HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga hornsystem i sommar!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/21 :  00:16:06  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Nu har semestern infunnit sig och eftersom det regnar konstant tänkte jag att det kanske är dags slå sönder PA riggen och flytta in dess beståndsdelar i hemmet, placerade i lämplig miljö såklart.
Mitt problem är väl främst att jag sedan många år suttit i Ino-träsket (I still am) men efter att varit och lyssnat hos nåra bekanta kännt att det var dags att testa något nytt. Anledningen till att detta är så enkelt är att min kära hustru uplåtit ännu ett rum >25kvm för mig att leka i så jag kan ha kakan och äta den s a s.
Rummet är 4*7m och bara den en halvan är möblerad just nu(lyssnings delen) såldes har jag ganska mycket plats att fylla :)

4 dagars aktivt surfande har bara gjort mig förvirrad så jag hoppades att någon kunde peka mig i rätt riktning.

Det som är liggandes är:
1" driver vid namn B&C DE25-8.
http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/DE25.pdf
Hade tänkt att koppla den till ett 18sound xt1086
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=178
men det kanske finns någon som har ett annat roligare alternativ som ger än mer hifi kvaliteter.

Vidare finns ett par B&C 15pe40
http://www.bcspeakers.com/PDF/PRD/15PE40.pdf
Detta element skall vara dugligt till uppåt 2-3000hz enligt deras egen utsagå men min erfarenhet är att det kanske är att ta i. Min förhoppning är att detta element skulle gå att stoppa in i ett horn som jobbade mellan, säg, 50-300hz för att därefter lämna över till ett mellanregister i 8-10" regionen. Har titta lite på klipsch la scala II för detta (såg lite simuleringar på detta element på denna sidan http://forums.klipsch.com/forums/t/117141.aspx?PageIndex=3). Jag är dock inte helt attreherad komplexiteten på bygget. Har bara sett ritningar på la scala I och jag kan knappt urskilja vad som är vad.
Jag har främst snöat in på 18-sound 8m400
http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=229
och tänkte mig att detta skulle kunna ta vid upp till 1500hz(det verkar ha goda off axis egenskaper nämligen och hög känslighet. Har dock inte förstått hur viktigt det där med spridning är i om det placeras i ett horn, om nu det är lämpligt?).
Här har jag dock inte något uppslag alls gällande ev horn så alla förslag är välkomna.
Har förstått att det finns ett program som heter hornresp som man kan nyttja och jag blir väl tvungen att lära mig detta men jag kan bara konstatera att de skärmdumpar jag sett inte direkt inspirerade då det var allt för många storheter som jag inte var bekant med och byggtiden är ganska kort, i värsta fall så får jag väl fortsätta under hösten men risken är ju att saker och ting blir stående...

Tankar någon?
Jo föresten jag har massa slutsteg och elektroniska filter, eq osv men jag har faktiskt tänkt mig att driva det hela med rör i slutänden så det får nog bli att snöra ihop ett passivt filter för att hålla nera kostnaden

Edited by - olof on 2011/07/21 23:49:50

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/21 :  08:26:09  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Spännande projekt det där! Du har en bra utgångspunkt med dina element.
Jag har själv DE25:an och det ska mycket till om den ska bytas
ut...riktigt bra driver. 1086 är bland det bästa som finns
färdigfabrikerat om constant directivity önskas. Kan du tumma lite på
spridningen skulle jag byggt ett KW eller Lé Clèachhorn istället.
Inget hornljud men sämre spridning vid höga frekvenser.

15PE40 fungerar upp till ca 500/600 Hz i midbashorn. Nedre
gränsfrekvens bestäms av hornets storlek. Kan du offra typ 1.5 m2 per
sida och två meter djup så kommer du ner till ca 50 Hz med en jäkla
dynamik kan jag lova!

Angående mellanregister så skulle jag kolla på

http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=244

Istället om det är kon-element du ska ha. Mindre kon ger mindre interferrens vid höga frekvenser. Helst bör du satsa på en mellanregisterdriver, typ

http://www.bcspeakers.com/product.php?id=36

men det springer iväg i pris.


För att få det hela hanterligt skulle jag satsa på delningsfrekvenser

80 / 600 / 2500-3000 Hz.

Då kan även midbashornet göras mindre och kortare. Vad har du tänkt för bassystem?

Edited by - PetterPersson on 2011/07/21 08:26:34
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/21 :  11:39:11  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
DEn ursprungliga La Scala är en rejält usel konstruktion. Finns det någon ritning till La Scala II? Enligt simuleringarna i tråden verkar den iaf ha en något sånär vettig utvidgning.

Men om det är midbashorn som gäller bör de helst vara raka och för att bli hanterliga, som Petter säger, väljas med högre Fu.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/21 :  14:42:40  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Tackar för svaren, känner redan att det var tur att jag började här
Bashorn ja, jag tänkte ju först 3 vägs men visst skulle en 4 vägs konstruktion med elekroniskt filter vid 80 hz också kunna funka fint. Som du förstår har jag alltså inte tänkt på detta alls... Rent byggtekniskt hade det kanske varit smidigt med något som går att integrera i väggen ganska snyggt. Låt säga ett par horn som följer hela den främre väggen för att sedan mynna ut i respektive hörn. Låt säga att man kan ha dem ca 1m höga, 2m långa och kanske 0,5m djupa(alternativt hälften så höga och bubbelt så långa om man stackar dem). Det ger ca 1 kubik i tillgänglig volym per bashorn. Antar dock att detta inte är särskilt stort om man ska ner och gräva under 30hz? finns givetvis möjlighet att ställa dem upp men har inte tillgång till så mycket mer volym ändå. Beträffande princip har jag inte en aning .

KW eller Lé Clèachhorn säger du...låter XT1086 märkbart tratt eller? Är det fallet finns det väl inte så mycket att välja på men det hade varit skönt att slippa om jag ska vara ärlig. Jag tänker mest på att det ska finnas tid att ro allt i land, jag har ett jobb som tar 12 timmar varje dag liksom familj och hus som alla vi ha sitt.
Det är ju så pass billigt att jag hellre betalar de där 600 kronorna iaf i det här skedet. Blir man riktigt biten så finns ju alltid möjligheten framöver.
Hur kommer det sig att du rekomenderar delning vid 2,5-3 istället för neråt 1,5-1,6kHz. Jag trodde att man hade större möjligheter att få en sömlös övergång spridningsmässigt ju längre ner man gick i delningsfrekvens?

Beträffande midbashorn så skriver du 1,5m2 och ca 2 m djupt vilket i sig inte är ett problem men jag misstänker att om jag lägger bashornen på golvet så har systemet byggt 2,5m in i rummet(förutsatt att det går att göra något av de mått jag angav ovan) och då börjar det bli lite ont om utrymme. Skulle det gå att köra det ner till 80hz(4vägs principen som du förslog) och istället korta ner det till 1-1,5m längd hade det varit klart enklare. Antar att dessa horn är frontladdade men en bakre kammare?

Mellanregisterdrivern är lite dyr i nuläget. Min förhoppning var att jag skulle klara av det här bygget på < 10kkr och införskaffas dessa så är budgeten spräckt redan innan jag börjat.
Den där 6,5 har jag helt misssat. Eller, jag var lite låst på min trevägs-tanke och trodde att jag åtminstone behövde en 8a för att få utsträckning neråt, effekttålighet och känsligthet som räckte till men det element verkar ju mycket trevligt, speciellt om man ska upp lite i delningsfrekvens. Menade du att man ska spela detta element au'naturel eller ska det till något horn även på ett dylikt om du nu får möjlighet att fantisera fritt?

För övrigt, vad är/betyder Fu?
Finns det någon lämplig sida/tråd att börja i för att få lite bättre kläm på det här?



Edited by - olof on 2011/07/21 14:44:07
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/21 :  17:23:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Fu=nedre gränsfrekvens. Ett 80Hz midbasshorn går att få till runt och under 1m.

Såg just att det som simulerade OK i LaScalaII-tråden var KHorn. La Scala simulerar fortfarade kass.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/21 17:29:57
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2673 Posts

Posted - 2011/07/21 :  17:55:08  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Imperial till basen

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/21 :  21:02:48  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Imperial, vilken överaskning!
Har för mig att de är rätt stora, eller?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/21 :  22:44:11  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Tackar för svaren, känner redan att det var tur att jag började här


Jo, vi är några hornentusiaster här även om mitt system för närvarande
brakar iväg åt andra hållet pga rummet...


Angående bashorn så skulle en design likt denna fungera bra



Då kan man får det rätt smått men med god rumsintegrering och
slagkraft. Ditt viktigaste horn kommer bli midbashornet. Det är dess
frekvensomfång som sätter nivån i hela systemet eftersom det är
svårast att få rätt bandbredd på. Ställer du hornen intill väggarna
så klarar du dig gott på 1 m2/horn och har då till och med lite
marginal till 80 Hz. Hornet med bakkammare kommer då bli ca 150 cm
långt, rätt humant alltså. Jag skulle satsa på tractrix eftersom det
ger minst horn för given nedre gränsfrekvens.

Asto här på forumet kan beskriva hur 1086-hornet låter jfr. KW, han
hittar nog hot snart ska du se

Angående den höga delningen så är det för att inte få för låg
bandbredd per register. 80-600 = ca 3 oktaver, 600-2500 = ca 2
oktaver och 2500-20000 = 3 oktaver. Man bör hålla sig vid ca eller
strax under 3 oktaver per horn. Annars blir spridningen för dålig
(gäller inte horn av constant directivity = XT1086) och det kommer
låta konstigt.


quote:
Menade du att man ska spela detta element au'naturel eller ska det till något horn även på ett dylikt om du nu får möjlighet att fantisera fritt?


Det beror på vilken känslighet du önskar. Du kommer ju upp i 100 dB
utan tratt. Dock begränsas högfrekvens till ca 2000 Hz hornladdat.
Över det "orkar" inte elementet. Med tratt ligger elementet på ca 110 dB/W.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/21 :  23:45:39  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Hehe, kan ärligt säga att storleken när man ser en människa sitta jämta får en att rygga tillbaka något. Är hornet på bilden en färdig kostruktion som skulle passa rakt in i ett vardagsrum? Jag tänkte primärt på aktuell rymdvinkel som det är designat för rent tonkurvemässigt. Vad nyttjades för element?
Anledningen till att jag frågar är främst att det hade varit bekvämt om man kunde sno något befintligt ev. att man gör om veckningen för att passa rummet rent estetiskt (det hade varit fint att komma under fönstret nere i det ena hörnet vilket antagligen sitter på 90cm höjd. Eftersom jag inte heller behärskar programvaran hade det underlättat ytterligare för mig. Jag har ju inte heller någon begränsning i vilket element jag ska nyttja då jag inte köpt något än.
Tittade även i lite andra trådar och fann ett par TH som du byggt till Andrén. Elementen som satt i dem fanns lämpligt på blocket just nu för rimliga pengar. Kan detta vara något att hänga i julgranen(P.audio WN15S alltså)?

Vi får väl se vad Asto skriver, jag tror jag skickar honom ett pm. Snackade lite med storebror som har ett snickeri om hur stora bitar han kan stoppa in i svarven och det var ca 40 cm, så om diskanthornet behöver vara större än det så börjar det bli lite struligt.

Att sätta ett horn på mellanregistret verkar väl iof lämpligt, speciellt om man kör på ett passivt filter då verkningsgraden på de olika delarna hamnar ungefär i samma härad. Finns det rena spridningsmässig fördelar också? Antar att även dessa är frontaladdade horn, vad har man att välja på, fördelar och nackdelar?

Gällande midbashornet, kan man göra det med en kvadratisk mun och samtidigt få ett gott resultat? Som jag förstått det har de en nära exponentiell utvidgning, räcker det med att man kröker dem endast i ett plan och håller det andra planet plant (rent horisontellt på övre och under skivan tex)?

Beträffande det du skrev om CD hornens okänslighet för bandbredden gör det det möjligt att just hornladda mellanregistret och inte köra det högre än ca 2000Hz(jag drar slutsatsen av det du skrev att om man sätter ett horn på mellanregistret så får man trots allt gå ner i delningsfrekvens men att det kanske inte göra så mycket om nu diskanthornet är av CD typ)?

Edited by - olof on 2011/07/22 02:50:49
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7934 Posts

Posted - 2011/07/22 :  00:27:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Härligt att se fler drabbas av hornsjukan... Om LeCleachhorn i glasfiber från 1400Hz och uppåt kan vara av intresse så hoppas jag kunna vara till hjälp på den punkten efter semestern.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/22 :  00:39:49  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Va kul, har du börjat på egentillverkning? Jag utesluter inte någonting just nu :)
Beträffande hornsjukan så ser jag väldigt ödmjukt på det här. Jag vet egentligen för allt för lite och förlitar mig helt på alla andras goda vilja, jag hoppas dock att jag kan lära mig nåogt och kanske själva bidra i framtiden. Jag ser det som en kul och nyttig resa att angripa alla sorters problem från andra hållet och gå hög verkningsgrad och SET förstärkare och se vart det tar en istället för stora Ino burkar, nad 208:or och denon 2105 och pioneer 668.

Edited by - olof on 2011/07/22 00:44:10
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7934 Posts

Posted - 2011/07/22 :  00:47:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Svarven som ska göra formen är tyvärr trasig för närvarande men så fort den är fixat hoppas jag att operatören har tid att sticka emellan med mitt projekt ganska omgående.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/22 :  01:23:34  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Föresten, någon som vet var man billigast kan köpa 18-sound 6ND410? Noterar att Thoman inte har den i sitt websortiment men att de på de prylar som finns är ca 25% under hifikit så lite marginal verkar onekligen finnas.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/22 :  08:52:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Ställer du hornen intill väggarna
så klarar du dig gott på 1 m2/horn och har då till och med lite
marginal till 80 Hz. Hornet med bakkammare kommer då bli ca 150 cm
långt, rätt humant alltså. Jag skulle satsa på tractrix eftersom det
ger minst horn för given nedre gränsfrekvens.


Hmmm Petter!

Att bygga ett 1m2, 1,5m missfoster ter sig lite väl extremt. Iofs har jag själv ett par 100cm dia midhorn liggande i väntan på montering.

Om jag inte inte missminner mig körde någon med ett 80cm långt och 85cm dia "Tractrix" från 80Hz med 12" och sade sig nöjd. Om detta byggts kvadratiskt skulle det blivit 75*75cm.

Ang. spegling så finns det lite olika varianter för att få ner storleken. Så här ser Voigt´s och leCleach´s tolkning ut:



Det högra för vägg/golv.

Ett 80Hz skulle då kunna bli lite mindre, kanske i storleksordning 80-90cm bredd/höjd och 1m långt, om man använder ett "klassiskt" element med låg kompression. De "moderna" element vi pratar om här kanske, pga högre kompression, får den längd du anger. Fortfarande stort....

Men i ett rum på 4*7m blir det kanske inte något problem oavsett modell.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2011/07/22 09:06:29
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/07/22 :  09:28:31  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Asto här på forumet kan beskriva hur 1086-hornet låter jfr. KW, han
hittar nog hot snart ska du se
Mitt byggande har kommit av sig totalt pga tidsbrist. Så någon jämförelse har ännu inte gjorts med betongtrattarna.

1086:an har jag lyssnat på... Den låter lite för "på" för min smak, det blir inte riktigt det där luftiga släppet, men det är ganska nära. Summeringen av det passiva filtret har visat sig vara en ganska svår uppgift vilket kanske också är en bidragande orsak.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/22 :  11:59:15  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Satt uppe till halv fyra igår och tänkte....Det är nästan så att jag tror att ett par TH torn skulle bli det enklaste att stoppa in trots allt. Mest tror jag det är en bra idé för att inte djupet på det totala systemet ska bli hur stort som helst.

Funderade på de där bilderna. Speglingen gör att profilen ändras något, är den forfarande krökt? Anledning till att jag fortsätter fråga är att det verkar tämligen krångligt att göra krökningen i två plan. Lösningen som de flesta TH har är ju bara krökningen i ett plan (sett framifrån alltså). Påverkar detta spridningen när man kommer upp lite i frekvens? Jag ser framför mig att avlänkningen vid kanten inte blir lika snygg dock.

Gjorde en bild i paint på ett tänkbart scenario:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=390890.jpg
Beträffande 1086, synd :(, tur att Fuling verkar ha en väg ut :)

Edited by - olof on 2011/07/22 12:00:51
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/26 :  02:24:10  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Har nu suttit och meckat med Hornresp men tycker inte jag får till det. Känns som att jag drar i alla spakar och att det inte händer så mycket. Så fort jag får en lite jämnare tonkurva så minskar känsligheten och bandbredden, irriterande.
Kan någon peka mig i rätt riktning?

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=391151.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=391152.jpg

Finns det en ljudlig skillnad mellan koniska horn och exponentiella? Notera att det tar mer plats men det är å andra sidan klart enklare ätt bygga

Edited by - olof on 2011/07/26 10:30:48
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/07/26 :  08:38:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Vadå. spegling TH(men det är kankse inte så du menar)? Du applicerar spegling på ett KW, Tractrix el. Le`Cleach midbashorn. Det är inget problem att bygga dubbelkrökt vi har provat med dubbel spårad MDF och det är inga problem.

Petter har en annan idé om placering i 2 el. 1*Pi som ger kortare horn. Då ska man kröka på alla sidor vilket inte heller är allt för komplicerat med hjälp av mallar.

Fuling har byggt på annat sätt, leta upp tråden!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/26 :  10:27:55  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Du har helt rätt. Första stycket gäller bashornen, andra stycket är en fundering kring ditt tidigare svar i midbas frågan. Gällande mallar, vid själva bygget är det hemmagjorda nallar och Excel som gäller eller?
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2011/07/29 :  14:40:04  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Här kommer ett förslag som är designat för att vara tolerant mot
drivimpedans, läs kan hanteras av både rör och trissor samt med och
utan passivt filter. Den stora halsareas gör detta möjligt. Det går
alltså att tok-optimera efter en typ av drivning om så önskas, men
detta är som jag hade gjort, för att få lite mer valmöjlighet i
förstärkar- och filter-val.

Gör en mall av MDF enligt nedan. Mallen utgår från hornhalsen.
Markera upp mittlinjen och gör breddmarkeringarna efter 0, 20, 40,
60...261...1486mm. Dessa markeringar ska paras ihop med mått på 103,
105...131...488mm vinkelrätt ut från mittlinjen. När mallen är
uppritad och utsågad, såga lite för lite först och raspa eller slipa
ner det sista för bättre precision så rita av den på 3 mm
björkplywood. Grovsåga runt typ 5 mm ifrån. Sätt sedan fräsen upp
och ner i ett fräsbord eller någon MDF-bit som fräsen sticker upp
genom. Använd 45-gradig kullagerfräs. Mallen slår du några spik
genom som sticker ut typ 1-2 mm som bara håller fast plywooden. Lägg
plywooden på fräsbordet och anpassa höjden på fräsen så att den
exakt tar 3mm på höjd och bredd. Lägg sedan mallen på din grovsågade
plywood och fräs mot stålet. Då blir det en exakt avbildning av
mallen på plywoodens största mått och innermåttet (3 mm mindre) blir
rätt innermått på hornet. Det sista är inte helt sant eftersom det
förutsätter en icke utvidgande form, men det går inte att göra så
mycket snyggare för hand. Bara att fylla i lite fogmassa när hornet
är ihopsatt så syns det inte.

När de fyra sidorna sitter ihop skulle jag ta och lägga en 45-45-
regel-sarg runt vid mynning och hals och förbinda dem med fyra
koniska sektioner enligt samma metod. Sen fyller man hela tomrummet
mellan skivorna med fogskum. Bakkammaren ska vara 25 liter och så
grund som möjligt. Fyll den även med dämpmaterial.

Längd på mall Bredd inkl 3mm 45gradig fräsning
0 103
20 105
40 107
60 109
80 111
100 113
121 115
141 117
161 119
181 121
201 124
221 126
241 128
261 131
282 133
302 136
322 138
342 141
362 143
382 146
403 149
423 152
443 155
463 158
484 161
504 164
524 167
544 170
565 173
585 177
605 180
625 184
646 187
666 191
686 195
707 198
727 202
748 206
768 211
788 215
809 219
829 224
850 228
870 233
891 238
912 243
932 248
953 253
974 258
994 264
1015 270
1036 276
1057 282
1078 288
1099 295
1120 302
1141 309
1163 316
1184 324
1206 332
1227 340
1249 349
1271 358
1293 368
1316 378
1339 389
1362 402
1386 415
1412 430
1439 448
1471 474
1486 488



Simulering i 4pi med 4 element. Du bygger med 1 element och ställer
hornet på golv vid vägg så ska det bli samma respons. 50 Hz flare,
1600cm2 halsarea (400cm2 per element) Svart med trissesteg och
aktivt filter. Grå med 4 ohm i serie vilket motsvaras av utimpedans
på rörstärkaren och seriespole i filtret.






Celler till ett multicellhorn












Edited by - PetterPersson on 2011/07/29 14:42:55
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2011/07/30 :  04:16:24  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Stort tack!
Ska läsa det lite nogrannare om några timmars sömn...
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/07 :  14:52:13  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Hittade till sist länken till ett vettigt sätt att bygga fyrsidiga horn.

http://nicolas.davidenko.perso.sfr.fr/pavillon/fabrication/fabrication1.html

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7934 Posts

Posted - 2011/08/07 :  15:04:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Orkar man inte böja skivmaterial så kan man göra som jag har gjort ett par gånger; timra med foglist
Tyvärr har jag ingen bild på formen jag byggde för att få rätt böjning och sågvinkel på sidorna. I slutändan en ganska besvärlig byggmetod, redan att tillverka formen är ganska besvärligt och sen får man slipa och spackla själva hornen tills man tröttnat och lite till.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2673 Posts

Posted - 2011/08/07 :  18:23:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag å en polare byggde 4kantiga Tractrix hörn som var 86x86cm å spelade med Coral Beta 10.

Då gjorde vi en ram i spån åsså ribbor från ramen till baffeln.
Sedan klädde vi ramverket med Masonite å sedan Pu-skum.
Det blev lätt, styvt å fritt från ringningar.

Ang Imperial hörnen så kolla in linnars simuleringar.
Lilla varianten är på ca 700L å stora är på ca 1000L.
Den varianten jag här är inräknad för att stå mot bakvägen.
Jag här kört mina Imperial upp till 1KHz med en 15" i varje.
Midden jag fastnat för JBL2441 i Emilar WH500.
Som toppdiskant har jag haft T.O.A 1" driver med The Tube.
2441 har gått från 1KHz å upp så långt dom kan och T.O.A driversarna har jag delat vid20KHz.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2011/08/08 :  09:43:45  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Den dagen jag själv skall bygga midbas trattar så tänkte jag testa följande metod vid skarvningen av tratt sidorna:
Har sett när folk bygger optimistjollar. När det är dax att få ihop sidor och botten på jollen så borrar man små hål längs kanten och najar ihop skarven med ståltråd. Sedan plastar man skarven med epoxi och en tunn armerinsmatta från insidan. Efter härdning klipps ståltråden av och skarven plastas även från utsidan. Det bör ju fungera även vid hornbygge tycker jag...

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2011/08/08 :  11:28:55  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Yo Asto,

Även Mirrorjollen byggs på samma sätt. Tilläggas bör att det i båtfallen handlar om fh flexibel mahognyplywood. Har sjäv varit medveten om byggtekniken men inte kopplat ihop den med horn.

Den spårade MDF jag nämnt bör fungera utmärkt i denna applikation. Dock skulle jag 45-graderfäsa sidorna och inte plasta utifrån. Kanske man skulle göra en ram längst ner a la Davidenko och trycka på en ram el. plugg i hornhalsen. Det räcker antagligen med lim i anliggningen. Efter att det torkat lägger man bara på ett ytterliggare lager MDF utanpå med spåren vända inåt. Har tittat och känt på detta på snickeriet och det ultrastyvt.

Kanonidé!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000