Author |
Topic |
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2011/08/12 : 19:53:00
|
Hej igen, det var ett tag sen jag tittade in. Jag han börja jobba innan jag kom igång så nu kommer det att gå lite långsammare än jag först tänkte men det kanske inte är så dåligt trots allt. Jag har iaf hunnit med att skaffa mellanregistren som Petter föreslog. Jag har även diskuterat lite med brorsan som får äran att bistå mig i det här bygget. Han får veto i valet mellan de olika principerna ni har förslagit för att få fram formen hornet. Då tiden allt som oftast är knapp får vi se till att nyttja maskinerna så mycket som möjligt. Har också skaffat en minidsp för att kunna testa filter så det går till viss del framåt.
ReVintage: Det var inte på mitt modersmål jag får väl ta och nyttja google translate så kanske det ordnar till sig. Imperial: Ska kolla på Linnars simuleringar och se vad det kan finnas för lämpliga element också som ryms i budgeten |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2011/08/12 : 22:31:45
|
quote: ReVintage: Det var inte på mitt modersmål jag får väl ta och nyttja google translate så kanske det ordnar till sig.
Behöver bilderna översättas??
Jag garanterar, då jag behärskar grodspråket hjälpligt, att det inte finns något i texten du behöver. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2011/08/14 : 12:12:09
|
Nä jag såg det nu, Blir till att beställa björkplyfa i veckan, tyvärr kan jag inte bygga nästa helg då vi ska iväg på bröllop. Jag funderade dock på en annan sak. Hur är det att göra hornet till diskantdrivern i aluminium? Har en kompis som är verktygsmakare och en som håller på med legotillverkning i just aluminium. Jag skulle säkert kunna få dem att köra upp ett gäng horn till en billig penning om det är någon mer som är intresserad. Insatsen som behöver göras är dock att rita upp skiten så det kan överföras till en cnc styrd svarv/fräs/gnist. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2011/08/14 : 22:28:33
|
Hur tror ni det skulle funka med ett pyle ph65? Det är den 6,5 waveguiden som ZAPH använde till sin dome diskant. Det är förvisso fel gänga men det går väl bra att göra en adapter... |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2011/12/07 : 13:04:45
|
Jag är uppenbarligen extermt långsam men har en fundering till. Igår när jag skulle handla mig ett par Volt r3853 http://www.voltloudspeakers.co.uk/ så råkade det i samma lada ligga ett par horn. Jag bjöd en slant för dem och fick med mig dem hem. De ser ut så här http://www.minhembio.com/olof_b/319909/Min fundering nu är om det är något att ha. Jag köpte dem för att jag tänkte att de kanske skulle passa mina 6nd410 http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=244 men jag är inte riktigt säker. Hornen är 28cm långa exponentialhorn och har en startarea på 132cm2 och en slutarea på 2551 cm2. När jag simulerar det i horresp så verkar det vara brukbart mellan 300-900hz ungefär och min fundering är då förljande: Eftersom elementet jag tänkte mig egentligen inte har något drag alls i detta spannet utan den upmättakänsligheten på 102dB gäller ovan 1kHz, kan de komplettera varandra? För att förtydliga min fråga något, fungerar ett horn likt en basreflexport så det ger ett bidrag på ett ställe där elementet i sig inte ger någon output att tala om eller är det så att den ökade lasten på elementet gör att elementet inte orkar ta sig upp i frekvens ovan det som grafen i hornresp säger mig(det faller ovan 8-900hz)? Min förhoppning är alltså att hornet ska lyfta elementets känslighet mellan 300-900 och att det ovan det ska direktstråla med uppgiven känslighet(detta hade ju ökat bredbandigheten med nästa 2 oktaver).
Eftersom jag är tämlig säker på att min förhoppning inte är korrekt så har jag fått ett nytt dilemma. Finns det något lämpligt element till hornet? 18sound 8NM610 http://www.eighteensound.com/index.aspx?mainMenu=view_product&pid=264 verkar vara ett av de få med tillräcklig motorstyrka för att ta sig uppåt 2kHz |
Edited by - olof on 2011/12/07 18:35:58 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/12/07 : 20:36:05
|
Fint horn Olof! Ser ut att vara Lé Cleàch. Mina simulerinar stämmer med dina angående 6ND410. Halsarean är för stor för att elementet ska orka trycka på högfrekvens genom hornet. 8"aren däremot ser ut att gå upp mot 3 kHz enligt simuleringar. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 17:25:00
|
Fråga: montera man elementet direkt mot hornmunnen så att en del av konen spelar in i biten man skruvar fast elementet i eller bygger man en konisk adapter som ger en snygg övergång från elementets upphängning till hornmunnen |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 19:27:15
|
Så tajt som möjligt. Rakt på. Komihåg bakkammare, gör den liten och fyll med dämpmaterial. |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
olof
Harry-vinnare 2004
800 Posts |
Posted - 2011/12/09 : 19:42:36
|
Okej gott, elementet har ju inbyggd bakre kammare så det ska väl lösa sig. Ska bara hitta en firma som har 8nm610 i lager och inte tar de där extra 40% för priset på nd gått upp |
|
|
Topic |
|