HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Motorsåg - inköpsråd önskas.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2011/08/12 :  17:51:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Undertecknad är med ved på landet - på rot. Den ska sågas ned, kvistas och kapas. Har insett att det blir lite jobbigt att handsåga. I synnerhet när man ser hur geschwindt det går för motorsågsinnehavande grannar.

Vad ska jag tänka på vid motorsågsanskaffning? Skyddsutrustning är självklart - men resten?

Aktuella träd är upp till ca 20cm i diameter. Mest barrträd, men ett och annat smärre lövtråd kommer att få känna på kedjan.

Det enda jag vet är att det inte ska vara en elsåg. Ty det finns inga eluttag nära berörda träd.

Några frågeområden:

- Motorstyrka?

- Bränsle?

- Lämplig längd på svärdet (eller vad den där långa saken som sticker ut och som kedjan går runt heter)?

- I vilken prisklass börjar det övergå från leksak till motorsåg?

- Avvägning mellan vikt och övriga egenskaper?

- ...och allt det där andra som jag inte har en aning om att jag ska fråga om ens?

Även tips på lämplig modell och lämpliga inköpsställen i Stockholmsområdet och i gränstrakterna av skärningspunkten mellan de tre smålandslänen mottages.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2011/08/12 17:52:21

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/08/12 :  18:40:17  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag skulle börja med en liten kurs i ämnet att hantera sågen + att fälla träd.

Motorsågar och träd kan döda dig hur lätt som helst, det vill vi inte!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2011/08/12 :  18:43:34  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kolla in fulings signatur, den funkar i detta sammanhang också

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/08/12 :  18:50:06  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Några svar på dina frågor:
Bränsle är alltid 2-taktsbränsle, dvs oljeblandad bensin. Färdigblandad akrylatbensin alkylatbensin (Aspen eller liknande) rekommenderas, minst hälsovådliga avgaser att andas in.
Längd på svärdet: Standard är 13 tum (33 centimeter). En del lättviktssågar kan ha 12 tum. Längre svärd är bara bökigt att hantera.
Storlek: För sällananvändare kan en lättviktssåg vara optimalt. Har själv en Husqvarna på 4 kg, lätt och trevlig men mycket strul. Skulle jag köpa ny idag valde jag nog Stihls lättviktssåg.

Edit: Köp filmall, rätt rundfil och plattfil. Slö kedja förtar all glädje med sågen.
Edit 2: Tack ztenlund, så fel man kan ha

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2011/08/12 19:25:51
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8810 Posts

Posted - 2011/08/12 :  18:58:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja gå en kurs,där får du ju reda på alla dina frågor,se hur det gick för mig,har aldrig använt skydds utrustning på 35 år..endast hanskar och hörselskydd..
t.e.x kan du få väldiga kast på sågen om du gör fel.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2011/08/12 :  19:07:01  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Bränsle är alltid 2-taktsbränsle, dvs oljeblandad bensin. Färdigblandad akrylatbensin (Aspen eller liknande) rekommenderas, minst hälsovådliga avgaser att andas in.

Instämmer, något annat torde inte vara aktuellt för motorsågar. Jag har en fyrtaktsröjare med toppventilare, men sådant har för dåligt vikt/effekt-förhållande för sågar.

Sedan heter det alkylatbensin, akrylat är möjligen aktuellt för målarfärg. Det är inte bara det att det stinker mindre utan lagringsbeständigheten är väsentligt mycket bättre än handelsbensin. Ergo, man slipper "gummibensin" och igenslammade förgasare o dyl. Detta torde vara särskilt aktuellt för hobbysågaren...

Märken vågar jag faktiskt inte säga så mycket om för motorsågar. Min erfarenhet av t ex häcksaxar, både i stångvariant med utbytbart verktyg och vanliga, säger dock att Stihl för ett j*vla väsen (relativt sett då), men fungerar bra. Husqvarna någonstans därefter om vi pratar lite bättre prylar och Tanaka (numera Hitachi) är lite tystare, men något klenare effektmässigt. Jonsered är "same shit" som Husqvarna numera då det ägs av detsamma.

Tänk på att ingen effekt i världen kan kompensera för en slö ofilad kedja.

Inköpsställen i Sthlm vette sjutton. Det var länge sedan jag besökte något sådant. Brukar svänga in till SÅMA i Uppsala för delar till trädgårdsmaskiner o dyl. Sådär på rak arm är de jag kommer på Södermalms Trädgårdsmaskiner, som ligger ganska långt från Södermalm numera (förut Västberga, numera Kungens Kurva), Bromma Skog och Trädgård och Carlsönerna. De senare ligger inne i stan har jag för mig och har även en hemsida med prylarna på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2011/08/12 :  20:27:58  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Sedan heter det alkylatbensin,

Så sant så..

Jag är i branschen, säljer Stihl, Jonsered och Stiga, Jonsered och Husqvarna är samma sak, med olika namn och färg på höljet.

Stihl är tyskt och bra, Jonsered är svenskt och bra,

Användingsområdet är vad som gäller om vad det är som vad du behöver,

13 " svärd räcker länge, och det är en standard, det du behöver tänka på är motorstyrkan på maskinen.... om du skulle fundera på att smälla på ett 15" svärd, men det är overkill.

!3" för din del räcker väl.

Mellan 3-4 tusen inkl moms ligger priset på, för en dylik apparat.

Köp maskinen där du har support, dvs. ej stormarknader eller " billighetsaffärer"

Aspenbränsle gör att maskinen är lite mer lättstartad, membran och andra detaljer i förgasaren förbrukas inte lika snabbt, Aspendrickan kostar ungefär 23:-per
liter.

Lite konsumentupplysning så här på Fredagkvällen

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/08/12 :  20:38:15  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Riktiga Skyddsbyxor är nummer ett och lurar.
Min kompis sågade av stöveln och hela vad muskeln "not nice".
Jag har gått en enkel kurs och det är värt mödan.
Köp några extra kedjor och lär dej att fila.När du fått in snitsen så är det en fröjd att såga med en vass såg.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/08/12 :  20:55:42  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Glöm aldrig, särskilt som nybörjare, att det är träden som är farligast.

Nybörjaren har som regel en otrolig respekt för sågen, eller framförallt kedjan.

Av 10 döda eller svårt skadade i skogsbruket är det inte ens två som skadats av sågen.
De flesta hamnar under träd som faller, under timmerbrötar som kommer i rullning av stammar som lossnar vid lastning osv osv.
Rotvältor och fastfällningar är otroliga riskmoment.

Jag har alltid backat några steg snett bakåt när trädet börjat falla och noga iakttagit förloppet för att vara beredd på att
släppa sågen och springa. (åt rätt håll)

edit: Ontopic då,
Du behöver inte den kraftigaste effekten.
Satsa på en ganska lätt såg med 13" svärd och medel motoreffekt.

Som hobbyanvändare skulle du kanske kunna klara dig med någon sketabillig noname-såg från Jula eller Bauhaus.
Men å andra sidan köper du av de tidigare nämnda fina märkena så hittar du faktiskt reservdelar även om 20 år.
En Julasåg kanske du inte hittar reservdelar till ens samma vecka som du köpte den.

Jag var in och behövde några delar till en minst 30 år gammal Husqvarna Husky. Lite uppståndelse i affären, för det
var tydligen gamla minnen som väcktes till liv när dom fick se sågen.
Men delar fanns det fortfarande.

Edited by - Mickel-mackel on 2011/08/12 21:02:39
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/08/12 :  21:20:56  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Köp maskinen där du har support, dvs. ej stormarknader eller " billighetsaffärer"

Instämmer helt, service nära avverkningsstället är guld värt, erfarenheten är att lokala säljarna tar ansvar för det de säljer.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/08/12 :  21:53:54  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Oj - vilken respons. Och svar på frågorna också. Tack allihopa.

Det här med kurs har jag haft en åttondels tanke på. Får kolla upp det.

Det här med återförsäljare, kända märken, reservdelar och sånt ät ju bekant från en annan för oss närstående bransch, så det var inte så förvånande.

Nu vet jag också vilka varumärken som gäller, det hade jag inte en susning om (Även om jag inte är förvånad över att Husqvarna dök upp). Och så att ha en aning om sådana saker om vettig vikt, storlek och effekt.

Det här med kedjefilning har jag inte haft en tanke på.

Att träden är farligare än motorsågen ur skadesynpunkt visste jag faktiskt. Men att de orsakar så stor andel av skadorna visste jag inte.

Ett par följdfrågor har dykt upp i mitt huvud:

- Hur är det med balansen i själva motorsågen? Är det stor skillnad mellan märken och modeller? Vet av erfarenhet från borrmaskiner att det är en aspekt som ofta glöms bort vid inköpet, men är avgörande när man funnit att man hittar rätt. Den jag har nu [Milwaukee nånting borrhammare] är den största och tyngsta jag någonsin hanterat - men samtidigt den mest lätthanterade.

- Om någon har kännedom om anordnare för motorsågskurser skulle jag uppskatta att lite hjälp i det sökandet.

Är det någon som har ytterligare synpunkter är jag naturligtvis tacksam för dem med.

/Jörgen G

Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4486 Posts

Posted - 2011/08/12 :  22:22:21  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Jag hade satsat på en husqvarna av ngn starkare model,
har själv en 440,en väldigt "snäll" maskin,(säker)kanske man skall kalla den,jag upplever den som så.
Hade jag köpt en maskin idag hadejag köpt en 359 eller ngt liknande.
Som sagts,byxor,skjorta och hjälm med hörselkåpor för ändamålet är viktigt.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/08/12 :  22:30:00  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:

- Om någon har kännedom om anordnare för motorsågskurser skulle jag uppskatta att lite hjälp i det sökandet.

Det säkraste kortet vad avser motorsågskurser är nog Skogsstyrelsen. Kolla den här sidan http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Kurser-och-traffar/ och klicka dej fram till ett område eller plats som passar dej.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/08/12 :  22:43:02  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Skogstyrelsens kurser verka vända sig till skogsägare. Men det är klart ungefär 1000kvm skog äger jag ju till hälften. Och även liten skog behöver ju skötas...

Tack Jamo

/Jörgen G

Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/08/12 :  22:43:05  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Hur är det med balansen i själva motorsågen? Är det stor skillnad mellan märken och modeller? Vet av erfarenhet från borrmaskiner att det är en aspekt som ofta glöms bort vid inköpet, men är avgörande när man funnit att man hittar rätt. Den jag har nu [Milwaukee nånting borrhammare] är den största och tyngsta jag någonsin hanterat - men samtidigt den mest lätthanterade.

Jag förstår din tanke, skillnaden mellan en billig Kina-maskin och en Hilti är enorm. Vad gäller motorsågar så är min erfarenhet att spridningen är mycket liten, med reservation naturligtvis för att det kan finnas uddamärken som bortser från denna viktiga egenskap.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2011/08/12 :  22:47:29  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Skogstyrelsens kurser verka vända sig till skogsägare.

Skogsägare är naturligtvis den målgrupp man vill nå, för där inträffar de flesta olyckorna. Men jag vet t.ex. kommuner som regelmässigt sänder sina parkarbetare varje höst till Skogsstyrelsens kurser för "avrostning".

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/08/13 :  00:06:02  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
För ca 3000-3500kr får man en beg proffssåg som tex husqvarna 346xpg, motorsågar är enkelt uppbyggda och det brukar vara ganska säkra köp.
En sådan med några år på nacken är garanterat ett säkrare köp än en ny för samma peng om man vill ha problemfritt ägande.
Dessutom är känslan och balansen i en sådan maskin en helt annan än den i de billigare hobbysågarna.
Enligt min uppfattning bör man lägga åtminstone 4-5000kr om man skall köpa nytt, för att få pålitlighet och med någorlunda ork.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..

Edited by - Goldfinger on 2011/08/13 00:11:07
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/08/13 :  10:19:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
@ Jamo
Jag är definitv i målgruppen ovana mark/skogsägare. Så i det avseendet är alla, Skogststyrelsen, du och jag rätt ute.

@ Godlfinger
Har haft en åttondels tanke åt begagnathållet. Men eftersom jag är så mycket nybörjare man kan bli, kan jag varken produkterna eller marknaden. Är därför beroende av en bra återförsäljare.
Men det är klart, dyker det upp en säljare som är person jag har förtroende för, kan grejorna och ge support efter köp, kan det bli altuellt. Detsamma gäller om en återförsäljare säljer begagnat.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/08/13 10:44:10
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/08/14 :  17:06:15  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Har varit på Fredells i annat ärende idag (för icke storstockholmare: det är en av de ledande bygghandlarna i stockholmsområdet). De har ett litet sortiment av Stihl-motorsågar, mest hobbymodeller men även någon modell i segmentet ovanför.

Klämde och kände lite. Noterade att, trots att de större motorsågarna var tyngre, kändes de inte så klumpiga. Det här med balans är uppenbarligen en aspekt som ska tas med i bedömningen inför inköp.

/Jörgen G

Go to Top of Page

lortopalt
Member

183 Posts

Posted - 2011/08/15 :  20:31:22  Show Profile Send lortopalt a Private Message  Reply
Jag har en väldigt bestämd uppfattning. Ska man ha en motorsåg ska man ha en bra en, då är det Huskvarna som gäller . Köp inga leksaksmodeller , utan köp proffsmodellen med värme osv. Du ångrar dig aldrig.Kostar nästan en 12- 14 papp med byxor o hjälm o diverse säkerhetsutrustning som man BÖR ha.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2011/08/16 :  09:14:12  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
quote:
Har varit på Fredells i annat ärende idag (för icke storstockholmare: det är en av de ledande bygghandlarna i stockholmsområdet). De har ett litet sortiment av Stihl-motorsågar, mest hobbymodeller men även någon modell i segmentet ovanför.

Kan klart rekomendera Stihl, lättstartad ocg bra livslängd på kedjan.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2011/08/16 :  13:53:15  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Om sågar och kedjor har du fått svar så det räcker så jag nöjer mig med att säga något om skyddskläder. Fick tag på riktigt bra byxor med korrekt skyddsklass etc från Jula av märke Blåkläder för 800 om jag minns rätt, betydligt mindre än t.ex. Husqvarna. Stövlar från Tretorn med sågskydd för 400 från lokala skokrängaren samt hjälm från Husqvarna, tog den billigare (och säg den kostade 350 och den dyrare strax under 500), det hade jag inte gjort idag, den sitter lite svajigt.

Lycka till!

Edit: Ett stycke i mitten hade trillat bort. Hoppsan.

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2011/08/22 14:42:25
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/08/17 :  21:46:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Tack för nya inspel!

Kom gärna med nya även om jag nu går in i en mer ickehififorumsk del av anskaffningsprocessen.

Återkommer med rapport när jag har något att rapportera eller fråga om.

/Jörgen G

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/08/20 :  15:34:58  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Om snubben sågade av sig vadmuskeln så kom sågen alltså bakifrån? Skyddsbyxorna har väl bara skydd på framsidan? Det är ju "chaps" oftast, väl?

Vi har sommarstuga med land i finland och, 4 hektar skog som vi försöker ta om hand om, på typ 1 vecka per år, går väl sådär. Men, sågarna får jobba som bara den, under en kort tid, alltså säg en vecka så går den 3 timmar om dan. I alla fall, morbror min är snål, han köpte skräpsåg, den höll aldrig mer än ett par dagar, efter att han bytt sågen 3 gånger så fattade han att han skulle köpa bra grejer. Vi har en lite äldre husqvarna 55, säljs förvisso än i dag, och en stihl ms260. Sågat massor med båda, men gillar mer att såga med qvarnan. Sthilen är mer vilsam, mer gummiupphängd, men mina snitt i träden tappar jag precision i. Sågar klart bättre med qvarnan. Qvarnan är mer robust, vad det känns som, Stihlen är lite lättare.
Köpte jag såg i dag blev det bara en qvarna, inget annat. Jag sågar lite fläskigare träd än vad du tänkt fälla och kör med 15 tum svärd, men du borde klara dig fint med 13.

Sen tror inte jag att man ska köpa det dyraste man hittar, en proffsåg med 4hk. Det rycker och drar mer än en lagom modell. Så, köp en mellanmodell, som en husqvarna 455 rancher, eller qvarna 55 som du kan hitta för under 4k. En robust, lättstartad såg, stark så det räcker till. Jag har sågat MYCKET med den, för att vara sommarstugebruk så att säga.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1797 Posts

Posted - 2011/08/22 :  19:24:01  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Sen tror inte jag att man ska köpa det dyraste man hittar, en proffsåg med 4hk. Det rycker och drar mer än en lagom modell. Så, köp en mellanmodell, som en husqvarna 455 rancher, eller qvarna 55 som du kan hitta för under 4k. En robust, lättstartad såg, stark så det räcker till. Jag har sågat MYCKET med den, för att vara sommarstugebruk så att säga.

55orna görs ju inte längre men beggade går de ju att får riktigt billigt, jag gav 1300kr för min på blocket, den har fått bekänna färg på vedbacken sommartid, har gett den nytt svärd/kedja och kolvring för sammanlagt några hundringar, såna grejor man kan få räkna med om man köper lite äldre beggade sågar.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Jörgen_G

8011 Posts

Posted - 2011/08/23 :  19:01:30  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Återigen tack för visdomsorden till er båda.

@ Goldfinger:
quote:
har gett den nytt svärd/kedja och kolvring för sammanlagt några hundringar, såna grejor man kan få räkna med om man köper lite äldre beggade sågar

Det är just för sådant som jag inte vill köpa begagnat. Jag är generellt alltför mycket omekaniker och kan alldeles för lite om motorsågar för att hålla på med sådant. För mig är det väl värt en tusenlapp eller två för att slippa.

/Jörgen G

Edited by - Jörgen_G on 2011/08/23 19:08:58
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000