Author |
Topic |
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/09/11 : 21:36:52
|
har byggt ett par högtalare, 26L basreflex med ett 10" element i. tanken var att stämma av dessa till 55-60Hz, beräknat med win-isd
högtalarna låter helt ok, men i kväll när jag skulle mäta och justera avstämningen blev jag snopen.
när jag mäter med room eq wizard, frekvensvep 256K length, så kan jag inte se någon portresonans när jag mäter i portens mynning (eller någon annan stans)
när jag mäter elementet närfält ser jag bara en lätt resonans vid 41Hz (motsvarar FS) men ingen annan tydlig topp.
vad gör jag för tokigt när jag mäter? eller kan man bygga en defekt basreflex-låda trots simulering? har bara använd speaker workshop tidigare, så jag kanske klantar mig? mäter förvisso i vardagsrummet, men det är ju bara närfält...
provade att öka mängden stoppning, och även att stoppa dämpning i basreflexröret, resonansen kring FS blev lite tydligare, men annars inget. |
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2011/09/12 : 07:59:37
|
Om du tar bort all dämpning så bör det synas tydligare, en mätning i portmynningen bör tydligt visa portens grundresonans samt övertoner. Om du mäter närfält framför elementet bör du se en tydlig dipp som är portresonansen.
|
|
|
everwake
Member
268 Posts |
Posted - 2011/09/13 : 07:50:16
|
det är väl där problemet ligger, ser ingen resonans, överhuvud taget ser mätningarna så "bra" ut att jag tror jag gör om dem med en annan mät-mic, enligt nuvarande mätningar i portmynning är responsen 25-100Hz +-6dB....vilket ju inte alls verkar rimligt
har ingen dipp i närfält framför elementet heller...nya mätningar måste nog göras.
lådorna är nästan odämpade, bara väggen och taket runt elementet |
|
|
|
Topic |
|
|
|