HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Lenco L75, spela 78-varvare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/06 :  09:53:02  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Så, nu har jag slagit till på en skivspelare som ska klara 78-varvare. En Lenco L75. Ska åka och hämta den ikväll.

http://www.tradera.com/Lenco-L75-skivspelare-auktion_170610_134204478

Nu är frågan hur jag ska lösa nålfrågan. Som jag har förstått det är det inte standardfäste på den tonarmen, så jag kan inte sätta dit min Ortofonpickup med bajonettfattning, eller? Kan jag få tag på en nål för 78-varvare som går att sätta i min pickup?

Eller ska jag kanske ge mig på att swappa tonarm med min Thorens? Den har en Black Widow. Med den och sin tillhörande Ortofonpickup kan jag förstås byta bara nålen till en OM78 eller vad den heter.

Tips välkomnas!

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/06 :  11:36:20  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Jag såg någonstans att Ortofon 212 skulle kunna passa på L75. Är det en sån här?

http://viewitem.eim.ebay.se/Ortofon-AS--212-Tonarm--TD-124-125---12-M-Garantie/280676714255/item

Behövs det något mer, eller är det bara att köpa denna och byta rakt av? Sen passar min Ortofon OM-pickup med OM78-nål? Är det förövrigt en bra tonarm?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/06/06 :  11:59:06  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Du skall inte flytta Black Widowarmen, den är direkt olämplig för 78 varvsavspelning, de skivorna skall spelas av med flera gram nåltryck,beroende av pu naturligtvis.
Fästet i Lencoskalet är standard 1/2 tum så Ortfonen passar i det och Lencoarmen är utmärkt för ändamålet.

Skalet däremot passar inte till andra armar och det går inte att använda skal av SME typ till den armen.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/06 :  12:30:46  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Tackar Ingvar!

Nu råder lite begreppsförvirring. Vad är egentligen ett skal? Jag trodde att pickupen var själva skalet, alltså den delen man fäster i tonarmen? Men nu förstår jag det som att det man fäster i tonarmen är det man kallar skal och i skalet fäster man en pickup och i pickupen en nål?

Det du menar är att jag helt enkelt ska behålla originaltonarmen och skalet, samt ha en utbytespickup när det är dags att köra 78 varv?
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2011/06/06 :  15:56:22  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Hej igen!

Jo det är lätt att förirra sig i den här terminologin, skal är för övrigt ett korkat namn men kommer från en taskig översättning fån det engelska headshell. (Tyskarna kallar det väl tohnabnehmerkopf, vet inte om det är bättre)

Längst fram på Lencoarmen hittar du en plåtmackapär fastskruvad i armen med bajonettfäste, det är skalet, i detta monterar Du en pu och ansluter kablarna.
Om Du som föreslaget använder Din ortofon så är det bara att byta nål när Du vill spela 78:or, det finns även en bunt trevliga Shure pu som passar bra i armen, låter bra och där det finns nålar till 78-varvare, det enda man behöver göra vid nålbytena är att ändra nåltryck.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/06 :  19:45:32  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Tack så mycket! Strålande, nu fattar jag.

Jag har nu hämtat skivspelaren. Den glada säljaren gav mig en oanvänd reservtonarm (original) på köpet. Och en extra pickup. Bara ett skal dock, annars hade det ju varit lätt att byta när behovet faller på. En Lencoclean följde uppenbarligen också med, såg jag nu när jag kom hem. :)

De två pickuperna jag fick är Shure M75MG respektive M75MB. På Svalanders sida hittar jag 78-varvsnålar till M44. Kan dessa (eller andra) passa?
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/06 :  23:53:21  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
eBay har som vanligt svaret. Om ingen säger emot mig beställer jag en sån här och förutsätter att den ska fungera i min uppsättning:

http://viewitem.eim.ebay.se/78-RPM-Stylus-for-SH/330486308780/item

Sen var det det där med RIAA. Verkar som att jag inte kommer undan med billigare än att köpa TCC TC-778 av Svalander, om jag vill köra både vinyl och 78.
Go to Top of Page

Johey
Member

59 Posts

Posted - 2011/06/10 :  23:41:17  Show Profile  Visit Johey's Homepage Send Johey a Private Message  Reply
Idag fick jag hem ovan nämnd nål från eBay samt TC-778 från Svalander. Ja, visst blev det en helt annan musikupplevelse än trattgrammofonen. :)

TC-778 är verkligen jättetrevlig. På RIAA verkar den jättebra, och på stenkakor blir det förvånansvärt bra. Man kan inte ställa kurvan, men jag tror att den som finns är en välavvägd balansgång mellan de olika varianterna stenkakorna är inspelade med. Den är ungefär som RIAA på bas och mellanregister, men på högre frekvenser planar den ut horisontellt iställetför att dra ner som på RIAA.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000