Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2011/07/23 : 19:30:14
|
Kom hem med ett par OA14 för ett par dagar sedan. Dumma loppisar som inte kan lämna mig ifred
Elementen som sitter i verkar vara några hiskeliga saker ämnade för motorfordon Om diskanterna är orginal har jag inte lyckats (tagit mig tid) att lista ut ännu.
Frågan är om man ska försöka leta efter beg/renoverade orginal eller köpa "Det nya Carlsson B65oa-II" från HFK?
What sayeth Ye?
Tjo! M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 10:03:10
|
Att döma av senaste inlägget carlssonplanet är avstämningen av de gamla elementen bättre lämpad för stora lådor som OA14 än de nya. Lite oturligt, för hade jag varit i ditt ställe hade jag helst köpt nya och varit igång snabbt och lätt. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 11:23:31
|
OM vi förutsätter Sd till 165cm2 så är de publicerade uppgifterna i C-P HELT uppåt väggarna. Bortse från dessa då de helt saknar relevans.
De officiellt publicerade prametrarna är helt annorlunda men dessa kanske vi inte ska lita på heller.
Vi skulle iofs kunna tänka oss att de lyckats mäta Fs och där ser inte 48Hz så kul ut för OA14. Dock vet vi inte om det gäller ett nytt eller väl inspelat element. Inspelat gäller naturligtvis, att mäta på ett nytt är meningslöst.
Vi får inte heller glömma att högtalarkostruktionerna bygger på BR och negativ utresistans enl. Stig Cs patent. Dimensionerade efter detta för mkt länge sedan och har för mig att man fick basåtergivning ner till högtalarens Fs. Kan ha fel, kanske någon som har bättre koll? |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/07/24 11:59:53 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 12:04:14
|
quote: Frågan är om man ska försöka leta efter beg/renoverade orginal............
Jag har läst någonstans att det ska tillverkas en ny högtalare som ska vara kompatibel med det gamla Philips elementet, alt Peerless . Men jag är inte människa att återfinna det, tyvärr.
Men stalltipset är att söka kontakt med någon "Carlsson- freek" på "Carlsson planet". |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/07/24 : 13:29:23
|
Du menar nog en ersättare till 8,5" 9710 som satt i de äldre OA5 etc.
En möjliget för begagnat är att kanske hitta ett par originalelement med trasiga skumkanter. Inga problem att sedan sätta dit nya.
Hittade till sist konarean på elementet som är 130cm3 mot de 165cm3 jag räknade. Nu stämmer det. Dessvärre innebär det då att elementet inte lär vara optimalt.
Med hjälp av Hornesp ser det ut som ett tapp på -5dB vid 50Hz följt av en höjning(peak) vid 35Hz på -3dB.
Återstår bara att hoppas att elementet inte var inspelat. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2011/07/24 14:46:25 |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2011/07/27 : 15:33:36
|
Får nog börja annonsera efter ett par omkantade eller o-omkantade orginalelement
Tackar för hjälpen!!!
M
PS! De spelar och låter bra, om än inte mkt till bas med bilelementen i
Kärestans omdöme: Mmmmm Dom får stanna dom med - men fixa elementen Ahhh
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2011/07/27 15:34:16 |
|
|
|
Topic |
|