HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Akustikmätning i Linköping plus lite funderingar..
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/19 :  16:42:13  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
Hej på er!
Dags att ta tag lite i akustiken på nytt.
Jag undrar om det finns någon i Linköping med omnejd som kan hjälpa till med akustikmätningar. Funderar annars på att köpa programmet men det kan ju vara bättre att lägga en mindre slant till någon som vill hjälpa till med det.

Undrar ockå om någon har erfarenhet av Sound of Silence absorbenttavlor. Motiven är ju riktigt snygga och inte för dyra. Om de funkar är det ju helt klart intressant.
/Daniel

Edited by - Lambdan on 2011/08/20 21:21:03

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/08/19 :  19:07:59  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
jag har en 100x150 sofsci-tavla (modell hifi) i mitt rum, de är tillverkade av något som ser ut som komprimerad filt, själva trycket är gjort på en tunn perforerad duk av något plastigt material.

utförandet är snyggt och de fungerar precis som absorbenter ska, Hifi-modellen fungerar bra ner till ca 300Hz, under 300Hz blir det av naturliga skäl inte mycket effekt av en tavla.
( med större spalt kan man säkert få effekt ner mot 200Hz) har en del mätningar sparade någonstans

jag använde dem på väggen bakom lyssningsplatsen för att bli av med irriterande fladderekon och eftersom jag tyckte dem var snygga.
sen är det ju frågan om man vill ha absorbtion på just det stället där det skulle vara snyggt med en tavla, jag tycker iaf att det gjorde positiv skillnad hos mig

Go to Top of Page

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/19 :  19:10:52  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
ok, det låter ju bra. Tack! Problemet som jag kan tänka mig är att tavlorna kan hamna lite lågt ner för att komma åt i lyssningshöjd...
Men ska absolut testa ett par när jag mätt upp rummet..
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/08/19 :  19:52:28  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
man vill ju i allmänhet inte ha en absorbent bakom huvudet i lyssningshöjd, mina sitter i "normal" tavelhöjd och är då ca 40cm ovanför huvudet.

så tillvida man inte vill dämpa en specifik reflektion funkar ju "normal" placering.
Go to Top of Page

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/19 :  20:59:21  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
Ok, jag har dock fönster bakom min lyssningsposition. Brukar dra ner persiennerna för lite diffuserande effekt. Vet dock inte om det funkar eftersom persiennen är ganska regelbunden i sitt mönster. Jag tänkte på placering vid första sidoreflexen samt bakom högtalarna. Men är det samma där att de kan sitta högre? Jag tog bara för givet att de skulle sitta i huvudhöjd...Får väl köpa kuddar att sitta på;)
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/08/19 :  23:18:48  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
ska du ta en specifik reflex, måste ju absorbenten sitta där reflexen är, kolla med spegel, i allmänhet sitter väl reflexerna något lägre än man normalt brukar placera tavlor ( om man inte är väldigt lång, och har jäättehöga högtalare förståss...)
Go to Top of Page

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/20 :  21:50:31  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
Jag har gjort en ritning över rummet som är lite speciellt. Hur kan jag lägga upp den här?
Go to Top of Page

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/20 :  21:53:00  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
Antar att jag helt enkelt får skaffa extra höga tavlor så kan ja ha dem lite lägre utan att det ser konstigt ut...
Tack everwake för snabba och informativa svar!

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/08/29 :  13:00:14  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Tipset är annars stående tavlor i formatet (HxD) 1200mmX600mm. Det ser inte så dumt ut och de absorberar ljud gällande 1a-reflexen både vid sittande/stående lyssningsposition.
Go to Top of Page

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/30 :  17:05:16  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
Ok, ja det låter ju inte så dumt. var hittar jag dem?
Skulle också väldigt gärna få lite åsiker om hur dörrar mitt mellan högtalarna och på sidoväggen samt ett partiellt snedtak i bakre tredjedelen av rummet kan tänkas påverka akustiken i jämförelse med ett "boxrum". Har som sagt en ritning men vet inte hur man får in den här om man ens får göra det...
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/08/30 :  18:14:17  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
1200x600 är ett standardmått på isoleringsskivor, det du letar efter är glasfiber med ca 60kg/kubikmeter, alternativt stenull med 140kg/kubik.
(glasfibern är svårare att få tag i, men väger mindre för samma funktion)
klä dessa med lämplig tyg så är det klart
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/08/30 :  22:20:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Artikelnnummer etc på lämplig dämpskiva finns även i Kokboken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Lambdan
Starting Member

10 Posts

Posted - 2011/08/30 :  23:20:37  Show Profile Send Lambdan a Private Message  Reply
Aha, ja de har jag lite kolla på. Tänkte bara att det hade varit snyggt med lite motiv. Men kanske testar det och sparar ekonomin till andra uppdateringar så länge:)
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/09/14 :  12:03:35  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Finns tyger med fina motiv, det behöver inte vara ett enfärgat svart eller vitt tyg. :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000