HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hemma hos PEO
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/06/30 :  19:42:43  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
En kort presentation.
Jag är 50+ och har haft HiFi och musik som en stor hobby i hela mitt liv. Det har varit allt från maffiga 70-tals receivrar med många knappar till hembyggda rörförstärkare.
Eftersom jag har den åldern som jag har, är jag ju uppvuxen med vinylskivor och det är fortfarande min passion. Givetvis spelas det även CD och från dator, men oftast som bakgrundsmusik.

Efter att ha varit medlem här på Hififorum under styvt ett halvårs tid så har jag äntligen lyckats att fixa några foton på min anläggning.
Jag är ingen fotograf, men jag hoppas ni ser vad bilderna föreställer.

Vi börjar väl med den huvudsakliga signalkällan:

Jag misstänker att den är bekant för många av er. En Kuzma Stabi.

Denna spelare har jag haft i min ägo sedan tidigt 90-tal, och har väl aldrig ens funderat på att byta ut den. Visst det finns sexigare skivspelare, men den gör det som jag förväntar mig av en skivspelare, och den gör det bra.

Det enda som är förändrat från originalet är att jag monterat de "nya" gångjärnen med fjädrar.

I änden på tonarmen, en Kuzma Stogi Ref,

sitter en Lyra Delos.

Jag ersatte min gamla BenzMicro MC One för ett år sedan mot Lyran, ett stort steg mot mitt ljudideal.

Mitt gamla hembyggda Riaa-steg hade lite problem att matcha pickupen så det inhandlades ett "nytt" (begagnat) .

Ett PS Audio GCPH. (Den svarta lådan med den röda dioden, är nätagget till skivspelaren)

Riaa-steget är anslutet till förföstärkaren med ett par MarcusCables BlackSilver XLR. Ja, jag kör balanserat i hela anläggningen. Varför kommer jag till senare (om någon undrar).

..mer kommer.

Vinyl, one of the four building blocks of the universe.

min anläggning ser du här

Edited by - Tomas.PEO on 2015/05/07 19:40:26

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/06/30 :  21:56:59  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Hej Tomas.PEO och välkommen till hififorum

Jag ser fram emot fler bilder och samtidigt få ta del av dina erfarenheter

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2011/06/30 :  22:54:38  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Välkommen!
Ser jäkligt trevligt ut så här långt... :)
Ser fram emot fortsättningen.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2011/07/01 :  07:04:21  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Välkommen! Trevliga bilder, man får känslan av att vi kan få se många hyllmeter med vinyl! Ska bli intressant att se resten :)
Kör du även ballanserat från pickup till riaa? Den lösningen finns men är inte så vanlig.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/07/01 :  10:07:13  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Väldigt snygg skivspelare, fler bilder tack!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/01 :  11:22:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Spännande! Ser fram emot mer bilder och lite mera lyssningsintryck av Lyra pickisen, gärna jämfört med andra pickuper.
Och naturligtvis även resten av systemet!
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/07/01 :  11:44:49  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ahh, Kuzma Stabi är en riktigt bra spelare, inte sexig, men klassiskt snygg.
Kan tänka att det låter mumma med en Lyra Delos

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2011/07/01 :  13:27:49  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Välkommen och trevligt att se ytterligare en Kuzma. (jag råkar ha en stabi S)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/01 :  16:24:20  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Tack för alla trevliga kommentarer.
Svar till HerrD:
Eftersom pickupen inte har mittutag på lindningarna blir det inte balanserat enligt definitionen.

Signalkabeln mellan pickup och RIAA är en partvinnad, skärmad kabel (balanserad).
Det är en Van Den Hul D - 502 HYBRID som är originalmonterad på min tonarm.
Hade varit enkelt att byta ut den, hade jag nog testat med någon annan.

Ingången på RIAA-steget är av differential-typ, d.v.s. att pickupens minus inte refererar till signaljord utan ingången "läser" skillnaden mellan plus och minus på samma sätt som en transformator gör.
Efter ingångssteget jobbar RIAA-steget fullt balanserat.

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/01 :  17:14:35  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Min nästa signalkälla är CD:n.

Eftersom min gamla trotjänare sedan många år, en Pioneer PD-95 vägrade att spela mer än de första 35 minuterna på skivan var det dags att leta efter en ersättare.
PD-95:an levererade mot slutet sin signal via en Harmony Design DA9 och den nya spelaren skulle helst låta minst lika bra, helst klara SACD och ha balanserade utgångar.
Många olika spelare testades och till slut blev desperationen för stor och jag köpte en begagnad DVD-spelare så länge.

Det blev en Primare DVD30 för 5500:-.

Jag hade lyssnat på den tidigare i en helt annorlunda anläggning och där lät den helt OK, plus att jag gillar designen.

När jag kom hem med den och spelade första skivan tänkte jag, va f_n, är detta för skrot, platt och tråkigt, det lät som en klockradio.

In med DA9:an och ljudet kom tillbaka, nästan.
Det här låter inte lika bra som med min gamla PD95:a, besviken fick jag gå och lägga mig.

Nästa kväll var det dags igen, wow vilken skillnad. Höjd, djup, bredd och detaljerna var tillbaka, och till och med bättre än vad jag var van vid. Konstaterade att spelaren har en arbetstemperatur som ett mellanstort klass A slutsteg. Den behövde några timmars uppvärmning (senare har det visat sig att det behövs minst 8 timmar).

Några kvällar senare lånade jag ut DA9:an och kopplade DVD30 direkt till förförstärkaren, hmm, jag kan säga så att DA9:an används numer till datorn via USB.

Det lät ännu bättre utan DAC.

Mellan spelare och försteg använder jag Audioquest Columbia XLR.

Jag hat totalt omvärderat CD:n som media, det kan ju faktiskt låta riktigt bra även med enkla prylar.
Det kan säkert låta ännu mycket bättre för en större prislapp, men när det gäller ren musik lyssning är det fortfarande vinylen som startas upp 9 gånger av 10.
(Jag växer nog aldrig från det.)

Det kommer mera...

Edited by - Tomas.PEO on 2011/07/01 17:26:28
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/02 :  12:24:10  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
RIAA-steget (PS Audio GCPH ) har en egen volymkontroll vilket gör att jag kan mata slutsteget direkt utan förförstärkare.

Problemet är att då saknar jag ingångsväljare, och jag vill inte vara utan CD och dator.

Att hitta en förförstärkare för rimliga pengar som inte förstör ljudet allt för mycket var en utmaning .

Som försteg använder jag just nu en

Primare PRE30.

Ett, i mitt tycke, hyfsat försteg, i förhållande till priset.
Primaren gör ett bra jobb förutsatt att man kör den balanserad in och ut.

Jag har provat att ansluta obalanserade signalkällor via en bra RCA kabel till den, men det blir inte bra. Ljudbilden rasar ihop markant, stor försämring av höjd, bredd och djup. Man tappar en hel del 3D-känsla. Basen blir murrig och den översta diskanten vass och ssss'ig.

Däremot gör den väldigt lite påverkan på ljudbilden när jag matar den med en balanserad signal (jämfört med att köra RIAA-steget direkt till slutsteget).

Har någon annan upplevt samma egenskap?

Här gäller dock samma fenomen som med DVD30:an, den måste vara ordentligt varm,
det räcker inte med 8 timmar, vi snackar om ett dygn innan den släpper riktigt.
Det innebär att den alltid måste vara påslagen.

En nackdel för mig är att PRE30 har bara två balanserade ingångar och jag behöver tre, RIAA, CD och DAC.
Hoppas det dyker upp ett Mark Levinson 320s eller en 326s på begagnatmarknaden, nypriset ligger dock en bit över min budget.

Jag vet att många inte håller med mig om att balanserad överföring är att föredra, men hittills är det ingenting som jag har testat (där jag har haft valmöjligheten) som har vunnit med obalanserade kablar.

Utsignalen går via ett par 5 meter långa MarcusCables BlackSilver XLR till slutsteget

som är ett Krell KSA-200S.

Jag har under 20 års tid spelat med div. rörslutseg allt från Erik Andersson's Edison 12 och 60 (monokopplade Edison 30), Quad II, hembyggen med EL34, KT88, 6550 mm till ett par fullbalanserade monoblock baserade på 2 st 300B i PP klass A-koppling med trafos från Lundahl. Design Lasse Ohlsson i Rimbo.

300B-stegen står nu undanställda i garderoben och kanske de åker fram igen, det är något visst med rör.

För några år sedan blev jag sugen på att testa med ett lite kraftigare slutsteg än de 20-25W som 300B stegen presterade, jag tyckte att det saknades kontroll på basen.

Köpte då ett NAD 208 eftersom alla tyckte det var så bra.
Visst blev det skillnad på basen, men från mellanregister och uppåt blommade det aldrig upp, som jag var van vid. Ljudet släppte aldrig riktigt från högtalarna.

Fick senare möjligheten att testa/köpa Krell-steget till bra pris, och varför inte, det är alltid kul med nya prylar.

Jag förstår inte varför så många tycker att Krell är hårda och kalla i ljudet, nu har jag både kontroll på basen och ett väldigt luftigt, varmt och behagligt övre register.

Det är väl så att smaken är som ....

i nästa "sändning" kommer högtalare och möblering.

Edited by - Tomas.PEO on 2011/07/02 12:26:10
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/02 :  18:21:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul! Trevligt med berättelser! Sen ser jag ju kvalitetsvinyl i samlingen med bl.à Zeppelin och Genesis (?)
O högtalrna har du ju redan avslöjat?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts

Posted - 2011/07/02 :  19:09:28  Show Profile Send Gozzi a Private Message  Reply
Ksa 200s är ett klassiskt steg, jäkligt bra & sjukt läckert. Drev ett par 3.6or med en sån best...sanslöst steg !

Trevliga bilder och en fin anläggning :)

[i][purple]
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/02 :  20:17:52  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Den uppmärksamme kunde nog skymta vilka högtalare jag spelar på redan i föregående bild.

Carlsson OA52.2

1985-86 köpte jag mina första OA52 och har sedan dess varit helt såld på den ljudbild som dessa små högtalare målar upp. Det fanns väl lite övrigt att önska i det övre registret, men det var smällarna man fick ta.

Någon gång under sista halvan av 90-talet bytte jag till ett par OA52.2, det var ett stort steg i rätt riktning.

Jag har inte fått möjlighet att lyssna på OA52.3 på hemmaplan, däremot hade jag för några månader sedan ett par OA52 LE till låns. Skillnaden var ganska stor, men jag är inte övertygad att det var till det bättre. Ljudbilden blev märkbart lägre, och jag tyckte det saknades lite energi i diskanten.

LE högtalarna hade helt nya element och hade bara spelats i 20-30 timmar, jag hoppas jag får låna dem igen om ett halvår.

Mitt lyssningsrum är ganska litet, jag har bara drygt 3 meter till högtalarväggen, och det är inte många andra högtalare som trivs med att stå så nära väggen som behövs.

Jag lägger ut en bild tagen från lyssningsposition, så förstår ni vad jag menar.

Som ni ser funkar det inte så bra med högtalare som ska ut 50-100 cm från väggen.

Det finns tyvärr inte så många alternativa möbleringar av rummet, och att flytta alla skivor bara för att provlyssna andra placeringar orkar jag inte ens tänka på.

Det är svårt att få plats med både skivor, anläggning och att fortfarande kunna använda rummet till sociala aktiviteter. Jag är inte så lyckligt lottad att jag har fått ett eget rum, enbart för lyssnig.

Efter en tur till det stora varuhuset i Älmhult, fick jag till en fungerande lösning.
Till och med "regeringen" va' med på designen.

Ett antal Expedit, två bänkskivor och åtta ben som jag hittade i köksavdelningen.

Man får plats med 75-80 skivor i varje fack, så den sväljer undan en hel del.

Den stora nackdelen med konstruktionen är att det är ett he____e att komma till baksidan på apparaterna.

När skivsamlingen växer är det bara att ta bort lådinsatserna, och skulle det inte räcka till så,

finns det en stapel till.
Vag jag ska göra med böckerna får jag ta ställning till då, bokbål har ju tillämpats tidigare i historien.

CD skivorna har hamnat i andra änden av rummet.

Även här finns plats för mer vinyler. Tanken är dock att lådinsatserna från de andra staplarna ska få plats här i framtiden.

I nästa inlägg tänkte jag ta upp tillbehören...

Edited by - Tomas.PEO on 2011/07/02 20:19:02
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/03 :  08:03:20  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Någon som kan gissa vad den här har för syfte? (inte pickupen)

eller den här?

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/05 :  06:15:50  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Finns det inte någon som vågar sig på en gissning,
eller är det så uppenbart vad prylarna används till?

Ingen gissning, inget svar.

Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/07/05 :  09:05:13  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Rullen är väl för att rengöra LP med, den andra skulle kunna vara för att rengöra PU med, även om jag tycker den ser lite farlig ut för att göra det...

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2011/07/05 :  10:35:25  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Mycket trevligt skrivet. Gissar att den lilla manicken får lite sprit på sig för pickuprengöring?
Är det inte en vpi-skivtvätt som hägrar också? Det skulle vara kul att ta del av dina erfarenheter av skivrengöring då jag funderar en del på detta själv.
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/05 :  18:19:07  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Rätt gissat.
Jag använder den till att rengöra nålen, men torrt.
Det vita är en typ av svamp, någon modern nanoteknik, som kallas Magic Eraser.

Jag hittade en artikel på nätet och blev nyfiken, har testat under några månader och det fungerar alldeles utmärkt.

Intressant läsning: http://www.high-endaudio.com/Magic.html

Brukar använda ett litet hand-mikroskop (x25) för att kolla status på nålen, och den håller sig ren och snygg, inga avlagringar alls. De som fanns där sedan tidigare är borta.

Lyra (pickup tillverkaren) varnar för att använda lösningsmedel (utom deras egna, förstås), det kan lösa upp limmet som håller nålspetsen.

När jag har spelat en skiva, sänker jag ner nålen ett par gånger i svampen med tonarmslyften och sen är det klart.

Jag skar en 5 mm tjock skiva av svampen och högg ut en bit (som en 10-öring, om ni minns dem) med en huggpipa. Sedan limmade jag biten på en gammal volymratt, den hade rätt höjd.

Det verkar svårt att hitta Magic Eraser i Sverige, men samma produkt säljs under andra namn t.ex. Swiffer Magic Eraser och du hittar den hos Rusta.

Jag har hittat originalet på Ebay
http://viewitem.eim.ebay.se/Mr-Clean-Magic-Eraser-4-pack/220803401936/item

En 4-pack räcker nog i minst 10 livstider.

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/05 :  19:23:26  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Nästa objekt är en klädrulle av något klibbigt gummi som man sköljer av under vattenkranen för att rengöra.

Jag använder den för att rengöra skivborsten från damm. När jag har borstat skivan drar jag borsten över rullen (som snurrar med) och allt damm fastnar på den istället.

Hur gör ni för att rengöra skivborsten?

När rullen börjar se ut som en pudel och ytan inte känns klibbig längre, är det dags att skölja av den under kranen och vips är den som ny.

Jag bockade lite svetstråd för att göra en ställning, med lite svar färg ser den helt OK ut.

Frugan hittade den på någon marknad för ett antal år sedan, men jag vet inte var man kan köpa nya.

Jag har hittat något liknande hos Svalander.
http://www.svalander.se/shoppen/tvatt_vard/skivborstar
Nagaoka Rolling Cleaner CL-152

Skillnaden är att min antagligen inte kostade över 10:-

Om någon vet var man kan köpa denna typ av klädrullar, hör av er.
Det är många i bekantskapskretsen som letar.

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/05 :  22:15:11  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
quote:
Är det inte en vpi-skivtvätt som hägrar också?

Du har rätt i att det är en skivtvätt, men det är en Moth.

En enkel men fungerande tvätt.
Största nackdelen är att vakuum-sugen låter något helt hysteriskt.
Det är hörselskydd som gäller, katten försvinner snabbare än en avlöning.

Jag köper en del begagnade skivor på mässor, loppisar och antikvitariat, ofta är de fysiskt OK men smutsiga.

Det går att väcka liv i skivor som man kan tro de har använt som pizzatalrikar.

Jag använder oftast ett tvättmedel som heter "L'art du Son, Record Cleaning Fluid" som blandas med destvatten.

Är det rom & cola-grogg eller något annan klibbigt (socker) kan det behövas 2-3 tvättar innan skivan är ren.

Gamla ingrodda fettfläckar (oftast fingeravtryck) brukar jag lösa upp med en blandning av isopropanol och destvatten innan själva tvätten (förtvätt).

Det är dock inte alltid man lyckas, skivan kan se ny ut, men den låter som man steker fläsk.

Likaså kan skivor som tidigare behandlats med typ "klara skivan" eller något liknande blask, vara svåra att få knasterfria.

Jag brukar "blötlägga" spåren med destvatten och några droppar Yes (för att bryta ytspänningen), det dunstar inte lika fort som isopropanol eller L'art du Son blandningen.

Låt det ligga på 20-30 min, bättra på blötan när det börjar torka, sug bort vattnet och tvätta sedan som vanligt.

Jag misstänker att alla som har en skivtvätt också har sin variant på hur man gör.

Tips på andra varianter mottages tacksamt.

Go to Top of Page

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2011/07/06 :  00:56:14  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Satan .... det här var trevlig läsning. Konsten på väggarna tyder dessutom på musikalisk smak i mitt tycke. Pink Floyd är STOR favorit här hemma och Dark Side of the Moon har jag spelat sönder flera gånger. Tackar för tipsen om vinyl/pickup rengöring.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/06 :  12:44:50  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Och nu till nästa del av systemet, nämligen jag själv.

De tekniska prylarna förväntar jag mig vara konsekventa från dag till dag, men ändå tycker jag att det låter väldigt olika från det ena lyssningstillfället till det andra.
Jag misstänker starkt att det beror på mig.

Visst, störningar på elnätet, bakgrundsstörningar från trafik eller liknande spelar givetvis in, men nu snackar vi stora skillnader.

Jag jobbar inom underhåll på en större industri och befinner mig i olika miljöer hela tiden. Bullernivån kan vara allt från att behöva hörselproppar + kåpor till kontorsmiljö.

Jag kan inte påstå att det är den parametern som är avgörande. Är jag i bullrig miljö använder jag hörselskydd, och ljudet/musiken kan vara väldigt bra och engagerande på kvällen.

Det känns som det är något annat. Sinnesstämningen (dagsformen) har nog stor betydelse (Det blir oftast fler plattor på spelaren om man samtidigt avnjuter en god whiskey (eller liknande dryck)).

Man kommer hem efter jobbet, äter och fixar alla #8221;måsten#8221;, lägger på en skiva, sätter sig i soffan, efter 30 sekunder flyger man upp och börjar kontrollerar att det inte är damm på nålen, att alla kablar sitter på plats och att alla högtalarelement låter.

På med en ny skiva, samma känsla, det här fungerar inte, musiken tar inte tag i mig. Testar med ett säkert kort t.ex. Dark side of the moon, Crime of the century eller någon Zeppelin-platta, samma sak ingenting känns bra. Varken musiken eller ljudet är bra. Det är bara att starta TV#8217;n i stället.

Nästa kväll, samma förutsättningar och efter första sidan kommer man på sig själv med ett saligt (eller kanske fånigt) leende på läpparna. F_n va det låter bra!

Man blir sittande hela kvällen, skiva efter skiva och lyckan är total.

Är det bara jag som har de här problemen, eller upplever ni andra samma sak?

Det ställer ju till problem när man har lånat hem någon rolig apparat för test, resultatet kan bli väldigt missvisande. Jag måste testa under en längre tid, helst under en vecka eller två.

Helt klart verkar jag vara systemets svagaste länk.

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/07/06 :  13:56:22  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Helt klart påverkar humöret lyssningen, inte så att jag tycker att det låter bättre eller sämre, men det är inte lika roligt alla gånger.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/09 :  13:29:29  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Och nu till det viktigaste, musiken.

Som ni antagligen har förstått, så har jag en svaghet för vinylerna.

För många år sedan började jag att katalogisera mina skivor i Excel.
Jag nöjde mig då med artist, album och årtal.

Efterhand blev det fler kolumner innehållande t.ex. hur många skivor albumet bestod av, var och när jag köpte skivan mm.

På den tiden hade jag skivorna i backar och var van vid att "bläddra", man lärde sig att känna igen skivan på utseendet mer än vad den heter.

Med nuvarande möblering, som ni har sett på tidigare bilder, har skivorna hamnat med ryggen utåt. Det funkar inte så bra att bläddra.

Excel har en "liten" funktion som heter VBA, man kan skriva lite kod och få till något som liknar en riktig applikation.

Gjorde en funktion som letar upp skivan på Amazon eller Google så jag kan plocka en bild på skivomslaget.

Lägger ut en skärmdump så ni ser hur det blev (för tillfället).

Nu kunde jag bläddra bland skivorna i datorn, men det kändes lite klumpigt.

På det igen, efter några kvällars klurande lyckades jag få till en export som innehåller 25 skivor per sida.

Nu skriver jag ut listan och har den i en pärm så man kan sitta i soffan och leta upp nästa skiva att spela.

Här ser ni...

en bild på skivpärmen.

Om någon vill se hur listan ser ut i sin helhet, eller vilka skivor som finns i min samling så har ni en länk till den här:https://secure1.storegate.com/Shares/Home.aspx?ShareID=02dbf626-b0d0-4846-bdfc-1e50c49f14a1

Jag vet inte hur länge filen får ligga kvar, det är bara en test av nätlagring.

Använd den med förnuft och NEJ jag säljer inga skivor.

Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2011/07/28 :  12:53:48  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Jag har något tungt att hålla i handen. (inte frugan, inte ..., utan,)

en fjärrkontroll, på 0,4 Kg. (Primare C32)

Det är lite mer att ta i än den medskickade plast fjärren.

Tyvärr brukar ju original fjärrkontrollerna ha lite "Happy Meal" känsla, även till förövrigt välbyggda apparater. Primare är inget undantag.

(Man får hoppas att den inte landar på tårna om man tappar den.)

En fördel förutom känslan att hålla i den, fjärren är inte alls så riktningskänslig som originalen var.

På tal om fjärrisar, här kommer en bild på en annan överdriven skapelse.

Fjärren till Krell-slutsteget (givetvis i aluminium).
ON/OFF och tänd/släck dioderna på fronten.

/

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000