka in dom i andra sidor sen.

Jag önskar att siten är snabb, helst inte kräver en massa javascript och nedlusad med flash-applikationer
som är så tunga att min dator bootar om.
Jag vill också att det finns någon kategoriseringsfunktion så man skapa underalbum eller på något
annat vis kan hålla någorlunda reda på var bilderna finns.
Jag kräver inte mycket lagringsutrymme, då bilderna alltid är relativt hårt förminskade och
komprimerade. 5 Mbyte klarar jag mig jättebra med.

Några tips?
Här på HF måste ju de flesta ha (haft) samma problem, med tanke på avsaknaden av bildserver.

Flickr borde funka för det du önskar.

Mvh

Johan

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000