Author |
Topic |
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/06 : 20:43:06
|
Jag tog hem lite komponenter och snodde ihop ett stereosteg.
Jag väntar på ett 20-pack NiMH-celler som ska ge 24V. Ska leta rätt på en lagom bra omkopplare som har lite olika funktioner: extern matning/extern/laddning. Dessutom fattas jag på 1nF kondingar. Jag missade ett värde och fick 10n istf 1n. fattas en vinylsvarv också men jag får besöka S:t Ericssondjälpen nån dag. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2011/08/06 : 22:48:02
|
Hur många 1nF behöver du jag har som du kan få rifa evox om jag inte missminner mig.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 01:03:12
|
En liten passus. RIAA-korrektionen är felaktigt utförd i HF-området då den 4:e tidskonstanten ej medtagits. Korrigeras med hjälp av ett enda motstånd, mao enkelt att åtgärda. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 09:25:31
|
reVintage: jag har överfört 750 spänn till ditt konto, kan du SMSa motståndsvärdet?
Bubbel: du för gärna dela med dig, annars måste jag ändå ha en träläges brytare och en DC-kontakt. Kan vi ha det öppet så länge?
Hur fixar man laddning till ett batteripack på 24V med NiMH-celler? Räcker det med en laddningsspänning på 24V eller hur mycket (spänning) ska man ha? |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 09:36:28
|
Hmm, är det här samma RIAA som jag var inne på för ett tag sedan? http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=83177&whichpage=4&SearchTerms=amat%F6r
Lars reVintage dömde ut det totalt då. quote: Spännande konstruktion/konstruktör. Vi kan förvänta oss över 1% THD i enbart utgångssteget vid 2Vrms ut. Gillar man dessutom mer än 1dB avvikelse från RIAA så är allt på topp. Åtgärdar man det felaktigt valda vätdet på kopplingskondensatorn efter RIAAn hamnar vi på sisådär +0,7/-0,5dB avvikelse.
Men det verkar som en hel del komponenter har bytts ut, kanske det löser problemen...?
Eller så är jag helt ute och cyklar, ber om ursäkt i så fall |
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 11:03:18
|
Opethic! En ursäkt är på nog på sin plats!!
Att peka på felaktigheter är inte att döma ut. Korrektionen är och förblir felaktig då "fyllhunden", möjligtvis av okunskap, ej kompenserat för den 4:e tidskonstanten, 50kHz 12dB/oktav.
Disten får man själv avgöra om man kan leva med.
Pacific kan ev. dista något mindre då FETarna lastas hårdare.
Magnus, det kommer en riktig korrektion senare idag, free of charge! |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/08/07 11:30:18 |
|
|
opethic
Member
2890 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 11:09:50
|
quote: Opethic! En ursäkt är på nog på sin plats!!
OK, sorry... Men jag tolkade din kommentar (i min tråd) som att detta RIAA var rena skräpet och att konstruktionen var helt felaktig, obs - min tolkning, ingen sanning... sorry igen...
|
Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/ www.facebook.com/BurningSkullRec |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 12:05:41
|
Vi börjar med att korrigera den felaktigt valda C4. Undermåligt!
Efter detta korrigerar vi RIAAn och använder standardvärden. Nu är den inom +/-0,05dB. Då komponenter har viss spridning kan detta naturligtvis inte uppnås IRL men måste ändå vara utgångspunkten. Den felaktiga C4 kan användas om man mot förmodan vill införa IEC-konstanten.
|
Edited by - reVintage on 2011/08/07 13:16:44 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 13:58:51
|
Magnus, quote: Hur fixar man laddning till ett batteripack på 24V med NiMH-celler? Räcker det med en laddningsspänning på 24V eller hur mycket (spänning) ska man ha?
Laddning kan göras enkelt, eller i princip hur komplicerat som helst. Har man inte behovet av att snabbladda så kan detta göras väldigt enkelt med en CCS (en spänningsreg + en resistor)
Om man begränsar laddströmmen till max 1/10 av cellkapaciteten så brukar man klara sig utan komplicerad övervakning av cellerna.
I mitt försteg "Denchi" har jag två 4,8V NiCD-packar för glöden på DHT-trioderna (se byggtråden någonstanns här på HF) Med en switch i laddlägge läggs dessa packar i serie (9,6V) med en (LM317) CCS och en LED. Detta matas med ca 17-25V vilket funkar utmärkt. Laddtiden är inte kritisk och handlar om ca ett dygn (24h).
Tot 1st switch, 1st LM317, 1st resistor, 1st LED
Mvh /Lars
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 14:14:17
|
Fick för mig att undersöka var Fyllhundens RIAA distar. Ingångssteget är problemfritt. Utgångssteget står för i stort sett allt. "SK170 är utmärkt vid låg utstyrning men har tveksam linjäritet fö. Genom att använda en IRF610 sänker man disten flera gånger. Även utgångsimpedansen blir 3x lägre.
Här den justerade RIAAn som Magnus vill se:
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 16:11:29
|
Jobbigt för alla konstruktörer att någon sitter med facit |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 18:28:29
|
Jobbigt snarare för sk "konstruktörer" på Internet att de inte klarar av den elemäntära, teoretiska biten först. Troligtvis kör de efter principen "Friskt vågat, hälften brunnet".
Tänk om en arkitekt gav f-n i att CADa och sedan hoppades att höghuset skulle hålla ihop? |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 18:42:24
|
jag är mest gruvligt imponerad av din kunskap Lars och samtidigt lite lagom förvånad att det produceras så mycket grejor som inte kommer ur dina händer. eller hjärna snarare. eller omvänt. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 19:00:19
|
Inget att vara imponerad över eftersom det enbart handlar om rena baskunskaper... |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 19:23:35
|
Alltså jag var frestad att gå lite OT och säga att tänk om sådana som regeringsrådgivare satt på lite baskunskaper här och där i världen. Men det tänker jag inte säga. Hur som helst, man kanske skulle bygga sig ett nytt riaa. |
|
|
iMac
Member
477 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 19:29:43
|
Kunde denna koppling lika gärna varit med rör istället? För man kör väl inte med aktivt filter på rör RIAA!? |
"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 20:04:26
|
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 20:08:22
|
Tack reVintage. Kan jag förmedla ditt schema till "proffsen" på DIYaudioprojectsforum? |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 20:20:27
|
Det kan du väl göra, men säg att du själv står för lösningen.
Publicera inte mitt originalschema och referera absolut inte till mig eller hit då jag absolut inte vill synas på "det där stället".
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2011/08/07 : 22:57:26
|
När du vill SB.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 08:40:49
|
quote: Kunde denna koppling lika gärna varit med rör istället? För man kör väl inte med aktivt filter på rör RIAA!?
Jodå, den var ursprungligen med rör, trioder närmare bestämt.
Sedan fick någon för sig att använda FET istället. Dessvärre hade man nog inte klart för sig att FETar fungerar som grus-pentoder. Då dessa är att betrakta som strömgeneratorer blir det inte alls lika lätt att få till linjäriteten. Naturligtvis kan man Schadekoppla utgångssteget för att få till triodkaraktäristik men då räcker inte gainen till. Vanliga kiseltransistorer är inte bättre här. Detta ger väl också svar på varför transistorförstärkare kräver massor av motkoppling, lokal eller global.
I RIAA-fallet är det problemfritt i ingångssteget då signalerna är svaga. Det ligger också lokal motkoppling på båda stegen men den räcker inte för 2:a steget. Om man skulle motkoppla utgångssteget mer skulle inte gainen räcka till. Strömmotkoppling höjer dessvärre Zut ännu mer men det har ingen direkt inverkan då denna blir lika med Rdrain som dominerar. Om man kör en MOSFET som har många gånger högre branthet(högre gain G=S*Rdrain)så kan man få till det. Parallellkoppling av FET ger både högre branthet och lägre brus.
När man tittar på Id/Vds-kurvorna ligger ser en hyfsad linjäritet ut att ligga runt Ids=8mA och Vds=10 med B+=14V. Vgs ca 12ohm och Rds ca 500ohm. Utstyrbarheten begränsas då till dryga 2,5V RMS. Motkoplingen blir ca 3dB högre vilket också innebär 3dB lägre gain. Men kurvorna behöver ju inte stämma.....
Om någon funderar på THD i RIAAn så kan man lugna sig med att det är mest 2:a-ton.
Läs om RIAA korrektion:
http://www.hagtech.com/pdf/riaa.pdf
Obeservera att Spice-modellen har ett fel, vilket jag påpekat och Hagerman konfirmerat. Den jag använder är den rätta.
http://www.intactaudio.com/forum/viewtopic.php?t=803 |
Edited by - reVintage on 2011/08/08 10:59:01 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/08 : 12:45:17
|
Bubbel: Beställde vad som behövdes (behövde lite mer ändå) iMac: Kolla Lodströms Remus och Heathkit AA-32 (stor bild). Där ser RIAA-stegen ut ungefär som i Båthundslabben schema. |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/08/12 : 00:14:06
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Kunde denna koppling lika gärna varit med rör istället? För man kör väl inte med aktivt filter på rör RIAA!? --------------------------------------------------------------------------------
Jodå, den var ursprungligen med rör, trioder närmare bestämt.
Tjena grabbar. Och var kan man hitta det ursprungliga schemat/konstruktionen då ? Jag har nyligen tjackat en Pro-Ject vinylsvarv, och min preamp saknar RIAA ... Öööh, och funkar denna för både MM och MC ? |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
Edited by - Gastone on 2011/08/12 12:57:22 |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2011/08/12 : 06:57:22
|
Tjena själv! Om du kollar på project-sidorna på DIYaudioproject-forum hittar du info om en liknande konstruktion MED MC-ingång. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Topic |
|