HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 The 80:is
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2012/07/06 :  21:06:06  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Är det någon som kollar på SVT 1 " Eighties" ?

På åttiotalet var man ju fortfarande ung .

Årtiondet har ju ansetts vara ett lågvattenmärke i musikhistorien, men var det det?

Bodde i Californien -85, MTV hade just startat upp, jag satt som ett fån framför TV:n, Dire Straits, Michael Jacckson, . Madonna, Cindi Lauper, Bruce, Sade, The Commodores mfl. spelades för jämnan.

Var 80-talet så kasst?

ps, såg ett program som hette " The sewenties" förra veckan, på samma kanal, det handlade om The Middle of the Road, fan jag har haft de som favoriter sedan tidigt 70-tal, har hela tiden trott att de kom från Californien, men det visade sig att de var från Skottland . man lär så länge som man lever, 40 år av okunskap.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/06 :  22:26:57  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
När det gäller Rock & Hårdrock så rankar i alla fall jag åren 80-88 som de starkaste någonsin.

Popmusiken var kanske lite sämre, mycket av 80-tals Popen låter väldigt daterad idag. Det är tom. så att 70-talets Pop låter fräschare.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2012/07/07 :  09:15:07  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jag kollar på programmet PG!

Man återupplever händelser i livet när man hör vissa låtar/artister, både på gott och ont kanske jag ska säga.

Även om jag inte var såååå ung så var jag nog ganska ung 25-35år och lyssnade med ett halvt öra under en tid då. Barnen tog mycket tid och jag började skaffa redan ägd 60-70-tals musik på cd för jag tyckte det var lättare att hantera.

Om vi utesluter det tekniska och inspelningstekniker så tycker jag att det kom mycket bra musik som berörde mig under åttiotalet. Nästan all musik hade sin charm och spelades i olika sammanhang jag var i. Hemma, fest med polare, fest med andra barnfamiljer, ute på stan, i bilen o s v. Jag var ju ganska dansant (sägs det) så jag levde upp när musiken överinstämde med sinnesstämningen och då oavsett vilket tillverkningsår den hade.
Men visst tycker jag att 60-70-talet roligare, jag var yngre och tyckte att allt var nytt och spännande.

Jaja, man kan skriva spaltmeter om detta men jag kortade ner allt till en minimal syn från en allätares sida.

/byZan

Edit:
PS Kanske ska tillägga att programmet av den typ som nu sänds alltid får en att känna sig gammal i vissa avseenden och ung i andra, men oavsett hur jag känner mig så tycker jag att program av denna typ är roliga att titta på DS

Edited by - byZan on 2012/07/07 09:22:21
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2012/07/07 :  10:49:36  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Tycker att det mesta är slätstruket idag inte som på 80-talet då kom det musik o stilar som stack ut. O för att inte prata om syntare o hårdrockare som inte var helt överens..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/07/09 :  00:02:22  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Jag följer. född 81. Började lyssna på hårdrock o tyckte allt annat var skit. idag vet jag bättre.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/07/09 :  06:51:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Det var så mkt enklare då, på ytan åtminstone, du var antingen det ena eller det andra, fläta eller nitarmband, Howard Jones eller Iron Maiden, msuiken gav en identitet som man levde och gärna skyltade med, själv var jag istort sett ensam synthare i mina umgängeskretsar, "-han är synthare, men helt ok ändå" hette det ofta, på tiden då stora ämnen som vilka c64 spel som var något att ha diskuterades på den bruna heltäckningsmattan.

Lyssnar fortfarande på mkt musik från denna tid och tänker att dagens generation inte har det lika lätt i det massiva dynamiklösa brus som nu utgör musikscenen där enstaka shock value artister slår igenom utan budskap men klänningar gjorda av kött... i weep for the future...

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2012/07/09 :  10:12:35  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Kom mycket fin musik på 80-talet ;-)

Fast visst låter mycket av musiken 80-tal - speciellt om det var mycket synttrummor som väl aldrig lät så vackert egentligen. Men vad gör det egentligen det är en del av charmen ju ;-)

Musiken hade ofta stark melodi och var enkel på ett positivt sätt - väldigt direktverkande och "omedelbar" i brist på bättre beskrivning.
Ett par högkvalitativa tips som håller fint i syntgenren:
1. Talk Talk - It's my life.
2. Icehouse - Man of Colors.
3. Thomas Dolby - The Flat Earth.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/07/09 :  11:10:43  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag har nu sett de två första avsnitten på svtplay.
Duktigt besviken blev jag - Det första avsnittet skulle handla om året 1980 men var mer av en minidokumentär om Depeche Mode (och inte bara om bandets start detta år utan ända fram till mitten av 90-talet)
1981 var det samma visa fast med MTV som tema...

Tråkigt!
Visst var både MTV och Depeche Mode betydelsefulla milstolpar under 80-talet, men det fanns ju sååå mycket mer att ta upp.
Jag kommer inte att se fler program...

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/07/09 :  12:09:01  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Rätt uppenbart att det är ett snabbt ihopplock av gammalt extramaterial men jag förlåter programmakarna. det är ändå underhållande. 80-talet blir mer och mer den bästa verklighetsflykten. Dags för en bredare kulturell reboot?

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

iMac
Member

476 Posts

Posted - 2012/07/09 :  13:35:33  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
MTV har väl redan fattat det iom tex MTV Live HD, bara musik o topplistor i HD Sedan kör dom repriser på Beavis and Butt-head o South Park..

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/07/09 :  14:15:19  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Bra.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2012/07/13 :  22:27:38  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Bra program. Det var bättre förr
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2012/07/13 :  22:35:39  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
Nej, det är först nu som det blivit det ;-)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000