HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hybrid?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/07/26 :  13:40:06  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej.

Någon här som byggt nån liknade hybrid som den som diskuteras på diyaudio (Moskido)?
Eller någon som har ett byggförslag på en hybrid med 6sn7 rör (för jag har ett par över :) ) och med tillgängliga MOS-FET från ELFA eller Mouser?

//Daniel

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/07/26 :  17:25:45  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Länk? Till ritning eller dylikt?

Har tidigare haft många funderingar kring rör/transistor hybridförstärkare. Blev ett dito försteg, men mer blev det aldrig.

Fick i dagarna höra att den typ av MOSFETar som var anpassade för linjära audioförstärkare, slutade tillverkas på 90-talet. Om det är information eller desinformation har jag inte hunnit ta reda på ännu.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/07/26 :  17:37:30  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply

Ser 2 problem med den så här.. Själv är jag sugen på att slippa försteg och som den är ritad klarar inte 2V ut från CD att driva steget max. BUZ901 och 906 går inte att beställa från tex Mouser. Kanske man kan byta mot något som finns?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2011/07/26 :  17:43:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har slängt ihop några prototyper i samma stil fast simplare kopplingar. Har dock aldrig fått det att låta bra, det brukar bli hårt och skränigt. Ett tips jag sett någonstans är att rördelen ska vara kraftigt överdimensionerad med låg utimpedans och rejäl strömkapacitet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/07/26 :  21:12:55  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Kanske inte i detalj skall göra nån "circuit walkthru" (eller vad det heter), men tycker det där ser rätt underligt ut, i synnerhet rörkretsen. Tror att det borde finnas bättre grejer ute på nätet.

MOSFETarna har stor ingångskapacitans, därför bör de drivas lågohmigt, av exvis en SRPP eller ännu bättre "mu-stage". Gjorde det sistnämnda i mitt hybridförsteg, fast där bytte jag det "övre röret" mot en MOSFET. I utgångssteget gäller det nog att kräma på rejält med ström, annars blir det kraftigt olinjärt, med tråkigt ljud som följd.

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2011/07/26 21:32:14
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2011/07/26 :  21:30:27  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hittade nåt annat som känns mer seriöst. Lite att läsa (har bara bläddrat själv) men det ser ut som de diskuterar sig fram till en vettig lösning http://www.tubecad.com/april_may2001/

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2011/07/26 :  22:50:40  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Tror det är någon "avkomma" från www.tubecad.com.. har inte läst så noga på diyaudio än.. Men förstod på killen som byggt den att han var nöjd med ljudet. Fast det är ju beroende på vad man jämför med :)
I villket fall som helst så går inte BUZ-fetarna att beställa längre..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000