HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Henry Rollins om att lyssna på musik.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/05/17 :  20:41:40  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag vet inte om det är nån mer än jag här som gillar Henry Rollins men han har iaf en kolumn på LAweekly där han skriver om musik och annat. För ett tag sen skrev han om hur han föredrar att lyssna på musik via grammofon.

"Sitting in a room, alone, listening to a CD is to be lonely. Sitting in a room alone with an LP crackling away, or sitting next to the turntable listening to a song at a time via 7-inch single is enjoying the sublime state of solitude. "

http://blogs.laweekly.com/westcoastsound/2011/02/henry_rollins_column.php

# Jon

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2011/05/20 :  06:42:09  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message  Reply
Har inte hört så mycket av Henry Rollins material men jag har alltid varit svag för låten "Low Self Opinion" med Rollins Band, däremot vet jag att karln har en hel del bakom pannbenet vilket bevisas i ovan nämnda kolumn :-)

Comus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:24:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
En underskattad artist i mitt tycke, kanske delvis självvalt?
Sen finns det bättre skådisar är honom, men jag gillar musiken och sen har han gjort en hel del bra shower som StandUp faktiskt.
Mångsidig är väl veckans "understatement"!

Kul artikel han skrev förresten! Men det är väl inget nytt för oss invigda?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/05/20 :  17:44:03  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Ja han är en minst sagt underhållande person plus att hans musikaliska värv med både Black Flag och Rollins Band inte är att förakta.
Till er som gillar honom kan jag varmt rekommendera hans dagbok från Black Flag tiden "Get in the van (on the road with Black Flag)", det är bitvis mycket dyster läsning men oerhört intressant för oss som inte blev musiker.

# Jon
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/05/20 :  18:38:36  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
jasså den gamle punkräven sitter på ett par wilson 3, vänta tills lo-fi romantikerna inom hardcorescenen här i umeå får höra det! Tack Henry för att du står på min sida ;)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/05/20 :  19:50:06  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
jasså den gamle punkräven sitter på ett par wilson 3, vänta tills lo-fi romantikerna inom hardcorescenen här i umeå får höra det! Tack Henry för att du står på min sida ;)

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2011/05/20 :  22:15:08  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
e-robban>> Det kunde vara ganska underhållande att se lo-fi romantikerna debattera med Rollins om det, nästan så att jag skulle kunna tänka mig att betala för att få se ett sånt spektakel. :P
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/21 :  10:27:53  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det var länge sen jag lyssnade på Rollins Band. Tack för påminnelsen.
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/05/21 :  11:03:53  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
JonFo: jag tror han skulle snacka ner dem rätt snabbt. hur kan man vara emot bra ljud liksom? men sedan är ju DIY produktioner sällan speciellt roliga att lyssna på med hifiutrustning och har man inte lika bred musiksmak som Henry så blir det kanske aldrig värt att ha sådana prylar hemma. jag är själv sångare i ett hardcoreband, men gillar ockå hifi, vilket lätt kan framstå som en lite udda förening.

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/05/21 :  12:07:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Tung hårdrock och bra hifi är en utmärkt kombination!

Edited by - huzze on 2011/05/21 12:17:55
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/05/21 :  19:13:59  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
för all del...men just hardcore, och då särskilt av det slag rollins är känd för (81-83), dök ju upp som en reaktion mot väl/överproducerad musik. sedan hade ju banden knappast medel att betala för sådant ljud heller även om de skulle ha velat, därför är det lite svårare att hitta sådana inspelningar som inte blir påfrestande att lyssna på i en bra anläggning. undantag finns säkert, tar därför tacksamt emot tips. gärna på cdutgåvor för jag har ingen vinylspelare (däremot katter & småbarn....).

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2011/05/28 :  08:13:25  Show Profile Send Zamn a Private Message  Reply
Angående hifi och punk/hardcoreartister. För er som har Hellacopters första skiva "Supershitty to the Max!" på cd kan läsa en text i den om hur dum man var som köpte cd-utgåvan istället för vinylen :) Lite kul. De hyllar vinylljudet som mycket bättre och borde väl också räknas till hifiälskare precis som henry rollins på sitt sätt. Sen hur hifi just den skivan är kan man kanske disktutera. Eller så är det för att jag bara lyssnat på cd'n ;D

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2011/05/28 08:14:18
Go to Top of Page

e-robban
Member

331 Posts

Posted - 2011/05/28 :  17:20:20  Show Profile Send e-robban a Private Message  Reply
ja inte är det många som hyllar cd-ljudet direkt, och jag försvarar det inte heller. tyvärr så har jag inte möjlighet att jämföra och bilda mig en egen uppfattning hemma i min egen anläggning just nu....

"Just sit back and enjoy the magic of rock!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000