HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lyra Pickuper
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2011/08/30 :  20:31:38  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Det är dags att byta PU, och jag sneglar bl.a. på Lyra, framför allt i den någorlunda överkomliga dela av sortimentet, typ Delos eller Dorian.

Jag undrar vad ni som kör dessa använder för belastnings impedans?

Kom gärna med övriga intryck kommentarer om ni har några.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

palm
Member

371 Posts

Posted - 2011/08/30 :  20:52:50  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Jag körde lyra Argo i för en tid sedan innan den tappades i golvet och gick sönder Tur det finns försäkringar.....
har provat mig fram och upplever bäst ljud mellan 100-150 ohm
lågohmiga stepupptrafos typ Ortofon fungerar mindre bra..
Kan varmt rekomendera Lyra om man inte har en allt för ljust klingande anläggning, de är enormt högupplösta och dynamiska.
Gillar man lite mer laidback ljud så är Benz eller Dynavector att föredra.
Lycka till med pickupvalet
MVH Fredrik Palm

Palm
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2011/08/30 :  22:33:44  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag läste en artikel här på forume som Calle JR skrev för några år sedan om Lyra Argo i, och där stod det att rekommenderad last var 100-47 kohm, men om man kör via StepUp så är det 5-10 ohm, stämmer det? och vad beror det på i så fall?
Jag kör via StepUp, så för mig så är det i högsta grad aktuellt.


"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2011/08/30 :  22:34:09  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply
Upplever inte Dynavector 20XL som laidback, men ens upplevelse är olika.

Rockin in the free world
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/08/31 :  11:51:17  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hej.
Jag kör på en Lyra Delos sedan ett år tillbaka, och innan den hade jag en Lyra Argo i.

På mitt riaa-steg går det att välja mellan 47k,1k, 500 och 100 ohm.

När Delos'en var ny tyckte jag den lät bäst med 500 ohm's last, den blev lite för återhållsam i förhållande till Argo'n med 100 ohm.

Efter 150-200 timmars spelning testade jag igen med olika last, och nu föredrar jag 100 ohm's läget. Kanske det har med inspelningen av pickupen att göra.

Med 500 ohm blir den lite för livlig i det översta registret, men å andra sidan försvinner det lite rymd med 100 ohms last. 200 ohm hade kanske varit optimalt för mig.

Jag har aldrig testat att köra med transformator, men det finns många artiklar på nätet om olika belastningar/omsättningar med trafo.

Ett tips: http://www.6moons.com/audioreviews/stepup/primer.html

Som avslutning kan jag verkligen rekomendera en Lyra, Delos är en underbar pickup för det priset. Den kräver dock lite jobb vid installation, mycket känslig för både VTA och nåltryck.

Lycka till.

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2011/08/31 :  12:20:43  Show Profile Send palm a Private Message  Reply
Angående nåltrycket på (Argo i) så upplever jag att det låter bäst med lågt tryck så länge den spårar korekt.
De rekomenderar 1,5-2g och jag fick bäst resultat med 1,5g

Palm
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2011/08/31 :  22:23:35  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Jag har en Delos och har fastnat för 100 ohm.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/09/01 :  11:14:31  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
J. Carr (Mr. Lyra) skriver så här angående belastningen på Delos.

"For listeners interested in mathematically correct input loading, the value depends on the total capacitance between Delos and phono stage (comprised mostly by the tonearm cable). Note that "input loading" of low-impedance cartridges has comparatively less to do with the cartridge and is more about taming RF energy which could otherwise trigger non-linearities in the phono stage and the generation of intermodulation distortion. Since different phono stages have different tolerances for RF energy, expect the best-sounding loading value to vary according to the tonearm cable and phono stage."

"Nonetheless, you may try setting your phono stage's loading according to these number pairs. In each pair, the first number is the total capacitance between Delos and phono stage (in picofarads), the second number is the corresponding optimal impedance range: 50pF - 510~270ohm, 100pF - 390~200ohm, 150pF - 330~160ohm, 200pF - 300~150ohm, 250pF - 270~130ohm, 300pF - 240~120ohm, 350pF - 220~110ohm, 400pF - 220~110ohm, 450pF - 200~100ohm, 500pF - 200~100ohm, 550pF - 180~91ohm, 600pF - 180~91ohm. In each pair the first number is selected to suppress any peaks at RF frequencies to approximately 3dB (which should be acceptable to nearly all phono stages), while the second number will give 0dB (at the cost of slightly poorer phase response and reduced dynamics)."

"If you do not know the precise capacitance of your tonearm cable, 100pF per meter is standard, while low-capacitance cable is likely to be around 50pF per meter (we do not recommend high-capacitance cable). As approximate loading figures we suggest 510ohms for 1m low-capacitance cable, 430ohms for 1.5m low-capacitance cable, 390ohms for 1m standard cable or 2m low-capacitance cable, 330ohms for 1.5m standard cable or 3m low-capacitance cable, 270ohms for 2m standard cable or 4m low-capacitance cable, 240ohms for 3m standard cable, and 200ohms for 4m standard cable."

Hela texten finns att läsa här:
http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl?eanlg&1258844370&openflup&12&4#12

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/09/02 :  22:41:42  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Dorian och 100 ohm här också. Jag kan ändra lasten under pågående spelning från fjärren, så jag har verkligen jämfört från 50 till 1000 ocm.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000