HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värma poolen med grilltändare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:31:02  Show Profile Send Mikaell a Private Message  Reply
Tror ni att det går att värma en rund trädgårdspool på 3.5 m med en sån här grilltändare? http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/grill/tillbehor/grillredskap/landmann-eltndare0224/115574.5428/

Man kan ju sätta den i ett egentillverkat fäste så att inte handtaget kommer under vatten.

Mvh /Mikaell.

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:35:10  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Det låter verkligen inte så smart.

Och har du jordfelsbrytare är det nog stor risk att den löser hela tiden, för det värmeelementet är nog inte konstruerat för att ligga i vatten.
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:38:43  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Ska du mixtra med något hembygge tycker jag du hellre tjackar en billig beggad elpatron istället.
Typ
http://www.blocket.se/dalarna/Elpatron_33621475.htm?ca=11&w=3

Då blir det riktiga grejer, avsedda för att vara i vatten.

edit:
Du kan köpa en billigt av mig, jag har tre st begagnade från en acctank jag köpt, men jag behöver nog max 1 st ...

Edited by - Mickel-mackel on 2011/05/22 21:40:27
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:39:13  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Glöm inte JFB så du slipper trista dödsfall.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/22 :  21:42:46  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag tror att det blir både billigare och går snabbare att fylla poolen med varmt vatten från kranen och låta boendets varmvattenalstrare göra jobbet.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2011/05/22 :  22:22:29  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Lägg isolering på marken och värmeplåtar sen lägger du värmeslingor på och ställer hela polen på det..
Hur hade du tänkt värma polen? Ett värmeelement blir väldigt varmt...
Finns ju risk att man bränner sig..

http://www.jula.se/solfangare-for-pool-951096

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/05/22 :  22:56:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
jag har en Intex poolvärmare i nyskick på 3kw med jordfelsbrytare som du kan få köpa!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2011/05/22 :  22:57:03  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
jag har en Intex poolvärmare i nyskick på 3kw med jordfelsbrytare som du kan få köpa!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/23 :  08:42:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
En del villor här i Kalmar har klätt
taket med solfångare.
Sen är det cirkulation på vattnet för
att rena och värma.


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2011/05/23 :  08:49:28  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
Köp svart PEM-slang t.ex. i dim 25mm och lägg ut i någon slinga på lämpligt ställe. Sen en pump och ett filter.
PEM-slang är rätt billig.

Tunnare slang kräver kraftigare pump, i övrigt funkar alla dimensioner ungefär lika bra.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2011/05/23 :  09:23:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Gå till närmaste möbelaffär och be om gammal bubbelplast
De har ofta en riktigt kraftig typ som de mer än gärna ger bort.
Har du tur (och poolen inte är för stor) hittar du en bit som täcker denna.
Detta drar du över polen på kvällarna och kalla dagar.
Solen räcker mer än väl till att värma vattnet, så länge det inte kyls av på nätterna.
Kostar 0 kronor
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8483 Posts

Posted - 2011/05/23 :  09:46:26  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Doppvärmare (Långa stavar)som används inom industrin för hålla stora kar varma.Ett par sådana och du har 60-70 gradigt vatten...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/23 :  10:11:58  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Köp svart PEM-slang t.ex. i dim 25mm och lägg ut i någon slinga på lämpligt ställe.


Är det svart blir det bra effekt. De förslaget tar vi rakt av!

Själva brukar vi fylla en svart plast tunna med brunnsvatten
på morgonen.
När vi duschar på kvällen är det 25 till 30 grader varmt.
Detssutom har jag hör att solen är lite extra snäll med
audiofiler. Men det är bar var jag hört.



Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000