HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Koppla glödtrafo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/19 :  13:50:35  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hej

Försökte mej på att få 6,3 V från 230 ur en trafo från VT4C med följande angivelser ritade i MS Paint som alla kan se var ett utmärkt verktyg för uppgiften:

Kan det vara rätt tänkt? Jag försökte mej på ett par kombinationer, minns ej hur, i går kväll men avbröt för att inte skrota trafon.

mvh
Staffan

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:20:18  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det blir bra, har du mätt belastat? Då du har 230-240V in på en 220V lindning kanske du får för hög glödspänning. Ta då istället ut spänningen på den övre 2,5V i serie med hela nedre.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/19 14:22:48
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/19 :  15:05:49  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Tack. Hoppas nu jag mindes rätt och att konstverket överensstämmer med trafon hemma. Jag skall provkoppla ikväll. Jag skall köra en graetzbrygga, CRCRC-filter och en LM350 för att köra Budgie-kombon med det, så mellan 6-7,5 V funkar. Jag behöver ca 2,2 A för båda korten, trafon är på 4 A och 350n pallar 3 om jag minns rätt.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/19 :  15:23:59  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Då får du spänningsdubbla, annars kommer det inte att funka. Du får ju spänningsfall i både bryggan och regulatorn som behöver säkert 5V för att lira OK och om du dessutom ska köra det fullständigt onödiga CRCRC kommer det att bli ännu mer spänningsfall. Det du tänkt skulle duga till en DHT och CRCRCn är som sagt meningslös overkill i IHT sammanhang.

Häng på 10000u på bryggan och sedan enbart regulatorn så är du hemma. Men ett 6V SMPS skulle funka minst lika bra.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/19 15:25:33
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/19 :  16:13:07  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Aha, tack.

Sänningsfall i bryggan? Jag levde i förhoppningen att den skulle ge 1,41 gånger AC?

Eh, jag hade egentligen tänkt köra med en 7,5 v-traf men när jag kom på att det var gränsfall i strömspecen så gav jag mej på denna trafo istället.

Jag hade tänkt mig såhär, om man bortser från filtret vilket är en overkill som du säger:

6,3 V AC - brygga - 8,8 V ripplig likström - konding - regulator - 6 V reglerad rippelfri glödspänning.

De texter jag har kunnat hitta om LM350 säger 2-2,5 V ingångsspänning över utspänningen, men det kan ju vara falsarium.

mvh
Staffan

Edited by - Stajo on 2011/09/19 17:19:49
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/19 :  16:43:24  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Nu är jag hemma och mätte trafon, den gav 7,1 vid 230 in. Då återstår den mer filosofiska frågan, är jag hemma nu?

mvh
STaffan
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2011/09/19 :  18:25:22  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Dioderna snor mellan 0,4 å 0,7V st.
Beroende på typ.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/19 :  19:07:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad är det för bygge eftersom du behöver DC-glöd?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/19 :  19:25:40  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Budgie Riaa och Linesteg med ECC88 och 12B4 som utgår från samma PCB, ett projekt på Diytube.

http://www.diytube.com/phpBB2/viewforum.php?f=18&sid=995914d761a142207668e2b503e9a6ba

Dvs konstruktionen är ganska satt och jag bygger det bara på skoj och för att stötta Opethic som kvittrar av glädje på annan tråd.

Jag har ju inte ens vinylsvarv så det är bara ett "lär-projekt". Därför avstår jag från SMPS osv. Möjligen skall jag experimentera med anodspänning och katodmotstånd senare om jag får orginalspecen isjön först.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/20 :  14:16:35  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Bryggan jag hade tänkt använda hade ett framspänningsfall på ca 1 V, osäker på om det är per diod eller per hela bryggan. Det innebär att det blir ett så kallat close call och jag får väl mäta och prova helt enkelt.

Nästa trafo från garderoben som skulle kunna vara aktuell är en 2*9V*1,6A. Kan man lägga ihop de två sekundärerna till en 9 V 3,2 A, dvs parallellkoppla dem utan problem?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/20 :  14:58:03  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Förstår inte varför du ska krångla till det så? Konstruktören kör SMPS och det är fullt tillräckligt på den här och tom högre nivå. Det kommer inte att låta bättre med det du tänkt bygga. Är du orolig och vill köra en overkill så kan du iofs köra en 12V switchad med LM350 efter.
Ang. regulatorn har Bardis(IRL) och jag(sim) gjort prov och det behövs ca 5V över en sådan oavsett vad databladen säger.
Parallell 9V är inget som helst problem. Se till att faserna kopplas rätt bara!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/09/20 15:01:43
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/20 :  15:18:19  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Parallell 9V är inget som helst problem. Se till att faserna kopplas rätt bara!

Tack, då skall jag nog testa med den istället.

quote:
Förstår inte varför du ska krångla till det så?

Svaret står ovan. Jag vill helt enkelt lära mej sådana saker som t ex du och Bardis redan kan. The hard way

En annan sak, om någon nu orkar med mina triviafrågor; Om vi säger att kretsen drar 2,2 A vid 6 V och 1,1 vid 12 V (då måste den byggas om), vad gäller då om jag använder en 12 V trafo och reglerar ned det till 6 V med regulator, vilken ström måste då trafon palla, 1,1 eller 2,2 A eller något däremellan?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/09/20 :  16:03:40  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Lite mer än 2,2A.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/21 :  09:46:23  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Lite mer än 2,2A.

Tack för det, det borde jag ju räknat ut själv. Det är ju ingen trafo utan en omvandlare och den i sig kräver ju lite kräm.

Jag mätte upp min min trafo som skulle ge 2*9 V. Den är kapslad och på sekundären gick blå-svart-blå ut. Mellan blåa och svart fick jag ca 17 V och mellen blå och blå dryga 10 V. Det låter ju inte klokt, det måste vara nån märklig lindning så jag överger den också och bygger lite chassie tills nästa snilleblixt dyker upp.

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/09/22 :  10:50:30  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
quote:
Ang. regulatorn har Bardis(IRL) och jag(sim) gjort prov och det behövs ca 5V över en sådan oavsett vad databladen säger

Jag satt och funderade på vad detta kan komma sig och läste länkar i Rannagårdens svar i http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85014. Kan det vara det ingående ripplet, eller rifflet som det nu heter, som man måste plussa på Dropout Voltage?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/09/22 :  12:30:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/23 :  22:53:20  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Jag vill helt enkelt lära mej sådana saker som t ex du och Bardis redan kan. The hard way
quote:
jag bygger det bara på skoj och för att stötta Opethic som kvittrar av glädje på annan tråd.

Heja Staffan!
Jag föröker följa denna tråd, men jag begriper inte mycket.
Nu börjar det klia i fingrarna, jag vill bygga ett slutsteg (gärna med rör) och denna gång vill jag inte ta genvägar med väggbula utan bygga en riktig strömförsörjning.
Lycka till, jag fortsätter att följa tråden, kanske jag lär mig något.

Det här forumet är suveränt, tänk vad mycket kunskap och hjälpsamma människor det finns här

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/09/24 :  05:37:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du kunde gott köra AC med tvinnade ledningar och mittutaget till jord.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/10/15 :  18:27:44  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Jag gjorde lite försök med LM350 och oavsett Dropout Voltage på 4,5 V eller 8,5 V så dippar den en halv volt vid belastning, från 6,1 till 5,6 V. Jag lastade med 3,3 ohm så det är inte ens max. Skall det vara så eller kan jag ha kopplat fel?

Jag har 0,1 uF skivkonding på ingången och 1 uF på utgången, sen har jag kopplat av ut till ingång för att skydda från eventuell urladdning av lyten i kretsen samt Adj till Ut med likriktardioder enlig rekommendation på databladet. Strömmen in är bara någon halv hundradel i mätbar rippel. Jag satte även en 10 uF mellan Adj och jord.

datablad: http://www.national.com/ds/LM/LM150.pdf

mvh
Staffan
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2011/10/15 :  20:27:57  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Svarar mej själv ty det gick upp en liljeholmen. Jag har ju en drossel på 2*20 mH och 2*160 mOhm efter 350n. Kan det vara så att den är overksam utan last och kickar in vid last? Dock har den ju samma serieresistans, så det vorde ju inte vara den. Jag har även en drossel efter första lyten.

mvh
Staffan
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000