HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ohm-fråga för blivande iphonedocka/spelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/03 :  01:02:34  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Har hittat 2 element jag vill kombinera i en Iphone-docka/spelare men mellanbasen är på 8 ohm och diskanten är på 6 ohm, kommer det funka, och i så fall vad/hur löser jag det ?

Edit: Stativarna blev en Iponedocka istället... =)

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2011/06/04 00:28:45

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/06/03 :  09:16:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Visst funkar det!! Du får, när du räknar på delningsfilter, bara komma ihåg att dimensionera LP-filtret för 8 Ohms impedans och HP-såsen .. f'låt HP-filtret för 4 Ohm. Lätt som en Coer de Filet mignon med Pommes och chokladsås med hackade minttabletter.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/06/03 :  21:12:12  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Har aldrig haft en tanke på att hälla mintchokladsås på en fläskfilé men någon gång måste ju vara den första. Precis som när jag testade Louisiana hot-(vinäger)-chilisås på mina pankakor. Yummy!
Men ett 4-ohms HP-filter till en 6-ohms diskant?

Edit: Stefan, vad har du för verkningsgrader på elementen?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2011/06/03 21:13:33
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8623 Posts

Posted - 2011/06/03 :  23:16:29  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Man får väl räkna ut diskntfiltret för 6 ohm,om jag inte minn fel.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

StefanW
Member

103 Posts

Posted - 2011/06/04 :  00:11:22  Show Profile Send StefanW a Private Message  Reply
Har tänkt bygga mig en Iphone-docka/spelare och har tänkt följande:

Lepai 2020+ som förstärkare
eller: www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-380
Den senare verkar trevlig med batteridrift iofs.

www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=297-429 som "bas"
Står att den ska lira ner till 50hz, vad kan det bli i en basreflex på 2-3 liter ?

www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=297-409 som diskant

Sen skall detta kläs i ett elegant fodral, kanske med någon av ovan nämnda, men för mig helt nya varianter av gourmee-rätter och lite klarlack på.

Har någon förslag på andra element i samma prisklass (lite dyrare är också ok) tas förslag tacksamt emot, men vad jag läst så ska HiVi va bra pris/prestanda ! ?

Kan den 4" prestera lite "partybas" då denna anläggning mest är för skojs skull och som "köksradio" inte välljudshifi i första hand ?

Tänkte göra en bildtråd av detta senare om jag får ihop det som tänkt, till lika fråga många frågor på detta eminenta forum för att få ihop det, elektronikkunskaperna är inte riktigt lika bra som snickeri-dito !

StefanW

Även lite bra är bra !

Edited by - StefanW on 2011/06/04 00:13:08
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000