HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Att integrera baslåda, basabsorbent etc i rummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/08/24 :  16:40:03  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Jag håller som bäst på att filar på idéer för min hemmabio.

Rummet är idag 2,5*5m men det finns planer på att bygga ut rummet till måtten 3,5*6m. Vi får se hur det blir med detta.

Hur som helst så är det bestämt att jag för detta rummet skall:

1. Isolera väggarna ut mot resten av huset med hjälp av luftspalt, markskiva och ett antal lager gips.

2. Absorbera/diffusera mig til len dead-end, live end.

3. Två rader med soffor där bakre raden skall vara upphöjd på en platå.

Sedan har jag ett antal andra idéer för att få til ldet optimalt men i denna tråden tänkte jag främst diskutera idén kring 3 ovan.

Min tanke är helt sonika att bygga platån som någon form av låda som skulle kunna nyttjas för subbas/ bas-absorbent etc. Jag ahr idag två subbar under frontarna med varsin 10" i som är musikaliska men ibland vill jag ha lite mer tryck i explosioner etc och därmed vorde det ju kul att kasnke montera in 4 12" eller något bak i rummet som komplement. Vidare har jag idag en stående våg kring 34Hz som jag gärna skulle plocka bort på något effektivt och gärna icke synligt sätt.

Om vi ponerar att jag behåller rumsmåtten som de är idag och låter platån ha måtten 250cm*150cm med en höjd av 20cm så har jag ju en hyffsad volym att leka med. Räknar vi bort 2cm MDF på alla håll hamnar vi på ca 538liter. Räkna bort stag etc så har vi ändå runt 500liter att leka med.

Min grundtanke är att bygga både sub och basätare i samma möbel. kravet skall då vara att basätaren lätt skall kunna tweakas något efter behov. Detta eftersom troligtvis hela rummet i samband med ombyggnationen kommer ändra karaktär.

vad tror ni, låter detta som en bra idé och har ni tips på hur jsga skall gå vidare. Skulle man kunna få till 1-2 tappade horn trots den någpt låga höjden eller skall jag sikta mer på slutna lådor med elementen spelande upp mot bakre soffan. Rent allmänt är det ju rätt mycket bas längst bak i rummet varvid jag kommer hålla mig på främre raden som befinner sig på de optimla 38% av avståndet mellan väggarna. Mina basnarkomaner till kompsiar får sitta bak. :)

Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000