Author |
Topic |
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2012/12/29 : 23:08:31
|
Ja se där ja. Har du haft den en stund eller? Är så spänd på vad den kommer att prestera om en vecka eller 2 om den fortsätter att utveckla sig som de senaste dygnet.tror redan att den golvat min gamla wadia 850 som jag hade för nåt år sen.ska bli spännande att testa ut nån annan strömkabel senare också-fick bli en supra så länge... Testat olika eller? |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2012/12/30 : 08:26:53
|
Min är nog snart ett år gammal, jag hittade en begagnad.
Vad gäller strömkabel så har jag bara använt Nordost Vishnu, den fanns på plats. Jag har tyvärr inte så mycket kvar i "bra o ha lådan" att prova med, min hifi-kompis har rensat den.
Däremot har jag testat med och utan min PS Audio Quintet (nätfilter), det är ingen tvekan, det låter klart mycket bättre med den. Om det beror på att den renar strömmen in till DACen eller tar bort störningar på väg tillbaka (så att den inte stör övrig utrustning) kan jag inte svara på, men det är stor skillnad.
Delge gärna dina erfarenheter om du testar olika strömkablar.
Har du (eller någon annan) någon erfarenhet av USB-kablar? Jag har aldrig jämfört några, jag har svårt att tro att det kan vara någon skillnad.(jag sa samma sak om nätkablar också innan jag själv hade testat, så varför inte)
/Tomas
|
Vinyl, one of the four building blocks of the universe.
min anläggning ser du här |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/01/17 : 05:34:51
|
Vilken fin rigg du har! Jag skulle verkligen vilja ha dina krellar, kör ju själv med Krell men med den billiga kav serien. Jag kollade innanmätet på våra CDspelare, dom har exakt samma logic och digital samt dacar och filter layout även powersuply påminner starkt om varandra. Tom de fyra analoga kretsarna påminner om varandra dock med en stor skilnad, din har riktiga stora komponenter medans min har små miniatyr SMD komponenter. Sen finns det några andra skillnader. Dom påminner nog ganska mycket om varandra ljudmässigt, jag förstår om du är nöjd. Jag har av nyfikenhet provat AMRs DAC, den där hyllade 777 eller vad den nu heter. Kunde inte säga att den lät bättre kanske, lite vackrare klang men inte samma tyngd och dynamik och självklarhet som min gamla Krell KAV 280cd. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2013/01/17 05:37:56 |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 09:18:49
|
Stora delar av vintern (som ju var ganska lång) ägnades åt att testa högtalarkablar. Bor man, som jag, i en vit fläck på hifi-kartan blir det många mil att köra för att låna hem och lämna tillbaka testobjekten.
Den kabel som varit "herre på täppan" under lång tid, är en MarcusCables Black Silver Maestro. Den har fungerat ganska bra i min anläggning. Den bjuder på mycket detaljer, stort soundstage och hyfsad 3D-känsla, men jag saknar lite attack och "djävlar anamma". Jag hade även önskat lite mer kropp och det nedre mellanregistret/höga basen saknar lite nyansering.
Varför tror jag att det skulle hjälpa att byta högtalarkabel då? Jo de kablar som jag hittills har testat har visat att det efterlängtade finns där. T.ex. kabel A gav både värme och nyanser, men jag tappade för mycket detaljer och rymd. Med kabel B fick jag både attack och "djävlar anamma", men tappade något annat, osv.
Tyvärr kunde ingen av de testade kablarna uppfylla ALLA mina önskemål.
Jag tänker inte räkna upp vilka kablar som varit under luppen, men det har varit många och inom ett ganska stort pris-span. Man brukar ju säga att den dyraste inte nödvändigtvis måste vara den bästa. Ofta stämmer det nog, men på den här resan stämde det inte, tyvärr.
Jag hade nästan bestämt mig för vilka kablar det skulle bli när en vänlig person frågade: Är du intresserad av mina gamla kablar? Det är ett par Nordost Valhalla. Shit, jag brukar inte testa något som jag inte har råd att köpa, men "du ska få dem till ett riktigt bra pris om du vill ha dem" argumentet lät OK, så varför inte.
För att göra en snabb sammanfattning av ett antal jämförande tester och många, många timmars lyssning: Det blev ett par
Nordost Valhalla.
Min motivation: Inga andra av de kablar som testats under vintern var ens i närheten av vad de här levererade.
Frugans kommentar efter en lyssningskväll:"Köp dem. Jag sponsrar med hälften."
Kablarna hade legat oanvända i sin låda i nästan tre år hos tidigare ägare.
Hans sista ord innan hemresan var, du får nog ge dem 50 -100 timmars spelning innan de ger max, var inte för snabb med att "såga" dem.
Jag har nu spelat med Valhalla-kablarna i 3 månader (minst 150 timmar), och i helgen plockades mina gamla MarcusCables Black Silver Maestro fram igen för att avsluta testet. Ytterligare ett par öron (förutom mina och frugans) deltog i begivenheten. (NEJ, det var ingen regelrätt blindtest med protokoll och ett statistiskt korrekt upplägg.)
Det behövdes inte så många minuters spelande för att konstatera skillnaden. Mina gamla kablar skickades till nödslakt, total utklassning på alla parametrar. Där sprack hifibudgeten rejält.
Kabelbytet har dock gett en ordentlig nytändning, det spelas musik som aldrig förr.
Nu vet jag (av erfarenhet) att det finns många där ute som anser att lampsladd är den ultimata högtalarkabeln, jag har jämfört "lampsladd" och Valhalla och jag håller definitivt inte med er.
Det finns även de som anser att tillverkarna bara lurar på oss "okunniga konsumenter med större plånbok än förstånd" (för att citera en annan medlem) produkter som inte gör någon skillnad.
Jag må kanske ha större plånbok än förstånd, men öronen fungerar i alla fall utmärkt, både på mig, frugan och övriga lyssnare som deltagit i utvärderingen. Det är ingen tvekan, jag fick allt det som jag saknade med den gamla kabeln, utan kompromisser. Visst, prislappen var stor, med det var resultatet också.
En liten fundering bara: Köper man fälgar till bilen för 20-30 000:- är det ingen som idiotförklarar en, men köper man en högtalarkabel för mer än 500:- ifrågasätts ens förstånd och vissa anser att man borde omyndigförklaras.
Valhallan utklassade som sagt alla högtalarkablar som varit på besök i min anläggning med råge och denna erfarenhet gav mersmak. Jag har en NO Heimdall XLR mellan RIAA och försteg som ligger "risigt" till nu. Hur mycket bättre kan det bli med en ..........
/Tomas
|
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 09:55:38
|
quote: En liten fundering bara: Köper man fälgar till bilen för 20-30 000:- är det ingen som idiotförklarar en, men köper man en högtalarkabel för mer än 500:- ifrågasätts ens förstånd och vissa anser att man borde omyndigförklaras.
Allt som attraherar en framtida partner är ok som utgifter. Tror ingen hittills lyckats ragga med ett par högtalarkablar Det är min teori. Jag brukar annars jämföra med båtar som också kan sluka en massa pengar. Hifi är billigt i drift!
Grattis till köpet! Kan tro att det låter bra, en av mina favoritkablar. Tycker det är först på den nivån som Nordost blir tillräckligt homogen.
Angående jämförelsen med lampsladd så brukar det framhållas till hifiintresserade i början av sin resa att kanske inte satsa allt på kablage innan resten är på plats. För dig är det nog helt rätt med ett par Valhalla. Du har nog bara Valhalla ganska snart, testa nätkabeln också den är ruggigt bra. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 15:01:51
|
quote: Allt som attraherar en framtida partner är ok som utgifter. Tror ingen hittills lyckats ragga med ett par högtalarkablar
Då har jag kanske haft tur att hitta en kvinna som "tänder" mer på ett par justa högtalarkablar än på bling och glitter.
quote: testa nätkabeln också den är ruggigt bra
Många har rekommenderat mig att använda NO Brahma eller helst NO Valhalla som strömkabel till Riaa och försteg.
Det är svårt att hitta några i närheten för jämförande tester, men förr eller senare kommer väl tillfället.
Har du någon erfarenhet av Brahma vs Valhalla?
Resan mot ett enhetligt kabelnysta fortsätter, fortsättning följer. Det kanske ligger något i denna artikel? Cables as Components
/Tomas |
|
|
pak
Member
1572 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 16:30:13
|
Va kul Jag hade nog kollat mera på de nyare strömkablarna till NO. Kanske frey eller nåt.Den ska visst vara riktigt vass!om du inte tar valhalla då De äldre vill gärna bli lite vassa eller vad man ska säga. Jag har blivit avrådd de äldre(handlar mitt i norge) och rent ut sagt köpt en red dawn power till dac och 2st till min förstärkare.Det lyfte anlägget betydligt,med en rejälare och i mina öron "goare" bas.Va inne på brahma osv men nej! Inte här.Jag bor också så till att hemlån är svårt. Så lite nodrost ström/digital/signal/högtalarkabel/sort cones och ett par qv2 i strömmen har gjort ett bra jobb här i alla fall. Nu fattas bara en qb8 och en så bra strömkabel som bara möjligt till den så känns det som att man kommit en bra bit Lycka till! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
Edited by - pak on 2013/05/31 16:31:34 |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 19:40:45
|
quote:
Grattis till köpet! Kan tro att det låter bra, en av mina favoritkablar. Tycker det är först på den nivån som Nordost blir tillräckligt homogen
Det var en intressant iaktagelse! En del NO-kablar kan annars uppfattas som lite ljusa. Vad är det i kabelkonstruktionen som gör den homogen? Är det antalet ledare? Eller vad? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 19:59:48
|
Har inte jämfört Brahma och Valhalla. Vid tidigare jämförelser och demos så har sista steget upp till Valhalla verkligen varit ett stort steg. Fast då fanns inte Brahma. Kan vara läge att kolla efter en Thor!
Vad det är som gör att Valhalla blir mer homogen kan jag inte svara på, det är en iakttagelse. Den bakomliggande teorin får någon annan gärna presentera. Framför allt tycker jag att den snabbhet och slankhet som finns i det lägre segmentet kompletteras av en närhet och nyansrikt luftigt lägre register i Valhalla. Den kompetenta toppen ballanseras upp av lite kött neråt så att säga. Det här var mer än lovligt svårt att förklara i text... Hoppas det går att förstå. |
The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.
Richard P. Feynman |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2013/05/31 : 20:21:56
|
PEO. HUR har du hittat en sån kvinna????????? :-) |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/06/01 : 14:42:01
|
quote: Framför allt tycker jag att den snabbhet och slankhet som finns i det lägre segmentet kompletteras av en närhet och nyansrikt luftigt lägre register i Valhalla. Den kompetenta toppen ballanseras upp av lite kött neråt så att säga. Det här var mer än lovligt svårt att förklara i text..
Det var väl en bra beskrivning, kunde inte formulerat den bättre själv.
quote: PEO. HUR har du hittat en sån kvinna?????????
70% tur och 30% skicklighet.
/Tomas |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/06/15 : 16:59:06
|
Då var det dags att presentera nästa steg på min hifi-resa.
Eftersom min primära musikkälla är, alltid har varit och antagligen alltid kommer att vara vinylspelaren, så är det extra roligt att lägga fokus på prylarna som ingår i den signalkedjan.
Den här gången gäller det en ny signalkabel mellan Riaa och försteg.
Efter senaste pickupbytet har jag har använt Nordost Heimdall XLR på denna position. Vid tidigare jämförelse (med en gamla pickupen) upplevde jag Heimdall aningen för ljus (på gränsen till kall) i förhållande till den befintliga Harmonic Technology Silway MKIII, men med den nya pickupen är det problemet mindre störande. Heimdall bjuder på en betydligt öppnare ljudbild och den har en förmåga att plocka fram detaljer på ett suveränt sätt, men jag tycker att den är lite för anorektisk i det nedre registret. Harmonic Technology ger betydligt mer värme och kropp, men saknar i gengäld den upplösning och lyster som Heimdall presenterar.
Jag har växlat mellan dessa kablar ett flertal gånger, men det har alltid slutat med att Heimdall får sitta kvar. Jag älskar attacken, detaljåtergivningen och öppenheten hos den.
En kombination av dessa kablars egenskaper hade passat bra. Upplösningen, attackviljan och klarheten hos Heimdall tillsammans med värmen och kraften i det nedre registret från Harmonic Technology hade varit "godis".
Fortfarande upphetsad över resultatet av hur mycket högtalarkablarna gjorde för ljudupplevelsen, började det växa fram planer på en NO Valhalla även här. Det verkar som det krävs "Valhalla-nivå" för att Nordostkablarna ska ge hela "paketet".
Inspirerad av diverse foruminlägg och rekommendationer, så var det nu dags.
Tyvärr känner jag ingen som har ett par Valhalla XLR, så någon jämförande test innan köp kunde det inte bli.
Nya eller begagnade? Prislappen på ett par nya avskräcker, men den Svenska begagnatmarknaden är ju inte direkt översvämmad av begagnade Valhalla XLR heller.
Jag hittade till slut ett begagnat par Valhalla XLR med originallåda och papper i Tyskland, till rätt pris.
Väntan var lång, men en vecka senare kom DHL med
ett paket.
som innehåller
en låda, som i sin tur innehåller
mina nya kablar.
Paketet anlände en dag när frugan jobbade över och det var kanske tur, jag hade "glömt" att berätta om det här köpet. Hon tyckte nämligen att jag skulle bromsa lite efter högtalarkablarna, "det finns fler intressen i familjen" gick snacket. Snabbt på plats med kablarna och en kort provlyssning. Det lät lovande.
På grund av omständigheter som jag inte rådde över blev den första riktiga provlyssningen förskjuten några dagar.
Dagen kom när det fanns tid att testa de "nya" kablarna. Jag hade hunnit spela några sidor innan "tanten" kom hem från jobbet. Hon parkerar sig på sin vanliga plats i soffan och efter någon minut säger hon:
-Vad har du nu gjort, så här brukar det inte låta. -Vadå? svarar jag oförstående, låter det illa? -Nej, det känns öppnare/klarare, det är mer "ta på" känsla och betydligt skarpare konturer på detaljerna. Vad har du gjort? -Ingenting, svarar jag med ett belåtet men avslöjande flin i ansiktet.
Hon går fram till anläggningen och tittar, direkt kommer det.
-Du har bytt kabel från Riaa:t, eller hur? Är det en Valhalla? Det var bara att erkänna, hon känner både mig och anläggningen alltför väl.
Den kvällen blev det sen middag (inte som bestraffning). Skivorna avlöste varandra tills hungern tog över.
Hon blev också väldigt imponerad av resultatet, inte ett ljud om några "andra intressen", bara frågan: Har vi fler kablar att byta ut, det här var kul?
Det jag uppskattade med Heimdall, gör Valhallan ännu bättre och det jag saknade, finns där nu utan kompomisser.
Tystnaden, detaljupplösningen och de parametrar som allmänt berör soundstage, spelar i en helt ny division.
Den ökade upplevelsen av dynamik, attack och framför allt pondusen i basen gör att man kan sänka volymen och ändå ha full behållning av musiken, en viktig egenskap för mig som bor i lägenhet och gärna vill kunna spela (utan lurar) även om klockan har passerat 22:00.
Jag avslutar med att citera frugan: "Det blev ju som HD-TV, fast för öronen."
/Tomas |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2013/06/15 : 17:59:26
|
Roligt story, har själv upplevt något liknande vad gäller kablar, i rätt sammanhang har de rätt stor betydelse. Tror jag ska testa en Wadia 121... |
Edited by - Snutten on 2013/06/15 18:03:29 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2013/06/21 : 10:48:21
|
Vad kul! Jag gillar verkligen valhalla, en av mina tidigare kablar och inspirationskälla för mig. Ang nätkablar; vill du att jag skickar med en uppsättning för provning/omdömme när jag skickar armen? Valhalla är verkligen både snygga och väljudande. Vore kul med en second opinion från en som har full uppsättning valhalla. Glad midsommar!
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/08/08 : 19:10:26
|
quote: Många har rekommenderat mig att använda NO Brahma eller helst NO Valhalla som strömkabel till Riaa och försteg.
Det är svårt att hitta några i närheten för jämförande tester, men förr eller senare kommer väl tillfället.
och nu var det dags. En begagnad....
har anlänt.
Jag började med att testa den till Riaa-steget och för att göra en lång historia hyfsat kort:
Första intrycket var ett behagligt lugn.
Brahman fick sitta på plats i ungefär 3 veckor innan jag testade igen.
Jag brukar använda frugan som testpilot när något nytt ska utvärderas, så även denna gång.
Stevie Ray Vaughan #8211; "Tin Pan Alley" landade på tallriken, Brahman inkopplad, volymen på 30 och frugan i soffan (hon hade inte en susning om vad som skulle testas).
Efter den låten var det dags att stänga av anläggningen, byta till Vishnu, starta upp speleverket igen, samma låt, volymen på 30 och......
.....efter en stund säger hon: "det här lät ju inte så bra, det blev mindre rymd och framför allt blev gitarren lite vass i toppen. Spelar du inte högre nu?"
Jag höll med henne trots att jag inte satt i bästa position, det lät som att jag spelade ett par snäpp högre än tidigare.
Ett snabbt byte tillbaka till Brahman igen (samma låt och samma volym) för att verifiera intrycken. Jepp, det stämde.
"Vad är det vi testar egentligen?" Stömkablar, svarar jag. "Jaha, kul", blev hennes kommentar. (Skönt att inte bli idiotförklarad på hemmaplan)
Eftersom så många envist hävdar att det inte är någon skillnad (ljudmässigt) mellan kablar i allmänhet och strömkablar i synnerhet (att det bara handlar om placebo), "triggade" det oss att gå ett steg längre. Jag har aldrig känt något påträngande behov att att genomföra en blindtest vid utvärdering av hifiutrustning, men nyfikenheten av hur resultatet skulle bli fick oss att göra ett halvhjärtat försök.
6 rundor var, slumpmässig kabel (krona / klave) men med samma musik. Frugan började i soffan. Hennes serie slumpades till B (brahma), V (vishnu), V, V, B och slutligen V, hon satte alla sex med mindre än 30 sekunders lyssning per tillfälle. Jag måste erkänna att jag blev både lite förvånad och imponerad, det var ingen tvekan alls.
Min tur i soffan. Jag missade på första , men jag ändrade mitt svar direkt när jag hörde andra omgången (troligtvis klassas det som fusk). Min serie var V, B, B, V, B och slutligen V igen. Ingen större tvekan efter den första (snabbt tillrättade) missen. Skönt, nu vet jag att jag kan lita på mina (och frugans) öron så jag slipper göra om det här "stolleprovet" igen. Det var enformigt och tråkigt. Det blev (som ni säkert förstår) alldeles för många start och stopp, för att vara roligt.
Min förklaring till resultatet: Med en enda låt som testmaterial är det inte så svårt fokusera på skillnaden hos några specifika detaljer och det räcker för att avgöra vilken kabel det är (förutsättningen är givetvis att anläggningen återger några detaljer med tillräckligt hög upplösning, så man har något att fokusera på).
Min slutsats är: Här råder det ingen tvekan, jag föredrar Brahma framför Vishnu på alla punkter och så gör även kvinnan i huset.
Den största förändringen var att en högfrekvent/brusig "aura" hade avlägsnats runt alla instrument och röster, något jag aldrig har tänkt på tidigare. Det blev mycket behagligare så här, svärtan ökade och detaljåtergivningen blev klarare och med ökad skärpa. Diskanten känns mer utsträckt än tidigare men utan den brusliknande efterklangen. Basen blev något torrare, vilket jag också uppskattar (ingen jättestor skillnad, men ändå).
Förbättringen motiverar helt klart "investeringen", för mig. Det bästa riaa-steg som jag någonsin har lyssnat på, låter nu ännu bättre.
OBS! Jag var väldigt kluven till om jag överhuvudtaget skulle skriva något om vår lilla test och jag känner mig tvungen att understryka att denna blindtest inte utger sig för att vara vare sig vetenskapligt eller statistiskt korrekt (annars lär jag väl få på skallen, det är ju ett känsligt ämne det här). Testen gjordes enbart för vår egen skull och får inte tas som bevis för att Brahma skulle vara bättre än någon annan kabel, någon annanstans, i någon annans anläggning.
(redovisningen blev tydligen inte så kort ändå)
Nästa test blir med Brahma till försteget.
/Tomas |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2013/08/08 : 23:37:26
|
Det är för jävligt! Kablar styr inte hur dina anläggning låter! Enligt mina teorier alltså, tyvärr stämmer det inte överens med verkligheten, inte ens min egen! Jag är en pragmatisk person och tycker att kabelpriser över 50kr per meter är stolligt! Likväl är jag helt inne på att köpa en interconnect på närmare 8000:- efter att hört vad den tillför och städar upp i min egen anläggning! Tyvärr är min kvinna alldeles för jordnära och tycker min anläggning låter fantastiskt bra, men att lägga mer än några hundralappar på kablaget är vansinne! Jag får smyga, och du kan vara helt öppen; Grattis! Vh Micke |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben
953 Posts |
Posted - 2013/08/14 : 20:10:23
|
Valhalla är kablar som verkligen ger ett lyft till hela systemet, trevligt att du hittat rätt och grattis till ett härligt system ! |
[i][purple]
|
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/08/24 : 19:58:33
|
Nu är Brahma'n testad på försteget också.
Brahma'n på plats och Vishnu'n tar igen sig på avbytarbänken.
Det behagliga lugnet infann sig även här och min första reaktion var att det kanske lugnade sig lite väl mycket, men efter några plattors tillvänjning började jag uppskatta det nya ljudet mer och mer.
Ingenting saknades, tvärtom, det har aldrig låtit så "naturligt" och oansträngt förut.
Den märkliga brusliknande efterklangen (som jag uppmärksammade i förra testen) minskade, dock inte i samma utsträckning som med Brahman till riaa-steget. Basen fick däremot en helt annorlunda attityd, hela det nedre frekvensområdet blev mer artikulerat och stramare. Bredden på soundstage kanske minskade något, men det blev betydligt bättre ordning på scenen och den ökade svärtan gör att de minsta detaljerna kommer fram på samma sätt som vid sen kväll/nattlyssning.
Brahma har fler ledare (5 x 16 AWG) än Vishnus (3x16 AWG), kan det vara så att den större arean är anledningen till skillnaden i basregistret? Det borde vara enkelt att kontrollera, jag har två lika långa DIY Ölflex med samma typ av kontakter, en 3x1,5 mm2 och en 3x2,5 mm2.
Om man nu bortser från (eller på grund av) den allmänt ljudmässiga degraderingen dessa kablar orsakade, så kunde jag inte höra någon skillnad mellan dem. Tydligen är det inte bara arean som spelar roll.
Brahman fick sitta kvar till försteget ytterligare en vecka innan jag bytte tillbaka till Vishnu för verifiering. Intrycken står kvar. Jag föredrar Brahman i den här positionen, men frugan håller inte med mig, hon tycker att vinsten var större med Brahman till riaa-steget.
Kampen om var Brahma'n ska användas till fortsätter här hemma, det är kanske bäst att fixa en kabel till för husfridens skull. Vad gör man inte för att hålla frugan på gott humör.
Men, då är frågan: Ska jag inhandla ytterligare en Brahma eller ska jag testa med en Valhalla i stället?
quote: Valhalla är kablar som verkligen ger ett lyft till hela systemet
Är steget från Brahma till Valhalla lika stort som från Vishnu till Brahma, då är det nog ingen tvekan.
Jag börjar verkligen inse att även strömkablarna måste tas på allvar. Det är inte så många år sedan jag tillhörde "kabelskeptikerna", framförallt vad gällde strömkablar. Jag brukade bara skaka på huvudet åt "dumheterna", men den här resan har givit mig en betydligt öppnare syn på kablar i allmänhet och strömkablar i synnerhet.
Vi får se vad som händer härnäst, kanske en bättre "strömrenare" än den PS Audio Quintet som jag använder idag hade gjort mer nytta. Det hade varit kul att testa med en Nordost Thor eller något motsvarande.
PS Audio'n införskaffades som ett skydd mot transienter och andra otrevligheter på nätet, den försämrar definitivt inget (så länge slutsteget matas vid sidan om), men jag misstänker att det finns de som är väsentligt bättre.
/Tomas |
|
|
HerrD
200.000-klubben
1749 Posts |
Posted - 2013/08/24 : 21:14:30
|
Steget upp till Valhalla har varit överlägset störst vid de jämförelser jag varit med om, det blir en helt ny nivå. Förutom Valhalla så gillar jag Sonus Concordia. Jag känner grundaren men det är pga likheten med Valhalla som jag gillar hans kablar.
Angående strömrenare så har jag endast varit nöjd med PS Audio Power Plant Premier. Den gjorde skillnader i strömkablar mindre viktiga. |
Richard P. Feynman |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/09/08 : 16:36:52
|
Dock en liten fråga: Har du funderat på att testa "Nordost Odin" också?MvhKristofer |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/09/08 : 19:17:52
|
Jag vågar inte. Prislappen är lååååångt över vad jag mäktar med (även begagnat). Visst hade det varit kul att testa med Odin, men jag har lärt mig (av tidigare misstag) att inte "släpa" hem något jag inte har råd med. Man ska förvisso aldrig säga aldrig, men jag misstänker att jag får fortsätta att leka i den här lägre divisionen ett tag till.
/Tomas
|
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2013/09/09 : 12:04:48
|
Jo jag förstår detta.Har även jag samma problem.Väldigt givande att du delar med dig av dina upplevelser.Dvs jag vågar inte låna hem någon kabel i högre nivå än de Transparet ULtra som jag nu har.MvhKristofer |
Edited by - whiskyman on 2013/09/09 12:06:44 |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 16:42:01
|
Nu finns ju Vallhalla2 också så man behöver inte gå på Odin nästa gång man vill uppgradera... |
|
|
Tomas.PEO
100.000-klubben
277 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 17:15:13
|
Ekman: Har du haft tillfälle att jämföra Valhalla med Valhalla 2? Jag är nyfiken på både signal, högtalar och strömkablarna. Det lär nog dröja ett tag till innan 2:orna dyker upp på begagnatmarknaden, men det är ju inte förbjudet att drömma.
/Tomas |
|
|
PärR
Member
212 Posts |
Posted - 2013/09/10 : 22:51:13
|
Hej,
Intressant tråd, dels att se ditt system Peo. Riktigt kul att se ditt val av enheter. Grattis. Men likaväl intressant att scrolla diskussionen i slutet om Nordostkablar, och särskilt då Odin nämndes av någon.
Kanske lite OT men först tror jag man måste ställa sig en grundläggande fråga. Vad är det man lyssnar på? Är det kablarna, elektroniken, högtalarna eller en summa av hur pass väl de matchar varandra? (Kanske uttjatat och redan besvarat ämne förvisso)
Med risk att vara lite kontroversiell så är min uppfattning att ju bättre elektronik och högtalare du har desto svårare är det att få ett lyft med bara marginellt bättre kablar. Givetvis pratar jag då kablar av hög klass i grunden vilket givetvis Valhalla är. Kablar förbättrar aldrig ljudet. De kan möjligen påverka karaktären lite (beroende på elektronikens och högtalarnas ljudkaraktäristiska kännetecken i grunden) En förbättring, till skillnad från en karaktärsförändring eller en karaktärsförstärkning (vilket förvisso kan vara en form av förbättring) bör vara att man får en bättre upplevelse av återgivningen i hela frekvensregistret, något som man mycket sällan upplever.
Vad jag säger är att man kommer till en gräns där man inte enbart kan förbättra sin återgivning genom att bara uppgradera sina högtalarkablar i olika steg. För eller senare sätter elektronik och högtalare begränsningar för att återspegla kabelns FULLA potential. Man måste från gång till annan se över övriga delar också. Det gäller bara att hitta den gränsen när det inte längre lönar sig att köpa en dyrare kabel. Lyssning får lämpligen avgöra var den gränsen går.
Jag har sett system där ägaren har lagt förmögenheter på kablar men relativt alldeles för lite på kvalitet i elektronik och högtalare. Man får en "obalans". Detta utan någon som helst association till ditt system Peo. Vill vara tydlig med det.
Möjligen kan du höra skillnader mellan Valhalla orig och Valhalla 2, men bli inte förvånad om du inte gör det. Du har bra elektronik i grunden så testa noga. Min uppfattning är nog att man köper elektronik och högtalare i första hand för att de stämmer med ens ljudideal och sedan i andra hand försöker hitta lämpliga "förbindelser" dem emellan... Har dock sett en del trådar här på forat som känns extremt kabelorienterade i första hand och där kablarna snabbt döms utifrån det system de sitter i. Kablar som mycket väl kan låta annorlunda i andra system ( om det nu är kablarna som låter dvs)
Ps: bör kanske med utgångspunkt från mitt inlägg säga att jag själv använder Nordost Odin.. Är en nöjd ägare även om det var extremt svårt att detektera skillnader mot mina tidigare kablar. Som sagt bra elektronik i grunden gör mycket av jobbet
/ Pärr
|
|
|
Topic |
|
|
|