HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp med att tolka mätresultat...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/25 :  00:53:36  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply

Jag har fått mitt rum uppmätt av en vän, men jag vet inte hur jag ska tolka resultatet.
Han som hjälpte mig sysslar med bilstereo och har inte samma referenser (enligt honom själv).
Det som användes var en mic (Behringer ECM800), micförstärkare (MA BP-1 Plus) och programmet REW i en laptop.

Här kommer resultatet.




Det ser nog ganska illa ut, tror jag.

Rummet är en betongbunker med parkettgolv med måtten L=5,82m, B=3,63m och H=2,45.
Taket är ett innertak (nerpendlat 50mm) av ganska hårda 16mm tjocka plattor och ovanför är det betong.

Golvet har en 10m2 ryamatta.

Möbleringen kan ni se i "Medlemmarnas system" (länk i signaturen).

Är det lika illa som det ser ut?

Toppen vid 47 Hz märker jag av, men det är inte i proportion till hur mätningen ser ut, på vissa skivor kan det dock bli "lite" för mycket "murr".

Vilket område är viktigast att åtgärda och vad kan jag göra åt det?

Jag har läst igenom vad jag kan hitta, men känner mig osäker ändå. (Carlsson OA52 har tydligen lite annorlunda betingelser.)

Här på forumet finns många med erfarenheter, det är ju alltid enklare att fråga, än att själv behöva uppfinna hjulet.

...hoppas på att någon orkar/har tid att svara i semestertider, det hade varit kul att lära sig något om akustik.
/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/07/25 :  08:47:33  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Så dåligt ser det väl inte ut, det kan vara mycket värre än så.
Med tanke på högtalare och placering (längs långsidan?) så är det 47Hz-resonansen du skall försöka ge dig på. Helmholz, kvartsvågsrör eller något sådant.

Pucklar i frekvenskurvan kan ofta bekämpas till en del med ändrad placering men OA-52 skall stå intill väggen så om placeringen är den jag tror så är det inte mycket man kan göra åt 47Hz med placeringsändring.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/25 :  09:45:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, dämpa 47Hz är säkerligen en lämplig första åtgärd.

Det framgår dock inte i en sån här kurva hur det är med efterklang.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8537 Posts

Posted - 2011/07/25 :  10:35:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
REW har två flikar som kallas Waterfall och spectrogram där man nog ska kunna se det.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2011/07/25 10:35:27
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/25 :  11:33:40  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Tack för responsen..

quote:
REW har två flikar som kallas Waterfall och spectrogram där man nog ska kunna se det.


Jag har hittat det, här kommer spectrogrammet.



Är det bra eller dåligt?

Man ser ju att det är lååång efterklang vid 47Hz.

Kan det räcka med ett kvartsvågsrör?

Jag har läst tråden om "rören", verkar ju enkelt att tillverka. Tror ni på det, så tvekar jag inte att bygga ett.

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/25 :  11:51:02  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Börja med att plugga basreflexröret (om det är basreflex vill säga...)
Mät och redovisa igen. Har du tur sänks endast 47-Hz:aren. Sänks
tonkurvan över 70 Hz får du avväga genom lyssning om det blev bättre
eller sämre.

Angående basfälla så kan jag säga att du måste ta i när det gäller
storlek. 250-300mm diameter på röret ska du använda. I minst två hörn
dessutom. Sänk ner mikrofonen i botten på dem när du tunar in dem för
att få rätt resonansfrekvens.

Kan du byta ut en del av plattorna i taket mot gips? På så sätt kan du
bygga panelabsorbenter för att ta hand om buset mellan 100 och 200 Hz.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2011/07/25 :  11:54:18  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det ser nog rätt bra ut trots allt, Stig Carlsson gjorde ju högtalare som skulle ge homogen efterklang i normala rum och visst ser det ut att fungera.

Bygg 2 kvartsvågsrör för 47 Hz och placera i de 2 bakre hörnen till att börja med, de kan även ligga ned om det är enklare att få till möbleringsmässigt.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/25 :  15:20:18  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Tack för tipsen.

Håller på och bygger ett kvartsvågsrör. Hittade gjutrör, 250mm i diameter och 1200mm långa. Limmar och tejpar ihop två rör. Enligt excelfilen som jag hittade här på forumet ska röret vara 1700mm långt.

Limmar en plasttallrik i botten så det blr tätt, och lägger i 2 lager 100mm gullfibermatta i botten på röret + tunt typ över öppningen.

Låter det som att jag har förstått principen?

Återkommer med lyssningsresultat.

Måste låna mätprylarna igen, förhoppningsvis redan i kväll.


/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/25 :  16:22:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ja, men dämpningen bör appliceras högre upp. Oftast räcker det att
hänga en trasa i mitten på röret. Dämpningen i denna typ av resonator
är mycket kritisk och måste vara lätt att justera in.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/25 :  18:43:57  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Bygget av det första är klart.

Jag placerade röret liggande bakom soffan.

Ett första lyssningsintryck:

Stor skillnad, testat med några av problemskivorna och "murret" är borta.
Men, det är lågbasen också.

Det kanske är så att det tar en stund att smälta det "nya" ljudet.

Eller som någon vis man sade "har man levt hela livet med solglasögon på, ser verkligheten konstig ut när man tar av dem".

Jag får vänta med mer intryck, måste spela mer skivor. Det här var kul....

Får troligtvis tillgång till mätmikrofonen senare i kväll.


PetterPersson: Hur är det enklaste sättet att justera placering och mängd av dämpmaterial?

Återkommer med mätningar.
/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/25 :  20:16:05  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hej igen.

Mikrofonen har anlänt.

Första mätningen är gjord i röret nere i botten vid isoleringen.



Det ser ut som jag har träffat rätt frekvens.

Nästa bild visar mätning i lyssningsposition. Grön kurva är utan rör och röd kurva är med. (Jag mätte bara mellan 20 - 2000Hz.)



Är det någon som kan förklara varför det inte är någon skillnad?

Vi är två personer som testar, och det är ingen tvekan om att röret tar bort "bas-murret", vi är helt överens, det är stor skillnad.

Mäter vi fel?

Kom gärna med tips om vad vi gör för fel.
/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/26 :  08:38:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kolla på efterklang i stället! Det är där detta syns.

Utsläckningen vid 100 har dock kommit upp lite och puckeln vid 150 har slätats ut lite. Klart bättre alltså.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2011/07/26 08:42:56
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2011/07/27 :  21:12:22  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Sätt på en sinuston vid 47Hz. (bränn nu inga talspolar!)

Placera röret på lite olika ställen och jämför med och utan genom att lägga för något. På så sätt hittar man lätt var man bäst placerar röret. Vilket kan vara lååååångt ifrån vad teorin och gissningar säger.
En person på lyssningsplats underlättar.

RTA på lyssningsplats kan vara smidigt också men det är i första hand den subjektiva skillnaden man vill åt.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.

Edited by - Joda on 2011/07/27 21:13:34
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/30 :  07:15:54  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Nu har jag gjort som Joda skrev, 47 Hz sinus som signal och flyttat runt på "röret".
Det är skillnad på resultaten, på många ställen märks ingen skillnad. Störst påverkan fick jag mellan högtalarna, men det var ingen lyckad placering, det står framför TV'n.

Jag blev förvånad att det knappast hördes någon skillnad i hörnen på lyssningsväggen, det brukar ju vara den rekomenderade placeringen.
Näst bästa resultatet är liggande bakom soffan (nästan samma resultat).

Jag har inte mätt upp alla positioner, men jag mätte med röret mellan högtalarna och kunde inte se någon annan skillnad än 50 mS kortare efterklang (samma som bakom soffan)vid 47Hz.

Det får mäta som det vill, det hjälpte, och det är jag nöjd med.

Tack för hjälpen.
/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/07/30 :  08:54:36  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
50ms skillnad i efterklang är ganska stor skillnad. Ska du dämpa så mycket att du ändrar tonkurvan väsentligt får du bygga betydligt större absorbenter..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/07/30 :  11:46:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
50 mS kortare efterklang vid 47Hz är ju kanonbra!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/08/15 :  21:18:15  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Har du provat att

A. byta högtalarplacering
B. Byta lyssningsposition

Sedan finns det andra "fulare" altenativ att med hjälp av parametriska filter och då dämpa kring 47Hz. Inte lika "elegant" lösning som att åtgärda rummet men oftast betydligt mer effektiv med tanke på den ringa arbetsinsatsen.

Mycket fint initiativ annars att mäta upp rummet, lyssna på folks åsikter, testa åtgärderna och redovisa resultatet. Det är tack vare sådana som du som vi alla lär oss någonting. Stort kudos till dig och alla övriga som hjälper till i tråden! :)
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/08/15 :  22:50:25  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Hej igen.

Eftersom en total ommöblering är ett stort projekt, så har jag testat lite olika "små" förändringar.

Flyttar jag isär högtalarna (3cm), minskar problemet vid 47Hz, men det blir ett hål i ljudbilden som jag inte gillar(att flytta ihop högtalarna 3-5cm gör ingen skillnad på basen).

Baxar jag däremot fram soffan 10-15cm från väggen, upplever jag en markant minskning av "murret", men med bibehållen ljudbild. (20cm blir ännu lite bättre, men ger lite för mycket hörlurseffekt för min smak)

Jag har provat att placera en kudde bakom mikrofonen, mot väggen, det rätar ut kurvan över 400 Hz (Tyvärr sparade jag inte mätresultatet). Det var dock inte så stor skillnad vid lyssning, som mätningen visade.

Frågan är om jag ska bygga någon typ av absorbent eller diffusor och sätta på väggen bakom soffan?

Det hänger en ganska kraftig väv bakom soffan (den har nog en viss absorberande förmåga i det övre registret), tänkte testa med en 50mm markskiva bakom väven.

Jag är lite dock rädd att det dödar ljudet istället, någon som har några erfarenheter/synpunkter?

Kan man bygga en diffusor som inte är för tjock och hänga väven framför?
(regeringen vill ha den kvar där den hänger)

Alla förslag välkommnas....

/

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2011/08/29 :  13:11:08  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Hej,
du bör nog börja med at tfundera vilken/vilka delar du främst vill åtgärda och hur stora ingrepp du vill göra.
Att sitta direkt vid en vägg brukar ge beg och dalbane-bas så rent allmänt låter en framskjutning av soffan lockande, speciellt eftersom du själv uppplevt en märkbar positiv förändring.

vad det gäller bakväggen så bidrar denna enormt till lyssningsupplevelsen. Speciellt när man sitter så nära som gör. jag skulle definitivt prova mig fram med olika metoder här för att se vad du uppskattar mest. Om du vill ha diffusion kommer den troligen inte göra så stor skillnad med det korta avståndet fram till dina öron. Absorbering däremot kan plocka bort en hel del stök högre i frekvens, Sedan är ju frågan om du uppskattar detta. Ofta kan man uppleva att ett nyligen akustikreglerat rum saknar lite liv då man är van vid alla reflexer som bombarderar öronen men på lite sikt vinner det nya mer korrekta ljudet.

Just eftersom du själv referarade till att det lät för mycket hörlurar vid ett av dina tester så kan det vara bra att ha i åtanke att hörlurar överlag ger ett mer korrekt ljud än högtalare+rum. Sedan vad var och en uppskattar är ju upp till var och en att besluta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000