HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musikserver, vilken är bäst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/28 :  22:42:01  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Hej på er! Nu kommer jag med en massa underliga frågor igen. Jag har diskuterat ämnet i en annan tråd men känner att det blir enklare att börja om på nytt, nu när jag hunnit ta in informationen och samla ihop mig lite.

Jag har kommit fram till att jag vill ha en riktigt bra "musikserver" där jag kan lagra mina ca 400 skivor i ett oförstörande format, tex FLAC. Jag vill kunna styra rubbet från en iPad och det ska låta riktigt bra. Det får kosta en slant, det är jag beredd på. Fick ett litet arv och eftersom musik är min absolut största passion i livet så är jag beredd att betala för att få det riktigt bra. Jag har fem alternativ att välja mellan och jag tar mycket tacksamt emot råd och tips om vilket som är det bästa valet. Det kanske finns andra och bättre alternativ?

Kan tillägga att jag ska köpa en Qnap TS-419P+ med 4x2TB diskar och köra detta i RAID5 och jag ska skaffa en Boxee. Detta främst för lagring och uppspelning av runt 500 filmer. Men jag kan naturligtvis även lagra min musiksamling på NAS:en samt använda den till backup etc. Men musiken är viktigast och det är absolut den jag prioriterar. Jag räknar upp de olika alternativen här nedan.

1. Jag var och tittade på en Olive Opus N4 1TB för 10 000:- idag. Fördelen med denna är att jag får plats med alla skivor jag kommer att köpa i resten av mitt liv. Nackdelen är att man måste rippa sina CD-skivor direkt i apparaten och det verkar omständigt att redigera metadatan. För mig ska Bob Dylan hamna under D och inte B tex. Försäljaren visste inte så mycket och det var oklart hur man gjorde backup etc. Men han ska kontakta mig när han vet. Personligen tycker jag att den är ganska ful och inte så användarvänlig. Dessutom är det en utgående modell

2. Olive O3HD är årets modell men kostar trots detta lika mycket, alltså 10 000:-. En nackdel är att hårddisken bara är på 500GB. Och då rymmer den kanske drygt 800 CD-skivor i FLAC. Men eftersom jag inte lyckats samla på mig mer än 400 CD-skivor hittills räcker det nog en bra massa år till så det kanske inte är någon jättestor nackdel. Vad som skiljer denna från ovanstående modell i övrigt vet jag inte. Jag ska skriva till Olive och försöka få svar på några frågor jag har.

3. Meridian Media Core 200 är drömmaskinen för mig. Den låter otroligt bra, är löjligt enkel att använda och dessutom verkligt vacker. Den kostar 26 000:- och det är enormt mycket pengar för mig. Men jag har inga andra laster än musik och är beredd att betala det om jag kommer fram till att det är det bästa valet. En stor fördel är att man rippar skivorna på sin stationära arbetsdator och behöver inte ligga på knä och böka som med Olive. Den levereras med ett datorprogram som gör det möjligt att lätt redigera metadatan och hämta omslag som inte hittas automatiskt etc. Nackdelen förutom priset är att den bara rymmer 500GB. Men där gäller ju samma som i alternativet ovan.

4. Naim UnitiServe kostar lika mycket som Meridian men jag vet inte så mycket om den. Ska gå ner till butiken en dag för en demo och jämförelse mellan denna och Meridian. Vet inte om man kan rippa sin musik via datorn heller om man måste ligga på knä även här. Bra är att den har en 1TB hårddisk.

5. Naim NDX är det dyraste alternativet med en prislapp på 36 000:- och det är inte realistiskt för mig att betala så fruktansvärt mycket. Men det skulle vara roligt att höra vad ni tycker om det alternativet. Det är en "helt dedikerad nätverksspelare" och har ingen inbyggd hårddisk. Om detta är bra eller inte vet jag inte. Musiken får väl lagras på NAS:en och då får jag ju plats med all musik jag någonsin kommer att skaffa. Men min anläggning i övrigt kommer troligtvis inte göra den rättvisa och priset är som sagt horribelt.

Jag kanske ska berätta hur mitt övriga system ser ut, det kanske är någon länk i kedjan som bör bytas ut för att ovanstående apparater ska komma till sin fulla rätt. Jag har ett kombinerat hemmabiosystem och musikanläggning med en Marantz SR7005 som receiver, en Marantz UD7006 BluRay-spelare och som fronthögtalare har jag JPW204. Övriga högtalare är matchande JPW varianter.

Personligen känner jag mest för Meridian. Den verkar användarvänligast och den låter fantastiskt. De säger att den rymmer 1000 CD-skivor men det tror jag inte riktigt på. Man ska aldrig fylla en hårddisk till bristningsgränsen har jag lärt mig. Någon som vågar sig på en gissning hur många CD-skivor den rymmer i praktiken?

Stort tack på förhand!

//Lars

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/06/29 :  13:12:14  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Personligen skulle jag aldrig lägga mina skivor på en Hifi-leverantörs hårddisk. Var beredd på att betala HiFI-priser då du skall om det ens är möjligt uppgradera apparaten. Jag tycker NAS'n är överlägsen som lagring för musiken, då slipper du dessutom diskar i vardagsrummet då du lyssnar och filerna ligger i en öppen miljö som det går att kopiera till och ifrån och ändra på. Och man kan gå till nån för att försöka få igång apparaten utan att med automatik rensa diskarna om olyckan skulle vara framme. Törs lova att hifi-leverantörerna i allmänhet inte supportar sina egna datorsystem så varför skall dom supporta ditt? Så en NAS och en bra nätverksspelare ser jag som en helt överlägsen lösning och en framtidssäker lösning. Det NAS chassie ifrån Netgear som jag använder är lovat att kunna hantera 64TB diskar. Om det blir så eller det har dött innan vet man ju inte men det klarar utan problem 3TB diskar, och dessa kostar runt 1500:- nu. mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/06/29 :  13:53:34  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Håller med Harry up till 100%!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/06/29 :  14:33:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror Lars S har en annan tanke än den som ni misstänker CC och Harry_Up...

Jag tror han vill ha rekommendationer på den enhet som fungerar som brygga mellan digitalt lagrat ljud och analog/digital ljudsignal ut.
Inte att den nödvändigtvis skall ha inbyggd lagring.

De Lars S nämner är säkert förnämliga enheter i sin egen rätt. Men jag skulle också föredra den enhet som INTE har nån inbyggd hårddisk.
Av många anledningar...

Men som ytterligare enheter kan man kanske föreslå en Sonos, Linn DS-serie streamers eller liknande.
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/29 :  15:49:29  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Musical Fidelity har en DAC/mediaspelare ute nu men har inte koll på namn el pris, tror det var 15000:-
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/29 :  20:04:26  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Jag tackar ödmjukast för svaren. Och du har helt rätt AlfaGTV, det är som du skriver en brygga mellan den digitala lagrade musiken och en bra analog signal ut som jag söker. Precis rätt tänkt av dig. Och det är inte något krav att enheten ska ha inbyggd lagring. Det kanske till och med är en nackdel då det troligtvis blir väldigt dyrt att byta hårddisk när den rasar, vilket den naturligtvis gör förr eller senare.

Men för att ta det kort: Jag vill kunna rippa min skivsamling till ett förlustfritt format (tex FLAC), lagra den någonstans samt naturligtvis göra backup, ta ut musiken och spela upp den via min förstärkare. Och jag vill kunna styra rubbet med iPaden. Det är allt jag önskar. Och det ska låta riktigt bra. Och jag är beredd att lägga en del pengar på det här.

Men hur jag ska uppnå detta är frågan. Med Meridian Media Core får jag allt jag önskar och det verkar vara en väldigt användarvänlig och smidig lösning. Och gränssnittet mot iPaden är trevligt, det är lätt att göra backup, jag rippar in skivorna via min stationära dator etc. Men alla tycker tydligen tvärt om. Jag ska fråga vad det kostar att byta hårddisk samt om det kommer att vara möjligt att uppgradera i framtiden. Är Meridian en helt värdelös produkt enligt er?

Vad säger ni om Linn Majik DS-I? Det är ju en dedikerad apparat för Digital Streaming. Skulle det vara en bättre lösning? Olive är jag tveksam till då gränssnittet är bökigt och det blir jobbigt att rippa alla skivor.

Jag har ju redan tagit upp detta i en tidigare tråd så jag ber om ursäkt om det blir upprepningar. Men nu har jag bestämt mig för att investera i en bra lösning för musiken. Filmen är en annan historia och inte intressant just nu. Så jag tar tacksamt emot tips på bra lösningar. Jag hade hoppats att någon sagt: "köp Meridian, det är den bästa lösningen du kan få" för jag har nästan bestämt mig för den. Men Linn kanske inte heller är en dålig lösning? Som sagt, jag tar mycket tacksamt emot tips för nu har jag snart semester och då ska det rippas skivor de dagar det regnar. Så jag vill komma till skott snarast.

Tack för era svar och ert tålamod med mig!

//Lars

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/29 :  20:38:47  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Här är iaf en länk till det jag pratade om innan.

http://www.referenceaudio.se/ImageUpload/MusicalFidelity/m1clictest.pdf
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/29 :  21:49:19  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tack för tipset emanuelgbg, det är just sådana här konkreta förslag som jag hoppas på. Det verkar vara en mycket intressant produkt men vad jag förstår kan man inte styra den med iPad och det är ett måste för mig. Men det kanske kommer.

Jag tror att vi kommer att få se mängder av liknande produkter framöver. Den fysiska optiska skivan är på utdöende. Och varför ska man hålla på och fippla med små runda plastskivor när man lika gärna kan lagra musiken (och filmerna) på en disk, lämpligen en SSD, och välja skiva direkt från sin surfplatta i soffan. Nackdelen är väl att vi rör oss, om möjligt, ännu mindre och blir fetare.

Hade jag haft tålamod skulle jag avvakta ett par år för jag är som sagt övertygad om att det kommer att komma mängder av dessa produkter de närmaste åren. Det är vad jag tror i alla fall.

Tack igen.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/06/29 :  22:50:17  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Borde man inte kunna lösa det här ganska enkelt med en HTPC och extern dac?
Bortsett från iPad så är det så jag kör och det funkar klockrent?
Att lägga till någon form av remote desktop borde väl vara lösbart? (Jag har noll koll på iPad så jag bara spånar lite...)
Om du ändå ska skaffa en Boxee så borde väl den kunna lösa musikbiten också? Bara lägg till en bra dac så är du i mål?
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/06/29 :  22:57:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Och bara för att förvirra dig ytterligare måste jag meddela att jag har en Sonos ZP90 hemma på test just nu. Och ljudkvalitetsmässigt räcker den riktigt långt!
Det är en liten moj man kopplar till samma nät som du har din Nas/dator/internetkoppling på. Hämta Sonos Controller-app till din iPad/iPhone/iTouch och fem minuter senare har du ett grymt smidigt gränssnitt till din musiksamling, spotify och alla världens webbradiokanaler. Plus flera andra tjänster...
Digitala och analoga utgångar, de senare låter förvånansvärt trevligt!
Jag kör den just nu i vardagsrummet och behöver alltså inte ha annat igång än NASen i skrubben och sedan den lille Sonos-bryggan, förutom stärkaren då naturligtvis.

Även om denna grunk inte matchar Meridian ljudmässigt fungerar den absolut klockrent!
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/06/30 :  00:19:19  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Kommer inte ihåg anledningen men Karl XII på faktiskt, component har bytt ifrån Sonos till Squeezebox och blivit nöjdare.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2011/06/30 :  07:57:04  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
En liten dator med ett Lynx L22 ljudkort.
Ljudmässigt så tror jag att det blir svårtslaget, mer eller mindre oavstett prisklass.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2011/06/30 :  08:51:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Håller med Tobbe L.
Jag har själv tröttnat på att tjata för döva öron om det.
Men Lynx L22 och storebror Lynx Two är fruktansvärt bra!
http://www.lynxstudio.com/product_detail.asp?i=11
http://audio.rightmark.org/test/lynx-two-b-32192.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2011/06/30 :  09:24:59  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Jag tvivlar inte på att en dator är en bra lösning men jag förstår tankarna hos dem som inte vill ha en dator utan en mediaspelare som är gjord för endast en sak och inte tusen. Enkelheten och användarvänligheten är ibland en viktig faktor och tyvärr så hamnar en dator på efterkälken där. Det är inte heller så ofta någon rekommenderar en dator ist för en cd-spelare ex?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/06/30 :  12:41:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Squeezebox Touch och en bra DAC.
Då slipper man att binda up sig till ett fabrikat.

En iPod Touch som fjärrkontroll och en mjukvarumodifikation av Squeezeboxen med Soundchecks Toolbox, så låter det riktigt bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2011/06/30 :  12:50:18  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Har känt och klämt på en hel den färdiga lösningar och för mig och mitt handhavande har jag fortfarande inte träffat på något som slår en dedicerad Mac så det är vad som står för avspelningen hemma hos mig.
Har inte heller förstått det där med varför man skulle vilja komprimera sin musik (typ FLAC) oavsett om det är förlustfritt eller ej, själv kör jag opackat med AIFF.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/06/30 :  13:26:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Samma här, med anledning av det jag skrivit ovan, det låter sämre med FLAC och ALAC i Squeezebox server.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2011/06/30 :  13:27:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Oj, det var visst i en annan tråd jag skrev om FLAC.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Olofpräst
Member

60 Posts

Posted - 2011/06/30 :  16:39:24  Show Profile Send Olofpräst a Private Message  Reply
Om man ska lägga "Mycket Pengar" så måste det bli en (ganska) hållbar lösning. Det gäller nog vare sig "Mycket Pengar" är 5, 10, 20, 50 eller 100kkr
Därför är jag också tveksam till att ha alltför mycket ihopbuntat i en färdig rippare-lagrare-spelare.

Jag röstar också på Squeezebox och DAC. Möjligen Sonos, men det har jag inte testat själv. (Apple AirPort???)
Visst, det _är_ ett meck med server och nas och ubuntu och rippa med eac och trådbunden ethernet genom huset och Remote Desktop och allt möjligt och litet till, men när det väl börjar funka så funkar det riktigt bra!
Och för mellan 10 och 20 kkr (förstod jag rätt nu, att det var ungefär den storleksordningen) så borde du få server/nas, squeezebox, en riktigt hygglig DAC (t.ex. min Benchmark:-) ) och rent av en slant att muta en kompis att fixa meckandet, så att det blir användarvänligt och funkar från början!

Ska det bli bättre än så måste det nog heta Lynx, idag iallafall...

Lycka till!
/olof
Go to Top of Page

Johnsson
Member

67 Posts

Posted - 2011/06/30 :  21:02:43  Show Profile Send Johnsson a Private Message  Reply
Ingen som har nämnt logitech/squeezebox transporter http://www.logitech.com/en-us/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/7934, jag har själv en squeezebox classic som jag styr med min ipad och har musiken på en dator i källaren. Datorn kan ju så klart ersättas av din nas, skitsmidigt och snyggt att sitta med iPeng appen på ipaden och styra musiken från soffan. Just transportern ska ju vara ett antal snäpp bättre än de vanliga klämboxarna ljudmässigt om jag har förstått saken rätt.
Oavsett så sitter du med ett delikat klassiskt ilandsproblem, hoppas du hittar vad du söker.

/Daniel
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2011/07/01 :  00:33:20  Show Profile Send Harry_up a Private Message  Reply
Skall själv testa Windows Home server 2011 inom kort, men den kommer bara få spela film. För musik blir det en NAS då Windows är lit etrögt då man får ett större antal låtar på diskarna. Då passar nån form av linux, MacOSX eller något annat Unixigt bättre.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/07/05 :  19:00:26  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Nu tror ní väl att jag är galen men det blev en Meridian Media Core 200 till slut. Och jag kan inte annat än säga att jag väldigt nöjd. Den har allt jag behöver och skulle hårddisken krascha är det en vanlig 2,5" Hitachi för några hundringar. Visst, arbetet kostar väl en slant, men den dagen den sorgen. Och när det finns 2,5" diskar på 1TB ska det gå att montera en sådan. Allt enligt butikspersonalen där jag köpte den. Så nu håller jag på att rippa skivor som en galning.

Och ljudet är fantastiskt, det låter bättre än om jag spelar en skiva på min Marantz UD7006 och jag är väldigt nöjd hittills. Att den är extremt vacker (i mina ögon) gör inte saken sämre. Den är en prydnad på stereobänken.

Får bara hoppas att jag gjorde rätt när jag köpte den och inte uppptäcker brister som stör mig längre fram. Men fy vilket slit att rippa 429 CD-skivor. Minst sagt.

//Lars
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2011/07/05 :  22:35:45  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Inte alls galet, kostar bara lite mer.... Roligt val av spelare, skulle gärna ha en sån själv. Har idag G68ADV och HD621 så en MC200 vore inte fel, men det får nog bli Squeezebox ett tag till för mig.

Angående rippningen så tror jag att Ljudtema ska kunna hjälpa till med det, tror att de har en Sooloos Import Four.

Som nybliven Meridian-ägare kanske det kan vara bra att veta att det finns ett oberoende forum för märket, Meridian Unplugged. Där finns ett antal trådar om Sooloos.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2011/07/05 22:51:49
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2011/08/13 :  22:17:52  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Intressant tråd.
Grattis till din Meridian Media Core 200!
Jag är själv i samma funderingar som du nyligen har varit, är trött på allt plock med olika mjukvaror och uppdateringar hit o dit. Precis som du vill jag ha ett enkelt, smidigt och riktigt välljudande system.
Core 200 är intressant, det jag saknar är en möjlighet att spela upp en cd som inte är rippad ännu. Vet inte om Control 15 kan spela upp eller bara rippa från den inbyggda cdn?
Ett annat problem med Control 15 är att den inte har analoga utgångar utan måste kompletteras med en dac (Source 600?)

Jag skulle vilja ha Control 15 med analoga utgångar kopplade direkt till slutsteg och iPad app!
Går det att få till på annat vis? Mac har ju trevliga allt i ett datorer, finns det något vettigt övergripande program för styrningen? Ja kan inget om Mac, hjälp mig

Mvh Anders

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000