HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ohmslag för växelström?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/23 :  22:03:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag vill belasta en transformator resistivt för att se hur mycket den klarar.Men hur räknar jag ut strömförbrukningen det är ju växelström..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/08/23 :  22:17:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
U = R*i
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/23 :  22:32:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är strömmen jag vill ha fram.Men är det inte något man ska dela med p.g.a växelströmmen?Delat med 2 kanske?

Learning by burning..

Edited by - Ryssen on 2011/08/23 22:32:59
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/08/24 :  07:55:27  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Växelströmmen räknas i RMS (Root Mean Square) och är alltså medelvärdet. Du mäter väl men en ohmmeter?

Om du vill räkna på toppströmmen så är det en annan sak.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/24 :  08:34:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja jag mäter med en DMM (digital multimeter)Då är det alltså att måta och räkna som "vanligt"då?

Learning by burning..
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/08/24 :  10:26:05  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
U = R* I

Och är det medelspänningen i ena ledet så är det medelströmmen i andra.
Är det toppspänningen i ena ledet så är det toppströmmen i andra.

Angivna värden på en trafo är RMS.
Mäter du med en vanlig multimeter är det också RMS du ser.

edit:
Exakt, det är bara att mäta och räkna som "vanligt".

Edited by - Mickel-mackel on 2011/08/24 10:27:07
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/08/24 :  18:33:10  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
tja. det du tänker på är aktiv effekt och skenbar effekt..
det är lite besvärligare än bara ohms lag..

Med en reaktiv last i en växelspänning har du en högre ström genom kablarna iom. fasförskjutningen(strömmen och spänningen är inte i fas).
Reaktiv effekt mäts i VAr.

lite förenklat kan man säga med en viss fasförskjutning så är den skenbara effekten(mäts för övrigt i VA(VoltAmpere)) t.ex. 100w men den aktiva effekten är bara 70w.. strömmen som går igenom kablarna får du beräkna på 100w, dock är den effekten du betalar för 70w..

kolla här, här har du formler.. är det för mycket grekiska så får jag hjälpa dig när jag får lite bättre tid.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aktiv_effekt#Effekt_i_v.C3.A4xelstr.C3.B6mskretsar

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2011/08/24 :  20:59:45  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Med resistiv last ska man inte behöva blanda in fasvinklar och reaktiva effekter.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/08/24 :  21:42:14  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
nej, men transformatorn är en reaktiv last..

Jag förstod inte om han ville veta förbrukningen efter trafon eller vad trafon i sig förbrukar.

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/08/24 :  22:31:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Vad jag förstår vill Ryssen veta hur mycket ström trafon kan lämna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8635 Posts

Posted - 2011/08/24 :  23:03:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Japp kopplade ett motstånd på 18ohm över lindningarna(18v som sjönk till 14v) och ville se om trafon klarade att driva det.Det gjorde den nu men efter ett tag blev det varmt.Men med ohms lag blir det ju 0,78A jag behöver 0,2A så det borde trafon klara med råge.

Learning by burning..
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2011/08/24 :  23:05:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bar´å åk.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000