HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad behöver jag köpa? Blir snart galen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/05/29 :  21:03:32  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Snälla någon, berätta vad jag ska köpa så gör jag det, orkar inte vela längre. Jag har en Marantz SR7005 Receiver och en UD7006 BluRay-spelare. Den sistnämnda har en inbyggd mediaspelare men jag misstänker att den inte är så imponerande.

Vad jag vill kunna göra är att fylla ett par hårddiskar med filmer i olika format, främst mkv. Och sedan på TV:n kunna bläddra bland filmomslagen, välja en film jag vill se och så trycka på play så går filmen igång. Gärna med surroundljud och full HD-bild.

Är detta ens möjligt och i så fall, vad behöver jag? Jag har läst en massa på olika forum men blir inte så mycket klokare. Och de flesta frågor jag ställt har ingen orkat svara på. Så om någon bara säger vad jag behöver för att detta ska fungera går jag och köper det imorgon. Jag tar er på ordet att det fungerar.

Att det är någon sorts mediaspelare förstår jag men det är ju en djungel därute. Finns hur mycket som helst att välja på. Så några konkreta förslag vore trevligt. Priset är relativt ointressant bara det är riktigt bra grejor. Och gränssnittet får gärna vara trevligt.

Och vad tror ni om mediaspelaren i Marantz UD7006, duger den till något eller är den där mest för att de ska kunna säga att den har en inbyggd mediaspelare?

Stort tack på förhand!

//Lars

Levator
Member

295 Posts

Posted - 2011/05/29 :  21:13:44  Show Profile Send Levator a Private Message  Reply
Tjipp!
Har en AC-RYAN som funkar fint som filmspelare tuggar i sig allt som jag har på NASen,men har inte fått det där med filmomslag att fungera ännu, är nog lite som dig vill bara plugga in å sedan ska det funka.
Har en kompis som köpte X-stream från Hemmabiobutiken, den verkar vara strået vassare.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/29 :  21:13:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En pc med Media Center/XBMC/iTunes eller vad du nu föredrar. Lägg filmerna på en NAS av nåt slag i en skrubb..

Enda sättet att vara flexibel på i mina ögon.
En billig bärbar eller MacMini funkar utmärkt om den kan få vara trådbunden iaf.

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/05/30 :  12:28:08  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Har en del erfarenhet i ämnet då jag konsumerar strömmat material i både lurar/stereo/TV.

Xtreamer är en otroligt kompetent liten manick som gissningsvis har högst bang/buck-ratio därute, fortfarande efter snart två år på marknaden. Den spelar NÄSTAN ALLT man slänger på den, Full-HD, mkv, avi, xvid, ISO (inte IMG, men döper man om den till ISO så slickar den glatt i sig allting). FLAC, mp3 ACC, APE osv osv. Den kostar från en tusing och går att utrusta med (eller om det är standard numer) kylflänsar som gör att man kan stänga av fläkten och få den helt solidstate = tyst. Du kan strömma över nätverk från NAS, via en (optional) intern 2.5" hårddisk eller via USB-hårddisk/sticka på baksidan. Köper man en WIFI-antenn så kan man få den att strömma över Wifi, men allt HD material lastar wifit tungt och jag rekomenderar ethernet för allt strömmat video över DVD-R.

Vad är nackdelarna då? Fjärren och menysystemet är OERHÖRT seg, irriterande seg och man trycker OFTA igen på fjärren för att man tror att den inte tog komandot och då hamnar man ofta fel. Går att komma runt via IPOD/IPHONE app eller bättre eftermarknadsfjärr, men den går fortfarande väldigt segt i bläddring och menyhantering. Den sväljer heller inte film som ligger rar/splittat som är vanligt förekommande och man måste packa upp grejjerna innan man spelar. Sen är gränssnittet ganska begränsat och fancy funktioner som coverflow eller IMDB-info saknas.

Jag kör själv med denna pryl hemma och irritationen över gränssnittet släpper rätt fort när 1080P25FPS rullar igång på Panasonicen.

Xbox med XBMC (Xbox Media Center).
XMBC är en opensource programvara som utveckaldes ursprungligen för att ge Xboxen (den första svarta saken) en vettigt mediaspelare. Den finns nu tillgänglig på i princip alla plattformar där ute, dock vill jag slå ett slag för den i Linux då prestandan blir genom taket.
Fördelar: går på alla hårdvara och alla OS. Snyggt, lättnavigerat och sväljer ALLA FORMAT, inklusive innuti RAR/SPLITS. Dock krävs det core2duo processor 2GHz+ och några gig ram för att kunna koda av full-HD material. den gamla goa Xboxen klarade att koda av 720divx, men något sånt finns inte längre på "scenen" då allt ligger packat enligt (x)h264 i matroska kontainers. (väldigt komprimerat och tungt att koda av). Plugins!!!!! Det går att köra SVT Play i en plug i XBMC vilket gör att du kan kolla strömmat SVT-material i HÅDEE från på TV:n.
Nackdel: inte helt trivialt att sätta upp en linux med XMBC ovanpå, och för att man skall orka med att ha skiten i TV-rummet så krävs dyr hårdvara (chassie/PSU/Kylning). Fjärrkontroll är inte heller helt trivialt, men speciella media remotes finns att köpa. Jag har dock kört App i Iphone/Ipad/Ipod och gillar det väldigt mycket. En enklare lösning är att köra en Mini-Mac med XMBC på, allt funkar och fjärrkontrollen (som är svinsnygg) funkar närmast out the box.

PLEX är en annan mycket snygg media-programvara (gratis) som bara finns för OSX i dagsläget. Fungerar i stort som XBMC men med några ytterligare features. Den kan koda om film/musik och strömma till en App (inte gratis) i din IOS-device; kolla på film på TV:n och när du tröttnar på att sitta uppe så kan du titta vidara på den i din Ipad i sängen.Från 2012 kommer LG att inkludera en Plex KLIENT i sina dyra TV-apparater då kan man ha en mac ståendes i garderoben och styra och strömma direkt till TV:n. Detta hoppas jag är den sista spiken i kistan för det komplett värdelösa DLNA och jag hoppas fler hårdvarutillverkare ta efter och stöder fler opensourceprojekt.
Även Plex stöder plugs som tex SVT Play och givetvis laddar den automagiskt ner IMDB-information och covers (som även XBMC gör).

Bubblare:
Apple TV 2. (helt värdelös i dagens läge då den bara tillåter saker som går genom Itunes och kodas om eller köps från ett amerikanskt Itunes-konto)
DOCK hår det att JAILBREAKA Apple TV2 och då kan man stoppa in XMBC i den. Fördelar: billig (ca 1200kr), helt tyst, snygg och extremt snygg fjärr. Dock är det oklart huruvida den faktiskt klarar att koda av full HD i detta tillstånd, men den skall göra detta enligt ännu inte bekräftade uppgifter.


Ovanpå detta finns det en uppsjö av halvsnygga lösningar (PS3, XBOX360) som egentligen är mer en "media-extender" som saknar egen kraft att koda av och kräver en rätt krallig dator igång någonstans i huset för avkodning (kräver nästan alltid någon form av ekkligt windows också, även om lösningar finns för OSX) INTE en reell lösning imho.


Min granne är komplett dataanalfabet och han har sedan jag övertalade honom gå över till den mörka sidan (Apple) krävt ungefär 1/10 lika mycket support. Han har i dagsläget 5 olika appledatorer och lyckas tom själv sätta upp och dela ut grejjer, strömma till och från sin ipad/iphone/ipod.
Han använder Plex och är mycket nöjd då det bara funkar precis som man vill. En mininmac är dock ganska dyr, men om man jämför med kostnad och pris för att bygga en lika tyst PC så ter det sig prisvärt.

Budgetalternativet ÄR fortfarande imho en Xtreamer, men då får man helt enkelt gilla läget med fult och segt interface.

Min drömsetup är fortfarande en minimac med PLEX, men Xtreamern gör sitt jobb för 1/5 av kostnaden så den uppgraderingen får vänta.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/05/30 :  12:41:01  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
ang din marantz:
Supports MP3, WMA, DivX HD, AVCHD and JPEG HD

Inte så mycket att hänga i granen imho och kräver säker att du bränner ut grejjerna på DVD på något superspecial sätt.
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2011/05/30 :  12:46:42  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Ytterligare en bubblare:
http://www.boxee.tv/

Dlink Boxee (finns även som en media-programvara, liknande PLEX och XBMC du kan köra på din dator)

Verkar genom tänkt och hårdvaruspecen lovar gott. Fjärrkontrollen verkar vara mycket trevlig då den är vändbar och innehåller ett litet tangentbord på baksidan och framsidan innehåller dom "vanliga funktionerna".

Det som är frågetecknet är hur bra får Dlink låta den vara då Dlink är ett stort och ansvarskännande företag och gissningsvis inte vill reta upp upphovsrättsinnehavare (eller deras "intresseorganisationer").

Gemensamt för de tre lösnignar som sväljer alla format i mitt inlägg ovan är att dom baserar sig på opensourecprogramvara och inte behöver gå i ledband som dom stora företagens lösningar tvingas göra.
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/05/30 :  21:48:23  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tusen tack alla ni som svarat, och inte minst du "theseal" som skrivit en mindre avhandling i ämnet! Men det är det jag gillar bäst med det här forumet, man får i allmänhet alltid svar till skillnad från många andra forum.

Xtreamer eller Boxee får det bli verkar det som. Jag kommer att få kopiera ca 500 filmer av min granne och de flesta av dessa är i mkv-format men några är i RAR-filer och inte uppackade så den funktionen vore trevlig. Vilken av dessa har trevligast gränssnitt och hur presenteras filmerna? Som en lång lista eller med filmomslagen synliga?

Jag ska också ha någonstans att lagra filmerna och tänkte först satsa på en NAS men eftersom jag inte behöver komma åt filerna från någon annan dator så nöjer jag mig nog med en hårddiskkylare och 3 x 2TB diskar. Blir dessutom avsevärt billigare och det är ett stort plus i nuläget. Skulle en sådan lösning fungera. Datorn står ju ändå på från morgon till kväll.

Xtreamer Pro har ju plats för två diskar, är det en bättre lösning? Men valet står alltså mellan Xtreamer eller Boxee. Någon som har något att tillägga innan jag bestämmer mig för någon av dessa blir det.

Stort tack för hjälpen!

//Lars
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/30 :  22:03:46  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Boxee är egentligen xmbc, men en fork, med focus på "sociala medier", du kan alltså "gilla" filmer på fejsbok om du vill.

boxee är smidig och ligger bra till i pris, alternativet är att köra xbmc på mini-itx, som fjärrkontroll använder du den officiella fjärren för android eller någon av iOS-alternativen.
en intel atom med 1GB ram räcker mer än väl (även för 1080p) eftersom avkodningen avlastas på grafikkortet (som är inbyggt)

kolla på mini-itx.com där finns bygg-guide

Dlink är generellt skräp enligt min erfarenhet, med ett betydande undantag, den NAS-enhet som används tillsammans med boxee, plats för två diskar, kostar 1000:- och gör precis det den ska, dessutom helt ljudlös och med energispar-funktioner

själv kör jag mini-itx med xbmc (boot från USB-sticka) och dlink-nas, har fungerat helt felfritt i 6 månader, och dessutom är det så enkelt att installera och hantera att man blir salig, äntligen något som inte kräver timmar av konfiguration för att fungera =)
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2011/05/31 :  15:02:42  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Synd att din Marantz spelare inte verkar hantera så många format. Jag kör själv hårddisklagrade filmer genom min LG BD-390 och det funkar hur bra som helst. Den är kopplad med kabel till min server (en Bubba 3 från www.excito.com). Det går också att köra trådlöst men då laggar det liiiiite grand på filmer i full HD. Det som är käckt med Bubba 3 tycker jag är att den är så enkel att använda med ett genomtänkt gränssnitt. Dessutom agerar den trådlös router. Gränssnittet på min LG BD är också helt ok.

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/31 :  17:19:46  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag har en Western Digital (WD) mediaspelare. Kopplar hårddisk via USB och den spelar upp. Inga filmomslag, men den spelar allt utan att knorra.
Go to Top of Page

markusA
Member

578 Posts

Posted - 2011/05/31 :  19:31:05  Show Profile Send markusA a Private Message  Reply
Jag håller själv på att experimentera med en maskin som jag tror fyller de kraven du ställer.
Några frågor att besvara först...
- Ska det vara fläktlöst, dvs helt tyst?
- Hur stor får den vara?
- Föredrar du något specifikt utseende?

J River Media Center tror jag är en rätt bra "one for all" lösning. (Mjukvara)
Windows 7 är ok och de flesta är bekant med Windows.
Även om en NAS är den lösningen jag har valt så skulle jag säga: köp en större låda och låt diskarna sitta i burken.
För säkerheten så valde jag att köra RAID5 men det finns olika lösningar beroende på lagringsvolym och prestanda.
Man kan idag köpa moderkort med "CPU on board" och det blir inte enklare än så. I med moderbordet, ett par minnesstickor och en disk (eller hur många man nu vill ha).
Det finns både kort med passiv kylning och fläktkylda, man väljer efter egen smak och prestanda.
Lägg till mediaspelaren bland programmen som startas automatiskt, skaffa ett tangentbord med "media knappar" och det är bara att börja njuta av filmerna.
Beroende på dina krav så kan du lägga till ljudkort och/eller grafikkort men det är inte säkert att det behövs, jag kör bara med on-board grafik och ljud. (Iofs kör jag med extern dac)

Eller så köper du en färdig låda och hoppas att den räcker till?
Det finns kanske bättre program för att se film? Jag nämde MC för att det spelar både film och musik samt har ett snyggt gui och utmärkta ljudmöjligheter.
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/05/31 :  19:52:29  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tack för svaren! Men jag måste förtydliga, jag är total analfabet då det gäller det här så jag är ute efter enklaste tänkbara lösning. Att jag ska installera någon form av serverprogramvara på min dator eller liknande är inte ens att tänka på. Jag har köpt en router och försöker få tag på någon som kan hjälpa mig att installera den, jag klarar inte ens det själv.

Så vad jag är ute efter är en apparat som man ansluter till nätverket och hemmabion och så är det klart. Jag klarar inga avancerade specialkonfigurationer. Betrakta mig som idiot så blir det enklare.

Men jag är inne på en Boxee, den verkar smidig och relativt enkel. Och fjärrkontrollen gillar jag verkligen. Och sedan ska jag försöka få hjälp att installera tre 2TB diskar i en hårddiskkylare i min stationära dator. Vad tror ni om detta. Blir det bra? Jag vill bara kunna välja bland de 500 filmerna samt kunna titta på mina digitalbilder som är lagrade på datorn. Om gränssnittet är snyggt och det går att se filmens omslag är det ett stort plus. Går detta med Boxee eller är Xtreamer bättre? Det känns som om det står mellan Boxee och Xtreamer nu och jag orkar inte sätta mig in i ytterligare apparater. Vilken av dessa två råder ni mig att satsa på?

Musiken får jag ut från mitt Apple Lossless bibliotek i iTunes till förstärkaren via AirPlay och jag väljer musik via en iPad så musikbiten är löst. Det jag behöver lösa är möjligheten att kunna se på alla dessa 500 filmer som min granne så vänligt låter mig kopiera. Jag har även en del digitalbilder jag vill kunna visa på TV:n. Och detta är i princip allt jag begär. Men visst, finns det lite andra finesser säger jag inte nej men huvudkravet är att kunna se film i alla tänkbara format men främst .mkv.

Vad tror ni om att montera 3 x 2TB hårddiskar i datorn? Är det en vettig lösning eller är det bättre att satsa på en NAS? Men det blir ju betydligt dyrare och min ekonomi är ansträngd för tillfället. I Extreamer Pro ser jag att man kan klämma in två diskar och få 4TB lagring men det är nog på gränsen till för lite. Men jag har funderat på att köpa en Qnap TS-412 och installera 4 x 2TB diskar i den och köra i RAID5. Då kan jag använda den även till backup och jag får säkerheten via RAID5. Men som sagt, det blir mycket dyrare.

Men för att sammanfatta det hela. Vad råder ni mig till att satsa på? Min intelligens på det här området är i nivå med en femåring så det måste vara enkelt. Är en Boxee samt tre interna hårddiskar en bra och enkel lösning. Eller är det vettigt att ruinera sig och satsa på en NAS?

Tack på förhand och tack alla som svarat hittills, det uppskattas verkligen!

//Lars

PS. Jag har funderat på att annonsera efter någon duktig person här i forumet som mot en rimlig ersättning kan komma hem till mig och hjälpa mig att få ordning på det hela. Jag bor i Göteborg och det borde väl finnas någon mer här som gör det. Så desperat och okunnig är jag tyvärr. Någon som känner sig manad ;-)
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/05/31 :  20:22:43  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
boxee låter som en lämplig lösning, skulle dock fortfarande rekomendera en NAS, dels slipper du ha din stationära i gång hela tiden, vilket spar el, dels är det mindre strul när nas-lådan är uppsatt ,något som bara görs en gång. Qnap-ts-412 har jag inte testat, men qnap håller över lag hög kvalitet, dlink's nas är busenkel att sätta upp, men det rymms max 4TB per låda, vilket ju i alla fall hos mig räcker till nästan 500 filmer och 1200 rippade cd-skivor, blir den full köper jag bara en till (de kostar ju så lite jämfört med qnap)
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/03 :  13:51:08  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tack för ditt svar everwake, det får nog bli en Boxee så snart ekonomin tillåter. Du rekommenderar mig att satsa på en NAS och jag börjar bli allt mer inne på det spåret. Men naturligtvis är jag analfabet även då det gäller NAS och jag har tyvärr ingen att fråga så jag är hänvisad till diverse forum för att få tips och råd.

Vad är egentligen en NAS och hur fungerar den? Den har ju både hårddisk, processor och internminne så det verkar ju nästan som om det är en avskalad liten dator. I dagsläget har jag all min musik lagrad på en intern hårddisk i Apple Lossless format och spelar upp den med iTunes. Jag strömmar den via Airplay till min receiver (Marantz SR7005) och styr uppspelningen och väljer musik via en iPad och appen Remote. Detta tycker jag är hur smidigt som helst och jag vill kunna fortsätta att göra så.

Om jag skaffar en NAS, kan jag då installera iTunes på den samt lagra all min musik på NAS:en och spela upp den på samma sätt som nu, utan att min stationära dator är påslagen? Går detta överhuvud taget att göra och är det kanske bara vissa NAS:ar som klarar detta? Så att det är viktigt att välja rätt NAS? Hur gör jag för att få detta att fungera, om det går alls?

Och då det gäller film, är det då bara att ansluta NAS:en och en Boxee (tex) till nätverket och så hittar de varandra och jag kan bläddra bland mina filmer med Boxeens fjärrkontroll, välja en film jag vill se och sedan starta uppspelningen. Även här utan att min stationära dator behöver vara påslagen?

Fungerar det jag beskrivit ovan tror jag att jag satsar på en NAS även om det blir väl dyrt. Jag har tänkt mig en 4 diskars NAS i RAID5 så att jag får säkerheten. Jag får då 6TB lagringsutrymme och det lär räcka livet ut för mig. Visserligen ryker 4TB direkt när jag kopierat över grannens ca 500 .mkv filmer men de 2TB som blir över räcker garanterat väldigt länge.

Jag har hört mycket gott om QNAP och funderar på en Qnap TS-412 och 4 x 2TB hårddiskar. Verkar detta vara ett bra val och fungerar det jag beskrivit ovan med denna NAS eller behöver jag en mer avancerad? Jag tar väldigt gärna emot konkreta tips på NAS:ar som är både bra och gärna lätta att installera och förstå sig på.

Om någon orkar beskriva lite mer hur en NAS fungerar vore jag mycket tacksam. Om jag tex ansluter den till nätverket, kommer den då att dyka upp som en enhet i utforskaren och sen är det bara att kopiera över filer till den? All information om hur en NAS fungerar är av största intresse. Men viktigast av allt är att jag kan fortsätta spela upp min musik via iTunes, Airplay och min iPad för det tycker jag är fantastiskt smidigt och det vill jag inte vara utan. Och detta ska givetvis fungera utan att min stationära dator är påslagen.

Tack för ert tålamod med mina nybörjarfrågor och stort tack på förhand för eventuella svar på dessa frågor!

MVH // Lars
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/06/03 :  14:54:08  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
Lars S: tyvärr är mitt itunes-kunnande ganska lågt, vet att det finns NAS-lådor med stöd för itunes, men jag vet inte hur det fungerar.

men visst är en NAS bara en avskalad dator, fördelen med det är att den drar mindre ström, men strömspar-funktioner kan den alltid vara påslagen, den låter inte, och den ska inte underhållas/uppdateras på samma sätt som en "vanlig" dator.

själv kör jag ingen raid, har ca 1200 filmer på skiva, och har inte tankat in mer än ca 3-400, eftersom de flesta inte kommer tittas på igen ser jag ingen poäng med redundans, skulle min NAS gå sönder tar det säkert en vecka att fylla den igen från de USB-diskar jag lagt kopior på, men det kan jag leva med (är för lat för att rippa 400 DVD och 1000+ cd-skivor igen, så därför lägger jag en kopia på USB-disk som jag förvarar på jobbet (katastrofsäkring av budget-modell)

syftet med RAID är att öka tillgängligheten på enheten, inte att garantera att informationen finns kvar, det är ingen backup, hemma har jag inget behov av tillgänglighet, men backup är bra eftersom jag är lat.

XBMC/Boxee bygger upp en egen databas över musiken, tankar ner omslag m.m. så denna del är helt separat från itunes.

om du vill fortsätta köra musik via itunes är väl det lättaste att köpa en NAS med stöd för itunes, och använda airplay för uppspelningen? kör förvisso MAC, men jag har aldrig kommit överens med itunes, så min erfarenhet är begränsad.

förhoppningsvis finns det någon annan på forumet som är itunes-kunnig.

för film så skapar du en utdelning (katalog) på NAS-lådan, kopierar in alla filmer där, och lägger sedan till den utdelningen som en resurs i boxee, talar om för boxee att det är filmer i den utdelningen, och sedan scannar boxee katalogen och tankar ner omslagsbilder och information om filmerna som den sedan lagrar lokalt.

Överkurs är att använda en programvara som "media companion" för att på förhand ta ner omslagsbilder, fanart och beskrivningen, detta om man vill ha bättre kontroll på hur filmer namnges och presenteras, fördelen med detta är att allt lagras på din NAS tillsammans med filmerna och kan då användas av flera boxee/xbmc-enheter utan att behöva ladda ner informationen från internet.

Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/03 :  20:23:33  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tack för ditt svar! Jag laddade ner produktinformationen för QNAP:s NAS:ar och där står bla följande att läsa:"iTunes Server for Music Sharing. - All your MP3 music can be collectively stored and streamed to Mac or Windows PC. Just turn on the iTunes program and enjoy all the music around your home network." Vet inte riktigt hur jag ska tolka det. För det första har jag inte musiken i MP3 och för det andra vill jag inte strömma musiken till min dator utan till min receiver. Men det står ju att man kan njuta av musiken i hela sitt hemmanätverk (på ett ungefär). Så det kanske fungerar så som jag vill ha det. För det är otroligt smidigt att styra sitt musiklyssnande via en iPad.

Men jag kanske ska vända mig till någon datorbutik som säljer NAS:ar och fråga om det går att lösa som jag vill, de som säljer grejorna borde väl veta tycker man. Eller så skriver jag direkt till QNAP och frågar.

Men vad menar du med att RAID5 inte ger säkerhet? Om jag förstått rätt så kan, om man kör fyra diskar i RAID5, en disk krascha utan att någon data går förlorad. Stämmer inte det? Om två diskar rasar är det förstås kört men vad är sannolikheten för det. Om man sedan ersätter den kraschade disken och gör en återställning, eller vad det kallas, har inget gått förlorat. Har jag missuppfattat detta?

Det du beskriver om hur det fungerar med film låter väldigt bra, precis så jag vill ha det. Att få med omslagsbilderna och lite information om filmerna. Den biten verkar enklare.

Slutligen kan jag väl säga att jag inte heller älskar iTunes och till varje pris måstye använda det. Jag kan mycket väl tänka mig att använda ett annat program för musikuppspelning och lagra musiken i något annat förlustfritt format. Det viktiga för mig är att kunna välja min musik och se min musiksamling på iPaden. Jag vill inte behöva sätta på TV:n varenda gång jag ska lyssna på musik, det känns så klumpigt och överdrivet. Och då skulle TV:n stå på varje minut jag är hemma och det känns helt enkelt fel på något sätt. Så vill jag inte ha det.

Får man av ren nyfikenhet fråga hur du har löst hanteringen av din musik. Kör du med fysiska CD-skivor eller har du rippat dem på något sätt. Har du någon smart lösning man kan kopiera?

Än en gång, tack för ditt svar. Om någon vet hur jag kan lösa musikuppspelningen med hjälp av min iPad och utan att behöva använda TV:n tar jag tacksamt emot information. Att använda iTunes har känts mest naturligt för mig men finns det andra lösningar där ute tar jag gärna del av dem. All information är välkommen!

Tack! // Lars
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/06/04 :  09:13:07  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
raid 5 skyddar om en disk går sönder, du har förstått det helt rätt, då unviker man alltså att behöva kopiera in allt data igen vilket är tidsödande, för mig är det viktigare att ha backup, även om hela NAS-lådan brinner upp har jag ju kopior på på lösa USB-diskar, arbetet med att kopiera in datat är inget problem för mig, kan leva en vecka utan tillgång till alla mina filmer, vill däremot aldrig hamna i läget att jag t.ex. av misstag tar bort en massa cd-skivor, som jag sedan måste identifiera och rippa om.

du kan använda din Ipad som kontroll-interface till xbmc/boxee också, själv kör jag med en android-tablet i stället för att använda tv:n

alla mina cd-skivor är rippade med EAC (exact audio copy) i FLAC format och lagras på en NAS, all uppspelning sker via xbmc, kan meddela att det tar ett tag att rippa över 1000 cd-skivor, så lång tid att jag aldrig någonsin tänker göra det igen...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/06/05 :  12:30:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Om du vill rippa Bluray så är detta ett bra alternativ: http://www.slysoft.com/en/anydvdhd.html. Han har tydligen vunnit i Tyska HD, men här är det väl förbjudet. Vi pratar en datorlösning här alltså.

Ytterligare en fördel med AnydvdHD är att man kan få ut HD-ljud ur Bluray med ett vanligt ljudkort.

Vad du ska ha för spelare har jag ingen åsikt om, jag har olika spelare för olika ändamål (musik, tv, inspelat).

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/07 :  21:17:17  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
everwake, det är just det jag är ute med RAID5, att skydda om en disk rasar vilket garanterat kommer att hända förr eller senare. Men visst kan en spänningsspik i elnätet slå ut hela NAS:en så det är klokt att göra en "riktig" backup också. Filmerna som jag ska få kopiera är jag inte så noga med, de går ju att kopiera in igen. Men mina 800 CD-skivor som ska rippas vill jag trippelsäkra och lägga på en intern hårddisk, NAS:en och en extern hårddisk spm jag ställer i garderoben. Brinner lägenheten får jag väl ta smällen och börja om från början.

Men att rippa 800 CD-skivor känns oerhört tungt. Jag har redan gjort det en gång i komprimerat läge för att ha i iPod och iPhone och det var inte roligt. Man får ta 15 skivor per dag så klarar man det på knappt två månader. Men det är just därför jag måste göra rätt från början. Min första tanke var att rippa dem i iTunes till Apple Lossless och sedan kunna styra uppspelningen via iPad och Airplay.

Men det kanske finns bättre lösningar? Jag tar tacksamt emot tips på sådana. Med risk för att verka tjatig så vill jag alltså ha alla mina skivor lagrade på en NAS och sedan vill jag kunna styra uppspelningen via iPaden. Jag vill kunna se miniatyrer av alla mina album och sortera dem efter album, artist, låttitel etc samt kunna söka. Finns det någon annan lösning för detta? Jag tar mycket tacksamt emot alla tips för det är som sagt ett gigantiskt arbete jag har framför mig och jag vill inte ångra mig när jag är färdig.

Ett tag funderade jag på en separat lösning för musiken med tex en Olive Music Server. Men det blir en dyr lösning tror jag och jag är inte så insatt i hur de fungerar med de verkar ha allt jag begär. Men det blir på tok för dyrt för mig.

Men vad använder ni för NAS:ar? Någon som kan rekommendera en bra NAS? Gärna en riktigt bra apparat men ändå lättanvänd och lättbegriplig. Och hur har du löst det mer i detalj everwake, har du en NAS och en Boxee eller vad? Och hur väljer du vilken musik du ska spela upp, via fjärrkontrollen och TV:n eller hur har du löst det?

Och tack för tipset more10, jag har nu installerat Anydvd HD och är redo att börja rippa ;-) Får man fråga vad du har för spelare för musiken, det är nämnligen prioritet ett för mig och jag tar som sagt gärna emot tips på alternativa lösningar.

Tack för hjälpen!

//Lars
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/06/07 :  22:00:05  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag rippar CD med "Easy CD-DA Extractor Free 2010". Den är buggig men gratis och när den funkar blir resultatet bra. Pröva SlySofts CD-rippare, man får mängdrabatt tillsammans med AnyDVD. AnyDVD HD tar bort krypteringen vid uppspelning (men kan också rippa) vilket är bra då en Bluray tar 30-50 gig.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/08 :  20:22:05  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tänkte bara lägga till att jag var inne hos min lokala HiFi-handlare idag och snackade lite. Och han rekommenderade mig starkt att rippa mina skivor till FLAC. Han menade att om jag rippar till Apple Lossless är jag bunden till iTunes för alltid. Och det ligger någonting i det för att rippa alla mina skivor är ett monsterprojekt som kommer att ta hela sommaren.

Han nämnde någonting om Fluke som gör det möjligt att spela FLAC i iTunes. Men Fluke finns väl inte för PC, eller? Finns det någon annan möjlighet att spela FLAC i iTunes? Vad råder ni mig till att göra? Rippa till Apple Lossless och kunna styra musikvalen via iPad och spela upp dem i musikanläggningen vilket är otroligt smidigt när det fungerar. Eller ska jag köra med FLAC vilket är mycket mera gångbart?

Finns det någon lösning för mig som gör att jag kan rippa min musik till FLAC men ändå styra musikvalet med iPaden, och se alla omslag etc? Kanske via en app till någon mediaspelare. Ni som orkar läsa detta får gärna dela med er om hur ni själva har löst det. För jag tar mycket tacksamt emot alla tips.

Ett fantasiskäl till att välja FLAC är att man då kan investera i en Meridian Media Core och få en fantastiskt smidig och välljudande lösning. Men jag kommer förstås aldrig någonsin att lägga 26 000:- på en sådan. Priset är ju löjligt. Men det kanske finns andra mer prisvänliga alternativ. Är rädd att jag ångrar mig hur jag än gör. FLAC eller Apple Lossless är frågan.

Jag tar som vanligt mycket tacksamt emot tips och det vore väldigt intressant att höra hur ni andra har löst det. Kan tillägga att jag använder min anläggning till ca 95% musik och 5% film. Så välljud har högsta prioritet.

Tack alla som engagerat sig i frågan hittills!

//Lars
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/06/08 :  23:02:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag kan berätta hur jag gjort: Började på krita-tiden samla på MP3:or på datorn och spelade då upp dessa med WinAmp. Senare hittade jag olika lösningar för att få ut potentiellt välljud ur datorerna. Då började FLAC framstå som ett vettigt format att lagra sin musik på så det gällde ganska länge. Men med min första iPod kom ju iTunes som ett brev på posten ;) Ett tag hade jag FLAC uppspelat via WinAmp och samma musik i MP3 i iTunes. IPod-kollektionen utökades med bl en iPod Touch med Apple Remote-appen. Då blev det plötsligt angeläget att få ut lika bra ljud via iTunes som från FLAC via WinAmp med Kernel Streaming (förbigå Windows pillande med ljudströmmen)
Idag lagrar jag all musik på en Qnap Nas i AIFF och spelar upp detta via iTunes med Amarra (förbigår Mac/iTunes pillande med ljudströmmen). Uppspelning sker idag med en MacMini med SSD disk för obefintlig ljudnivå. Signalen tas ut digitalt via en Hegel HD2 DAC som bara används för att omvandla USB till koaxial SPDIF vidare in i en Benchmark DAC1. Fjärrstyrs via min iPhone eller iPad.
Just ja, jag har sedan många år använt Easy CD-DA Extractor för konvertering mellan olika format och idag använder jag den för att rippa direkt till AIFF med taggning, omslag och struktur på NASen. Har också testat EAC för rippning men i nyare versioner av Easy CD-DA Extractor finns stöd för felkorrigering och verifiering så det känns fullt "good enough".

Just ja, filmer spelas upp via HDMI-gränssnittet på MacMini'n och de lagras också på NASen. Spelar upp med VLC eftersom den stödjer de flesta format. En del filmer konverteras til iTunes format MP4 med Tipard iPod Video converter.
Mvh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2011/06/09 :  01:12:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag rippar till ogg, mest för att jag såg någonstans att ogg stödjs av Android. Så ogg eller flac är väl det som gäller.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/06/09 :  08:46:31  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
lars S: jag kör en dlink-nas för 995:- samt mini-itx med xbmc, styr allting från ipod, android-platta och android-telefon, så slipper jag starta tv:n för att lyssna på musik.
en bonus med det är att jag kan pausa barnfilmer från köket när det är matdags, eller sätta på lite softare bakgrundsmusik till middagen utan att behöva gå alla 5 meter till vardagsrummet =)

xbmc/boxee styrs lämpligen från en smartphone, du kan se alla omslag och sortera på genre, artist, album eller vad du nu vill.

att rippa skivor är trist och tidsödande, för mig tog det nästan ett år, men jag hade cd-spelaren kvar så det gick ingen nöd på mig.
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/09 :  14:05:34  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Tack så mycket för svaren, det verkar vara intressanta lösningar ni har. Tyvärr är mina kunskaper på det här området ytterst begränsade. Jag har ägnat natten åt att installera en ny router (Netgear N600) för innan hade jag bara ett trådlöst modem och följaktligen bara tillgång till fem IP-adresser. Och jag behöver upp till tio. Att koppla in receivern och Blu-Ray-spelaren till routern och få alla inställningar rätt fick mig nästan att förlora förståndet.

Hur jag än gjorde så kunde jag inte spela upp via Airplay och min iPad. Fick ringa Marantz generalagent och en kille där talade om att DHCP ska vara aktiverat i routern och lite annat som skulle ändras. Jag hade avaktiverat det. Men hur tusan ska en vanlig människa kunna veta det? Jag tycker att tekniken är allt för komplicerad i dagsläget, vanligt folk har ju inte en chans att få till det. Mina gamla föräldrar har en dator men första något krånglar det minsta är de helt hjälplösa. De är absolut inga idioter men de har inte kunskapen och de vet inte hur man skaffar den. De har inte heller det rätta intresset. Så jag får hjälpa dem väldigt ofta.

Det krävs ett brinnande intresse och tusentals timmar på diverse forum samt naturligtvis att meka lite med prylarna för att uppnå de kunskaper som krävs. Hur många svenskar som köper en router vet med säkerhet om DHCP ska vara aktiverat eller inte? Eller hur många vet ens vad DHCP är? Kan inte vara så många. Själv är jag på inlärningsstadiet och lär mig något nytt varje dag. Efter en total omstart av receivern (nätsladden ut) och markering av DHCP plus en omstart av nätverket så fungerar det nu äntligen. Men det tog hela natten. Tur att jag är ledig idag för nu känner jag mig väldigt sliten.

Så vad jag är ute efter är alltså en så enkel och okomplicerad lösning som möjligt. Något mer avancerat klarar jag inte av och tyvärr har ingen av mina vänner några som helst kunskaper. Jag är ett proffs i jämförelse. Så jag har ingen som kan hjälpa mig utan jag får förlita mig på hyggligt folk som hjälper mig lite på vägen. Som ni som skrivit i denna tråd här på forumet. Ni ska veta att jag uppskattar att ni tar er tid att svara på mina frågor.

everwake, din lösning verkar vara både relativt enkel och billig vilket är ett plus. Men tyvärr vet jag inte vad en "mini-itx" är och "xbmc", är inte det operativsystemet, eller vad man ska kalla det, för Boxee? Vad som inte framgår av ditt svar, för mig i alla fall, är i vilket format du rippat din musik. Frågan kanske är korkad men mina kunskaper är som sagt väldigt begränsade.

Men en Boxee är jag starkt inne på att köpa, den får bra recensioner och verkar relativt enkel. Är mini-itx någon sorts HTPC eller vad är det? Och om jag skaffar en Boxee behöver jag väl inte någon HTPC? Då räcker det väl att jag ansluter Boxeen till nätverket och sedan kommer den åt mina filer på antingen en intern hårddisk eller längre fram i tiden en NAS. Tänker jag rätt här? Man kan väl styra vilka mappar Boxee ska leta efter media i?

Jag tänkte att jag kanske börjar med att köpa en Boxee och en 2TB hårddisk och montera den internt i min stationära dator. Sedan rippar jag mina skivor till lämpligt format och lagar dem där plus en massa filmer. Så kan jag se och lära mig hur det fungerar. Sedan lite längre fram kanske jag investerar i en NAS och förhoppningsvis har jag lärt mig mycket mer då. Kan jag inte installera en router själv vill jag inte tänka på hur det skulle gå om jag köper en NAS.

Men everwake berätta gärna vilket format du har din musik i. Och finns det appar för iPad till Boxee som gör att man kan bläddra bland sina skivor, se albumomslagen, söka, sortera och välja musik att spela upp? Och är det lika smidigt som Remote? Om man kan rippa till FLAC och sedan spela upp det via Boxee och styra det med en snygg app för iPad hade det varit perfekt. Apple Lossless är nog bra men det känns lite som om man målar in sig i ett hörn om jag väljer det. Och att ångra sig och rippa om alla skivor är uteslutet. Så det måste bli rätt från början. Och rent instinktivt känns FLAC som ett bättre och betydligt flexiblare format.

Och AlfaGTV jag förstår att du hållit på med det här länge och har gedigna kunskaper som jag är ljusår ifrån. Och din lösning är säkert jättebra men tyvärr begriper jag inte så mycket. Får söka på vartannat ord för att få en förklaring så det blir ganska svårbegripligt. Men QNAP har jag också fastnat för. Skulle vilja ha en Qnap TS-419P+ med 4x2TB diskar. Men det får vänta ett tag, jag har helt enkelt inte de pengarna i dagsläget. Får nog spara ett bra tag. Men det är ju trevligt att ha ett mål. Men vad säger ni om den NAS:en? Är det overkill för mig och klarar jag mig med något billigare och enklare kanske?

Har fått för mig att jag kommer att behöva 6TB lagringsutrymme vilket jag alltså får om jag kör 4x2TB i RAID5. Självklart kommer jag att spara mina rippade CD-skivor på en extern hårddisk som jag låter någon polare förvara. Men RAID5 är ju bra att ha om en disk skulle rasa. Och alla diskar rasar ju förr eller senare. Men det är ju betydligt mindre troligt att två eller fler rasar samtidigt.

Ni får ursäkta om mitt inlägg blev rörigt och svårbegripligt. Men jag har suttit vid datorn hela natten och slitit mitt hår. Och nu ska jag gå och lägga mig en stund.

Tack för att ni tar er tid med mig, det uppskattas som sagt väldigt mycket. Om ni kan hjälpa mig att bestämma mig för ett format så kan jag sätta igång och rippa. Då kanske jag är klar till jul. Men det är som ni förstår extremt viktigt att jag väljer rätt format. För att rippa om skivorna om jag ångrar mig mäktar jag helt enkelt inte med. Så vad säger ni?

Tack på förhand!

// Lars
Go to Top of Page

Lars S
Starting Member

48 Posts

Posted - 2011/06/09 :  14:19:37  Show Profile Send Lars S a Private Message  Reply
Nu känner jag mig dum, jag kunde naturligtvis kollat upp det själv. Men nu vet jag vad en Mini-ITX är för något, det är en miniatyrdator om jag förstår rätt. Och jag gissar att du byggt den själv och installerat xbmc som operativsystem. Har man en sådan behöver man naturligtvis ingen Boxee. Boxee är för oss lata och okunniga som inte kan bygga och installera operativsystem och göra alla inställningar rätt själva. En färdig lösning som jag mer och mer känner att jag ska satsa på. Tror ni att en Boxee skulle passa mina behov?

(sorry, jag kunde naturligtvis kollat innan jag svarade)

Godnatt och tack för hjälpen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000