HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vill få omdömen av min vinylrigg.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/28 :  22:00:36  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag skulle gärna vilja få några omdömen av min vinylrigg från någon eller några kräsna vinylnördar. Den som vill får gärna komma på besök hos mig och då ta med sig några riktigt svåra vinylskivor som vi kan testa min rigg med. Ni behöver inte alls vara snälla i era omdömen utan säg som det är. Jag har rätt så många vinylskivor, men dom är oftast av äldre datum. Jag vill alltså att skivorna som ni tar med er är av senaste sort. Jag bor i Stockholmstraketen så ni vet.

Edited by - gcs on 2011/06/28 22:02:17

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/06/29 :  21:19:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Ni behöver inte alls vara snälla i era omdömen utan säg som det är.


Det blir tumme ner olyssnat .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2011/06/29 :  21:55:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag har suttit i soffan o dreglat över bandare och skivspelare med fötterna på en DD18 så jag är övertygad om att vinylriggen spelar fint.
(nu blev det bara cd när Petter o jag var på besök)

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2644 Posts

Posted - 2011/06/29 :  22:48:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Jag kan komma över med lite Captain Beyond å Sir Lord Baltimoore nån kväll.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/06/30 :  18:31:17  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Sir Lord Baltimore, häftigt!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/06/30 :  21:47:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag känner mig så orolig ....tänk om det inte låter bra. Allvarligt talat är det så att jag aldrig har spelat sådana vinylskivor som ni unga lyssnar på. Här hos mig spelas det enbart Sven Olof Sandberg med dragspelskomp och lite Ulla Billkvist. Visst Imperial du är välkommen en kväll eller dag. Det får bara inte vara så himla varmt som det är just nu. Till Bubbel och hans tumme vill jag rikta ett stort TACK.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/07/01 :  09:58:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Så lite så .

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2011/07/02 :  16:21:44  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Om du tycker att det låter bra, så låter det bra.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/02 :  19:33:54  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Om du tycker att det låter bra, så låter det bra.
Det handlar inte om vad jag tycker. Man vill ju gärna ha ett bollplank att studsa mot. Mina skivor är inte heller precis det senaste från vinylbranschen. Eftersom min uppfattning också är att vinyl vanligtvis låter sämre än CD kan man undra varför jag upplever det så. Jag har alltså mätt upp min Ortofon OM och den är synnerligen rak mellan 20-20KHz och den spårar också vid den starkaste utstyrningen på alla mina egna testsskivor som står i min hylla.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/07/02 :  22:01:10  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Ortofon OM


Jag förstår att du tycker att din rigg låter sämre än cd'n med den puppan som är enligt mig den sämsta (svordom) pickup som finns oavsett om den mäter bättre än allt därute gör den inget rätt vid avspelning.

Nu kanske de rättrogna får luft men så är det skit in skit ut, skrik er trötta jag står för det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/02 :  23:23:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Bubbel kan du förklara för mig hur det då kan komma sig att jag ändå har några vinylskivor från bl.a ECM som jag även har som på CD. Varför låter det nästan lika när man gör ett A/B test. Jag säger nästan eftersom bruset är påtagligt högre från en vinyl.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/02 :  23:33:56  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Anledningen till att JAG upplevde CD som fantastiskt när det kom var det faktum att Ortofon OM var min enda (egentliga) erfarenhet av pickuper. Nu, lite senare, är det väl en "funktionell" pickis på sin höjd. Oavsett hur rak frekvensgång den än har är den för mig livlös...
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/02 :  23:49:25  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Okej i så fall låter också min CD-spelare livlöst. Kanske också hela riggen. Det här var intressant att få läsa, och det utan att någon lyssnat hos mig.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/03 :  00:16:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag vet inget om hur din CD låter gcs, än mindre din hela anläggning. Jag kommenterade enbart Ortofon OM utefter mina erfarenheter.
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/03 :  00:42:55  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Jag kommenterade enbart Ortofon OM utefter mina erfarenheter.
Det kan ju också handla om något slags missmatch mellan puppa och din rigg. Jag har ju både sett och hört vad som kan hända när man ändrar parametrarna. Det kan ju också vara så rent utav att smaken till och med är olika.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/07/03 :  07:44:03  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Min erfarenhet av Ortofons OM-pickupper är goda. Men det är ju stor skillnad mellan de enklare och finare nålarna i serien.
Jag tycker det roliga och fascinerande med vinyl är de oändliga kombinationsmöjligheterna. Det finns ju nästan alltid plats för nån liten förbättring här och där. Det är ju samtidigt nackdelen. Man kan ju aldrig vara riktigt säker på om man ställt in allting rätt och kombinerat med den rätta sladden etc.
Jag älskar vinyl men har på senare år alltmer tjusats av det fantastiska CD-ljudet. (Kanske dags att starta en speciell CDavdelning på Hififorum?) Skulle vara spännande att lyssna på dina grejer gcs! Misstänker att det låter väldigt bra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/07/03 :  08:33:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Min erfarenhet av Ortofons OM-pickupper är goda. Men det är ju stor skillnad mellan de enklare och finare nålarna i serien.


Kan så tyckas, det som sker när man byter nål är att detaljrikedomen ökar men du har samma tråkiga grund där får du ingen förändring. Jag har själv varit i det träsket när det var större tillgång på nålarna och prisläget helt annat.

Jag upplevde hela tiden att det saknades något efter en massa onödigt bytande hit och dit olika moddar så insåg jag till slut att det måste vara puppan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2011/07/03 :  08:57:07  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Du har säkert rätt, Bubbel, och har antagligen kollat mer noggrant än jag. Numera spelar jag mest med andra pickupper(mc modeller) och är mer än nöjd. Trodde att jag fortfarande hade en OMpuppa monterad på en av mina gamla spelare men upptäckte att det var en fräck Ortofon Concorde-modell. Den låter ganska bra! Ja, Gcs, du borde kanske testa lite alternativa pickupper? Intressant med dina mätningar men förmodligen är väl ljudupplevelser i de här sammanhangen så komplicerade att de är svåra att mäta?

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/03 :  17:48:39  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag har lite svårt att förstå varför vissa av mina moderna skivor låter som jag tycker förbannat bra, bortsett från skivbruset som kanske inte alltid är lika hörbart under en massiv ljudmatta. Jag plockade idag fram en vinyl från SP-records Peggy Lee - Olé ala Lee. Den var väl inte så där jätte kul, men det kan ju bero på att den är inspelad 1959. En annan skiva som jag lyssnat på är MF Patricia Barber - Modern Cool som ger exakt samma ljudbild som motsvarande CD från MF. Om det nu är så, kan det då vara fel på den Ortofon OM40 som jag just nu använder. Jag har lite svårt att tro på det. Någon som vill kan ju få komma till mig med något som ni anser vara bättre. Vi kan då sätta den på min tonarm och lyssna och jämföra. Jag har mätutrustning om det behövs och skivor. Det vore väl kul!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/07/03 :  21:20:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Om jag ska vara helt ärlig gcs... Det känns som om du försvarar ditt val av pickis, men det behöver du inte göra då det precis som du skrev tidigare handlar om tycke o smak!
Är du verkligen helt säker att du vill ha omdömen om din vinylrigg?
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/07/03 :  21:49:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
En annan skiva som jag lyssnat på är MF Patricia Barber - Modern Cool som ger exakt samma ljudbild som motsvarande CD från MF. Om det nu är så, kan det då vara fel på den Ortofon OM40 som jag just nu använder.


Nu har jag ingen möjlighet att jämföra dessa två format med varandra jag har helt enkelt inget av artisten. Att du tycker dig uppleva liknande ljudbild från LP'n som CD'n beror på just puppan den är väldigt lik cd formatets sämsta sidor.

Du skriver också att den andra LP'n med Peggy Lee - Olé ala Lee inte är rolig även detta beror på puppan om jag får ge dig ett tips se om du hittar en Shure M75 type2 fixar en ny nål från Jico stylus slipper du alla problem. Men vill du ta den nya vägen finns det en massa kul där ute.

Anledningen till att många som skaffar sig en analog utrustning för första gången blir lyriska är just att de använder en av OM seriens puppor det låter likadant som det digitala mediet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/04 :  16:17:22  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
AlfaGTV;
quote:
Det känns som om du försvarar ditt val av pickis

Nej så är det inte alls utan jag vill bara ha ett omdöme av hur min avspelning låter. Jag tycker inte alls att det är värt att köpa en pickup för 20-30papp. Jag har redan tillräckligt med olika puppor. Jag har i lådan en från Denon, Ortofon MC/Rondo Bronze och tre stycken från EMT så det räcker mer än väl. Alla har olika egenheter som t.ex högre brus när man kör MC eftersom man måste förstärka signalen med 20dB jämfört med MM. I EMT spelaren sitter det två step up transformatorer som fiskar lite brum som jag inte vill ha. Ljudet för de olika är annars ungefär likvärdigt, men ingen spårar så bra som OM40.

Bubbel;
quote:

Att du tycker dig uppleva liknande ljudbild från LP'n som CD'n beror på just puppan den är väldigt lik cd formatets sämsta sidor.

Jag har svårt att förstå hur du kan säga något sådant när du inte ens har lyssnat på min rigg. Det känns mera som att du reagerar mycket känslomässigt. Nu är det så här att jag har ett ganska stort antal stereovinyler som sträcker sig från 50-talet till mitten av 70-talet. Bland dessa är det bara ett fåtal som låter riktigt bra. Senare har jag bara köpt ett mindre antal moderna skivor som jag då tidigare har som CD för att nu kunna jämföra ljudet i ett A/B test. Min slutsats hittills är att CD-skivan låter bättre än vinyl i allmänhet. Det naturligtvis under förutsättning att någon inte har gjort bort sig vid mastringen av CD#180;n. Jag vill inte försöka förändra någon vinylälskares inställning utan jag vill bara att någon eller några kommer hit och själv lyssnar för att sedan lämnar sitt omdöme.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2011/07/04 :  19:20:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Bubbel;


Att du tycker dig uppleva liknande ljudbild från LP'n som CD'n beror på just puppan den är väldigt lik cd formatets sämsta sidor.


quote:

Jag har svårt att förstå hur du kan säga något sådant när du inte ens har lyssnat på min rigg. Det känns mera som att du reagerar mycket känslomässigt. Nu är det så här att jag har ett ganska stort antal stereovinyler som sträcker sig från 50-talet till mitten av 70-talet. Bland dessa är det bara ett fåtal som låter riktigt bra. Senare har jag bara köpt ett mindre antal moderna skivor som jag då tidigare har som CD för att nu kunna jämföra ljudet i ett A/B test. Min slutsats hittills är att CD-skivan låter bättre än vinyl i allmänhet. Det naturligtvis under förutsättning att någon inte har gjort bort sig vid mastringen av CD'n. Jag vill inte försöka förändra någon vinylälskares inställning utan jag vill bara att någon eller några kommer hit och själv lyssnar för att sedan lämnar sitt omdöme.



Jag ber om ursäkt om det du uppfattar det som om jag är negativ angående din skivspelarsetup men det är jag inte alls utan jag skriver utifrån mina erfarenhet av just OM serien som jag har fått.

Jag har också skivor från 50-talet ända till dagsläget med förtjusning på välinspelade sådana men även en del av tvivelaktig kvalitet finns i samligen men få av nypressade då jag tycker att de flesta jag har spelat av är sämre än de skivor jag har från den tid då skivan släpptes. De jag köper nya är av artister som inte är knappt byxmyndiga eller dök upp när cd'n dominerade totalt.

Känslomässig javisst är jag det, OM serien är nog bland det sämsta jag vet efter hifirecensenter. Att du tycker att cd'n är bättre än LP formatet är väl bara acceptera själv har jag slutat att övertyga folk vilket som är bäst men frågar man mig får man bara ett svar.

Det är lite svårt att ta vägarna förbi när jag bor i Skåne men man vet aldrig en dag åker jag upp då hör jag av mig innan.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/07/04 :  20:49:43  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
En typisk sak med stereovinylskivor som är pressade på sent 50-tal och en bra bit in i 60-talet är att frekvensomfånget knappast överstiger 16KHz. Någon bas kan man inte heller tala om. Jag har mätt upp massor med skivor som visar det. Monoskivor kan vara bättre men det är ändå lite beroende på skivmärke. Jag tittade just på skivan med Peggy Lee som är en trekanalsinspelning från augusti 1959. Min moderna pressning rullar av brant efter 16KHz precis som alla inspelningar från Capitol records gör från den tiden. Det som jag nästan alltid gör när jag spelar lite äldre vinyler, det är att öka basen med några dB med hjälp av ett platåfilter under 180Hz. Ibland brukar jag även använda ett sexbands analogt parametrisktfilter från BSS. Med de här hjälpmedlen kan man få till ett ljud som jag tror de flesta skulle tycka om. Men skivbrus och buller som finns i alla pressningar kommer man ändå inte ifrån.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/07/05 :  00:55:11  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag håller i stort sett med. Majoriteten av mina stereo-LP som verkigen var graverade på 1950-talet verkar beskurna redan från 50 Hz och det inget vidare tryck däröver heller. Om det saknas diskant över 15kHz kan jag inte höra (längre).
Troligen hade gravérverken för klena förstärkare på 1950-talet. Man får hålla tillgodo med alla andra detaljer som de lyckades fånga på många av de utomordentligt välgjorda inspelningarna av klassisk musik i stereo som gjords på 1950-talet.

Bästa ljudkvaliteten har jag på nyutgivna eller omgraverade 1950-talsinspelningar producerade under första halvan av 1970-talet då bolagen i allmänhet uppgraderat sina graververk med kraftigare grejor, men innan man börjat med automatisk spåravståndsstyrning som krävde att man digitaliserade insignalen och fördröjde den minst ett skiv-varv för att analysera bl.a. maxnivån på det som motsvarar nästa varv som ska få plats utan att bli ospelbart eller slösa bort utrymme.
Bra graveringar har så lågt rumble att jag inte behöver aktivera högpass-(rumble-)filtret till mina subwoofrar som har kraftfull output nere i infra-området.
Före oljekrisen kunde man dessutom få extremt tyst vinyl (ibland).

På 1980-talet kom DMM-procesen (metallmastring) som påstods vara mycket bättre, och det var den kanske tekniskt men framför allt ekonomiskt sett (för producenten). Jag har i några fall både traditionellt graverade och DMM versioner av samma inspelningar. DMM står vekligen inte högt i kurs hos mig eefter den jämförelsen. Jag har för få alldeles nya för att uttala mig om hur de står sig mot gamla. Tonkontrollerna använder jag högst på var femte skiva.

Höll på att glömma pickup-frågan,
om OM-pickuper tycker jag inte, förutom OM78 som jag tycker riktigt bra om. Just 78-varvarna låter ofta dynamiskt och bra.

På stereo-vinyl uppfattar jag OM-pickuperna med olika nålvarianter som oengagererande och tråkiga.
Jag upplever sällan att vinylavspelning "lyfter" till högre höjder utan en MC-pickup från 10' kr med allt korrekt utvalt och injusterat.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2011/07/05 01:19:17
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2011/07/08 :  22:30:18  Show Profile Send poppop a Private Message  Reply
Åk in till St Eriksgatan och leta efter Yello - Baby. En av de bäst inspelade vinyler jag hört. Där finns det bas och dynamik.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000