Så kom då äntligen kondingarna och blev fastlödda. Var något större än de gamla.
Första mätningen lät lite konstig och kurvan var ingen höjdare. Ut med filtret igen och kolla lödningarna igen. Allt ok
När jag sen tänkte efter så tog jag längsta kabeln till woofern längst till höger utan att kolla kabelfärgen. Den skulle gått till diskanten. Ny mätning visar att mellanregistret höjts litegrann så kurvan blev lite rakare. Basområdet stämmer ju inte så jag bryr mig inte om den sänkningen.
Då är det bara till att plocka ur allt ur Heco-burken och montera i nya lådan. Imorn ska jag på bokmässan så det får väl bli på fredag.
Lisa intog sweetspot och av de resta riktade öronen att döma så märker hon också en skillnad. Ska bli spännande att se om hon gillar ljudet sen med den nya lådan. Fick tidigare tips om att en matta kunde fixa lite av akusiken lite så jag åkte till IKEA och köpte en tjock matta. Märkte inte nån direkt skillnad men lite ljudstudsar har väl dämpats. Dessutom var den väldigt skön under pedalerna
Satte in basreflexröret och filtret. Filtret fick ingen försänkning då jag inte ens vågade prova den manövern. Skulle bli katastrof. Syns ju inte när högtalaren ligger på plats.
Tyckte kablarna var lite korta och kontakterna satt lite halvdant så jag lödde på nya bablar på elementen och satte "sockerbitar" som kopplingar. Blir lättare att ändra på dämpningen, om det behövs, i lådan såhär. Försökte se vem som gjort elementen men det står kanske under magnetskärmningen och dem rör jag inte.
Har funderat en del på detta med basreflexröret. Vad ger bäst effekt hörmässigt egentligen? Rör på front eller baksida. Funderar på att kanske det skulle ge mer med två 40mm rör på fronten. Har ju sett en del komersiella centrar med den lösningen.
sätter du rören på framsidan får du lite mindre rumsförstärkning men du blir inte lika beroende av placering, sätter du på baksidan blir det tvärt om.. sätt lika som det satt från början..
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."