HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Simply Black Riaa!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/05/14 :  13:15:20  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Såg på hemsidan att veteranhifi har ett eget riaa steg. Någon som hört, vet något om det?

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/05/14 :  13:30:32  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Enligt hörsägen från säker källa så ska det vara mycket bra? Jag ska dit i veckan och lyssna och jämföra mot andra riaa som jag tidigare hört Kan återkomma med vad/hur jag tyckte, om intresse finns?


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2011/05/14 :  18:27:50  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Återkom!


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/14 :  19:31:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
om intresse finns?

Yesch pleasche!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/05/15 :  11:41:48  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Du får gärna återkomma med intryck!!!
Go to Top of Page

Jojosoda
Member

255 Posts

Posted - 2011/05/15 :  20:09:47  Show Profile Send Jojosoda a Private Message  Reply
Ja tack!
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/05/15 :  20:11:58  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
En tanke slår mig; Är Erik Andersson involverad i detta riaa?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:04:37  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Då har jag suttit en stund på Veteran HiFi och lyssnat till Simply Blacks nya RIAA.
Att försöka jämföra utan att rent fysiskt ha tillgång till alla de Riaa man lyssnat till är omöjligt, men att jämföra med det man har i hörselminnet då? Nja inte så lätt det heller.

Men jag lovade ju att skriva om vad jag tyckte, så jag gör väl det då!

Mirre berättade följande:
Staffan Tenbrock är huvud konstruktör och tillverkare.
RIAA har inga kretskort och man kan koppla in 2 skivspelare samtidigt, en med RCA kontakter för magnetiska pickuper och en med XLR kontakter för Moving Coil. Det finns en omkopplare på baksidan för att kunna välja vilken man vill ha inkopplad.


Det var lite om vad jag kom ihåg när han berättade, om ni vill ha mer teknisk beskrivning så är ett telefonsamtal en bra lösning tror jag.

Hur upplevde jag lyssningen då?
Jo jag tycker att den var tyst och mitt omdöme blir........
Absolut ett Riaa i min smak, att den sen låter klart bättre än en del dyrare Riaa jag hört gör ju inget. En kandidat ni bör lyssna på om ni funderar på att byta eller köpa.

Det var kanske inte mycket ni vann på min redogörelse men dock ett färskt intryck ifrån en hififorum vän

//byZan









"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2011/05/20 :  08:27:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Trevligt med lite intryck byZan! Tack för det!

Nån som vet om det finns färdiga kablar med vinklad DIN till XLR för t.ex. SME? Eller måste man dra om kablaget i armen också?

MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/05/21 :  08:45:27  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
byZan! Tack för info och tankar!

AlfaGTV! Alla skivspelare ifrån nål till riaa är balanserade ( fyra separaderade kablar ifrån nål till riaa ). Så du behöver inte dra om armen utan enbart sätta på xlr kontakter. Egentligen kan man lika gärna ha rca på ingången och xlr på utgången, jag vet inte varför simply har valt xlr på ingång? Någon som vet?

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/05/21 :  09:47:01  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
Egentligen kan man lika gärna ha rca på ingången och xlr på utgången, jag vet inte varför simply har valt xlr på ingång? Någon som vet?

Blir det inte än tystare då?

Så upplever jag skillnaden på min Clearaudio Reference Riaa iaf?!


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2011/05/21 :  10:16:56  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Jag tror inte inte att det blir tystare. För även med rca går + och - separerade in i riaa steget. Det enda skillnaden jag kan tänka mig är att xlr kontakten har en bättre konstruktion än rca. Bra kontakter påverkar ljudet positivt. Men, jag är inte expert.... :-)
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/05/21 :  10:51:02  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Inte jag heller


"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000