HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Remastrad för att passa vinyl?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/09/15 :  13:21:18  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Lars Winnerbäck släpper inom kort sju tidigare album på vinyl.
På hans hemsida står det följande om vinylsläppet.

"Remastrad under sommaren 2011 för att på bästa sätt passa vinylformatet."

Vad det innebär en sådan remastring?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/15 :  13:40:00  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Förmodligen (och förhoppningsvis) att de inte styr ut ljudet så förbaskat högt att det distar.

Själv har jag dock enormt svårt för herr Winnerbäcks musik oavsett format...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/15 :  14:50:53  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag misstänker att det inte betyder någonting annat än att få kunna sälja lite mera.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/09/15 :  22:45:49  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Altså i normalt fall om man gör ett seriöst albumsläpp på CD/LP, så måste man ha två separata mastrar, då man inte mastrar likandat till CD och LP.
Sedan är jag dåligt insatt i vad exakt skillnaderna i själva mastringen är - men jag vet att de vinyl-album (Bla. gammla Sigur Ros vinylutgåvorna) jag hört som haft CD-mastern bakom har låtit betydligt sämmre än en som haft en riktigt vinylmastring.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/15 :  23:55:43  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
CD-mastern bakom har låtit betydligt sämmre än en som haft en riktigt vinylmastring.
Men då måste du ju veta vad en riktig mastring för vinyl innebär.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/16 :  07:19:36  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag vet ju inte om det är så med fallet Winnerbäck, men för ett par år sedan när jag köpte plattan "Hope" med Swallow The Sun på vinyl så upplevde jag ljudet som mycket bättre än på CDn.
Jag slängde iväg ett mejl till bolaget som gett ut vinylen och gav dem lite beröm för väl utfört arbete, och det de hade gjort var en helt ny mastring speciellt för vinylutgåvan - "The CD was too loud, this sounds much better" svarade de.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2011/09/16 :  13:16:36  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
LP:n har ju några fysiska begränsningar som inte CD:n har, ursprunget till att man alls mastrar musik ligger i att man på LP tiden måste justera ljudet så att det alls gick att gravera och spela av. Tex är den djupaste basen i mono på LP skivor. En stark bassignal i en kanal skulle kunna leda till att pickupen hoppade ur spåret.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/16 :  15:39:43  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
The CD was too loud
Med det menar dom säkert att inspelningen var för hårt komprimerad(egentligen limiterad) så till den grad att man förkortar speltiden på en vinylskiva. Spåren med mellanrummen tar alldeles för stor plats. Det går att spela gravera och spela av en vinyl där basen är pannad fullt ut. Anledningen till att basen ligger i mitten är i huvudsak två delar. Det första var att man på den tiden då det infördes på 60-talet. Då var de ännu många som använde puppor för mono-skivor som förstörde stereograveringen. Alltså löste man det genom att orientera basen i mitten så att skivan blev mera likt en monogravyr. Det andra är det som jag tycker är viktigast, om man lägger basen i mitten då dubblar man nivån på basen jämfört med om basen skulle ligger till vänster eller höger. Det är också anledningen till att man vid mixning orienterar det mesta runt mitten och då höjer man samtidigt nivån på helheten. Smart eller hur.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2011/09/18 :  00:34:09  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
quote:
Men då måste du ju veta vad en riktig mastring för vinyl innebär.


Både jo, och nej. en "riktig" vinylmaster är väl också en tolkningsfråga, i mitt tycke så ska det ju vara direkt efter mixning gjort för vinyl, jag vet i fallet jag drog ovan att det är en CD-master som är om-mastrad till vinyl (dvs kaka på kaka). Sedan vet jag inte exakt vilka rattar men rör mer/mindre på mellan formaten.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/19 :  10:48:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Själv skulle jag gissa på att det är för att en CD spelas i bilen och i radio bl.a. Då skall den höras och mixas för det ändamålet. Normalt slänger de ner samma mixning på vinyl för att tjäna lite extra på det formatet också. Men eftersom det inte är så många som har kvar en vinylspelare i bilen, och radiostationerna kör väl inte heller vinyl i någon utsträckning, utan det är folk som vill ha bättre ljud och lyssnar på lite "finare" anläggningar. Så då har de helt enkelt gjort en mixning utan "loudness". De skulle lika gärna kunna lägga samma mix på en CD och sälja som "audiofil-pressning" och man skulle gissningsvis inte höra någon skillnad mellan de 2.

Eftersom jag inte kan något om mastringsteknik m.m. uppskattar jag om jag blir rättad om jag har fel, för jag kan inte se att det är någon skillnad, en komprimerad historia på CD drar man bara ner medelnivån på så passar den signalmässigt även på vinyl.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/19 :  11:01:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Så då har de helt enkelt gjort en mixning utan "loudness"

Eftersom jag inte kan något om mastringsteknik m.m. uppskattar jag om jag blir rättad om jag har fel, för jag kan inte se att det är någon skillnad, en komprimerad historia på CD drar man bara ner medelnivån på så passar den signalmässigt även på vinyl.

Det mesta av "loudness" och komprimering sker i mastringen, men kan också till viss del göras i mixningen.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:04:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Det mesta av "loudness" och komprimering sker i mastringen, men kan också till viss del göras i mixningen.
Jag skulle vilja säga limitering och inte komprimering. Komprimeringen sker nästan alltid vid mixning. Jag undrar nu också hur ni anser att man gör loudness? Jag vet några skivmärken som står oss ganska nära eftersom de flesta av inspelningarna görs i Norden. Jag tänker på ACT, Imogena och ECM. Jag har spelat upp flera av deras inspelningar från CD och vinyl synkront och med samma nivå så att man har bara genom en knapptryckning switcha mellan dom. Jag har i alla fall inte kunnat detektera någon skillnad mellan CD och vinyl. Jag har sett att det går att köpa Santan-Shaman på vinyl. Det skulle var kul att få jämföra den vinylen med motsvarande CD som är otroligt hårt limiterad och förstörd men utan någon hörbar distorsion. En analog limiter låter jäkligt illa om den får jobba hårt medan en digital limiter kan jobba nästan hur hårt som helst utan att det blir någon påtagligt hörbar distorsion.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:17:34  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det handlar inte bara om distorsion utan lika mycket om bristen på dynamik som blir när man pressar upp nivåerna till bristningsgränsen med en kompressor/limiter.
Ibland är vinylutgåvan befriad från sådant, ibland inte...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:22:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
quote:
Jag har spelat upp flera av deras inspelningar från CD och vinyl synkront och med samma nivå så att man har bara genom en knapptryckning switcha mellan dom. Jag har i alla fall inte kunnat detektera någon skillnad mellan CD och vinyl.


Vilket var precis det jag menade, att de (normalt) inte gör någon ny ljudfil (för att inte blanda bort mig med mastring/mixning osv) utan bara låter samma fil passera genom ett anti-Riaa-filter (hmmmmm) och sedan ner på plasten. Styrs signalen ut till FS dämpar man bara hela signalen 10dB eller lämpligt mycket så man inte får för stora utslag på nålen. Det är så jag tror man gör.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/19 :  12:32:28  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
Vilket var precis det jag menade, att de (normalt) inte gör någon ny ljudfil (för att inte blanda bort mig med mastring/mixning osv) utan bara låter samma fil passera genom ett anti-Riaa-filter (hmmmmm) och sedan ner på plasten. Styrs signalen ut till FS dämpar man bara hela signalen 10dB eller lämpligt mycket så man inte får för stora utslag på nålen. Det är så jag tror man gör.
Jo, men så måste de ju göra med all musik som ska pressas på vinyl.
Är ljudet "Loud" då så hjälper det inte att dämpa signalen.
Men om de utgår från de färdigmixade filerna och sedan gör en ny mastring som inte är lika "Loud" som CD-mastern så finns det hopp om såväl mindere dist som mer dynamik.
Att man går in och ändrar i mixningen tror jag är mycket ovanligt.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:04:10  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det var väldigt komplicerat det där. Nä det är nog så att man använder samma master i de flesta fallen, men eftersom man inte "gärna" styr ut lika mycket på en vinylskiva som på CD måste man alltså sänka nivån när man graverar ett lack. Jag har höjt nivån på vinyl med c:a +9dB i min mixer för att kunna jämföra och switcha med digitala ljudkällor. Jag har faktiskt någon Maxi45 vinyl där nivån från början ligger fullt upp på CD nivå, alltså 0dBf. Jag frågar igen, hur gör man loudness?
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:15:49  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message  Reply
Ber om ursäkt, för jag menade Loudness som i Loudness-war..... förstärk och klipp av topparna typ. Möjligt mha digitala filter som du redan sagt (om jag förstått allt rätt), analogt hade det nog inte gått att klippa så ursinnigt (även om jag själv retar mig enormt på hur det distar i sången på en hel del låtar, men sambon ser bara frågande ut.)
Så inte loudness som i höjning av basen för att kompensera för låga ljudnivåer, inbyggt i volymkontrollen på vissa förstärkare i alla fall på -90talet IIRC.

Höjt nivån med +9dB? Kul, då var inte min gissning på 10dB sänkning så illa kanske :D

Jag skulle tro att man får problem med distortion från PU mm när man ständigt styr ut en skiva så mycket? Annars borde man väl kunna ligga där på vinyl också?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:21:24  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
quote:
jag menade Loudness som i Loudness-war..... förstärk och klipp av topparna typ
samma här - resutatet är oftast mer dist och mindre dynamik, inte kul...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/09/19 :  14:59:35  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Loudness betyder egentligen att man höjer basen och diskanten olika beroende på vilken lyssningsnivå man har. Att limitera musiken så mycket att topparna blir avklippta är ett påfund som kommit med den digitala tekniken. Det är nog det vanligaste man gör med dagens moderna popmusik. Jag kom att tänka på en svensk skiva med en tjej från Gotland som höjdes till skyarna för dess kvalitet. Skivan som var inspelad i Hemse och som jag just nu inte minns namnet på, den skivan hade också flera klippta toppar. Digitalt klippta toppar är sällan hörbara mer än att ljudet låter starkt och kanske lite hårt. Mindre dynamik, ja det blir det men samtidigt så tror ju jag att väldigt mycket musik skulle bli tämligen ointressant om man inte också komprimerade.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000