HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Välproducerad metall - anyone?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2011/07/02 :  09:46:24  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Goddag,

Finns det några tips på välproducerad, tung, metallmusik som faktiskt tål att spelas på ett lite bättre system....?

Har provat mig igenom In Flames, Dark Tranquillity, Dimmu Borgir, Enslaved, Soilwork etc. etc.

Men alla är mer eller mindre platta och hårda med undantag för vissa DT remasters. In Flames torde vara bland de sämsta, komprimerat, platt, skränigt etc....(och detta alltså ljudet utöver själva musiken)...

Finns det någon "audiofil" metall ute där någonstans?

Mvh,

RKL

Suomela
Starting Member

23 Posts

Posted - 2011/07/02 :  11:21:41  Show Profile Send Suomela a Private Message  Reply
Det verkar inte finnas utrymme för större audiofila ambitioner när grejjeerna skall låta fett. Länkar nedan till Spotify.

Ett "old school"-alternativ är Megadeth. Deras Greatest Hits: Back to the Start är enligt mig en ypperlig samling metal. Skivan Countdown to Extinction finns utgiven på Mobile Fidelity.

Av annat jag har i skivhyllan står Kamelot's The Black Halo ut tillsammans med Korn's Take A Look In The Mirror.

Keep on Rockin'


/Suomela
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/07/02 :  19:06:03  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Enl mig så är Vader värda att spendera en lyssning på. speciellt med tanke på att sångaren Peter är audiofil, eller åtminstonde har audiofila tendenser.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/02 :  22:06:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Säger bara: Tool
och förresten, Dream Theater brukar låta finemang också.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/02 :  22:07:14  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Upps, Mustasch för sjutton!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/03 :  10:17:41  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Några du kan kolla in är Opeth, Isis, Pelican, Mastodon.

# Jon
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2011/07/03 :  23:06:15  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Soilwork har ju visst bra produktion!...i alla fall på Stabbing the Drama. Oerhört fett ljud på denna imho! Senaste plattan The Panic Broadcast är aningen sämre ur den aspekten men fortfarande klart lyssningsbar.

Kolla även danska Mercenary - The Hours that Remain som också är lite melodeath-aktig metall och har heltrevlig produktion.

I övrigt kan jag bara hålla med övriga rekommendationer. Opeth från och med Blackwater Park och framåt är det bra produktion på, Tool - Lateralus är väl något av en referensskiva vad gäller att våga gå emot loudness war-trenden och det mesta med Dream Theater är välljudande, om än kanske lite överprocessat ibland, men iaf inte platt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2011/07/03 23:07:52
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/07/04 :  01:31:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Lillasyster
Katatonia
Monstermagnet
King Of Kings
Therion
Tristania
Fu Manchu
Clutch

Det låter som att en sidogradering skulle behövas för att anpassa systemet till Rock å Metal.

Mvh...

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2011/07/04 :  14:52:13  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kanontips helt i min smak i den här tråden. Längesedan jag lyssnade på Fu Manchu - underbart

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2011/07/04 :  14:58:10  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
En av mina favoriter av bra inspelning är All Shall Perish, perfekt för att kolla snabbheten i basarna och hur väl högtalarna hanterar att särskilja instrumenten.

http://www.youtube.com/watch?v=oD5fTgb9XMw
obs, dålig kvalité på videon

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/07/04 :  21:19:47  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Kolla in vilka plattor som är inspelade på Studio Abyss i Ludvika.. Det är Peter Tägtgren som äger studion samt producerar alla album och dom brukar hålla bra kvalité. Här finns en lista på album från den studion.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Abyss_(recording_studio)


Edit: Problem med länk

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2011/07/05 20:22:55
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2011/07/05 :  07:57:33  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
länken fungerar inte som den skall. för att ni skall hamna på rätt ställe, så skall det vara parentes runt recording studio.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

läktarörnen
Semesterfirare

480 Posts

Posted - 2011/07/05 :  15:07:38  Show Profile Send läktarörnen a Private Message  Reply
Lyssnar ju numera inte alls eller så mycket på metal, och har därmed inte några tips till välljudande metal.

Varför skriver jag då? Jo för att det är exakt sådana här trådar som jag gillar med forumet, att få tips på en bra skiva som man kan tex kolla snabbheten i basen och hur högtalaren särskiljer instrumenten ( Ja som Hornta skriver ) Skulle vara mer tips på skivor/låtar som man kan testa för att se om det låter rätt.

Bra tråd även om jag inte lyssnar på denna typ av musik.

Mvh..

Edited by - läktarörnen on 2011/07/05 15:09:55
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/07/06 :  08:16:14  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Frågan är om vi inte måste skilja på välproducerad och välljudande? Utan att vara elak så låter en del av tipsen ovan ganska kass om man bara kollar ljudkvalitet medan prodiktionen kan vara cool som tusan.

Var jag för petig nu?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2011/07/06 :  08:50:01  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message  Reply
Hej Micke Y,

Inte i mitt tyckte, det var egentligen vad jag sökte med tråden..... Kanske "välproducerad" var fel ordval, vad jag menade var metall med "audiofila" tendenser. Om något sådant ens finns....

Mvh,

RKL
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/07/06 :  19:11:06  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
länken fungerar inte som den skall. för att ni skall hamna på rätt ställe, så skall det vara parentes runt recording studio.


http://en.wikipedia.org/wiki/The_Abyss_%28recording_studio%29

Varsågod...


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2011/07/06 :  19:43:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
OK då skall jag ge MIN syn.

Metall med audiofil ambitioner? Det finns det nog inte mycket av, jag har bara några få.

A perfect circle - Thirteenth step
David Peacock - Grim determination (egentligen inte metall men innehåller 2 hårda rocklåtar) men helt utan limitering/komprimering i masteringen.
Rage against the mashine - Deras fösta men den är inte heller metall. Vad skall man kalla deras stil??

En annan kategori som det finns fler av är de som låter bra som tusan men kanske är lite väl fixade på vissa ställen. Typiskt kanske lite väl mycket komprimerade eller taskig bas men annars riktigt bra.

Ramstein - Mutter
Nästan alla med Ayreon
Brother Cane - Seeds
Tool - Undertow
Symphony X - The divine wings
Nightwish - Centuru child
Mental hippie blood - deras första

Det var några exempel, hinner inte mer just nu för jag skall skjutsa sonen. Återkommer

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2011/07/06 :  21:25:26  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
När det gäller Metal med välljud så brukar jag framhålla Machine Heads "Through the Ashes of Empires" som ett fint exempel på "metalhifi"

När det gäller dyr och avancerad produktion så brukar väl Korns "Untouchables" nämnas. Har för mig att den 2003 slog rekord i dyr produktion i genren och visst märks det. Det smäller och smackar med bra tryck i det mesta. Men väldigt processat ljud. (edit: med processat menar jag alla pålagda effekter och skruvandet av själva ljudet - inte att den är särskilt komprimerad - i alla fall inte jämfört med annat i genren.)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2011/07/06 21:27:20
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/07/07 :  22:03:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
quote:
Tjenare!

Lillasyster
Katatonia
Monstermagnet
King Of Kings
Therion
Tristania
Fu Manchu
Clutch

Det låter som att en sidogradering skulle behövas för att anpassa systemet till Rock å Metal.

Mvh...


Imperial@
Vilka låtar/skivor med Monstermagnet tycker du är välproducerade och bra inspelade?
MVH/Calle

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Dragool
Starting Member

11 Posts

Posted - 2011/07/07 :  22:16:06  Show Profile Send Dragool a Private Message  Reply
De plattor som jag tycker har bra audiofila kvalitér är:

Anthrax - Persistence of Time - Luftigt och fin ljudbild. Härligt dynamiskt på vinyl.

Opeth - Blackwater Park - Opeth har rent allmänt väldigt väl producerade album, men denna är riktigt bra.
Värt att kolla in om du kan tänka dig Progressiv Death metal.

Megadeth - Countdown to Extinction - Fin hårdrock kort och gott.

Metallica - Kill ém All - Tro eller ej, men det är j""lvigt bra mixad skiva och bra master. I alla fall om man tar rätt bolag. Music for Nations är det som gäller,
annars låter det bara skränigt och så där.

Immortal - At the heart of Winter - När "snäll" norska black metal låter som bäst.

Vader - Revelations - Min absoluta favorit av Vader och här är det bra producerat.

Sen vet jag inte om du tycker om Rage Against the Machine, men då har du alltid deras debut-platta.
Den är erkänd för att vara riktigt bra producerad bland flera audiofiler.

Jag kommer inte på några fler på rak arm just nu.
Sen tycker jag personligen att det är svårt att hitta någon metal-platta i dagens läge som är bra mixad och mastrad.
Men smaken är som baken!

/Dragool
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2011/07/09 :  05:04:12  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Monster Magnet har lite ojämn kvalite på sina plattor.
Inpelningskvaliten varierar från låt till låt

Jag skrev Lillasyster där uppe åxå men det får man mer säga är
Fett inspelat å inte världens mest välludande.

Nåt annat å kolla in är Butthole Surfers - Independent Worm Saloon.
Tiamat - Amanetes
Type O Negative senare plattor.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2011/07/09 :  20:50:46  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Gillar man In Flames och Dark Tranquillity så är Be'Lakor helt klart hifi-alternativet!
Kolla in www.myspace.com/belakor - vart skivorna säljs vet ni förmodligen redan (om inte, skicka PM så hjälper jag till)

Opeth har nämnts några gånger.
Kanonbra band! Ny platta kommer i september.
Men är det välljud man är ute efter så är det nog Deliverance, Damnation, Ghost Reveries eller Watershed bättre än BwP tycker jag (även lämpligare för ovana lyssnare kanske?)

Katatonia - The Great Cold Distance & Night Is The New Day

Burst - Lazarus Bird

Kamelot - The Black Halo

Therion - Secret Of The Runes, Gothic Kabbalah & Sitra Ahra

Dream Theater - Systematic Chaos

Metallica - s/t "(Black Album")

Mustasch - The New Sound Of The True Best

Dessa är mina referansplattor inom Rock/Metal, även plattor med Wolf, Edge Of Sanity, Tiamat, Malevolent Creation, Naglfar, Swallow The Sun, Dead Soul Tribe och några till brukar passera revy när jag är på "finlyssnarhumör".

Men det blir ju lite annorlunda men den här typen av musik som ju i mångt och mycket grundas på attityd och användandet av elektrifierade instrument, ganska långt ifrån "hifi-idealet"...

Min drömplatta låter tungt och fett, men inte "överproducerad".
Alla instrument ska höras och kunna urskiljas ifrån varandra.
Musiken ska kännas levande och äkta, max dynamik - trummor ska kännas i bröstet!

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2011/07/11 13:29:22
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/07/18 :  21:24:53  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
The Dillinger Escape Plan - "Ire Works" och "Option Paralysis" är hyffsat audiofila i mitt tycke. Och hårdare rent musikaliskt blir det inte heller.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/19 :  23:49:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det kanske inte är helt rätt genre, men Soundgarden brukar låta riktigt skapligt. Sen tycker jag personligen att Chris Cornell är en av de bättre sångarna alla kategorier!
Oavsett om det heter Audioslave, Soundgarden eller Chris Cornell
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Cyberpunkare
Member

218 Posts

Posted - 2011/07/21 :  03:56:02  Show Profile Send Cyberpunkare a Private Message  Reply
Som sagt vet inte om det är rätt genre men skulle vilja slå ett slag för Northern Kings skiva Reborn. Lät riktigt bra på min stereo även om orkestern? grötade ihop sig lite. Pompös symphoni metall

Glöm inte heller bort Therion speciellt Gothic Kabbala, lite samma genre men annorlunda gjort.

Opeth har nämnts tidigare och jag håller med om att till ex ghost reveries låter riktigt bra
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/07/23 :  11:20:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Rage Against The Machines första saknar helt djupbas den måste vara beskuren runt 40 hz.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2011/07/23 11:20:44
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000