HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Centerombyggnad
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/21 :  16:12:22  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så kom då äntligen kondingarna och blev fastlödda. Var något större än de gamla.

Första mätningen lät lite konstig och kurvan var ingen höjdare. Ut med filtret igen och kolla lödningarna igen. Allt ok

När jag sen tänkte efter så tog jag längsta kabeln till woofern längst till höger utan att kolla kabelfärgen. Den skulle gått till diskanten.
Ny mätning visar att mellanregistret höjts litegrann så kurvan blev lite rakare. Basområdet stämmer ju inte så jag bryr mig inte om den sänkningen.

Då är det bara till att plocka ur allt ur Heco-burken och montera i nya lådan. Imorn ska jag på bokmässan så det får väl bli på fredag.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/21 16:13:45
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/09/21 :  17:12:21  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Ser bra ut! Väldigt bra!!!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/21 :  20:29:43  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kul att få se en mätning på ett så pass litet ingrepp.. Blev ju ganska stor skillnad ändå..

+1

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/21 :  21:12:43  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Trodde faktiskt inte att det skulle märkas men man får ju lita på expertisen här på forumet

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/22 :  17:33:13  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Lisa intog sweetspot och av de resta riktade öronen att döma så märker hon också en skillnad. Ska bli spännande att se om hon gillar ljudet sen med den nya lådan.
Fick tidigare tips om att en matta kunde fixa lite av akusiken lite så jag åkte till IKEA och köpte en tjock matta. Märkte inte nån direkt skillnad men lite ljudstudsar har väl dämpats. Dessutom var den väldigt skön under pedalerna

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/22 17:56:21
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/23 :  08:14:56  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Satte in basreflexröret och filtret. Filtret fick ingen försänkning då jag inte ens vågade prova den manövern. Skulle bli katastrof. Syns ju inte när högtalaren ligger på plats.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/23 :  16:20:33  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ny packning monterad.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/24 :  15:49:53  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tyckte kablarna var lite korta och kontakterna satt lite halvdant så jag lödde på nya bablar på elementen och satte "sockerbitar" som kopplingar. Blir lättare att ändra på dämpningen, om det behövs, i lådan såhär.
Försökte se vem som gjort elementen men det står kanske under magnetskärmningen och dem rör jag inte.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/24 15:52:53
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/24 :  16:21:17  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har funderat en del på detta med basreflexröret. Vad ger bäst effekt hörmässigt egentligen? Rör på front eller baksida. Funderar på att kanske det skulle ge mer med två 40mm rör på fronten. Har ju sett en del komersiella centrar med den lösningen.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/09/24 :  20:05:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
sätter du rören på framsidan får du lite mindre rumsförstärkning men du blir inte lika beroende av placering, sätter du på baksidan blir det tvärt om.. sätt lika som det satt från början..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/25 :  08:03:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack RuneStone, då får den sitta som den sitter.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/25 :  13:28:32  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Elementen monterade. La inte in nån dämpning.

Ser betydligt bättre ut.

Och mätningen visar att inget konstigt skett med ljudbilden. Blå är Hecolådan, grön nya.

Mera bilder åt folket

Edited by - fixarstig on 2011/09/25 13:30:17
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2011/09/26 :  16:10:07  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Bra jobbat. Ser mycket bättre ut än den gamla centern

MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2011/09/28 :  18:06:56  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Tack Per, håller med Nu lär det dröja länge till nåt nybygge för min del. Hoppas det kommer in nåt annat byggreportage snart, lite tunnt nu

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000