HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Varför är det så?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  18:17:14  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Varför tycker vi om det vi är uppväxta med. Om vi tar discon tex tycker jag 70-80 tals discon var mycket bättre än senare datums dito. Föresten, finns disco kvar längre i någon större uträckning. Jag tycker mig lagt märke till att det inte längre är lika mycket (dunka, dunka) som det var förr. Eller? Däremot kan jag mycket väl lyssna på tex modern experimentell musik, typ Yello och liknande.

Likaså är det så för mig inom filmens värld. Bondfilmerna tex, där tycker jag bara om Roger Moore som Bond .Dom andra tilltalar mig inte alls. Varför är det så, antagligen för att jag är uppväxt med Roger Moore som Bond. Varvid de flesta äldre föredrar Sean Connery.

Våra barn tycker sällan om det vi gick igång på när vi var unga. Likadant tycker jag det är med humorn. Den är inte lika som när jag växte upp. Idag är den många gånger förråande, för att inte säga rent obehaglig. Själv gillar jag starkt de sk Pilsnerfilmerna med skådisar som Thor Modeén som ett exempel.. Men det skulle aldrig gå hem hos den yngre publiken.

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2011/05/19 :  20:04:10  Show Profile Send brewitz a Private Message  Reply
Thor Modeen när han öppnar en dörr och hittar Julia Ceasar på andra sidan istället för vad han egentligen letade efter: "Aj, fan (?), det var inget strykjärn, det var ett rivjärn". Jag tror citatet (som antagligen inte är korrekt) är från Pensionat Paradiset". Jag skrattar bara jag tänker på det.

Visst, enkel humor men jäkligt effektiv.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  20:12:42  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Ja är med!


Edited by - Eriksson on 2011/05/19 20:18:55
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/19 :  20:39:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
min fru är psykolog och säger att
vi människor "präglas" under tiden
vi utvecklas mycket, dvs uppväxte


Pensionat Paradiset, är en höjdare!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  20:43:59  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Jag håller med din fru.
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/19 :  21:12:21  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Thor Modéen var en undebar skådis, synd bara att han dog så tidigt, endast 52 år. Ja, jag tror han var född 1898-dog 1950. Han var va jag hört lika på scen som han var i det dagliga livet. Altså lika rolig privat, som på scen..
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2011/05/19 :  22:00:18  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag undrar om det är lika med ens hifiuppväxt? Jag hade mina första "hifistunder" med en stor batterislukande mintgrön freestyle med de medföljande bygellurarna. (Det handlar om 80-tal) Ett luddigt och mjukt inbäddat ljud. Sen hade jag ett par hembyggen jag köpte av någon bekants bekant, det var Ljudias Zachry med 12" element. Ganska fett och gött ljud utan tillstymmelse till skrikig diskant. Är det därför jag tycker viss hifi låter vass, medan andra tycker det låter bra? För att jag blivit präglad på det diskantfattiga och mulliga ljudet, och andra kanske blivit präglade på annat?
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2011/05/19 :  22:48:57  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Är inte detta en sanning med modifikation? Visst är det så att klyschan "det var bättre förr" hänger löjligt när till hands? Nostalgins skimmer strör dunster i våra minnen och människan har av naturen en inbyggd funktion som gör att man ofta glömmer det dåliga och minns det som var bra.

Jag som 70-talist glömmer gärna inredningstrenderna från hela det årtiondet, och skippar hela 80-talets modemiss, för att stillsamt ta mig en allvarlig funderare över om det fanns något som gjorde 90-talet minnesvärt förutom fotbolls-VM 94, hemmabio och widescreen?

Så visst finns det godbitar: Julkalendrarna är ett säkert tips. De var alltid bättre förr! Men glöm inte att det fanns ett och annat man helst skulle glömma också.

Dock så har du fel på en punkt - ALLA föredrar väl Sean Connery som Bond?

/M
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2011/05/19 :  23:00:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag skulle tro att "det var bättre förr" för att idag är det mesta av samma kvalité som billiga plastleksaker från Kina.

Vad har Brittan med spjuten att komma med (2000 tal) mot Pink Floyd (1970 tal)??

På vilket sätt är bilarna idag roligare än bilarna från 1950, 1960 och 1970 tal?
Visst drar dom mindre soppa och visst kanske dom har elhissar, AC osv men hur roliga är dom?

Jämför en vacker Volvo Amazon med en V70?!?!

Jag kan fortsätta i många timmar till med jämförelser, men jag tror nog att ni redan håller med.

Jag tror att det är så tragiskt att våran civilisation håller på att gå utför i en allt raskare takt, vilket också innebär att det var bättre förr.
Vi hade ett rejält uppsving efter WW2 i teknik, framåtanda, demokratisering, mänskliga rättigheter osv. Idag är mycket urlakat, uttjatat, utnött och förfalskat i strävan efter ständig tillväxt (för ett fåtal).
Go to Top of Page

Eriksson
Member

812 Posts

Posted - 2011/05/20 :  00:16:46  Show Profile Send Eriksson a Private Message  Reply
Nej, Roger Moore är och förblir min Bond gestallt. Det finns ingen som kan mäta sig med honom som Bond. Han har den absolut Engelska rätta karisman för rollen som agent. För övrigt vet jag inte om han var någon större skådis, men i det här samanhanget var han helt oslagbar.

My point.
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:42:38  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Jag tror att det är så tragiskt att våran civilisation håller på att gå utför i en allt raskare takt, vilket också innebär att det var bättre förr.
Idag är mycket urlakat, uttjatat, utnött och förfalskat i strävan efter ständig tillväxt (för ett fåtal).



Kan inte annat än instämma med ovan.


När vi talar om HiFi "förr".......så får man nog...utan att vara
expert.....konstatrea att man kunde bygga bra, väljljudande,
HiFi. Uppsvinget kom efter kriget, som "Circlomanen" nämnde. Under
WW2 var produktionen anpassad till en krigssituation. Men efter
frigjordes stora resurser för civil produktion.
Grejen var nog att det var inte tillgänglig för den "vanlige"
konsumenten.


På tal om Thor....ni har väl hört den med "filebunken".


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2011/05/21 :  06:51:18  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply
Datorerna och hififorum var också bättre på 70-talet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2011/05/22 :  13:11:48  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Ontopic: Under människans uppväxt är hjärnan ganska tom på information och erfarenheter och de första intrycken av olika saker får väldigt stort utrymme i vårt medvetande. Första cykeln, första bilen, första... osv gör stort intryck på oss och sensationen får oss ofta att tycka om dom. Vi blir på gott och ont härdade med åren, det krävs mer och mer för att ska reagera och bli imponerade. Sen tycker inte jag att allt från min barndom är det bästa, vad gäller musik är jag inte alltför frälst av 80-tals musik, inte heller gillar jag bilar eller mode från 80-talet.

Offtopic: är det inte bara gamla griniga gubbar som inbillar sig att det var bättre förr?
Finns väl inget uttryck som är sämre? Vår dåtid döljer sig i vad vi VILL komma ihåg. Sen förknippas förr med vår då aktuella livssituation, bedömningen är således extremt subjektiv. Jag tycker det mesta blir bättre och bättre . Amazonen som Circlomanen nämnde är förvisso vacker att titta på men man måste vara en entusiast för att tycka om att köra den. Oväsen, rost och dålig kvalite och fram för allt så presterar den dålig på alla sätt och vis. Dessutom osäker. Jag gillar att kunna navigera med gps. Älskar att söka information på internet. Skönt att kunna ringa vem som helst när som helst. Hur tråkigt var det inte att kasta sten på folks fönster för att trappen var låst? Det har blivit billigare att resa, idag kan du med lite prioritering nå alla världens hörn. Mataffärerna har ett oerhört mycket större utbud. Demokratierna är fler än någonsin. Färre människor svälter på jorden. Jämlikheten har tagit ett stort steg framåt. Listan kan göras hur lång som helst på saker som är bättre nu än då.

Mina tankar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/22 :  13:50:38  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Hur tråkigt var det inte att kasta sten på folks fönster för att trappen var låst?
Klockrent! Vad du minns!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000