Author |
Topic |
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/21 : 21:28:48
|
OK, lite newbie frågor: 1 vad är längden på vingarna (alltså de inre kanalerna)? 2 Ska änden överst på vingarna rundas av? 3 Vad tror du om att man skrivar ryggen eller fronten (inget lim)så att man kan komma åt elementen och testa stagningar? 4 Hur ska vinkeln göras där vingarna möts längst ned? 5 263,6 cm, är det innermåttet? 6 Stag mellan elementkorgarna, kanske gängstav eller nåt. Bra? 7 Ytbehandling av insidan, blank lack bra? 8 Absorptionsmaterial invändigt? 9 Förstyvningar på insidan. vad påverkas, är det känsligheten? Vingarna borde inte behöva det eftersom de är 2x18mm? , sidorna?
RCF, den har Fs på 65. Högt? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/22 : 13:14:05
|
Lite för mycket och på tok för gott rödvin igår för att jag skall kunna svara på just nu.
Jag får kolla på det i morgon.
Mvh Johannes |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/22 : 15:27:06
|
Den kosmiska jämvikten slår till. Hur blir drt Om man kör 15-tummare. Blir det typ dubbelt upp då? |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/22 : 17:30:10
|
quote: Hur blir drt Om man kör 15-tummare. Blir det typ dubbelt upp då?
Nja... Snarare växer allt med kubiken på ökning av diameter på element. En 215 PPSL TH skulle väl hamna på 500 - 900 liter nånstans, beroende på element och önskat omfång. Konstnade skenar iväg en hel del. Istället för kanske tre skivor plywwod per låda så räkna med kanske snarare 5 eller 6 skivor. Här nånstans börjar dessutom 18 mm plywood bli i vekaste laget så jag rekomenderar dubbla den tjockleken.
Behöver du den nivån av bas?
2 st 215 PPSL-TH med rätt element skulle fylla SF Bergakungen salong 1 med bas nog att få Micheal Bay att le samtyckande. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/22 : 17:37:08
|
http://www.powersoft-audio.com/en/docman/897-m-force-datasheet/file
Powersoft har ju sina spännande 40 tums basar....
Skämt åsido. Jag vill bara säga att två 15-tummare i en PPSL-TH är kanske lite overkill i 99% av alla vardagsrumsbaserade användarfall.
Klart roligt, men kanske inte vidare rationellt. |
Edited by - Circlomanen on 2017/01/22 17:38:21 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/22 : 20:14:24
|
Lite science fiction den där va.
Mest nyfiken. Och så råkade jag visst bjuda på två par jbl 2226. Dom är så jäkla snygga. Men högralarna ska nog vara mindre än halva rummet.
jag menar inte att jag tänkt köra 15-tummare plötsligt. Ett projekt i taget... |
Edited by - Kaktus on 2017/01/23 13:38:31 |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2017/01/23 : 22:10:24
|
quote: Mest nyfiken. Och så råkade jag visst bjuda på två par jbl 2226. Dom är så jäkla snygga.
Jag har byggt TH, frontladdat horn och MLTL med 2226. Det är lagom för en mindre kyrka eller loge för partynivåer. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/24 : 14:46:03
|
Då får jag köpa en loge eller kyrka först. |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/25 : 16:37:01
|
Är Beyma 10G40 lämplig och ger kanske liknande mått? Kostar 1500kr i Sverige men jag Ska till Madrid... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/26 : 10:14:47
|
Den ser ut att passa ok. Det är trevliga och bra element.
Mvh Johannes |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/26 : 15:22:32
|
Tack. Fane lite känsligare alltså. 10G40 ser grymt stadiga ut (5,7kg) men det kanske även Fane 10-300 gör (4,8kg). 10G40 kan fås för 110 EUR i Spanien. Någon kanske har mer feedback? |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2017/01/26 : 19:59:54
|
Hur nära är du att börja såga? Jag har en liten modifiering till Johannes förslag på TH. |
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/27 : 01:03:16
|
Vermutlich nästa helg om jag får ett par förklaringar tills dess från Johannes. Så modifieringar finns det tid för.
Johannes, om du har tid vore det kul höra lite om tänket bakom designen. |
|
|
more10
Member
2112 Posts |
Posted - 2017/01/28 : 15:38:55
|
Jag har labbat lite med att modifiera Johannes förslag, men det blev inte bra. Så jag tänkte att kanske Johannes kan modifiera min gamla konstruktion för 2 st tiotummare istället?
Elementen skulle då sitta bredvid varandra, vilket ger en minsta inre bredd på 51 cm, dvs 55 yttre bredd.
Några fördelar med min konstruktion är: 1) En kammare mellan element och pipa minskar belastningen på konen. 2) Det blir ingen offset i pipan. 3) Ingen begränsning på pipans startarea
Vad blir det för element?
|
Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/29 : 10:17:24
|
Öh. Vad är offset i pipan.?#128580;
Jag skulle vilja köpa 10G40 om inte Johannes blir galen på mig. Jag måste då bara lyckas planera in det på kort jobbresa den 6 feb. Jag kanske får börja med två element (vikten, pengarna) och bygga en kanal först för at prova.
Är det ok m konstruktionsply för så här stora byggen tycker ni?
Otroligt vad mycket ni byggt. Jag blev överbjuden på JBL 2226, som tur är.#128521; |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/29 : 12:56:23
|
quote: 1 vad är längden på vingarna (alltså de inre kanalerna)?
Vet inte. Det får man mäta ut på en ritning. Jag har bara ungefärliga mått att tillgå då jag mäter från en 1:10 ritning kluddat på ett rutat papper. Bäst är att rita ut det på papper/masonit/kartong etc i verklig storlek och ta måtten därifrån.
quote:
2 Ska änden överst på vingarna rundas av? 3 Vad tror du om att man skrivar ryggen eller fronten (inget lim)så att man kan komma åt elementen och testa stagningar? 4 Hur ska vinkeln göras där vingarna möts längst ned? 5 263,6 cm, är det innermåttet? 6 Stag mellan elementkorgarna, kanske gängstav eller nåt. Bra? 7 Ytbehandling av insidan, blank lack bra? 8 Absorptionsmaterial invändigt? 9 Förstyvningar på insidan. vad påverkas, är det känsligheten? Vingarna borde inte behöva det eftersom de är 2x18mm? , sidorna?
2: Det skadar inte med rundade kanter. Vet inte om det gör så stor skillnad. Det är ett ganska stort tvärsnitt där så jag tror inte det är viktigt.
3: Det är svårt att få det tätt om du bara skruvar fast framsidan. Tappade horn och pipor jobbar med rejält höga tryck. Jag har fått 22 mm spånplatta att flexa så mycket att det "pruttar" mellan två skruvar endast 10 cm från varandra då fogen släpper ut tryck. Hög Bl och QSC slutsteg kan göra massor med rolig "kaoz" med spånplatta.
Skall du ha inspektionsluckor till elementen skall det vara inslagsmuttar och insex-bult med korta mellanrum.
4: så tight som möjligt. Bäst är såklart att kapa rätt vinkel så snedväggarna möter bottenplattan med en stor anlägningsyta som möjligt så limmet fäster bra och tätt. I annat fall så får du väl raspa fram en liten yta med rätt vinkel och skruva tätare, och sedan spackla med nått tätande mellan skivorna. De två snedväggarna bör mötas i en tight spets nere vid botteplattan.
5: 263,6 cm, är yttermåttet... Räknat med 18 mm materialtjocklek i väggar topp och botten.
6: Det är bra med stag mellan elementkorgarna. Det kanske är mer praktiskt att staga över och under elementen då stagen annars kan försvåra montering och byte av element. Det är svårt att använda gängad stång i en TH då väggarna inte är parallella. Det är en fördel med tappade pipor som bara har parallella ytor. Gängade stänger kräver nån form av vinkelanpassnings-kloss för att fungera mellan icke parallella väggar. Bara krångel. |
Edited by - Circlomanen on 2017/01/29 12:58:52 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/29 : 13:19:50
|
7: Måla med nån enkel billig färg som tex en utomhus-akrylat. Det är bara för att minska fuktvariationer mellan årstider och följande rörelse i träet. Jag gör det sällan och det har aldrig varit ett problem. Inget måste, men det känns mer "rätt" att måla ett lager eller två. Akrylatfärg torkar snabbt och fäster på allt. Lätt att använda, fukttåligt och ganska billigt.
8: Sätt tjock heltäcknigsmatta i toppen där hornet gör en 180 graders böj. Ett par bitar runt om väggarna där elementen sitter. Det minskar Q-värdena på stående vågor och tar därmed ner "burkigheten" som om man har otur kan förstärka distortion dvs övertoner. Överdriv inte dämpningen då det minskar spelglädjen.
9:Du bör staga lite sparsamt där det är stora fria ytor. Snedväggarna är stabila just pga behovet av en stabil platform för elementen att "ta avstamp" från. En klen låda med flexande väggar kommer "blöda" energi från den önskade akustiska energin och skapa oönskad akustisk energi dvs en hög mekanisk brusnivå, med en lång efterklang i själva lådväggarna. Detta yttrar sig i en utsmetad attack och en dålig upplösning. Musiken låter slät och trist med minskade kontraster. Minska kontrasterna, skapa en skev färgbalans och lägg till brus på ett fotografi så ser du den visuella effekten av en klen låda.
Det är just dessa effekter som man vill ta bort med hjälp av PPSL. PPSL ger samma effekt som att minska bruset, återställa ett naturlig kontrastomfång och minska de kromatiska aberationerna hos ett fotografi, utan att behöva använda decimetertjocka betonväggar och kraftiga stålstag. PPSL minskar lådproblem med ca 20 till 30 dB jmf med vanlig ytmontering. Om man från början strävar efter ca 40 dB undertryckning av brus så innebär det grovt förenklat ett 1000:1 förhållnande mellan lådans vikt och den rörliga massan. För att få en 30 dB förbättring så måste man öka på massförhållandet till 1000000:1. Med en Mms på 40 gram så innebär det en låda på 40 ton... Ganska orealistiskt för de flesta av oss, även om det är roligt att jobba med stora gjutformar och beställa betongbilar från Skanska.
PPSL ger en herrans massa fördelar.
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2017/01/29 13:20:21 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/29 : 13:24:28
|
quote: Jag skulle vilja köpa 10G40 om inte Johannes blir galen på mig.
Köp gärna Beyma 10G40. De är troligtvis bättre element än Fane. Jag rekomenderade Fane pga budget.
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/29 : 13:44:31
|
quote: Så jag tänkte att kanske Johannes kan modifiera min gamla konstruktion för 2 st tiotummare istället?
Tyvärr så varken hinner eller vill jag sätta mig in i ditt gamla projekt och modifiera det. Jag har här simmat och ritat upp två förslag som jag tror på. Det finns såklart tusentals olika sätt att bygga en tappat horn på, alla med sina för och nackdelar.
Det jag postar här är mitt förslag som jag enligt min bästa förmåga baserat på min nuvarande kunskapsnivå kan komma med. Ni är såklart fria att bygga vad ni vill (bara det inte är kräkreflexlådor förståss ). Pga min sjukdom så har jag allt för begränsad ork för att vara nån allmän Hornresp-tjänst, även om jag ofta vill hjälpa till då jag tycker det är skoj. Det är roligt att designa horn av alla de slag. Mina ideer är inte alltid i linje med allmän "kunskap" och tradition, vilket gör att de ofta sticker ut som lite udda.
quote: Är det ok m konstruktionsply för så här stora byggen tycker ni?
Japp. Det fungerar bra med konstruktionsplyfa. Se till att limmfogar inte går över stora kvisthål. Ibland kan man höra ett lite ihåligt ljud eller surrande från vissa fläckar vid knacktest. Man skall förståss försöka undvika de skivorna. Om olyckan ändå är framme så kan man borra in en bit i skivan och spruta in lite epoxi där det finns håligheter.
Mvh Johannes |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/29 : 22:33:02
|
Tråkigt att höra du är sjuk Johannes. Hoppas du inte tycker jag pressar dig och hoppas du säger till. Tack för utförliga svar. Jag ska försöka fixa 10G40. Det bli nog konstr.plywood då. Svårt få med på flygplan tyvärr. Tänkte ni kanske tycker det är för svagt. Förutom kvisthål så är ju också skikten tjockare (mindre antal).
7 - ok, akrylat funkar. då är inte friktionen nått att fundera på alltså. 4 - Du verkar fatta vad jag menade med spetsen. Jag har gjort en tjusig skiss: https://www.dropbox.com/s/mantgmb1x0voxkp/Foto%202017-01-29%2021%2046%2014.png?dl=0 Då är det alt. 1 som gäller. 9 - kul med lite teori om PPSL, det borde kunna bli extremt bra upplösning då, om det kan undertrycka "bruset" så mycket. Låter häftigt. Ja subbar vibrerar ofta extremt o jag har inte byggt så här stort. I en affär för ett tag sedan demade de en sub där sidorna verkade vibrera lika mycket som elementet. Det både såg och lät helt galet. Vore väldigt trist om drt blir så. På Baksidan kan man limma stag mot utsidan. Och så blir det nog en lodrät längsgående förstyvning på vardera sida (insida) och två på frontens insida alltså en på vartdera sida mellan vinge och sida. Jag har lite stavlimmad ekskiva som borde bli bra till förstyvningar. 3 - ok, måste fundera på detta med skruvning tydligen. Förutom för att komma åt ena elementet så vore det ju bra om kan ändra mängden matta också. 6 - ok, då tänker jag typ tre horisontella stag (stål/ek) mellan vingarna runt och så nära elementen som möjligt.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/30 : 08:44:56
|
Viktigt att tänka på med stagning:
Det får inte hindra kvartsvågsresonansen, dvs inga stag som påtagligt stryper åt horngången eller skapar en konstig icke linjär expansion (dvs inga stag som är sneda i förhållande till hornets generella riktning).
Har man tillgång till svets och en vinkelslip så är det en lätt match att svetsa några väldigt stumma och styva stag av tex 6x50 mm plattjärn. De "stjäl" mindre tvärsnittsyta och de är betydligt stummare och mer resonansdödande än motsvarande plywood. En stor fördel med svetsade stag är att de är väldigt enkelt att formsvetsa till en nästan perfekt passform trots vinklar å sånt. Man bara fäster bitarna på plats i lådan med lite silvertejp, limklämmor, svetstänger, distansbitar, skruvar eller liknande. Punktar rikligt (med våta handdular runt om för att slippa bränder eller fula brännmärken). Tar ut stagen och helsvetsar dem för kung och fosterland.
Förborra gärna hål i flänsarna för skruv. De bör lämpligen limmas med polyuretanlim eller West Epoxy G/Flex655K som är en flexibel epoxi/spackel/lim produkt. Dyr men rent sjukligt bra. http://www.hjertmans.se/ptrodukter/batvard-farg/west-system-epoxi/specialepoxi/epoxi-g-flex-655k-250ml
Jag hade nog använd polyuretanlim då det är enklare och billigare.
http://www.casco.eu/se/casco-produkter/?pc=166&p=1200
Bra på knepiga limningar mellan olika material som tex stål mot plywood.
För plywood mot plywood så rekomenderar jag vanligt Casco vitt PVA-lim för utomhusbruk... Ger mycket starka och hårda fogar och därmed starka och styva lådor.
|
Edited by - Circlomanen on 2017/01/30 08:50:11 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/30 : 08:48:35
|
Helt klart alternativ 1 i din mycket vackra ritning. Skönt att se att jag inte är ensam om att kludda fulskisser där ren funktion och entusiasm går före dogmatisk Chalmers textbok-exempel på hur ritningar skall se ut.
Mvh Johannes |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/30 : 23:03:32
|
Vinkelstål i ljudledningens riktning (eller hur man ska säga) låter ju som enidé för förstyvningar. Är det det du menar?. Smart. Tar nästan ingen volym. 20x20 mm dimension borde räcka va? Polyurethanlim låter enkelt. Men de bör kanske skruvas också.
Svetsa kan jag inte tyvärr. Däeför tänkte jag gängstav. Med 36mm tjocklek på vingarna borde man kunna borra ur ett säte (eller hur man ska säga) för en rejäl bricka i rät vinkel mot gängstaven. |
Edited by - Kaktus on 2017/01/30 23:12:23 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/01/30 : 23:51:22
|
http://ghsab.se/sortiment/u-stang-t-stang/
T-stång 50X50X6 mm ger styvhet, bra anliggningsyta för lim och bra flänsar att dra skruv eller gängstång genom.
Det finns olika lösningar. Jag gillar att jobba med stål då det är naturligt starkt, nästan oändligt formbart och mycket robust. Man behöver aldrig bry sig om "ändträ", fiberriktning eller kvistar.
Man kommer långt med en enkel pinnsvets, ett knippe elektroder och en vinkelslip. |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2017/01/31 : 15:06:44
|
Brukar du alltså bara limma T-stång mot plyfa? |
|
|
Topic |
|