Author |
Topic |
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/06/27 : 10:52:57
|
Gaston: Tack för svar! Det va väll ungefär vad jag trodde/hade läst, har läst alla trådar på olika forum jag hittat om lm3886 och liknande byggen :] Mailade mr.Huang igår för å se om man kunde få ett schema, får hoppas på svar :]
Vad gäller "chassiejord" så består kabinetten enbart utav trä, så den är lite borta ur bilden..
Ska se om jag hinner provspela lite idag! |
www.noiseoferror.se www.youtube.com/noiseoferror |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 08:10:34
|
Kan Ni lägga upp schemat på tråden? Det vore säkert intressant för fler än mig.
Mina LM3886:or är på gång som "komponent- röror".
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 08:48:36
|
Jag tror att Gastone menar att allt som ska jordas bör kopplas ihop fysiskt på ett och samma ställe för att unvika ev brum som kan uppkomma annars. Mer att läsa i denna klassiker: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302
Angående inkopplingen av högtalarelementet knske denna lilla bild är mer förklarande.
OUT på kortet i fråga kopplas till plus på högtalaren och GND på kortet till minus på högtalaren. Eller var det så att det du frågade efter egentligen var ett schema på ledningsdragningen för bygget som helhet som tydligare förklarar jordningsdragningen?
/mvhff |
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 09:38:36
|
FForsman: Tack för den bilden! Men jo, det va ledningsdragningen på kortet jag är lite intresserad uttav, finns nämligen ett ställe som benämns som "For parallel Connection" så jag funderar lite på hur det ser ut om man skulle vilja parallell koppla två steg per kanal, mest av ren nyfikenhet :]
Gubben i Kalmar: Hittar jag nått för detta kortet postar jag det här, annars finns ju rätt mycket info på detta forumet och övrigt på nätet om man ska koppla själv (tex här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66628&whichpage=1 )
Har inte hunnit provspela ännu, kanske idag om jag får lite tid över :] |
|
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/01 : 10:37:52
|
quote: Gaston: Du råkade inte hitta ett schema, har mailat två olika säljare men inte fått svar från någon..
Nej, inte ännu men det dyker kanske upp när jag röjer arbetsbordet, vilket är ett måste för att kunna starta med mitt "Le Monstre" projekt. Ang. "For parallel Connection", så var det inte intressant för min del så jag satte mig inte in i kopplingen. Ska man köra med dubbla kort, så ska det ena vara av "inverted" typ och det andra av "non inverted", det finns förvisso kort på marknaden som fixar detta, men som sagt, det var inte aktuellt för mig... Peter Daniel är mästare på LM3875, du kan kolla lite på hans sida, kanske finns det lite matnyttigt i .pdf-filerna: http://www.audiosector.com/
|
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 22:43:50
|
Om man skulle villja ha en liten lysdiod för att visa att steget är på, funkar det att "tappa" lite ström direkt ifrån +/- benen på likriktaren eller bör man ta det i slutet av nätdelen (fast då lyser det ju tills den är helt ur-laddad..?) Man skulle visserligen kunna ta ifrån en av dioderna på kortet men dit kommer det bara knappa två V och har en 3V diod ..
Har provspelat lite med ett par gamla högtalare och det funkar. Hör ett svagt brumm om jag lägger örat in till, borde vara normalt eller? |
Edited by - Klas on 2011/07/06 22:45:38 |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/06 : 23:52:25
|
Vet inte hur mycket brum det är från köpekort men min erfarenhet är det susar en smula men ganska lite. Jag behöver vara riktigt nära högtalaren för att höra suset. hur långt ifrån måste du vara för att det inte ska höras?
/mvhff |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
|
Gastone
Member
373 Posts |
Posted - 2011/07/07 : 00:14:22
|
Nu vet jag inte vad du har för trafo, men om det är en ringkärna så linda 10 varv med nån tråd på trafon (åt rätt håll) och mät spänningen vad du får där, är det 3 Volt så använd den lindningen till lysdioden... Brumm vet jag inte , men mitt steg var knäpp tyst. |
/Anders Bygger: Rök på balkongen..
|
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/07/08 : 09:46:47
|
Kommer man ~5 cm från högtalaren med örat hör man lite sus/brumm. Oförändrad nivå vilken volym jag änn drar på. Kan det vara trafon eller kanske kontakterna på ingångarna ..? Blev skillnad när jag drog ur arbetslampan :] |
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2011/07/08 : 10:03:37
|
Är inte det en klart acceptabel nivå för ett enkelt litet bygge som det här? Jag är ingen expert och har begränsad erfarenhet från förstärkarbyggen men jag har svårt att tro att det skulle vara hörbart eller påverka ljudet i lysningsposition.
/mvhff |
|
|
Klas
Member
188 Posts |
Posted - 2011/07/08 : 10:35:26
|
FForsman: Får se hur det låter när det inte står på skrivbordet med en massa prylar överallt, och ett par andra högtalare .. :]
Kan ju vara rörbufferten också. |
|
|
Topic |
|