Author |
Topic |
Klas
Member
188 Posts |
|
opethic
Member
2890 Posts |
|
Klas
Member
188 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/06/22 : 23:42:27
|
Ja precis, du virar ihop två av sekundärerna till en jordpunkt. Jag hittade en bild på nätet som visar hur:
Det går bra och är t.o.m lämpligt att kontrollmäta lite spänningar innan man börjar koppla ihop saker och ting. Mät gärna lite stegvis, dvs först ej likriktat sen likriktat sen glättat, ...eller tja, det kanske var lite överkurs.
Behöver du inte riktigt full maxeffekt så väljer du gärna en något lägre spänning på trafon. Men vill du ha lite kraft (dvs strömkapacitet) tillgänglig i nätdelen kan du fortfarande ha samma VA. |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 00:07:19
|
Jag har handlat prylar därifrån, perfekt leverans och villig att svara på frågor.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7958 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 02:54:54
|
Jag monterade ihop ett liknande kit åt en forumpolare för något år sen, han blev väldigt nöjd med ljudet. Trafon var på 2x20V, det var det enda jag hade hemma. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 08:22:20
|
Jag står också i startgroparna med att bygga ett "drivsteg" med LM3886T.
Här finns tusen frågor, för mitt utgångs-läge är "novis".
Strömförsörjningen har jag redan klar. Och den matar +- 43 volt. Men spänningen kommer sannolikt att sjunka till +- 38 volt under "drift".
Klas fortsätt gärna ock redovisa Ditt bygge!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 10:18:23
|
Japp, tänk bara på att tvinna rätt tåtar...brummar trafon, så byt tåtar på den ena sekundären. Och kanske inte som Jord, utan som NOLL(0). Jag har byggt en gainclone med LM3886TF och spänningen är viktig! Diskussionerna kring den kan läsas i denna länk (på ett systerforum).
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=38544&highlight=lm3886 |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
Edited by - Gastone on 2011/06/23 10:25:48 |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 11:40:27
|
Gaston: Är det ett tydligt brumm eller mer ett tyst "Hum"?
Gubben i Kalmar: Ska se om jag kan få upp några bilder, har fotat lite under resans gång :]
Trafon jag har hemma har bara 2x18V och är på 300VA |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 12:14:14
|
klas du får inte ut fullt lika mycket effekt ur 18v ca 45w men fint kit det där. |
18 ska de va.
|
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/06/23 : 12:23:32
|
Classe: Hej hej, länge sedan :]
Okej, bör ju räcka, till att börja med iallafall.
Har en 500VA trafo med 2x24V (Tror jag) ståendes, men då behövs väll nån mjukstart eller liknande?
Edit: Nätdelen verkar funka, får ut +27/-27V i slutet. Hör ett svagt hummande ifrån trafon när man är nära. |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
Edited by - Klas on 2011/06/23 12:28:31 |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 22:36:11
|
Är det sedan out = minus ("svart") och gnd = plus ("röd") ut ifrån kortet?
Och bara mäta likström mellan plus och minus på utgångarna utan någon last och sedan kanske med last för att se att det inte är något galet? Vad bör isf. värdena ligga på, typ?
Nästan spelklar :]
Ska man förresten ha kylpasta mellan chip och fläns? Är ju isolerade chippet |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/25 : 23:43:32
|
quote: Ska man förresten ha kylpasta mellan chip och fläns? Är ju isolerade chippet
Jag tror att kylpasta är viktigt för att värmeöverföringen ska fungera ordentligt. Även en mickroskopisk luftspalt minskar värmeöverföringsförmågan, exakt hur mycket vet jag dock inte.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 00:37:49
|
Är det chippen med isolerade kapslar så behöver du inte isolationsbricka mellan, men som FForsman skriver så är det bra för värmeöverföringen med pasta.
Det ska vara så lite pasta som möjligt, men pastan ska dock fylla ut varenda hålrum och helst bilda en mikroskopiskt tunn film över hela ytan. Tja sätt alltså ganska lite pasta och stryk ut ganska jämnt, men rätt mängd i praktiken blir alltid lite mer mängd än den teoretiskt bästa. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 09:06:08
|
Följer tråden med intresse!
Men jag undrar, finns det någon som kan förklar hur man beräknar/uppskattar hur stora kylflänsar som behövs?
Databladet har jag läst, men är mycket osäker på att jag fattat "elektronik engelskan" rätt.
Energilagarna säger ju att man inte kan ta bort/kyla bort mer energi än man tillfört. 5 [Ws] tar jag ut. +-40 Volt matar jag med och tar ut en liten ström.
Själv tycker jag det var enkelt. Men när jag testade LM1875:a, på max matnings spänning, "eldade" jag upp två stycken, trots "mina" beräkningar. Det är något jag inte har koll på! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 10:23:55
|
Kylpasta ska man ALLTID ha, själv använder jag silikonduk, dels för att slippa kladdet med pasta och dels för att det funkar på både isolerade chip och icke isolerade. Mjukstart behöver du bara om trafon är på 1000VA och däröver...
Den enda jord du ska ha är ev. den från nätkabeln, som jordas i chassiet.
In & utgångar ska vara isolerade från chassiet, där jordreturen ska kopplas till "kretsjord" , d.v.s. Noll(0) på korten. |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 10:36:56
|
Detta kan vara lite Off Topic, i så fall kan vi ta denna diskussion i separat tråd..
quote: när jag testade LM1875:a, på max matnings spänning, "eldade" jag upp två stycken, trots "mina" beräkningar.
Vet inte hur LM1875 datablad ser ut men för LM3886 är det mycket utförligt. Bland annat hittar man ett enkelt diagram, se nedan, där man ganska enkelt kan läsa av ungefär vilken termisk resistens kylflänsen måste ha.
Jag har ritat in hur jag tolkat diagrammet för en matningsspänning på +/- 30V, det vill säga Vcc=60V och en högtalare om 8 ohm. Notera att kylbehovet ökar drastiskt om man vill driva högtalare med lägre impedans.
/mvhff
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 12:27:40
|
Och TA (Tambient) vågar man nog sällan sätta till 25°C i en hemförstärkar-konstruktion. Ja om det inte är fläktkylning eller att kylflänsarna är oerhört fint exponerade för fri luft och öppet för konvektion kring flänsarna.
Ty tillverkarna anger inga termiska resistanser med marginaler, inte. Det är värden som gäller under absolut bästa förhållanden.
I det där diagrammet skulle jag arbeta med 40°C som TA. |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 13:01:11
|
Tänkte inte blanda in någon jord, funderade bara på hur man skulle koppla. På förstärkar kortet sitter out och gnd brevid varandra, antar att dom ska till varsin terminal, men vilken var ? :] |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 13:49:56
|
quote: Och TA (Tambient) vågar man nog sällan sätta till 25°C i en hemförstärkar-konstruktion.
Håller helt med, dåligt valt exempel.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 13:55:44
|
quote: På förstärkar kortet sitter out och gnd brevid varandra, antar att dom ska till varsin terminal, men vilken var ?
Om jag hittat rätt bild från länken i första posten så tror jag (utan att göra anspråk på att veta) att out på kortet kopplas till plus på högtalaren och gnd på kortet kopplas till minus på högtalaren.
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
markusA
Member
578 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 15:26:01
|
Det ser ju prydligt och fint ut. :) Priset är ju inte hissnande heller. Det ska bli kul att höra omdömen när bygget är kopplat. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 20:31:23
|
Tack för Din support FForsman. Det var inte meningen att "kapa" tråden. Men det du och Mickel-Mackel / Gastone skriver tar jag till mig av, "kylpasta" ska det vara också.
Hoppas Klas får igång sin "skapelse"! |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 20:42:32
|
FForsman: Så tänker jag med, hade ju varit smidigt med ett schema.. :]
Kan man kontroll mäta så att man ser att man kopplat rätt på "plus" och "minus" på högtalaren? (Bara för att vara på den säkra sidan)
Appropå kylflänsar så tror jag att mina ska funka, fått av Classe för ett annat sådant här bygge :] Vart köper man det annars, Elfa? Bara kolla efter värdet i tabellen då ? (3.8 som är markerat nu eller 3.2 om man går efter 40 skalan?) Eller anger det värdet något annat?
Hade lite kylpasta hemma som jag kletade på.
Gaston: Vad menar du med "Jordretur" (jag är bara en lekman ..)
Behöver man förresten någon kylning på likriktaren?
Mvh Klas |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/06/26 : 22:17:45
|
quote: Tack för Din support FForsman.
quote: Kan man kontroll mäta så att man ser att man kopplat rätt på "plus" och "minus" på högtalaren? (Bara för att vara på den säkra sidan)
Ta ett 1,5v batteri och koppla mot elementets terminaler, elementet skall gå utåt, går den inåt vänd på batteriet. Läs av på batteri-polerna när du fått basen att gå rätt väg. Då vet du vad som är + å -, tror jag
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/06/27 : 09:07:22
|
quote: Gaston: Vad menar du med "Jordretur" (jag är bara en lekman ..)
På in- och utgångar har du både + & -, där minus(-) är "Jordretur". Denna är sk. "kretsjord", alltså inte "chassiejord"! På vissa steg är det dock samma och får man problem med jordningen då, typ bruuuummmm, så sätter man ett 100 Ohms motstånd mellan chassiejord och kretsjord parallellt med en konding på 20nF, då har man samma jord men kretsjorden har en lite högre potential, och förhoppningsvis blir man av med brummet...
quote: Behöver man förresten någon kylning på likriktaren?
Nej, inte om du använder den som följde med kitet. Den tåler 35A/1000V. (jag har då ingen på mitt steg)
Jag har för mig att jag fick ett schema av Mr.Huang(killen som säljer kitet). Ska se om jag har det kvar... |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
Edited by - Gastone on 2011/06/27 09:20:32 |
|
|
Topic |
|